Oculus fokuserar inte på virtual reality för high end-konsumenter

Robot
Oculus fokuserar inte på virtual reality för high end-konsumenter

Det passar inte deras företagsfilosofi.

#facebook, #hp, #oculus, #pimax, #nyhetstips


Medlem

Billiga low end headset har funkat för Sony som sålt ett par miljoner PSVR än så länge. Om Occulus kan få billigare headsets att rulla så finns det sedan en marknad att bygga på med kraftigare grejjer.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Aletheides:

Billiga low end headset har funkat för Sony som sålt ett par miljoner PSVR än så länge. Om Occulus kan få billigare headsets att rulla så finns det sedan en marknad att bygga på med kraftigare grejjer.

Det stora problemet med VR är att folk inte har testat, så jag förstår hur de resonerar. Däremot lär ju alla Facebook-hatare som satte upp ett varningens finger när Oculus köptes få vatten på sin kvarn.


signatur
Medlem

Mera Polls, mera polls, mera polls. Hejaramsa. (Tänk AIK klacken "Black Army")


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det stora problemet med VR är att folk inte har testat, så jag förstår hur de resonerar. Däremot lär ju alla Facebook-hatare som satte upp ett varningens finger när Oculus köptes få vatten på sin kvarn.

Där har du nog dessvärre rätt. Jag var inte så pigg på VR innan jag testade Rift hos brosan. Nu vill jag ha eget, men har inte kunnat motivera priset ställt mot vilka titlar som finns ute just nu. Jag har inget emot att köpa dyra grejjer, så länge jag känner att det är något jag kommer använda. Ibland onödigt dyra grejjer (som i9-9900k processorer, dyra moderkort etc).

Så blir det ett bra pris på en billigare occulus så kommer jag mest troligt köpa. Och om marknaden för applikationer/spel tar fart så kommer jag förmodligen byta upp till ett mer premium headset. Så artikeln är goda nyheter i min bok.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det stora problemet med VR är att folk inte har testat, så jag förstår hur de resonerar. Däremot lär ju alla Facebook-hatare som satte upp ett varningens finger när Oculus köptes få vatten på sin kvarn.

Jag tror problemen dels beror på att de inte är så roligt och dels grafiken/upplösningen är för dålig (i nivå med Minecraft). De funkar nog bra i spel där man sitter (flight simulator, racing spel) och inte behöver gå runt. Jag själv var jävligt taggad inför första lanseringen, men de finns fortfarande inget "must have" spel som är roligt.

Medlem
Skrivet av Cadz:

Jag tror problemen dels beror på att de inte är så roligt och dels grafiken/upplösningen är för dålig (i nivå med Minecraft). De funkar nog bra i spel där man sitter (flight simulator, racing spel) och inte behöver gå runt. Jag själv var jävligt taggad inför första lanseringen, men de finns fortfarande inget "must have" spel som är roligt.

Orsaken till det är att ingen studio vill gambla med de pengar som det skulle krävas för en sådan titel när "install basen" för VR är så liten i dagsläget. Dvs det finns inte så stor potential att gå med vinst om försäljningen av spelet kräver att köparna även samtidigt handlar ett snordyrt headset då det inte är något många redan har hemma. Studios som CCP lade ned sina VR projekt, typ valkyre och svenska VR studion SVRVIVE släppte några spel sedan när vågen inte tog fart så har de nu bytt till att släppa AR spel istället till mobiler i väntan på att VR skall bygga en marknad.

Sony gjorde rätt här och släppte playstation VR i form av ett relativt billigt headset och på grund av att så många sålts så finns det nu desto fler spel får PSVR och fler kommer.

Så min förhoppning är att billiga VR headset till PC kan bygga en install base som sedan gör att utvecklare av spel vågar satsa stort. Då kommer även potentialen finnas där för premium headsets.

Skribent

Prestandanörden i mig vrålar av ilska, men den mer logiska sidan säger att det troligen är en vettig prioritering. Det finns ingen större anledning att utveckla headset som endast några procent av målgruppen kan driva (och som de flesta utvecklare inte kommer lägga något krut på att optimera för).

Man behöver foveated rendering, ögonspårning och dylika tekniker innan man på allvar kan börja skruva upp upplösning och synfält. Att satsa på den bredare massan för att utöka kundkretsen och utveckla teknikerna som behövs för mer högpresterande produkter känns logiskt för tillfället.

Inaktiv
Skrivet av CARTMAN:

Mera Polls, mera polls, mera polls. Hejaramsa. (Tänk AIK klacken "Black Army")

Varför skulle man känna till AIKs hejaramsor?

FZ
Andreas Dimestam
Skrivet av Jonny Myrén:

Prestandanörden i mig vrålar av ilska, men den mer logiska sidan säger att det troligen är en vettig prioritering. Det finns ingen större anledning att utveckla headset som endast några procent av målgruppen kan driva (och som de flesta utvecklare inte kommer lägga något krut på att optimera för).

Man behöver foveated rendering, ögonspårning och dylika tekniker innan man på allvar kan börja skruva upp upplösning och synfält. Att satsa på den bredare massan för att utöka kundkretsen och utveckla teknikerna som behövs för mer högpresterande produkter känns logiskt för tillfället.

Precis så jag också tänker! VR är sjukt lovande, men det behövs en "kritisk massa" för att det ska kunna ta fart på allvar. Där är vi inte riktigt ännu och därför tror jag att det bara är positivt att Oculus lägger om till göra produkter som är mer lämpade för casuals.

Medlem
Skrivet av Cadz:

Jag tror problemen dels beror på att de inte är så roligt och dels grafiken/upplösningen är för dålig (i nivå med Minecraft). De funkar nog bra i spel där man sitter (flight simulator, racing spel) och inte behöver gå runt. Jag själv var jävligt taggad inför första lanseringen, men de finns fortfarande inget "must have" spel som är roligt.

Jag håller inte med.
VR är roligt, tom det simplaste.
Grafiken behöver inte vara realistisk görs det rätt med grafik och styrning så är det inget problem.
Visst vidare utveckling kommer det se böttre ut men VR ska orka drivas också så om headsetet kan leverera så måste datorn också kunna


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Alright, då får jag sluta köpa Oculus saker då.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Samtidigt som jag tycker att det är rätt att försöka locka så många som möjligt in i VR, med billigare pris och mindre systemkrav, så tycker jag synd om oss få high-end spelare.

Inaktiv
Skrivet av B-itta:

Samtidigt som jag tycker att det är rätt att försöka locka så många som möjligt in i VR, med billigare pris och mindre systemkrav, så tycker jag det är jäkla synd för oss få high-end spelare.

Finns HTC för oss

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Finns HTC för oss

Indeed, gillar dock Oculus spelutbud/klient mer.

Inaktiv
Skrivet av B-itta:

Indeed, gillar dock Oculus spelutbud/klient mer.

Jag har typ bara spelat Rick & Morty. Så mycket använder jag min vive

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Varför skulle man känna till AIKs hejaramsor?

Hehe, nice one.
Trodde majoriteten var gnagare här..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Inaktiv
Skrivet av CARTMAN:

Hehe, nice one.
Trodde majoriteten var gnagare här..

Har inte ens en aning om vilken tillhörighet folk har fotbollsmässigt. Kanske för att jag tycker det är en otroligt fjantig grej att dedikera sitt liv åt ett fotbollslag och identifiera sig med klubben. Men men.. det är en annan diskussion ;D

Medlem

Calm your dicks!

Det här är ingen nyhet. Det var förra veckan han sa detta och den tyska tolkningen av vad han verkligen sa är missvisande. Det han egentligen sa var att "dom satsar på att få ned priset, göra det mer tillgängligt och brett" men att dom fortfarande itererar low-mid-high segmenten. Icke-nyhet.

Inaktiv
Skrivet av sebrock:

Calm your dicks!

Det här är ingen nyhet. Det var förra veckan han sa detta och den tyska tolkningen av vad han verkligen sa är missvisande. Det han egentligen sa var att "dom satsar på att få ned priset, göra det mer tillgängligt och brett" men att dom fortfarande itererar low-mid-high segmenten. Icke-nyhet.

Så bara för att du läst det innan så har alla andra också gjort det?

@FZ-redaktionen: ni kan ta bort alla nyheter och aldrig skriva fler nyhetsartiklar eftersom någon i världen har garanterat alltid hört nyheten före ni skriver om den!!111

Skärpning

Medlem
Skrivet av Cadz:

Jag tror problemen dels beror på att de inte är så roligt och dels grafiken/upplösningen är för dålig (i nivå med Minecraft). De funkar nog bra i spel där man sitter (flight simulator, racing spel) och inte behöver gå runt. Jag själv var jävligt taggad inför första lanseringen, men de finns fortfarande inget "must have" spel som är roligt.

Åhh, jag har hur många spel o upplevelser som helst som jag tycker är roliga!

1
Skriv svar