Playstation 5: Ray tracing, SSD och 8K

Robot
Playstation 5: Ray tracing, SSD och 8K

Sonys systemarkitekt Mark Cerny bekräftar detaljer kring nästa spelmaskin – som inte släpps i år.

#mike-cerny, #playstation-5, #sony


Medlem

Oooooh! Exciting times!

Medlem

Iiiih!!! Vad det pirrar!!!!

Medlem

2020 kommer bli skoj!


signatur

Nalta saker ska man kunna hinna idag

Medlem

Bakåtkompatibilitet är det enda som skulle kunna få mig att köpa en ny konsol

Medlem

Givet köp. Helst glaciär-vit, bredvid min vita PC och vita PS4 Pro. Men de släpper nog, som vanligt, bara svart original under det första året. Men man kan drömma.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Nästa generation kommer bli spännande!

Avstängd

Gött, man får börja spara nu då!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

8K.. riiight...

När dagens konsoller har svårt att driva 1080p i 60FPS med bibehållen grafisk kvalité... ska de nya kunna driva 16x så många pixlar? Jag ställer mig tveksam.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Nocturnal77:

Givet köp. Helst glaciär-vit, bredvid min vita PC och vita PS4 Pro. Men de släpper nog, som vanligt, bara svart original under det första året. Men man kan drömma.

Tror inte du kommer behöva ha kvar din PS4 Pro då PS5 mest troligt kommer vara bakåtkompatibel med PS4-spel.

Medlem

@CliQue-SinneD: Är mer än nöjd om det är 1080p/1440p med 60+ fps framför "4K" alt. "8K." på konsol. Sitter ändå långt ifrån, i en soffa kanske, eller en flyttkartong. Då bryr jag mig absolut inte om pixeltäthet direkt.

Gnällkuk
Skrivet av robbis:

Bakåtkompatibilitet är det enda som skulle kunna få mig att köpa en ny konsol

Aldrig förstått mig på detta, varför spela gamla spel på en ny konsol? Spela dem på din gamla konsol istället.
vad är det som är så dödsviktigt med bakåtkompabilitet och hur ofta spelar man förra generationens spel?

Skrivet av CliQue-SinneD:

8K.. riiight...

När dagens konsoller har svårt att driva 1080p i 60FPS med bibehållen grafisk kvalité... ska de nya kunna driva 16x så många pixlar? Jag ställer mig tveksam.

Why? Det är ett rejält stort kliv i hårdvara vi ser för denna generation och att det ska klara av 8K i 30fps, säg 2025 känns knappast som en utopi. PS5/XB...2? Kommer kunna driva spel i 60fps i 1080p otroligt enkelt. Troligtvis kommer vi även se 4K 60fps, i de fallen utvecklarna inte använder en motor som är knuten till fps, vilket vi tyvärr sett allt för många gånger.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

NuZ
Testpilot

Bådar gott! Bakåtkompatibilitet är ett måste så man kan byta ut sin slim. Spännande och se vad xbox levererar också för tänker ha båda nästa gen också om det blir ”skillnad” på dessa.

Ja 8K tror jag knappast


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Gnällkuk
Skrivet av Bojkott:

Tror inte du kommer behöva ha kvar din PS4 Pro då PS5 mest troligt kommer vara bakåtkompatibel med PS4-spel.

Mest troligt? Det står i artikeln, och i Calles sammanfattning här...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

NuZ
Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Aldrig förstått mig på detta, varför spela gamla spel på en ny konsol? Spela dem på din gamla konsol istället.
vad är det som är så dödsviktigt med bakåtkompabilitet och hur ofta spelar man förra generationens spel?

Why? Det är ett rejält stort kliv i hårdvara vi ser för denna generation och att det ska klara av 8K i 30fps, säg 2025 känns knappast som en utopi. PS5/XB...2? Kommer kunna driva spel i 60fps i 1080p otroligt enkelt. Troligtvis kommer vi även se 4K 60fps, i de fallen utvecklarna inte använder en motor som är knuten till fps, vilket vi tyvärr sett allt för många gånger.

För att den ”läckta” kretsen levererar 14 TFlops och det räcker inte på goda vägar för 8K. Nu bryr jag mig inte alls om grafik utan bildrutor så hoppas de satsar där istället. Som jämförelse har 2080TI 26,9 FP16 och 14 isch FP32

Det är väl självklart!! Jag återvänder till många spel jag blir sugen på att uppleva igen. Att ha 1 konsol istället för 3st playstation hemma är mycket smidigare

Edit: rättelser


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Aldrig förstått mig på detta, varför spela gamla spel på en ny konsol? Spela dem på din gamla konsol istället.
vad är det som är så dödsviktigt med bakåtkompabilitet och hur ofta spelar man förra generationens spel?

Jag spelar ofta om gamla favoriter. Är jäkligt skönt att slippa ha flera stycken olika konsoller i bänken samtidigt. Just nu har jag både PS3 och PS4 inkopplat. Vore skönt att slippa ha 3 olika när femman släpps. Med 99% säkerhet lär jag dock behöva ha kvar 3:an inkopplad. Tvivlar på att de kan få till PS3 i bakåtkompatibiliteten.

Medlem

Wow! Grymt! Typ bättre prestanda än standard gaming PC (nästan).

8K!!! Jag har inte ens börjat med 4K än på PC!!! Haha

Skulle klara mig med 4K (kör fortfarande 1080p), men hade önskat stöd för inbyggd VR direkt i konsolen så man slapp extra dosa. (men det kanske kommer)... Det är dags för VR 2.0, särskilt med denna prestanda i konsolen! Undrar om de kan pressa ner priset under 5.000 kr! Motsvarande PC skulle kosta typ runt 15.000 - 20.000 om man ska ha bra Ray Tracing idag på PC.

Givet köp!!

Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Aldrig förstått mig på detta, varför spela gamla spel på en ny konsol? Spela dem på din gamla konsol istället.
vad är det som är så dödsviktigt med bakåtkompabilitet och hur ofta spelar man förra generationens spel?

Vissa kanske måste sälja sin gamla konsol för att ha råd med den nya, som jag t.ex.

Då är det väldigt bra att man får ha kvar alla spel man köpt via PS-store.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Najs, bakåtkompatibel med PS4, då kan man helt hoppa den generationen.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Wow, har du hört på maken, en jädrans SSD alltså, nu blir det fart i maskinen.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Mest troligt? Det står i artikeln, och i Calles sammanfattning här...

Så går det när man inte läser hela artikeln

Medlem
Skrivet av xverminator:

Wow! Grymt! Typ bättre prestanda än standard gaming PC (nästan).

8K!!! Jag har inte ens börjat med 4K än på PC!!! Haha

Skulle klara mig med 4K (kör fortfarande 1080p), men hade önskat stöd för inbyggd VR direkt i konsolen så man slapp extra dosa. (men det kanske kommer)... Det är dags för VR 2.0, särskilt med denna prestanda i konsolen! Undrar om de kan pressa ner priset under 5.000 kr! Motsvarande PC skulle kosta typ runt 15.000 - 20.000 om man ska ha bra Ray Tracing idag på PC.

Givet köp!!

Hade du accepterat att lira 4k med 30fps så går det inte på några 20k. Med tanke på hur bra 4k funkar i dagsläget på konsol så sätter jag inte tro på 8k. Marknadsföring luktar det tycker jag

Ambassadör
Xbox

Next-gen kommer att bli episkt!

När nu CPU-flaskhalsen äntligen blir ett minne blott så kommer vi att få se en grym förbättring för konsol-gaming.

Både PS5 och Xbox Lockhart och Xbox Anaconda kommer att bli fantastiska maskiner! Härligt att hype-maskineriet börjar dra igång.


signatur

Jump in.

Medlem

PS5 kommer vara exakt lika usel som playstation varit sedan ps3. Sony har verkligen satsat på fel saker.

Men det är på något sätt underhållande hur Sony lyckas smöra med sin marknadsföring som sina fans verkligen börjar dregla sönder åt.

Hårdvaran kommer vara uråldrig vid release, precis som nuvarande konsoler varit.
Konsolerna kommer som vanligt vara en fet bromskloss.

8K? Haha herregud. Konsoler har problem idag med 30 fps och 1080. 4K är 4x mer pixlar än 1080, och 8k är 16x mer pixlar. Vilket jävla skämt.

"Utvecklingen har kommit långt" Ja, det har den verkligen, men hade kommit mycket längre utan konsol.

Gnällkuk
Skrivet av Bojkott:

Så går det när man inte läser hela artikeln


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Avstängd

Han som spekulerade om nästa Assassins creed på youtube sa ju att det kommer hösten 2020 tillsammans med next gen konsoler. Det kommer säkerligen en upphottad version av RDR 2 då med + att det släpps till PC.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

tycker det är bra, det är för tidigt lansera en ny konsoll i år, finns mycket kvar att hämta på ps4 än.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Aldrig förstått mig på detta, varför spela gamla spel på en ny konsol? Spela dem på din gamla konsol istället.
vad är det som är så dödsviktigt med bakåtkompabilitet och hur ofta spelar man förra generationens spel?

Slut på HDMI ingångar, vill inta ha 14 konsoler stående framme och damma. Och säljer hellre av den gamla ps4 för 300 spänn

Gen
Medlem

Hellre 60fps än 8K alla dagar i veckan och två gånger på söndagen.

Gnällkuk
Skrivet av NuZ:

För att den ”läckta” kretsen levererar 14 TFlops och det räcker inte på goda vägar för 8K. Nu bryr jag mig inte alls om grafik utan bildrutor så hoppas de satsar där istället. Som jämförelse har 2080TI 26,9 FP16 och 14 isch FP32

Det är väl självklart!! Jag återvänder till många spel jag blir sugen på att uppleva igen. Att ha 1 konsol istället för 3st playstation hemma är mycket smidigare

Edit: rättelser

Du kan inte jämföra hårdvara i PC med vad som sitter i konsol dock Om man kan få en Xbox One X att köra Forza i 4K och 60fps har jag väldigt svårt att se att en ny generations konsol med rejält bättre hårdvara inte skulle klara av att köra 8K i 30fps i framtiden

Jag köper logistikproblemet, men just det här med att spela gamla spel verkar folk mest vara nostalgiska. Den faktiskt speltiden verkar inte vara speciellt hög, lite som nyutgåvorna av mini-varianterna av nes, snes osv.

Skrivet av Nioreh:

Jag spelar ofta om gamla favoriter. Är jäkligt skönt att slippa ha flera stycken olika konsoller i bänken samtidigt. Just nu har jag både PS3 och PS4 inkopplat. Vore skönt att slippa ha 3 olika när femman släpps. Med 99% säkerhet lär jag dock behöva ha kvar 3:an inkopplad. Tvivlar på att de kan få till PS3 i bakåtkompatibiliteten.

Nej, det känns tveksamt om det kommer läggas något krut på det. Du har inte superbakåtkompabilitet då och har första varianten av trean som hade 7.1 och kunde köra ps2 också? Vilka spel spelar du då? Hur ofta är ofta? Jag har själv haft suget då och då efter något gammalt spel men det har räckt med att starta upp det för att känna att det inte alls var så kul som man mindes det.

Skrivet av breahl:

Vissa kanske måste sälja sin gamla konsol för att ha råd med den nya, som jag t.ex.

Då är det väldigt bra att man får ha kvar alla spel man köpt via PS-store.

Hmm, fair point I guess. Men då är det mer för att du har tight ekonmi som gör att du inte har råd att köpa så många nya spel och får förlita dig till gammalt inköpt snarare än att du behöver bakåtkomabiliteten för att återuppleva gamla spel av nostalgi.

////

För att klargöra, JAG har aldrig förstått eller märkt av att folk i min närhet har haft eller utnyttjat bakåtkompabilitet om det har gått. Jag säger inte att det inte finns ett behov eller att folk gör det i regel, det kan jag bara "killgissa" :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skriv svar