Dragon Age 4 riskerar att bli ett nytt Anthem

Robot
Dragon Age 4 riskerar att bli ett nytt Anthem

Olycksbådande rapportering inifrån problemtyngda Bioware.

#anthem, #bioware, #dragon-age-4, #games-as-a-service, #joplin, #morrison


Medlem

RIP Dragon Age säger jag då om EA ska pusha sitt service-skit och bara mata ut tråkiga lootshooters... och RIP Bioware.

MEG
Medlem

Som jag har skrivit tidigare RIP Bioware, jag ska minnas er storhetstid när ni gjorde rollspel med hjärtat, när ni brydde er om era spel och fans.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av mrpijey:

RIP Dragon Age säger jag då om EA ska pusha sitt service-skit och bara mata ut tråkiga lootshooters... och RIP Bioware.

Dragon Age dog väl iof med Inquisiton. Var helt sämst vad jag kan minnas.

Inaktiv

Ingenting håller förevigt, nya studios har och kommer förstås fortsätta bildas som själva inspireras av till exempel Biowares storhetstid, om några år kommer de också "flytta till lite större kontor" och så fortsätter cirkeln några turer igen.

Nu får vi passa på att glädjas åt CD Projekt Red m.m.

KoP
Medlem

Ajdå. Man får väl vänta och se om dom lyckas skita ur sig ett hyffsat spel ändå. Gillade DA3 så ett skapligt DA4 hade ju inte suttit fel.

Skribent
Skrivet av m_g_karlsson:

Dragon Age dog väl iof med Inquisiton. Var helt sämst vad jag kan minnas.

Håller inte riktigt med dig, det hade en rätt slow start. Men vägdes sedan upp senare i spelet när de började knyta ihop alla trådar från spelen före. Spelet fick till och med mig att uppskatta DA2 när de knöt ihop allt med Hawke. Men däremot känns det som att storyn är slut...just det kapitlet. Lite som ME och Shepards historia var slut med 3an. Så det finns ju en stor risk att DA4 blir ett "Andromeda".....


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Lägg ner bioware medan folk fortfarande har goda minnen

Medlem

Egentligen så har ju inte Drsgon Age varit så bra sedan Origin så fattar inte varför folk blir chockade. Finns ju inget i 2an,3an eller Inqusition av det Origins hade... Imao så har inte Bioware gjort något bra sedan Origins 2009 så dom har m3d andra ord varit döda i 10 år, varför säger alla att dom är påvög att dö nu... Man kan inte dö 2 ggr

Medlem

Har inte ens spelat nåt Dragon Age, i farhågor om att det skulle kännas som en alltför modern variant av Bioware. Om nu Dragon Age-fans är oroade över att nästa inkarnation ska bli ännu desto mer dönick-urvattnat slafsmodern, ja då är jag den förste att med en fnysning vända min redan vända rygg ännu några grader bort.

Så det är här pessimister har samlats?
Det finns ju uppenbarligen hopp för spelet om man behagar att läsa artikeln.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@Witchfinder De Dragon Age som finns ute nu tycker jag känns som produkter från en modern BioWare på ett bra sätt, och de kan du nog tryggt spela igenom om du kan förbise den lite föråldrade grafiken.

Medlem

Efter Origins gick det tyvärr bara utför. Låt bioware dö bara så att folks talanger kan läggas på nya spel och andra studios.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Så det är här pessimister har samlats?
Det finns ju uppenbarligen hopp för spelet om man behagar att läsa artikeln.

Jag tror du har läst fel...

Artikeln säger ju tydligt att spelet gått från ett singleplayerfokuserat story-spel (Joplin - som har slopats) till ett games-as-service spel (Morrison - nuvarande version) med Anthem som kodbas.

Det finns allt annat än hopp att hämta här. Om du inte är ett Anthem fan, dvs.

Skrivet av Namn Namnsson:

Jag tror du har läst fel...

Artikeln säger ju tydligt att spelet gått från ett singleplayerfokuserat story-spel (Joplin - som har slopats) till ett games-as-service spel (Morrison - nuvarande version) med Anthem som kodbas.

Det finns allt annat än hopp att hämta här. Om du inte är ett Anthem fan, dvs.

Artikeln på Kotaku säger lika tydligt att Morrison inte heller är nuvarande version. Nuvarande arbetare på Bioware säger ju att det INTE är ett ”Anthem med drakar” samt att de är långt ifrån att ha bestämt någonting alls och omöjligt går att säga hur det kommer att bli. Kotaku är ju också tämligen öppna med att kritiken kommer från bittra före detta anställda som varit missnöjda med ledarskapet.

Dumt att måla fan på väggen flera år i förväg.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Så det är här pessimister har samlats?
Det finns ju uppenbarligen hopp för spelet om man behagar att läsa artikeln.

Allt är möjligt med lite ✨🌈"Bioware_magi_" ✫彡

Medlem
Skrivet av robbis:

Egentligen så har ju inte Drsgon Age varit så bra sedan Origin så fattar inte varför folk blir chockade. Finns ju inget i 2an,3an eller Inqusition av det Origins hade... Imao så har inte Bioware gjort något bra sedan Origins 2009 så dom har m3d andra ord varit döda i 10 år, varför säger alla att dom är påvög att dö nu... Man kan inte dö 2 ggr

Jodå. 2:an var inget speciellt, men visst hade inquisition en hel del karaktärsmagi och intressant story. Har du spelat igenom inquisition eller antar du bara att det var mer av 2:an?

Gen
Medlem
Skrivet av m_g_karlsson:

Dragon Age dog väl iof med Inquisiton. Var helt sämst vad jag kan minnas.

Jag håller heller inte med dig. Som tidigare sagts var det lite segt i början men tycker ändå att storyn var helt okej och grafik, ljud, stämning var klart godkänt. Har spelat mycket mycket sämre spel än DA:I. Sen ska det inte stickas under mattan att spelet har flera stora tomma områden som det nämndes i artikeln som är rätt så onödiga. Och ja, tidigare spel var bättre men någon fullständig katastrof vill jag inte kalla detta

Medlem

@Zerp: Jag äger alla och klarat alla. Origins har jag spelat flera gånger. 2an var riktigt dåligt enligt mig. 3an var meh och Inqusition var själslöst. Snygga effekter dock.

FM-guru
F.d. Sisyr

*axelryckning* Jag var inte ens ett större fan av det första spelet, än mindre tvåan och trean som jag inte ens pallade spela klart. Förväntningarna är därmed redan så låga de kan vara.

Skrivet av robbis:

@Zerp: Jag äger alla och klarat alla. Origins har jag spelat flera gånger. 2an var riktigt dåligt enligt mig. 3an var meh och Inqusition var själslöst. Snygga effekter dock.

Trean och Inquisition är samma spel...

Medlem
Skrivet av robbis:

@Zerp: Jag äger alla och klarat alla. Origins har jag spelat flera gånger. 2an var riktigt dåligt enligt mig. 3an var meh och Inqusition var själslöst. Snygga effekter dock.

Vet inte hur du tänker men Inquisition är DA3 så du måste blanda ihop detta med något annat efter som du verkar ha minne av 4 spel när det bara är 3.

Medlem

bioware dog i och med frostbite.

Medlem

@1337Figaro: Så rätt, sorry...

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Så det är här pessimister har samlats?
Det finns ju uppenbarligen hopp för spelet om man behagar att läsa artikeln.

Det fanns hopp om Joplin. Inte Morrison.

Medlem

Spiken i kistan, bojkott på BioWare nu alltså...

Testpilot
Skrivet av robbis:

Egentligen så har ju inte Drsgon Age varit så bra sedan Origin så fattar inte varför folk blir chockade. Finns ju inget i 2an,3an eller Inqusition av det Origins hade... Imao så har inte Bioware gjort något bra sedan Origins 2009 så dom har m3d andra ord varit döda i 10 år, varför säger alla att dom är påvög att dö nu... Man kan inte dö 2 ggr

Både 2an och 3an var inte dåliga spel på det viset tycker jag. Fightingsystemet däremot har blivit sämre för varje iteration.
Storyn och karaktärerna däremot var starka i bägge uppföljarna så där blev inget sämre enligt mig.
Sen släpptes ju Inqusition strax innan WItcher 3 som kom och sopade banan med dem.
CD Projekt tog ju allt det som var bra i Bioware spel och andra RPG och förbättrade allt medan Inqusition mer var ett MMO light och kändes betydligt mera blekt efter detta.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

... har gått från ambitiöst rollspel med valmöjligheter och konsekvenser som rättesnöre, till att mer och mer luta åt EA:s uttalade “games as a service”-strategi.

EA är ett virus

NuZ
Testpilot

Fanns ju rätt många som gillade Anthem här på FZ så de är väl lyckliga. För inte tror jag de ändrat åsikt när de nästan skällde på de som sa något negativt om Anthem.

On topic
Mycket synd detta då jag älskar alla Dragon Age på sitt sett. Mycket bra spel. RIP Bioware och EA, Snälla va fan?!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Både 2an och 3an var inte dåliga spel på det viset tycker jag. Fightingsystemet däremot har blivit sämre för varje iteration.
Storyn och karaktärerna däremot var starka i bägge uppföljarna så där blev inget sämre enligt mig.
Sen släpptes ju Inqusition strax innan WItcher 3 som kom och sopade banan med dem.
CD Projekt tog ju allt det som var bra i Bioware spel och andra RPG och förbättrade allt medan Inqusition mer var ett MMO light och kändes betydligt mera blekt efter detta.

Bra poäng. Anledningen att jag tycker Inquisition var rätt bra kan ju vara att jag inte spelat något av Witcher spelen ännu.

12
Skriv svar