Eve Online-nybörjare får extragodis i startpaketet

Robot
Eve Online-nybörjare får extragodis i startpaketet

Numera free-to-play, finns det någon anledning att inte prova?

#eve-online, #starter-pack


Medlem

"Open world PvP", är anledningen för mig att inte prova (igen)... Jag vet att det är just det som gör spelet värt att spela får många, men för mig tar det helt och hållet bort all spelglädje i ett annars väldigt tufft spel.

eld
Medlem
Skrivet av ompalompa:

"Open world PvP", är anledningen för mig att inte prova (igen)... Jag vet att det är just det som gör spelet värt att spela får många, men för mig tar det helt och hållet bort all spelglädje i ett annars väldigt tufft spel.

Du kan spela i åratal och aldrig behöva lämna highsec områden.

På gott och ont så har jag själv aldrig upplevt pvp i eve.

Medlem

Spelade i ca 4 år utan att uppleva pvp. Det var inte förrän jag började med exploration jag faktiskt började resa ut i null security, numera är jag med i goonsvarm och ägnar mig knappt åt något annat än pvp.

Finns inget annat spel som kittlar min scifi nerv som eve.

Medlem

Kanske dags att göra ett återbesök nu då... Vet inte hur många nya karaktärer jag skapat under åren


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av ompalompa:

"Open world PvP", är anledningen för mig att inte prova (igen)... Jag vet att det är just det som gör spelet värt att spela får många, men för mig tar det helt och hållet bort all spelglädje i ett annars väldigt tufft spel.

Open world PvP är väl inget. Det ska vara full loot och så ska man kunna ta folks husnycklar och råna dem på allt de någonsin samlat ihop. Som Ultima Online d.v.s.

Inaktiv

Intressant artikel. Skrev i någon tråd häromdagen att jag funderade över om det var värt att testa för nybörjare. Får kolla in!

MEG
Medlem

Testade det för många år sedan, fattade inte ett skit vad jag skulle göra


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Utan konkurrens det spel som varit mest givande under min över 30 år långa spelkarriär

Medlem
Skrivet av Kixo:

Open world PvP är väl inget. Det ska vara full loot och så ska man kunna ta folks husnycklar och råna dem på allt de någonsin samlat ihop. Som Ultima Online d.v.s.

Det är full loot, när ditt skepp förstörs så droppar hälften av allt du har på/i skeppet i skeppsvraket och den andra hälften förstörs. Vem som helst kan sen loota vraket.

Du kan normalt inte ta grejer som folk har i rymdstationer, inte ens om du förstör rymdstationen. Undantaget är wormhole space, om du förstör en rymdstation där så är det lika som med ett skepp, hälften droppar som loot, den andra hälften förstörs.

Medlem

Utan tvekan det onlinespel som varit mig varmast om hjärtat av alla mina år som spelare.

Medlem

Ett av de mest givande MMOs som finns på marknaden. Det finns ett väldigt djup och en väldig bredd på samma gång. Du väljer själv vad för typ av gameplay du vill ängna dig åt. Ditt val låser dig inte vid detta utan om du senare kommer på att du vill testa något annat så är det bara att göra det. Du vill förmodligen hitta en annan grupp människor att spela med då man får en mycket bättre start i EvE när det finns erfarna spelare att uppleva det tillsammans med. Du börjar i en NPC corp med andra nybörjare och mentorer så du är inte helt ensam när du är ny.

Skill systemet gör att du kan träna in i vilken roll du vill på relativt kort tid och vara nästintill lika kompetent inom det området som en veteran. Detta då det bara finns fem nivåer i varje skill. Nivå ett till fyra går oftast mycket fort att träna, ett par timmar till ett par dagar. Nivå fem brukar ta lite längre tid. Men då det bara finns fem nivåer i en skill så har spelare som spelat i flera år inte så långt försprång inom just den skillen. Den fördel de har är att de har en större bredd på kompetenser att plocka från och kan således hoppa in i fler och olika roller samt flyga fler olika typer av skepp. Skills tränas även när du är offline. Inga experience points etc utan en realtids klocka som tickar. (det finns attribut som intelligence osv som gör att klockan tickar fortare när du tränar en skill beroende på vilket atribut skillen kräver.) Start paketet innehåller även inplantat för att öka attribut om jag sett rätt. Dessa bör du inte ha instoppat i huvudet på den "klon" som du använder när du flyger runt, då du förlorar implantat om en klon dör. Utan hoppa in i den klonen varje gång du loggar av för dagen så tränas skills lite fortare när du är offline. Spelare kan även använda "skill extractors" för att suga ut skill points ur huvudet på sig själv och sälja det på marknaden. Vissa skapar extra karantärer i syfte att senare använda dem för att sälja skillpoints. Så man kan alltså köpa skill injectors på marknaden för in game currency (ISK), som andra spelare säljer, för att få en direkt injektion av skillpoints där en injector kan spara en veckas träning i många fall. Ju mer skillpoitns du får desto lägre verkan får dock skill injectors så folk som har varit med länge och har samlat på sig mycket skillpoints kommer således inte se kostnaden för en injector vara värt det som de får ut av det. Så det är en mekanism som kan hjälpa nyare spelare att komma i fatt äldre.

Mycket av de videos som släpps visar episka strider osv. Det finns det absolut massor av i EvE. Men det finns ännu mer av PvE content, solo content och small group content. Small group PvP och PvE kan vara oerhört kul. Det mesta av den PvP jag gör är small till medium group PvP (10 spelare i gruppen upp till runt 30 spelare). Max storlek på en flotta (grupp) är 250 spelare. Stora episka strider har oftast flera fulla "Sub capital" flottor av 250 spelare i varje som manövrerar runt på slagfälten, supportade av capital ships i form av carriers, Dreadnoughts, Force axuiliaries (logistik capitals som reparerar andra), Super carriers och titans. Jag kör inte så mycket solo idag då det är några tusen medlemmar i vår koalition så finns alltid någon att köra med oavsett vad man känner för att göra.

Jag började själv spela Eve under 100 spelares Alphan. Sedan har jag kommit och gått genom åren. Men jag lyckas liksom aldrig helt pensionera mig Är igång nu igen sedan November förra året. Har gjort det mesta i EvE. Just nu är jag aktiv i en "Null sec" allians, Legacy som likt GoonSwarm exemplet i ett tidigare inlägg äger rymd, bygger industrier och liknande i denna och försvarar den mot angripare. Vi är just nu i krig mot kinesernas koalition WinterCoalition.

Här är två politiska kartor över galaxen som uppdateras dagligen. Första är allians kartan där man ser vilka allianser som äger vilken rymd i nullsec. Andra är koalitionernas karta då det visar vilka koalitioner äger vilken rymd, då alla allianser i nullsec, eller de flesta, är med i en koalition.

https://sov.space/

High Sec är som nämnts rymd som ägs av NPC imperierna och patrulleras av NPC polis. Det är hyfsat säkert att spela här och många har hela sitt EvE liv här från början till slut. Det utgör centrala delarna av galaxen. Spelar corporations kan bygga viss infrastruktur här som de kan bosätta sig i.

Low Sec: Det är en ring runt imperie områdena i centrum där security status går under 0.5 ned till 0.1. Polisnärvaron är mycket begränsad där och tar mycket längre tid på sig att komma om de blir larmade. Precis som sveriges glesbygd kan man säga Spelar pirater brukar således härja i Low sec på kant med rättvisan. Low Sec består även av "Faction Warfare". En game feature där NPC imperierna slåss om herraväldet. Så spelare kan gå med i milisen till ett av de fyra imperierna och slåss mot andra spelare och NPCs i lowsec föratt erövra rymd för sin NPC faction. Man har då frikort att skjuta alla som är med i en milis hos en NPC faction som är i krig med sin egna. Detta gäller även High sec. Så går man med i en Milis så har man frikort att skjuta motståndarna överallt utan att polisen ingriper. Faction warfare är således ett sätt att mixa in lite PvP med belöningar från NPC factions utan att behöva ta klivet till en allians eller corporation som lever i nullsec eller wormhole space samt utan att behöva bli pirat. Corporations kan bygga mer sorters infrastruktur i Lowsec än i High sec.

Null sec, där spelare kan äga rymd har security status 0.0 ned till -9.0 (eller vad nu botten är). Här finns ingen närvaro av polis utan det är vilda western. Det är dock inte helt laglöst för allianser som äger rymd ser också till att hålla bus borta. Mycket small group till medium group PvP uppstår när allianser upprätthåller säkerheten i rymd de äger samtidigt som andra grupperingar gör intrång för att inte nödvändigtvis försöka ta över den utan kanske endast för att hitta soft targets (industri skepp, PvE skepp osv) eller helt enkelt få till good fights. Null sec består oftast av koalitioner med tusentals medlemmar spridda över en handfull medlems allianser vardera som i sin tur består av corporations där spelarna har sin hemvist. Det finns ett fåtal begränsade områden av nullsec som ingen spelare kan äga, de ägs av NPC pirat factions men spelare kan bosätta sig där ändå och bygga infrastruktur. Dessa områden bebos mest av mindre corporations och ibland små allianser som vill ha tillgång till PvP och PvE i nullsec utan att behöva äga och därmed vårda rymd. I null sec så kan alla sorters infrastruktur byggas.

Wormhole space existerar som fickor av rymd utanför galaxen och man når dem via wormhole öppningar som öppnas slumpmässigt över hela galaxen. Dessa måste scannas fram via exploration. Sedan har varje wormhole öppning en viss massa de supportar samt en viss storlek av skepp som ryms genom öppningen, innan de kollapsar. Detta gör att wormholes används som bakdörrar in i nullsec alliansers system bakom deras linjer av angripande allianser. Wormholes kan även vara tillfälliga genvägar för traders som skall frakta gods långa vägar. Wormhole space har oftast inga koalitioner av allianser utan bebos av enskilda allianser eller till och med enskilda corporations som kan bygga viss inrastruktur där. Olika pirat corporations, även kallade "wormholers" brukar använda dessa för att göra räder in i etablerade allansers rymd.

Ute i Nullsec kan man även syssla med typiska PvE saker så som exploration, pirate hunting, mission running, archeology, wormholing, Abyssal space, Mining, manufacturing osv. Det finns extra värdefull malm och npc pirater med hög bounty här ute som ger högre rewards. Det är dock lite högre risk så det är rekommenderat att det då sker i rymd som din allians äger. Så man kan köra PvE även utanför High Security space (Den del av galaxen som NPC imperierna äger).

Här är en officiell video för spelet som med riktig gameplay försöker visa snabbt vad man kan göra i spelet. Släpptes tidigare i år. Den är bättre då andra officiella EvE videor oftast har mycket CGI.

Medlem

Åh, vafan är det f2p nu? Frågan är bara när jag ska hitta tiden att spela det.

Skribent

Ett spel jag försökt spela men aldrig riktigt kom in i. Däremot så är jag fascinerad av historierna från spelet och vad som hänt i spelets universum. Någon borde skriva en historiebok om det, för det är verkligen så mycket intriger och politisktspel att det nästan konkurrerar med vår egen riktiga historia.

Där MMO mer blev styrda upplevelser (vilket jag själv gillar) så är EVE något unikt som fortsatt vara unikt i friheten och interaktionerna. I mångt och mycket är det spelarna spel, inte utvecklarnas.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

@Kixo: Du kan om du vill sno precis allt från en hel allians, coalition... från tusentals spelare... om du är en duktig tjuv dvs

Medlem

Fantastiskt spel. Jag spelade det i två år i olika grupper trots att jag avskyr pvp som pesten. Det är svårt, finns så oerhört mycket att göra men inga direkta "uppdrag" i någon vanlig mening. Att man faktiskt har något "riktigt" att förlora gör att spelet har nerv, att du inte bara "lirar på". Att det INTE är en WoW-klon med "holy trinity" utan något helt annat än andra MMO bidrar starkt till dess framgång.

Många ekonomiska läxor att lära sig också, som "alternative cost" och "don't fly what you can't afford to lose" (många bilägare som kan lära sig något där). men framför allt...

...ett helt fantastiskt community. I och med att alla spelar på samma server så finns det ett mycket trevligt svenskt community, och det finns alltid någon som är beredd att hjälpa dig. Se definitivt till att försöka gå med i en corporation tidigt. Dels får du mycket hjälp, tips och instruktioner, men de hjälper också ofta till ekonomiskt så att du kan träna bra skills som du inte hade haft råd med tidigt i spelet.

Spelade själv en hel del wormhole, nullsec (full pvp insane danger) och en mass Orca mining med gänget under mina två år. Därefter hde vi olika intressen och jag var inte beredd att "börja från noll" med att leta corp osv och idag kommer jag inte ihåg hur man spelar ens. (Har loggar in sedan det blev f2p och bara... "Näeh!"). Det är som med skolan: Ju hårdare du jobbar & ju svårare det är, desto roligare blir det och desto större blir belöningen. Nullsec ger ju tusen gånger mer ekonomiskt om du hittar en "lugn" hörna och vet vad du gör när du kör sites, jämfört med safespace, men det går utmärkt att sitta i en station och köpa material, tillverka missiles, sälja hela dagarna.

Medlem
Skrivet av MEG:

Testade det för många år sedan, fattade inte ett skit vad jag skulle göra

Joina ett corp. Absolut det bästa sättet att lära sig spelet och ha kul med det.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Det är som med skolan: Ju hårdare du jobbar & ju svårare det är, desto roligare blir det och desto större blir belöningen.

Va?

Medlem

Fortfarande värt att prova?

Mitt go+to sci fi är Star Citizen.

Men eve är ju legendariskt på många sätt och vis, är F2P värt att prova? Även om jag redan är mycket investerad i SC och har inga planer på att betala för EVE. Vem vet dock, men iaf.

Håller det fortfarande ?

ps: vad är storyn i spelet? Vad är ens mission ? Finns det Quests? Missions? Liknande?


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem

Spelet håller fortfarande ja, just nu håller utvecklaren på att experimentera med små förändringar som har extremt stora effekter, dock är de i första han fokuserad mot veteranspelare. Den senast utannonserade som reducerar vilka skepp som kan använda en Cynorosual Field Generator (används när man flyttar runt capital ships) från i princip alla (vilket är över 300) ner till 5. Den utannonseringen har resulterat i över 1600 poster på officiella forumet och 1700 på reddit där folk argumenterar för och mot den.

Övergripande storyn är att ett man hittade ett wormhole till en annan galax och började kolonisera där. Men innan planeterna hunnit bli självförsörjande kollapsade wormholet. Detta resulterade i att majoriteten dog och de som överlevde föll tillbaka till stenåldersteknink. Det är nu 15 000 år senare och civilisationen har återuppbyggts med FTL teknik.
Det finns 4 stora npc imperier som kontrollerar mitten av klustret och utanför det har vi delarna som spelar imperierna kontrollerar.

Som spelare är du en Capsuleer, och är i praktiken odödlig. När din kapsel känner av att den kommer att förstöras så scannar den din hjärna på någon milisek och sänder informationen via FTL kommunikation till kloncenter där du har en klon liggande och ditt medvetande sätts in en av dessa.

Som odödlig capsuleer är princip en halvgud jämfört med vanliga människor. Du har all tid i världen att samla gigantiska rikedomar och makt. Ditt mission är att göra precis vad du vill. Vill du hjälpa ditt NPC imperium (eller något av de andra NPC imperierna, du är inte begränsad av ras) kan du göra det men om du hellre vill bli rik på handel eller tillverkning kan du göra det eller bli pirat eller kanske starta ditt eget imperium i ytterkanterna. EVE är ett ovanligt exempel på att spel där du rollspelar bara genom att göra det du känner för att göra.

Det finns missions och det finns spelare som i princip bara göra sådana. I längden är de ganska repetitiva, du kommer göra exakt samma mission många gånger. De är helt fristående från varandra, du får ett slumpat när du frågar en mission Agent om ett.
Det finns också 7st så kallade epic arcs som är ca 30 sammanhängande missions, 1 för nybörjare, 2 som kan göras utan för mycket skills men som kräver att du åker ut i ytterkanterna (nullsec) där det är fri pvp och st 4 för veteraner. De kan göras om var 6e månad.

Background story trailer: https://www.youtube.com/watch?v=FZPCiqBLPM8
Notera att fps delen från trailern inte är aktiv, det var att ps3 spel som har lagts ned. De arbetar på en uppföljare till PC men den ligger år framåt.

1
Skriv svar