Bra moddar till Mass Effect 1, 2 och 3

Relik 📜
Bra moddar till Mass Effect 1, 2 och 3

Första gången man spelar en titel eller en serie är det alltid trevligt att göra det mer eller mindre omoddat. Upplevelsen blir som utvecklarna tänkt sig, det blir rätt (nåja) med svårighetsgrad och minimalt med problem. Men, när man rullar igång andra, tredje eller tionde genomspelningen kan det vara skönt med omväxling.

För mig gäller det inte minst Mass Effect-serien. Uppdaterade texturer, utkastade minigames och stöd för handkontroll i PC-versionen är – bland mycket annat – saker jag stoppar in. I den här tråden tänkte jag därför samla mina och era bästa moddtips för Mass Effect 1, 2 och 3.

Jag börjar med mina egna! Det är inte en komplett lista, utan några utvalda jag tycker gjort stor skillnad för mig under spelandet. Försöker länka till Nexusmods om möjligt, där finns både nedladdning och instruktioner för att komma igång. Läs dessa – oftast är det enkelt, men ibland krävs en viss ordning eller lite extra pill!

Jag börjar med ME1, kommer att fylla på både där samt med ME2, ME3 så snart jag hinner!

Mass Effect 1

MEUITM, Mass Effect Updated/Improved Textures Mod

En no brainer på alla sätt. Uppdaterar en hel hög texturer till mer högupplösta och finslipade varianter, vilket får spelet att kännas betydligt modernare. Den här modden rekommenderas även för alla som spelar första gången. Den påverkar inte själva upplevelsen alls, utan gör bara allt snyggare.

MEUITM hos Nexusmods

A Lot Of Textures (ALOT)

Samma som ovan egentligen. Ännu fler texturer, ytterligare förbättrad grafik. Fungerar utmärkt med MEUITM, så kör båda! Även den här modden rekommenderas till de som spelar för första gången.

ALOT hos Nexusmods

ME1Controller

Guld värd för den som vill spela PC-versionen med handkontroll. För.. ja, det går inte annars. Bioware plockade bort kontrollstödet när spelet lanserades för PC. Fungerar utmärkt även för den som spelar första gången.

ME1Controller hos Nexusmods

Faster Elevators

Det är mycket hissåkande i ME1. Vissa kanske säger det är FÖR mycket hissåkande. Jag kanske är en av dessa personer. Skippa vid en första genomspelning dock, för att få den äkta hiss-känslan!

Faster Elevators hos Nexusmods

ME1 Recalibrated

Jag har inte spelat med just den här själv, men olika typer av "recalibrated" eller "unofficial patches" är normalt väldigt trevliga. Handlar kort och gott om att rätta uppenbara buggar eller fel, som aldrig blev justerade officiellt. Bör fungera utmärkt även vid en första genomspelning!

ME1 Recalibrated hos Nexusmods

Mass Effect 2

A Lot Of Textures (ALOT)

Samma som för ME1. Lite av ett grundkrav, förbättrar även här en hel hög texturer. Utmärkt för de som spelar första gången, påverkar inget utöver grafiken!

ALOT hos Nexusmods

ME2Controller

Samma som ME1. Guld värd för den som vill spela PC-versionen med handkontroll. För.. ja, det går inte annars. Bioware plockade bort kontrollstödet när spelet lanserades för PC. Fungerar utmärkt även för den som spelar första gången.

ME2Controller hos Nexusmods

No Minigames

Jag hatar alla minigames i ME2. Med den här modden låses samtliga upp, direkt. Bör inte användas vid en första genomspelning, men efter det.. fuck it.

No Minigames hos Nexusmods

Shorter Loadings

ME2 spelar alltid upp laddningsanimatioerna till slutet. Det är om inte annat onödigt, speciellt på en snabb dator. Den här modden kapar animationen när spelet laddats klart. Bör inte bli något vitalt som missas ens för förstagångsspelare.

Shorter Loadings hos Nexusmods

ME2Recalibrated

Precis som för ME1 handlar det om framför allt buggfixar och tillrättaläggningar av uppenbara fel. För ME2 läggs dock lite "new content" till samtidigt som vissa saker låses upp i annan ordning, vilket kan vara knepigt för förstagångsspelare. Jag tycker dock inte det påverkar helhetsupplevelsen.

ME2Recalibrated hos Nexusmods


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Trevligt, har funderat på att spela om alla tre så detta är välkommet.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Det är snart dags för en ny genomkörning av spelserien. Måste lägga det här på minnet.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Relik 📜

Sådär, börjat kasta in lite för ME2 också!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Ouffff!!! Har suttit och tänkt på att köra om ME ett bra tag nu! Blir att dra ner på direkten! Tackar!

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är snart dags för en ny genomkörning av spelserien. Måste lägga det här på minnet.

Håller med, och tänker likadant, och trevligt med er alla som ställer upp för hela "communityn", och delar med er viktiga, och ibland totalt "gamechanger" förändrande moddar/patchar/remakes... vad skulle Oblivion vara utan er som håller det även idag relevant och intressant, och om inte annat, modern grafiskt.. för många spel håller innehållsmässigt och story, ljud m.m, men det är grafiken och tekniken som föråldras mest och direkt praktiskt kan t.om bli ospelbart... så alla ni, som Emil (skrev hannes först..) ;), fortsätt, med era projekt, det uppskattas! Hade nog aldrig tänkt köra ME spelen igen, förutom att jag nu såg att man kan lira med handkontroll, för TPS suger med tgb och mus, speciellt på fläsk TV:n med 4K och HDR, som bäst är sittandes på SOFFAN!?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Tack, detta sparar vi!

Testpilot

Snygg lista. Men, hur kommer det sig att ME inte har moddar likt Skyrim. Typ 10 nya uppdrag på en random planet. Gissar att det hela är mycket mer svårmoddat generellt, vilket i så fall är synd.

Relik 📜
Skrivet av Mutumba:

Snygg lista. Men, hur kommer det sig att ME inte har moddar likt Skyrim. Typ 10 nya uppdrag på en random planet. Gissar att det hela är mycket mer svårmoddat generellt, vilket i så fall är synd.

Det finns ett fåtal moddar till ME3 som lägger till helt nytt content. Jag tror det är svårt, dels på grund av motorn, dels att ME är så storydrivet på ett annat sätt än Skyrim. De flesta söker nog att saker ska hänga ihop, val spela roll och så vidare.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Har nyligen lirat igenom Mass Effect 3 med ALOT, ME3 Controller, Recalibrated och expanded galaxy. Kan säga att det är som en välgjord remaster med dessa mods. Kontrollen funkar perfekt, ens war effort är mycket bättre detaljerat, massa nya system att utforska plus HQ texturer. Många NPCer har fått mer lorefriendly utseende också.
Gjorde en av mina favoritspel ännu bättre!

Medlem

Bra initiativ! Kan vara till hjälp den dagen man återser Shepard.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Härligt! Varit lite sugen på att spela detta omtalade spel

Hade faktiskt inget emot hissarna i ettan. Gjorde att Citadel kändes stort Men visst, lite drygt i längden kanske det var, haha.

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Har nyligen lirat igenom Mass Effect 3 med ALOT, ME3 Controller, Recalibrated och expanded galaxy. Kan säga att det är som en välgjord remaster med dessa mods. Kontrollen funkar perfekt, ens war effort är mycket bättre detaljerat, massa nya system att utforska plus HQ texturer. Många NPCer har fått mer lorefriendly utseende också.
Gjorde en av mina favoritspel ännu bättre!

Det där lät så bra, så jag blev nästan sugen på sluta försöka logga in på uplay när det där förbannade 2 way authentication skiten slutar fungera jämt, har ni det på, för det bara försvann från mitt google auth app?

Tar en paus med Division 2, så man inte spelar sönder det?

Detta kan bli najs!"

Emil, har du möjlighet att fixa tll Me3? För det är isåfall det jag vill köra? Orkar inte börja helt från början?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

@emilakered Härlig tråd! (Och Mass Effect 1 är fortfarande bäst, för att haka på diskussionen från SweCs forum)


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Härlig tråd Emil! Nu väntar vi spänt på att Bennet gör en likadan för The Witcher 3! (L)


signatur

Niet.

Relik 📜
Skrivet av HaZe303:

Emil, har du möjlighet att fixa tll Me3? För det är isåfall det jag vill köra? Orkar inte börja helt från början?

Det kommer! ME3 är på många sätt mer komplext, då det finns en uppsjö moddar som ändrar bland annat slutet.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Ugh, diskutera slutet privat eller i en ren spoilertråd tack. Ser ju att ni har dolt delar av texten, men folk har oftast en tendens att avslöja långt mer än dem tror när "slut" först på tal. Vågar knappt kisa mig förbi ifall någon varit oförsiktig o_O

Medlem

GAMM skäpard va ha nu tage vägna nuu?

Relik 📜
Skrivet av Ender:

Ugh, diskutera slutet privat eller i en ren spoilertråd tack. Ser ju att ni har dolt delar av texten, men folk har oftast en tendens att avslöja långt mer än dem tror när "slut" först på tal. Vågar knappt kisa mig förbi ifall någon varit oförsiktig o_O

Jag bröt ut slut-snacket till en egen tråd!
https://www.fz.se/forum/trad/434648-om-slutet-i-mass-effect-3


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Relik 📜

Fick en ping om ME3! Det kommer, har bara inte hunnit med riktigt.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Tackar! Tänkt köra igenom ME igen, då passar det här perfekt!


signatur

GAMEZZ!

Medlem
Skrivet av Hylve:

Tackar! Tänkt köra igenom ME igen, då passar det här perfekt!

samma här.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Började att testa Mass Effect 1 på riktigt nu, först fick jag fundera huruvida alla modifikationer, om de ens var installerade - för jag märkte ingen skillnad. I jämförelse med alla videos och screens.

Men då började det koppla att det är begränsade inställningar i själva spelet, man måste in i config-filen för att få ut mer. Finns ett textfil med färdiga inställningar lämpligt nog.
https://www.nexusmods.com/masseffect/mods/86

En enorm skillnad enligt mig.
Å andra sidan flyter spelet lite sämre nu, men vete fan om det var så optimerat från första början heller.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Dec
Medlem
Skrivet av Castor.T:

Å andra sidan flyter spelet lite sämre nu, men vete fan om det var så optimerat från första början heller.

Har du ändrat bSmoothFrameRate till FALSE så fps:en inte begränsas till ~60 fps? Alternativt höja MaxSmoothedFrameRate till ett högre värde.

[ME1] Med ett GTX 1060 får jag 70-90 fps i 2560x1440 med alla moddar som är listade och allt(?) maxat.


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Medlem
Skrivet av Dec:

Har du ändrat bSmoothFrameRate till FALSE så fps:en inte begränsas till ~60 fps? Alternativt höja MaxSmoothedFrameRate till ett högre värde.

[ME1] Med ett GTX 1060 får jag 70-90 fps i 2560x1440 med alla moddar som är listade och allt(?) maxat.

Jo förstnämnda inställningen var korrekt, provade sen att höja den andra utan mycket resultat.
Sitter på en GTX 980 med en gammal skärm, tänkt investera i nytt till hösten/vintern.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Använde MEUITM, ALOT och ME1/2Controller när jag för ca 1 år sedan spelade ut ettan och tvåan. Rekommenderas varmt! Kändes som nya spel och det var maffigt med schyst grafik i 4K. Trean föll mig aldrig i smaken, tyvärr.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Använde MEUITM, ALOT och ME1/2Controller när jag för ca 1 år sedan spelade ut ettan och tvåan. Rekommenderas varmt! Kändes som nya spel och det var maffigt med schyst grafik i 4K. Trean föll mig aldrig i smaken, tyvärr.

Man får se om man blir omvänd denna gång gällande trean, bara kört den en gång och jag fick tvinga mig igenom den vill jag minnas. Det var som en sörja allting, svårt att sätta fingret på.
De tidigare spelen var kanske lite mer fokuserade...typ.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Relik 📜

Ledsen att jag inte kört ME3 ännu! Har helt enkelt inte hunnit/orkat. Ska fixa det under semestern, tummis!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

@emilakered:


signatur

Viam inveniam aut faciam

12
Skriv svar