Har du hört den förut? PS5 och nästa Xbox är sista konsolerna, innan molnet

Avstängd
Skrivet av Sillgam:

Det är inte enbart ett tekniskt hinder. Så länge människor vill äga fysiska exemplar av något kommer alternativet finnas. Det finns en anledning till att vinylskivor fortfarande säljer massvis trots att all musik kan fås fram genom några knapptryck på Youtube eller Spotify. Varför skulle spelvärlen vara annorlunda?

Jag tror du kommer kunna köpa fysiska exemplar även fast du spelar via ett moln. Men det blir bara så att i stället för en skiva är det en kod som du använder för att starta spelet.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Med tanke på att jag själv sitter på en 1000 mbit lina och ändå knappt kan få bra kvalitet från Youtube, och inte kan spela alla spel i 60 fps med max settings med en i7:a och GTX 1060 i botten, så lär knappast onlinetjänster vara i närheten av den prestanda folk vill ha. Vad ska de ha för servrar som klarar så många användare + folk måste ha snabba linor.

Dom kan ju börja med att man kan ha sina mobilappar i molnet (dvs desktopen i molnet) så slipper man få slut på minne i telefonen och annat... Om 20 år kanske dessa tjänster är mogna för den breda massan. Men det är bra att dom har börjat.

Troligen kommer spelen allmänt få bättre prestanda då de kommer köras på färdiga plattformar (likt konsol) så att de kan optimeras.

Medlem
Skrivet av Juel91:

Det ignorerar ju det faktum att vinyl är niche medans Spotify/YT används av praktiskt taget alla. Det är inte niche publiken dom stora spelutgivarna siktar på.

Vad får dig att tro det? Finns det en marknad för det kommer det existera. Att tro att streaming kommer vara enda alternativet om 10 år är helt enkelt inte realistiskt.

Medlem

Streaming av spel kommer aldrig tilltala dedikerade spelare utan riktar in sig på den breda massan, alltså den mobila marknaden som är enorm. Det är inte osannolikt att påstå att hårdvara alienerar en stor del av konsumenterna som inte har plats eller ekonomin för en sådan investering.

Med det sagt tror jag sannolikheten att konsolmarknaden upphäver att existera är mycket låg, för det kommer alltid att finnas teknikfantaster som vill ha den allra bästa upplevelsen och som aldrig kommer att underkuva till någon form av begränsning.

Medlem

Finns bara två företag som kan göra detta och de är Microsoft och Google. enda företagen med infrastrukturen och möjligheten. Amazon kommer aldrig kunna komma ikapp


signatur

Praiser of KEK and Pepe is his prophet
Worldwide Ganster Computer God

Medlem

Jag gissar snarare på hybridlösningar så de som har bra förutsättningarna har "större" upplevelse men övriga exkluderas inte.

Medlem
Skrivet av BlueTeam:

Det kommer alltid att finnas teknikfantaster som vill ha den allra bästa upplevelsen och som aldrig kommer att underkuva till någon form av begränsning.

Precis. Samma folk som köper PC med tre grafikkort och tre skärmar ända ner till de som nöjer sig med vanilj PS4. Det är inte många där som kommer vilja lägga på input lag även om de sitter på maxlina och superskärm.

De som luras in i molntjänster med "det duger" och "inte så farligt, du vänjer dig" kommer utnyttja ångerrätten när deras input går från kl-pang till klick-pang. Eller för de med slö TV från kli-pang till klick, pang. Den stora massan alltså. Det är en sak att läsa om det, men när man upplever det själv börjar det klia rätt snart, det funkar inte.

Det är många spel som faller bort, fighting, bilspel, shooters, plattform osv. Däremot skulle det inte störa mig med vissa strategi och kortspel, trädgårdssimulator eller liknande, så om de inriktar sig där det funkar så kan de säkert ta marknadsandelar. Då skulle folk ha med sig sina slöa spel i molnet och spela sina snabba spel som vanligt. Men att påstå att molnet kommer ta över helt redan efter nästa generation är absurt och skulle en bettingfirma ta det vadet skulle jag lägga mina besparingar där.

Medlem

..och "Har du hört den förut?" var ett svt skämtprogram från när ~50%(?) av er inte var födda.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Haha, kul att folk tror att teknikintresserade och entusiasterna är en målgrupp som är tillräckligt stor för att betyda något. Vi är så sjukt små globalt sett så det finns inte. Bara att titta på framgångssagan Wii eller på de prestanda-rapporter som Valve lämnar ut med jämna mellanrum. 90 % av spelarna bryr sig inte/har inte kunskapen/saknar ekonomin för att fokusera på prestanda.

Sen kommer det alltid finnas en grupp (som jag själv tillhör) som kommer bygga egen pc osv, men att inte tro att streaming är framtiden pga det tekniska, det är ett skämt.

Medlem
Skrivet av knerk:

Finns bara två företag som kan göra detta och de är Microsoft och Google. enda företagen med infrastrukturen och möjligheten. Amazon kommer aldrig kunna komma ikapp

Är det inte Amazon som är klart störst när det gäller moln-tjänster?

Medlem

Nej varför har alltid låtit som en dålig idé. Speciellt om man vill att spelen ska fungera maximalt hela tiden. Skönt att ha något "fysiskt" att köra när nätet är nere också. Och även fast jag har 100-100+ i hastighet så kan mitt nät krångla i spel som har multiplayer. Väldigt sällan men det har hänt. Tänk er Apex skulle det fungera som en streamad tjänst? Tror att folk söker bättre och bättre kvalitet även den bredare massan.

Gnällkuk
Skrivet av BadMrBox:

Molnet kan dra åt helvete.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Handlar väl snarare om att det är första konsolgenerationen som säljer märkbart sämre än föregående?

Kan tänka mig att det är många icke-teknikintresserade bara ser fördelar med att slippa köpa en läskig och dyr pryl. Funkar det dessutom så bra som det påstås så finns det massor av fördelar - inte minst bakåtkompabilitet, tillgänglig datorkraft etc.

Men som sagts redan: allt faller om man inte har en (bra) uppkoppling.

Medlem
Skrivet av moggen:

Jag gissar snarare på hybridlösningar så de som har bra förutsättningarna har "större" upplevelse men övriga exkluderas inte.

Du har alltså missat att AWS är störst? https://www.skyhighnetworks.com/cloud-security-blog/microsoft...

Medlem

Jag antar att han inte bor på landet som en vanlig Svensson då.

Medlem

Priset på PS5 verkar var spikat. 499$. Om nu Microsoft tar ett spel från Sony's spelbok och sätter 399$ så har dem ett par miljoner mer sålda konsoler. Dock kommer alla att fortsätta med PS5 eller XBOX Scarlet/Two om man har föregående konsol generationen.

Medlem
Skrivet av Margy:

Är det inte Amazon som är klart störst när det gäller moln-tjänster?

dom är skitsmå jämfört Google och Microsoft, dom har all kunskap och hårdvaran.


signatur

Praiser of KEK and Pepe is his prophet
Worldwide Ganster Computer God

Medlem
Skrivet av knerk:

dom är skitsmå jämfört Google och Microsoft, dom har all kunskap och hårdvaran.

Jag vet om det stämmer men enligt Wikipedia:

"Clouds may be limited to a single organization (enterprise clouds[1][2],) be available to many organizations (public cloud,) or a combination of both (hybrid cloud.) The largest public cloud is Amazon AWS. "

https://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_computing

En googling om "cloud market share":

"Amazon Web Services (AWS) remained the dominant cloud service provider in Q4 2018, its share of customer spend unchanged at 32%. Microsoft Azure grew its share to 16% against 14% in the same period a year ago. Google Cloud hit 9% for the first time, while Alibaba Cloud maintained its 4% share."

https://www.canalys.com/newsroom/cloud-market-share-q4-2018-a...

Skitsmå?

Medlem
Skrivet av knerk:

dom är skitsmå jämfört Google och Microsoft, dom har all kunskap och hårdvaran.

Jaså? Du menar att MS och Google äger AMD och Intel och att Amazon inte får köpa något från dem?...

Amazon är större.

Sen har ju MS betydligt mer erfarenhet kring spel då de sysslat med det i drygt 30 år och har ett stort bibliotek, många utgivare och utvecklare under sig och en stark spelintresserad kundbas redan. Dessutom kan de pusha för sin molntjänst ganska enkelt på sina etablerade plattformar så som xbox och pc. Många är ju även beroende av Googles tjänster och många använder Android så där har de en fin fot in.

Så det blir spännande att se helt enkelt, alla har sina nack- och fördelar.

12
Skriv svar