Recension – The Division 2 (2 av 2)

Robot
Recension – The Division 2 (2 av 2)

På andra försöket lyckas Massive med det halva spelbranschen strävat efter de senaste åren - att skapa en underhållande plundringspangare.

#the-division-2, #ubisoft


Testpilot

Spelet är grymt och jag instämmer i det mesta i denna recension.
Har haft över 70 timmar roligt och då har jag inte ens kommit till högsta tier utan är på 1 fortfarande.

Medlem

Tack för en bra text.

Håller med om mer eller mindre allt, bra jobbat Massive!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Moderator | Testpilot

En länk till del 1 hade varit bra. På så sätt kan man lätt läsa båda.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är detta spel något för en person som vill spela utan andra mänskliga spelares inblandning, alternativt enbart i co-op med en polare eller två utan andra spelares närvaro.


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Håller med! The division 2 är ett riktigt bra spel

Testpilot
Skrivet av Roy Batty:

Är detta spel något för en person som vill spela utan andra mänskliga spelares inblandning, alternativt enbart i co-op med en polare eller två utan andra spelares närvaro.

Jag har själv kört 90% av innehållet solo , har kört en del saker co-op med folk men man känner inget krav på det sålänge man jobbar sig mot endgame och de högsta tier-nivåerna. Det är mer av typen , tycker man nåt uppdrag är jobbigt kan man be om hjälp och då ploppar snart nån annan spelare in i din session och sen är det bara att rocka loss

Det andra roliga har varit att Geeks med FZ och Sweclockers har egna klaner för alla plattformar som man kan hoppa med i och då hitta likasinnade för att köra med. Bra folk att lira co-op med helt enkelt.

Ambassadör
Xbox

Bra recension! Håller med om betyget, med en mer utfläskad story så hade det kunnat bli full pott. Men när det "bara" är en looter shooter så går det inte nå ända upp för mig.

Det är dock den allra bästa looter shootern jag har spelat, det är varierat, fyllt med content, kul combat som inte känns som en grind, massor av loot, varierande fiender, polerat, valfrihet om man vill spela solo eller med andra, härliga miljöer etc etc.

Rekommenderas skarpt!


signatur

Jump in.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av uberpwnage2.0:

En länk till del 1 hade varit bra. På så sätt kan man lätt läsa båda.

Fixat! Samt en länk från den första delen till del 2.


signatur
Inaktiv

Spelat igenom storyn i 2an men måste säga att det blev lite tjatigt efter halva spelet eller så. Speciellt när man redan spelat igenom Division 1 vilket 2an mest kändes som en expansion till.

Tyckte flera saker var försämrade från 1an tråkigt nog. Attachments på vapnet fungerade inte på samma sätt, efter att man tagit de två skills man ville använda fanns det inte längre någon nytta att ta fler, grafiken och miljöerna kändes sämre än i 1an.
Men visst, nu var det färre bullet sponges och lite smartare AI.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Spelat igenom storyn i 2an men måste säga att det blev lite tjatigt efter halva spelet eller så. Speciellt när man redan spelat igenom Division 1 vilket 2an mest kändes som en expansion till.

Tyckte flera saker var försämrade från 1an tråkigt nog. Attachments på vapnet fungerade inte på samma sätt, efter att man tagit de två skills man ville använda fanns det inte längre någon nytta att ta fler, grafiken och miljöerna kändes sämre än i 1an.
Men visst, nu var det färre bullet sponges och lite smartare AI.

När det gäller grafiken, säker på att du kör på högsta grafik?

Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

När det gäller grafiken, säker på att du kör på högsta grafik?

Absolut inte, det pallar inte grafikkortet. Men har ett mycket bättre kort än när jag körde Division 1.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Absolut inte, det pallar inte grafikkortet. Men har ett mycket bättre kort än när jag körde Division 1.

Vad för grafikkort handlar det om? Vad för processor?

Medlem

Nog första gången jag måste säga att en recension inte säger allt om ett spel. Först innan jag fortsätter måste det nämnas, spelet är jättebra. Att vara i eldstrid i ett underjordiskt garage är toppen speciellt om man har datorn som pallar ultra. Kontroll,ljud, osv allt är 5/5 där

Nu till problemen. Skillpower systemen är "broken" på det vis att ingen använder de mer än att de finns en knapp. Anledningen är att inget skalar med gear, utan mods som i sig kostar alldeles för mycket för att vara värt att försöka "låsa upp" med skillpower som finns på vissa delar loot.

Ai:n är totalt järndöd. Även på Tier 5 med hard+ så är standard att bara springa fram till spelaren. Detta blir ett problem då de oftast har runt 5 ggr mer hälsa än dig själv och du tål knappt 2 skott. Och det hjälper inte att de är alla skarpskyttar oavsett vapen. En hagelbössa på 300m missar de inte med heller. Detta är med maxad gear av 500+

Det leder även till sista stora problemet som är att spela solo är bara att glömma. Det är på tok för obalanserat och gruppspel ökar successivt svårigheten.

Allt detta har Massive sagt de ska se över men som fortfarande är i spelet.

Medlem

Smaken är minsann som baken.
Fick spelet gratis i samband med grafikkortsköp. Har lagt en handfull timmar i spelet och det lär nog inte blir fler heller.
Verkade enligt mig som att ca 80% av spelet gick ut på att huka sig bakom något hinder/bråte, skjuta några eller många skott i mänskliga fiender, springa till nästa hinder, huka sig ner igen och skjut lite fler skott i liknande fiender.

Säkert ett kul spel om man gillar sån typ av combat men enligt mig var det dötrist.
Plus i kanten för bra grafik samt också bra prestanda, men det räcker liksom inte för mig då jag var uttråkad med "combat gameplay" redan från början =/

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Pholiage:

Nog första gången jag måste säga att en recension inte säger allt om ett spel. Först innan jag fortsätter måste det nämnas, spelet är jättebra. Att vara i eldstrid i ett underjordiskt garage är toppen speciellt om man har datorn som pallar ultra. Kontroll,ljud, osv allt är 5/5 där

Nu till problemen. Skillpower systemen är "broken" på det vis att ingen använder de mer än att de finns en knapp. Anledningen är att inget skalar med gear, utan mods som i sig kostar alldeles för mycket för att vara värt att försöka "låsa upp" med skillpower som finns på vissa delar loot.

Ai:n är totalt järndöd. Även på Tier 5 med hard+ så är standard att bara springa fram till spelaren. Detta blir ett problem då de oftast har runt 5 ggr mer hälsa än dig själv och du tål knappt 2 skott. Och det hjälper inte att de är alla skarpskyttar oavsett vapen. En hagelbössa på 300m missar de inte med heller. Detta är med maxad gear av 500+

Det leder även till sista stora problemet som är att spela solo är bara att glömma. Det är på tok för obalanserat och gruppspel ökar successivt svårigheten.

Allt detta har Massive sagt de ska se över men som fortfarande är i spelet.

Spontant känns det som om du och jag spelar på helt olika nivåer. World tier 5 koller kag förmodligen aldrig nå. Med ambitionen ökar också kraven på responsen från spelet men på min nivå (som jag ändå tror representerar majoriteten av spelarna) har man inte samma problem som du.

Skrivet av Cirdane:

Smaken är minsann som baken.
Fick spelet gratis i samband med grafikkortsköp. Har lagt en handfull timmar i spelet och det lär nog inte blir fler heller.
Verkade enligt mig som att ca 80% av spelet gick ut på att huka sig bakom något hinder/bråte, skjuta några eller många skott i mänskliga fiender, springa till nästa hinder, huka sig ner igen och skjut lite fler skott i liknande fiender.

Säkert ett kul spel om man gillar sån typ av combat men enligt mig var det dötrist.
Plus i kanten för bra grafik samt också bra prestanda, men det räcker liksom inte för mig då jag var uttråkad med "combat gameplay" redan från början =/

Gameplay-looparna i är ju väldigt tydliga och inramade, man märker så tydligt när Massive går utanför sin comfort zone i uppdragsdesignen. Så gillar man inte Gears of War-hukande kommer man ha svårt för The Division 1 och 2.


signatur
Medlem

Det blir lite knivigare på T5 ja, det märkar man om inte annat i pugs där folk inte verkar ha så stor koll på sin gear. Men ett problem jag märkt är att folk verkligen bara sitter bakom sitt skydd med en sniperbössa och tror det ska gå vägen. Har man inte okej grejer så får man va lite kreativ, t ex aggra och dra in fienderna i chokepoint. Eller varför inte bara hålla sin flank 😬

Jag gillar spelet, första lootershootern som hållt mig kvar. Kul att bara ta en paus från dungor och springa runt och upptäcka gömda sidouppdrag eller springa vilse i kloakerna när man letar nycklar.

Sen är det ju nå magiskt att kliva in i banken med fyra andra och blåsa på med LMGs 😂


signatur

//mvh

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Spontant känns det som om du och jag spelar på helt olika nivåer. World tier 5 koller kag förmodligen aldrig nå. Med ambitionen ökar också kraven på responsen från spelet men på min nivå (som jag ändå tror representerar majoriteten av spelarna) har man inte samma problem som du.

Gameplay-looparna i är ju väldigt tydliga och inramade, man märker så tydligt när Massive går utanför sin comfort zone i uppdragsdesignen. Så gillar man inte Gears of War-hukande kommer man ha svårt för The Division 1 och 2.

Nej självklart. Men alla kommer dit för eller senare. Så en liten inblick helt enkelt vad endgame har att erbjuda. De har dock postat att lite ska vara fixat inför morgondagens server downtime och de jobbar rätt friskt på allas feedback. Med lite tid är det klart ett 4/5 spel.

Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Vad för grafikkort handlar det om? Vad för processor?

1080Ti, 8400

Kör i 2560x1440 på en 144Hz skärm.

Medlem

Bra recension! Det här är en av de bästa loot shooters som släppts sedan genren kom till

Ambassadör
Xbox
En helt vanlig promenad i The Division 2:

(Videon innehåller våld)


signatur

Jump in.

Medlem

Spelet är bättre än första, men jag är inte imponerad av hur lite dom har förändrat karaktären, där det fortfarande endast bara går att ta skydd. Man borde kunna ducka, kräla, simma, och spelet borde ha en stealth mekanik vid det här laget, där man kan ta ut fiender på ett tyst sätt.

Spelet behöver fler bossar också. Den enda "bossen" man stöter på är snubben med mycket armor, som antingen har en minigun, slägga, motorsåg, eller LMG.

RPG's och diverse raketgevär borde också vara närvarande hos spelarna vid det här laget. Eller varför inte kunna plantera ut minor eller diverse fällor.

AI:n är också korkad.

Spelet är roligare än första, men inte mycket förändringar har gjorts vilket jag tycker är under all kritik. Som Cirdane påpekar, så måste det finnas lite mer variation i en uppföljare där det handlar mer om att bara sätta sig i skydd, hålla in knappen och vaulta över saker. Var finns kreativiteten?

Jag har dock kul med det, men så mycket potential går miste.

Inaktiv
Skrivet av nils45:

Spelet är bättre än första, men jag är inte imponerad av hur lite dom har förändrat karaktären, där det fortfarande endast bara går att ta skydd. Man borde kunna ducka, kräla, simma, och spelet borde ha en stealth mekanik vid det här laget, där man kan ta ut fiender på ett tyst sätt.

Spelet behöver fler bossar också. Den enda "bossen" man stöter på är snubben med mycket armor, som antingen har en minigun, slägga, motorsåg, eller LMG.

RPG's och diverse raketgevär borde också vara närvarande hos spelarna vid det här laget. Eller varför inte kunna plantera ut minor eller diverse fällor.

AI:n är också korkad.

Spelet är roligare än första, men inte mycket förändringar har gjorts vilket jag tycker är under all kritik. Som Cirdane påpekar, så måste det finnas lite mer variation i en uppföljare där det handlar mer om att bara sätta sig i skydd, hålla in knappen och vaulta över saker. Var finns kreativiteten?

Jag har dock kul med det, men så mycket potential går miste.

Tycker inte man behöver kunna simma och hålla på. Det är perfekt som det är AIn är stundtals korkad men i vissa tillfäller i challenging och högre så flankar de och teamar som gudar. Hade AIn varit för bra så hade folk klagat på att det var för svårt istället. Tycker det funkar bra

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Tycker inte man behöver kunna simma och hålla på. Det är perfekt som det är AIn är stundtals korkad men i vissa tillfäller i challenging och högre så flankar de och teamar som gudar. Hade AIn varit för bra så hade folk klagat på att det var för svårt istället. Tycker det funkar bra

Spelade du första spelet?

Simma kanske inte är aktuellt, men tycker fortfarande spelet är begränsat, och har för lite förändringar. Angående AI:n så finns det ett system som fungerar, men om en fiende ska byta position så kan det hända att han springer rätt på en, eller förbi en, utan att lyfta ett ögonbryn, tills han når sin slutdestination, etc.

Och så glömde jag också nämna att spelet är otroligt buggigt. Inga buggar som förstör spelupplevelsen som tur är, men fiender i T-poser tex. Fiender som försvinner, mm.

Fortfarande kul dock, men kommer troligtvis inte köpa ett 3dje spel om inte fler förändringar sker. Tänkte inte köpa detta först, men att spela tillsammans med någon är en rolig upplevelse.

Inaktiv

@nils45: Jag har spelat första ja

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Haha precis, den scenen säger jag när jag beskriver spelet till folk 👍


signatur

//mvh

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Pholiage:

Nej självklart. Men alla kommer dit för eller senare. Så en liten inblick helt enkelt vad endgame har att erbjuda. De har dock postat att lite ska vara fixat inför morgondagens server downtime och de jobbar rätt friskt på allas feedback. Med lite tid är det klart ett 4/5 spel.

Om man skulle titta på statistiken på ett spel som The Division tror jag en klar minoritet bemödar sig att spela ändra fram till T5, med inte sagt att saker och ting inte ska vara balanserade där


signatur
Medlem

förstår dock inte varför någon tyckte att item level destiny 2-stuk skulle vara en bra ide? Du får aldrig spela med en setup du tycker om för att du precis fick en skitshotgun med högre ilvl. För att få bättre loot när du öppnar kistor och dödar fiender krävs det att du har den högsta ilvln du kan ha equippad. Blev glad när jag fick min första exotic, använde den i ca 3 min innan det var dags att byta igen. Har itemlevel 500 btw.

Inaktiv
Skrivet av jamorro:

förstår dock inte varför någon tyckte att item level destiny 2-stuk skulle vara en bra ide? Du får aldrig spela med en setup du tycker om för att du precis fick en skitshotgun med högre ilvl. För att få bättre loot när du öppnar kistor och dödar fiender krävs det att du har den högsta ilvln du kan ha equippad. Blev glad när jag fick min första exotic, använde den i ca 3 min innan det var dags att byta igen. Har itemlevel 500 btw.

Hittar du allt i ilvl 500 så är det inte ett problem?

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Om man skulle titta på statistiken på ett spel som The Division tror jag en klar minoritet bemödar sig att spela ändra fram till T5, med inte sagt att saker och ting inte ska vara balanserade där

Verkligen? Tror tvärtom att det är en majoritet som "bemödar" sig med det med tanke på att det tillhör story mode att maxa world tier.

Medlem

@anon_326725: nja 500 är inte cappen, det forstätter bara!

123
Skriv svar