Nåt jävulskt spelsugen

Medlem
Nåt jävulskt spelsugen

För en 32 åring som inte har lirat på riktigt sen tonåren typ, vad tycker ni att man bör testa för att få igång suget igen??

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mekarn:

För en 32 åring som inte har lirat på riktigt sen tonåren typ, vad tycker ni att man bör testa för att få igång suget igen??

Som med alla andra sådana här frågor så hjälper det givetvis något ordentligt om du berättar vad för typ av maskiner du har och vilken genre du föredrar : )


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har inga maskiner och ingen favoritgenre!! Så jag undrar ju lite vilken väg jag ska ta..

Medlem

Köp en dator och spela Satisfactory, det är riktigt roligt och lätt att lära sig även om man inte spelat spel på många år!
https://www.youtube.com/watch?v=Uif8LpAiRQs

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mekarn:

Har inga maskiner och ingen favoritgenre!! Så jag undrar ju lite vilken väg jag ska ta..

Så du har alltså ingen erfarenhet med spel som du kan ge som exempel? Vi kommer ju kunna tipsa dig som spel till 2020 om vi inte vet vad för typ av spel du gillar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Dark Souls 1-3 och
Sekiro: Shadows Die Twice
Till PC - med handkontroll.

Lycka till!


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Vad brukade du spela som ung?

Det första jag hade gjort i alla fall är att kolla spelutbudet till alla konsoler och pc och se vad som faller mig mest i smaken.

Ambassadör
Xbox

Ett billigt "test" är att köpa en Xbox One, och en prenumeration på Xbox Game Pass. Ca 200 spel att välja bland, just nu för 10 kr för 3 månader.

https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass?xr=shellnav


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ett billigt "test" är att köpa en Xbox One, och en prenumeration på Xbox Game Pass. Ca 200 spel att välja bland, just nu för 10 kr för 3 månader.

https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass?xr=shellnav

Måste hålla med, game pass är riktigt bra värde

Releasehästryttare

Apex legends om du vill lira ett bra multiplayer spel som är gratis och du behöver inte en monster dator för att driva det.

Medlem

Köp en PS4 samt God of War 4, Spindelmannen, Red Dead Redemption 2 och Witcher 4.

Jag spelar i huvudsak på PC men till dom som vill in i hobbyn igen eller de som inte är så insatta så skulle jag alla dagar i veckan rekommendera det jag sa ovan.

Medlem

Som någon skrev innan.. Vad brukade du spela? Hade du något favoritspel eller favorit genre..? Vad har ditt djävulska spelsug väckts av?

Vad är du för typ av person? Vill du att det ska vara mer ytligt och snabbspelat (missförstå mig rätt nu gamers!😉) som ex. bilspel eller shooters? Lättillgängligt som plattformspel typ Mario? Eller mer djupgående spel som ex. Final Fantasy?

God of War 4 som någon skrev, anser jag vara ett utav dom bästa spelen just nu. Har action, story, utforskning.. (Men det är ju jag! Andra har säkert andra åsikter jag helt och fullt respekterar!)

Avstängd
Skrivet av Mekarn:

För en 32 åring som inte har lirat på riktigt sen tonåren typ, vad tycker ni att man bör testa för att få igång suget igen??

Som någon sa. En Xbox One vore något. Plocka upp en Xbox One S. Gärna en 500GB om dom finns kvar i handeln. Max 2000:- för en sådan, ny i handeln. Köp billiga Xbox 360 spel (orginal/disk) ladda ner dom samma gratis från Xbox Live. Spela dom bästa Xbox 360 spelen enhanced. Xbox 360 spel = max 10GB spelet/ 500GB hdd utrymme. Gör matematiken. Vid behov köp externa hdds från 500:- och uppåt.

Tipset vore annars att plocka en begagnad Xbox 360 (300:-) plus TES serien, Fallout serien, Mass Effect serien att börja med. Rimligen 250:- per serie. (Alt. secondhand fynd).

PS. Akta dig för 360 tillverkade före Xbox 360 slim. Risk för hårdvaruproblem med dom (överhettas).

Medlem

Håller med,
xbox one s för 1990:- på netonnet och köp 3 månader gamepass för 10 .-
blir billigare än 1 månadskupongen i lådan.
Har du råd och ändå har en dyr TV kan du köpa x för runt 4000:- och få lite mer detaljer i nyare spel.

Du bör väl testa några spel i olika genrer parallellt och se vad du gillar.
Forza Horizon, grymt avslappnat bilspel.
Edith Finch, walking simulator som tar dig till slutet helt linjärt, eller? Life is strange.
Pusselspel som portal - logga in på epicgames nu och få the witness gratis till PC.
Tomb raider eller annat singleplayerspel som är mer linjärt än open world.

Sedan brukar väl de flesta spela till 99% i ett spel,
antingen multiplayer med kompisar eller tävlingsinriktat, typ fortnite eller fps
eller ett av open-world spel som man aldrig vill att det ska ta slut, RDR2, Witcher eller Fallout
Vet man på förhand vad man ska fastna i är kanske inte xbox det bästa valet.

Medlem

Säg vad du gillar, men du har alltså inte lirat på ca 13-15 år då. Finns mycket intressant att gå igenom. Rekommenderar att du börjar med spel från ca 05 och arbetar dig gradvist framåt.

Är du ute efter stora AAA-singelplayer spel är det PS4:a som gäller. Ifall strategi/mmos lockar är det PC du skall spela på.

Medlem
Skrivet av Loika:

Köp en dator och spela Satisfactory, det är riktigt roligt och lätt att lära sig även om man inte spelat spel på många år!
https://www.youtube.com/watch?v=Uif8LpAiRQs

Helt sjukt kul, även om det är early access och man tekniskt sett inte kan "klara" spelet än. Värt varenda krona:)

Medlem

Red Dead Redemtion 2 !
Det väckte min inre gamer som annars ligger i dvala.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Köp en PS4 samt God of War 4, Spindelmannen, Red Dead Redemption 2 och Witcher 4.

Jag spelar i huvudsak på PC men till dom som vill in i hobbyn igen eller de som inte är så insatta så skulle jag alla dagar i veckan rekommendera det jag sa ovan.

Berätta mer om Witcher 4. The Witcher 3 är ju ett av tidernas bästa spel, så att uppföljaren lanserats i smyg känns märkligt

Medlem

Hade kört på ett PS3/Xbox 360 o testat köra igenom några av de bästa spelen från den perioden först.

NuZ
Testpilot

Bästa tipset är ett xbox one för under 2k på netonnet och skaffa game pass 3månader för 10kr. Massor av bra spel, gamla som nya. Skulle då rekommendera Mass Effect, Tomb raider trilogin, Layers of fear mfl mfl. Sen gratis spelet Apex Legend eller Fortnite om du är sugen på Multiplayer. Är Battle Royale spel likt filmen/boken (Herre på täppan).


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Jag skulle nog ha köpt en PC och kört något av open world-spelen som finns, t ex Far Cry 4/5 eller Assassin's Creed Odyssey. Då kan du flumma runt lite och testa på lite olika spelsätt och olika saker att göra. Kanske märker du där vilken typ av spel eller spelstilar du gillar mest och kan sedan välja andra spel utifrån det sedan?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

jag skulle vilja säga the witcher 3 till vilken maskin som helst faktiskt. Helt sagolikt spel om du inte är ute efter action 24/7 utan vill ha ett spel som har grym story, roliga strider, man får tänka lite genom spelet och väldigt väldigt många timmars speltid, storyn är även åt det vuxnare hållet du får rpg element men inte super komplicerat heller.

Många säger Xbox här, jag säger nog Nintendo Switch och Zelda: breath of the wild.

Annars har ju PC något för alla
FPS- Doom eller Wolfenstein, Battlefield 5 är bra också om du gillar episka strider under andra världskriget. Föredrar du långsammare FPS med mer taktik så finns det Squad och Arma 3.
Strategispel- wargame eller Steel division om du är en militärnörd, annars är Starcraft 2 ett väldigt bra strategispel.
Finns också många strategispel där du bygger upp saker, tex städer, nöjesfält mm. Cities Skyline är det största stadsbyggarspelet nu, Anno 1800 är nysläppt om du vill ha ett mer historiskt spel. Planet coaster är ett strategispel där man bygger ett nöjesfält, parkitect är liknande men med mysig retrografik.
Factorio finns också, riktigt mysig retrografik.

När det gäller Rollspel så finns det ännu fler spel, Witcher 3 räknas som ett av de bästa idag. Finns också många RPG med retrostil, Pillars of eternity, wasteland 2 mm.

Finns ju självklart många mer spel, men gå in på youtube och kolla upp spelen jag nämnde här för att se om det är något du skulle kunna tänka dig.

Medlem

Jag skulle antingen säga Xbox One S + Gamepass, eller en Switch med ett par lämpliga kvalitetsspel. Det beror lite på vad du är ute efter. Gamepass ger en hel del för pengarna och har väldigt brett innehåll, medan Switchen har Nintendos kvalitativa first party-titlar och ett ständigt växande bibliotek av portningar av äldre spel från PSX/PS2-tiden. Att hålla sitt eget legacybibliotek tillgängligt är Nintendo däremot riktigt jäkla usla på.

En spel-PC är en alldeles för stor investering i ditt läge, IMO.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Vilken typ av genre av film gillar du? Exempelvis fantasy, sci-fi eller mer verklighetsanknutet? Samt hur mycket tid har du? Om du vill ha lite mer cinematisk upplevelse så skulle jag rekommendera PS4 som spelplatform.

Hade nog börjat med Firewatch, ett bra spel att komma igång och bekanta sig med handkontrollen om man känner sig rostig.

Spel:
- Uncharted
- Last of Us
- Horizon Zero Dawn
- Spiderman
- Wolfenstein
- The Walking Dead
- Red Dead Redemption 2
- Witcher 3

Medlem

Half-Life 2 om du inte han kika på det innan du tog ett break.
S.T.A.L.K.E.R. spelen.
Firewatch.
The Witness.

Medlem

konsol > pc i detta läget...

Medlem

signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Pong och space invaders är ju något att börja med.

Eller spelet ET till Atari, sjukt härligt spel!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

12
Skriv svar