Recension – Anno 1800

Robot
Recension – Anno 1800

Bratwursten är slut och det brinner i snapsfabriken. Välkommen till den industriella revolutionen, skärgårds-style.

#anno-1800, #management, #recension


Medlem

blir ett köp på rea.. Lär inte dröja länga ditt antar jag...


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Rutnätet låter underbart. Ser det personligen verkligen inte som en nackdel. Jag hatar verkligen när spel tillåter osymmetriska böjar och kaos.

Medlem
Skrivet av Kixo:

Rutnätet låter underbart. Ser det personligen verkligen inte som en nackdel. Jag hatar verkligen när spel tillåter osymmetriska böjar och kaos.

Håller med dig. Ett av de mest frustrerande momenten i t.ex Cities är just att allt ser fult ut om man missar att bygga 90graders vägar. Själv måste jag riva om något bryter rutnätet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kixo:

Rutnätet låter underbart. Ser det personligen verkligen inte som en nackdel. Jag hatar verkligen när spel tillåter osymmetriska böjar och kaos.

Skrivet av Maysay:

Håller med dig. Ett av de mest frustrerande momenten i t.ex Cities är just att allt ser fult ut om man missar att bygga 90graders vägar. Själv måste jag riva om något bryter rutnätet.

Dock skriver han ju inte att rutnät är dåligt, utan att det HÄR rutnätet är dåligt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Kixo:

. Jag hatar verkligen när spel tillåter osymmetriska böjar och kaos.

Varför?

Ta Cities skylines som exempel, Där är det helt valfritt att bygga i rutnät eller inte.

Vill du inte ha böjar och svängar så är det bara att gå all out med rutnät, no problem, så varför denna ilska?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Rutnätet har funkat i de tidigare anno och detta är precis lika bra. Betan var riktigt kul och jag körde nyss igenom 1404 inför releasen av detta. Älskar 1800

Medlem

Vill ha till konsol!


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Blygsamma 60 euro.


signatur

"Here I thought we were getting along so well! I was even going to name one of my children after you - the grumpy one!" - Alistair

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Dock skriver han ju inte att rutnät är dåligt, utan att det HÄR rutnätet är dåligt.

Med tanke på vilken frihet spel som Cities Skylines ger spelaren är det obegripligt hur man här klamrar sig fast vid ett system som passar bättre i mer nostalgidoftande sammanhang.

detta tolkar jag som att han tycker att rutnät tillhör de förgångna. Men du och jag tolkar ofta saker olika.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Varför?

Ta Cities skylines som exempel, Där är det helt valfritt att bygga i rutnät eller inte.

Vill du inte ha böjar och svängar så är det bara att gå all out med rutnät, no problem, så varför denna ilska?

Less is more. Jag vill minmaxa och möjligheten att bygga kurvigt och kaosigt gör att den symmetri många älskar aldrig blir det bästa.

Medlem

Älskade betan och beställde direkt. Störde mig aldrig på rutnätet själv, reflekterade inte ens över det. Det jag däremot reagerade på var hur pass tungdrivet spelet var (även med ryzen 5 och rtx 2070, 16GB ram) detta nämns det inget om i denna recension vilket är lite synd.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maysay:

Med tanke på vilken frihet spel som Cities Skylines ger spelaren är det obegripligt hur man här klamrar sig fast vid ett system som passar bättre i mer nostalgidoftande sammanhang.

detta tolkar jag som att han tycker att rutnät tillhör de förgångna. Men du och jag tolkar ofta saker olika.

Jo det är rättvist. Personligen tror jag nog han menar att det här spelets utförande av rutnätet tillhör det förgångna, men det är nog bäst att @l0ranga: för försvara sina ord själv.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Var sugen på detta men efter recension så väljer jag nog att avstå. Som tur är har vi haft några riktigt bra år med flera kvalitativa byggspel så ingen större sorg.

Medlem

Körde betan och tyckte det var riktigt kul. Så det blir ett köp! Recensionen är ju bara en åsikt från EN testare, så det säger egentligen ingenting om hur spelet är.

CFW
Medlem

Testade betan och blev ett köp för mig, underbart roligt tyckte jag

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jo det är rättvist. Personligen tror jag nog han menar att det här spelets utförande av rutnätet tillhör det förgångna, men det är nog bäst att @l0ranga: för försvara sina ord själv.

Rutnät kan väl funka utmärkt i spel som Rimworld t.ex. Tror Anno på ytan kan tilltala en publik som gillar att bygga realistiska miljöer, det var min poäng. Är man mer av en "mix/maxare" är nog spelets ramar bara något positivt.

Angående att Anno 1800 skulle vara tungkört hade jag inga som helst problem, trots hårdvara med några år på nacken. Det flöt på alldeles utmärkt.

Medlem
Skrivet av l0ranga:

Rutnät kan väl funka utmärkt i spel som Rimworld t.ex. Tror Anno på ytan kan tilltala en publik som gillar att bygga realistiska miljöer, det var min poäng. Är man mer av en "mix/maxare" är nog spelets ramar bara något positivt.

Angående att Anno 1800 skulle vara tungkört hade jag inga som helst problem, trots hårdvara med några år på nacken. Det flöt på alldeles utmärkt.

Men samtidigt om man kollar på vissa europeiska storstäder så är de byggda efter rutnät. Vilket ger ett mer ordnat och bättre intryck. Rutnät var en del av 1800-talet.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stadsplanering_i_Sverige

Medlem

Sedan man var en tonåring med moppefjun, fotsvett och pizzanylle har det lirats Anno. Blivit helt begeistrad av samtliga utgåvor förutom 2205 som jag märkligt nog aldrig köpte.

Betan av 1800 var mycket trevlig, multiplayer funkade riktigt väl så det blev direkt ett köp. Kommer sitta och finslipa produktionskedjor och trolla medspelare med plötsliga mindre trevliga diplomatiska utfall i timtals!

Tips, om du har 100 uplay-poäng så kan du lösa in en rabattkod på 20% i onlinebutiken och spara en kebabpizza.


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem
Skrivet av Blessus:

blir ett köp på rea.. Lär inte dröja länga ditt antar jag...

Samma här.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Frilansare

Efter att ha kört ett par stadsbyggarspel som lyckas riktigt bra utan rutnät känns det här som en begränsning. Jag vill att det ska se ut som om mi stad vuxit fram organiskt, med tiden. Sen kan man såklart riva och anlägga spikraka boulevarder, men lite kaos måste få finnas kvar. Ett Anno med lite Foundation-kärlek vore smutt!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Joakim Bennet:

Efter att ha kört ett par stadsbyggarspel som lyckas riktigt bra utan rutnät känns det här som en begränsning. Jag vill att det ska se ut som om mi stad vuxit fram organiskt, med tiden. Sen kan man såklart riva och anlägga spikraka boulevarder, men lite kaos måste få finnas kvar. Ett Anno med lite Foundation-kärlek vore smutt!

Jag tror problemet många gör med dessa spel är att det inte är en city-builder. Utan det är mer av ett resource management-spel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Anno är både en city-builder och resource management-spel, men fokuset och styrkan tycker jag främst ligger på resurshanteringen.

Undrar dock hur många timmar lades det ner sandbox men framförallt multiplayer egentligen?
Tycker det är där Anno-spelen verkligen briljerar. Vet inte hur många hundratals timmar jag lagt ner på de tidiga spelen.

Sen utöver vackra grafiken och atmosfären är också musiken helt fantastisk, där Anno 1404 har ett utav de bästa soundtrack någonsin.
1800 kanske inte når den skyhöga nivån, men är fortfarande riktigt bra.

Jag vet inte men jag får lite "det här var inte det jag var van vid, därför blir det en trea" intryck av recensionen. Lite som att se någon bita i en oskalad apelsin och bli sur att det inte var ett äpple.

Jag tycker spel liknande City Skylines är fantastiskt när det gäller vissa saker, medans Anno-spelen har sina aspekter som briljerar. Båda skulle jag säga är utmärkta spel på olika sätt.

Anno 1800 har några skavanker men det är ett djupt och ambitiöst AAA-spel, med högt produktionsvärde, verkar inte ha några inga mikrotransaktioner, loot-lådor eller liknande. I en ideal värld där strålande storbudget strategispel finns i överflöd, kanske ett sådant här spel inte skulle förtjäna mer än en 3:a. Men sist jag kolla är det inte en sådan värld vi lever i tyvärr.

Sist jag kollade lever vi i värld där vi svämmar över av ytliga och generiska AAA-lir, som inte behöver göra mycket för uppnå en fyra. Och 60€ mikrotransaktions pay2win lootboxspel och ofärdigt skräp får 3:or.

Så när någon läser en sådan här recension och ser en 3:a kan jag förstå varför många säger "blir ett köp på rea" eller "står över".

Vilket är synd när det då drabbar ett genuint mycket bra och relativt unikt spel.

1
Skriv svar