Här ser du premiären av Star Wars Jedi: Fallen Order

Medlem

Var är alla knappar?!


signatur

Niet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_326725:

Vad säger du? Ljussabel?

Skrivet av Starwarsmannen:

Har jag fel? Man säger väl det på svenska när man ändå är igång? Svengelska är ju bara löjligt

Lightsword = Ljussvärd
Lightsaber = Ljussabel
Lasersword = Lasersvärd

Kan bara vara jag men det känns ganska självklart. I det stora hela spelar det väl inte så stor roll då man fattar vad personen menar, men ljussabel är annars "rätt".


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Lightsword = Ljussvärd
Lightsaber = Ljussabel
Lasersword = Lasersvärd

Kan bara vara jag men det känns ganska självklart. I det stora hela spelar det väl inte så stor roll då man fattar vad personen menar, men ljussabel är annars "rätt".

Man kan ju säga att sabel är ett "svärd". Ljusig dessutom i Starwars-sammanhang

Inaktiv

@uberpwnage2.0: Exakt... Spelar noll roll. Vem bryr sig liksom..

Skrivet av Starwarsmannen:

Man kan ju säga att sabel är ett "svärd". Ljusig dessutom i Starwars-sammanhang

Fast... lightsaber ser inte ut som en sabel ens. Den ser ut som ett helt rakt vapen. Dvs ett svärd.

Logik = Ljussvärd

Sen om folk felaktigt kallar den för sabel är ju en annan femma.
Om man ska vara super-anal om hela saken så borde den bara kallas kraftpinne... Tror inte det va

Skrivet av anon_326725:

@uberpwnage2.0: Exakt... Spelar noll roll. Vem bryr sig liksom..

Fast... lightsaber ser inte ut som en sabel ens. Den ser ut som ett helt rakt vapen. Dvs ett svärd.

Logik = Ljussvärd

Sen om folk felaktigt kallar den för sabel är ju en annan femma.
Om man ska vara super-anal om hela saken så borde den bara kallas kraftpinne... Tror inte det va

Kollade lite på Wiki och enligt dem så förekom det raka sabels även under 1800talet om vi ska tolka vad de skriver..
"Sabel har sedan 1800-talet i Sverige varit en gemensam benämning på alla i militärt bruk varande längre sidovapen, vare sig dessa har krökt eller rak klinga." så det kanske finns raka krön ändå

Inaktiv

@Starwarsmannen: Det finns vita (albino) afrikaner också. Betyder inte att det tillhör normen så därför tar man inte såna exempel i åtanke när man diskuterar generellt. Förstår du vad jag menar?

Medlem
Skrivet av Starwarsmannen:

Har jag fel? Man säger väl det på svenska när man ändå är igång? Svengelska är ju bara löjligt

Svengelska, vad menar du? Den enda och korrekta översättningen är ju Ljussabel.

Nu var det mest på skämt som jag skrev min kommentar, det finns tillfällen i starwars då de själva refererar till dem som lasersvärd så man får nog ta det hela lite lätt, men jag förväntade mig mer av någon med ditt användarnamn


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om du hängt med i nyheterna på senaste så kommer det ju fram att Bioware, som mång andra EA studios, blivit tvingade att använda en kass motor som är svår att använda. Det beslutet ligger helt hos EA och är inte Bioware's fel.

Om du hängt med så vet du också att de har velat omkring i 5 års tid utan att komma någonstans med dålig ledning. Om de hade jobbat på spelet i 7 års tid istället så hade det inte spelat så stor roll om det är Frostbite eller inte, med tanke på vad de lyckats komma med på 18 månader, tänk då vad de borde lyckats med på 7 års tid istället, så 98% BioWares fel då, inte 99%

Det enda felet jag ser att EA har gjort här är att inte lägga sig i tillräckligt och sett till att det hände något, det hade varit bättre än att inte lägga sig i alls och bara se på när skeppet sjunker.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Starwarsmannen:

Man kan ju säga att sabel är ett "svärd". Ljusig dessutom i Starwars-sammanhang

Skrivet av anon_326725:

@uberpwnage2.0: Exakt... Spelar noll roll. Vem bryr sig liksom..

Fast... lightsaber ser inte ut som en sabel ens. Den ser ut som ett helt rakt vapen. Dvs ett svärd.

Logik = Ljussvärd

Sen om folk felaktigt kallar den för sabel är ju en annan femma.
Om man ska vara super-anal om hela saken så borde den bara kallas kraftpinne... Tror inte det va

Precis. I slutändan så vet vi alla vad man menar, men ska man vara "super-anal om hela saken" så är "Ljussabel" korrekt. Sedan att något har flera namn, visst, men det officiella namnet är Lightsaber = Ljussabel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av DeFeCT:

Om du hängt med så vet du också att de har velat omkring i 5 års tid utan att komma någonstans med dålig ledning. Om de hade jobbat på spelet i 7 års tid istället så hade det inte spelat så stor roll om det är Frostbite eller inte, med tanke på vad de lyckats komma med på 18 månader, tänk då vad de borde lyckats med på 7 års tid istället, så 98% BioWares fel då, inte 99%

Det enda felet jag ser att EA har gjort här är att inte lägga sig i tillräckligt och sett till att det hände något, det hade varit bättre än att inte lägga sig i alls och bara se på när skeppet sjunker.

Som jag skrev tidigare i tråden så var min poäng att det inte är "99% Bioware's fel". EA står ändå över dem och bestämmer samt bestämde saker som gjort produktionen jobbig. Bioware har sedan haft tonvis med problem gällande företagskulturen och annat men det är inte bara deras fel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Fattar inte hypen, har folk lärt sig absolut ingenting från Anthem?

Det här är inte ett bioware spel, så vad har Anthem med saken att göra?
Det är ganska välkänt att Bioware har tappat all talang de en gång hade.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Det går inte att göra ett bra Star Wars-spel för flera generationer. Speciellt inte EA. Eftersom alla redan har en negativ bild av EA och för höga förvätningar på Star Wars. Känns som att alla nyare Star Wars-filmer blir dissade. Förmodligen mest på grund av att folk bara tänker på de första filmerna och inte kan se sin barndom utvecklas eller tilltala en ny generation. Förhoppningsvis så blir denna nyare generation inte påverkade av dem äldre och skapar sig en egen värld.

Eller för att speciellt 8:an, är en dålig film.

Moderator | Testpilot
Skrivet av loerk:

Eller för att speciellt 8:an, är en dålig film.

Bra film skulle jag säga, dock en dålig "Star Wars episode"-rulle.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@Walter S.A. Iego: Misstänkte det. Saknar fortfarande Kyle Katarn och resten som blev arkiverade, surt.

Skrivet av Soulless:

Svengelska, vad menar du? Den enda och korrekta översättningen är ju Ljussabel.

Nu var det mest på skämt som jag skrev min kommentar, det finns tillfällen i starwars då de själva refererar till dem som lasersvärd så man får nog ta det hela lite lätt, men jag förväntade mig mer av någon med ditt användarnamn

Nä jag vet inte längre själv. Logik och alkohol var ingen bra kombo igår.

Medlem

All out of goodwill just nu, men ser recensionerna bra ut och det inte dyker upp några loot lådor i smyg efter släpp så blir det ett köp när det reas ut med 80% på playstationstore.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Bra film skulle jag säga, dock en dålig "Star Wars episode"-rulle.

Kan väl hålla med om att den är underhållande.
Men efter att man hade sett den stod det klart att Herr Johnson bör hålla sig långt borta från star wars.

Medlem
Skrivet av Starwarsmannen:

Nä jag vet inte längre själv. Logik och alkohol var ingen bra kombo igår.

Haha!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Moderator | Testpilot
Skrivet av loerk:

Kan väl hålla med om att den är underhållande.
Men efter att man hade sett den stod det klart att Herr Johnson bör hålla sig långt borta från star wars.

Håller inte med där heller. Igen så tycker jag ändå filmen är bra, men inte att det var en bra del av huvudserien. Att Rian får göra sin egen trilogi tror jag kan bli intressant då han inte kommer röra något från huvudserien. Problemen med The Last Jedi är många, men filmen känns nästan som en sido-grej med huvudkaraktärerna hoppackade bara för att sälja biljetter. Hade man tagit samma film och överlag handlingen i den med helt nya karaktärer tror jag att det hade kunnat funka bra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Bra film skulle jag säga, dock en dålig "Star Wars episode"-rulle.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Håller inte med där heller. Igen så tycker jag ändå filmen är bra, men inte att det var en bra del av huvudserien. Att Rian får göra sin egen trilogi tror jag kan bli intressant då han inte kommer röra något från huvudserien. Problemen med The Last Jedi är många, men filmen känns nästan som en sido-grej med huvudkaraktärerna hoppackade bara för att sälja biljetter. Hade man tagit samma film och överlag handlingen i den med helt nya karaktärer tror jag att det hade kunnat funka bra.

Då vill jag bara flika in med att The Last Jedi är en dålig film enligt mig, både som film och som en Star Wars-film. ;P


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fezk:

Då vill jag bara flika in med att The Last Jedi är en dålig film enligt mig, både som film och som en Star Wars-film. ;P

Ja det får man ju helt klart tycka om man vill.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar