Spelare säger ifrån när Fallout 76 får icke-kosmetiska köp

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är ett väldigt stort steg, som jag som sagt inte sett någon annan utvecklare ta ännu. Men du menar alltså att LotR har tre helt separerade typer av servrar?

Exemplet med 3 olika har jag inte sett än. Men t ex LotRO har en zon i spelet som var PvP, resten PvE. Ungefär som The Division. Sedan om det är en server eller en zon borde inte spela så stor roll rent tekniskt sett.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Exemplet med 3 olika har jag inte sett än. Men t ex LotRO har en zon i spelet som var PvP, resten PvE. Ungefär som The Division. Sedan om det är en server eller en zon borde inte spela så stor roll rent tekniskt sett.

Ja, det har gjorts många gånger, men det blir inte en uppdelning på alls samma sätt, vilket var varför jag kommenterade.

Hur ska du fördela en server med ~20 spelare i tre, där det spelas utifrån totalt olika regler?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@conthox: Finns pve och pvp servrar redan. Tredje altenativet kommer senare och det kommer va privat servrar som man kan använda egna mods på.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av KoP:

@robbis:

Nej men uppenbarligen är en del upprörda och det kan man väl sympatisera med utan att man behöver äga spelet?

Sympatisera och hata är 2 olika saker enligt mig. Uppenbarligen finns det problem men att kommentera saker man inte har något att säga om känns så 2018... Som att gejmers ska ha något och säga till om när det kommer hur ett spel utvecklas av ett företag? Det är väl upp till dem vilken väg de väljer.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Hur ska du fördela en server med ~20 spelare i tre, där det spelas utifrån totalt olika regler?

Jag är inte helt med på vad du frågar efter. Man väljer alltså vilken speltyp man vill spela innan man loggar in och kommer då på rätt server där alla spelar med samma regler. Eller så ser man inte de andra spelarna som har andra regler, lite som ESO fungerar där spelare som är på olika quester/stadier bara ser det som är relevant just nu. Andra spelare eller NPC/byggnader/osv kommer då döljas och man kan då inte interagera med dem/det.

Skrivet av rmpyro:

@conthox: Finns pve och pvp servrar redan. Tredje altenativet kommer senare och det kommer va privat servrar som man kan använda egna mods på.

Ah, men då så. Vad är problemet? Skippa betala för att vinna på PvP-servern och så är problemet löst.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag är inte helt med på vad du frågar efter.

En lösning på det du skrev:

Skrivet av conthox:

Varför inte dela spelet i tre delar?:

- En med PvE där folk kan köpa vad F dom vill för det är ingen PvP.
- En med PvP där folk bara kan köpa cosmetics osv, som inte påverkar PvP-upplevelsen mer än visuellt, ljud o dyl
- En med PvP där folk kan köpa vad F dom vill - och alla är med på att vem som helst kan köpa sig till fördelar

Något jag inte sett någon utvecklare göra ännu, som sagt.

Skrivet av conthox:

Man väljer alltså vilken speltyp man vill spela innan man loggar in och kommer då på rätt server där alla spelar med samma regler.

Det kommer bli en alldeles för stor uppdelning i ett spel med redan ganska liten population.

Skrivet av conthox:

Eller så ser man inte de andra spelarna som har andra regler, lite som ESO fungerar där spelare som är på olika quester/stadier bara ser det som är relevant just nu. Andra spelare eller NPC/byggnader/osv kommer då döljas och man kan då inte interagera med dem/det.

Som sagt, ska man dela upp de pyttesmå servrarna ännu mer så kommer spelet kännas väldigt tomt. Skulle inte fungera särskilt bra.
Hur man delar upp innehållet i spelvärlden är en helt annan diskussion, det är såklart mycket enklare att lösa.

Jag gissar på att du inte spelat spelet, och därför försöker gissa dig fram till en lösning


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det kommer bli en alldeles för stor uppdelning i ett spel med redan ganska liten population.

Som sagt, ska man dela upp de pyttesmå servrarna ännu mer så kommer spelet kännas väldigt tomt. Skulle inte fungera särskilt bra

Men slå samman serverna då... Och ja, jag har inte spelat spelet. Det är därför jag är nyfiken och frågar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

KoP
Medlem

@robbis: Ja hatar gör jag inte. Men man måste väl få ha en åsikt om man tycker något känns fel? Och javisst är det upp till skaparna att göra vad dom vill, det är ju trots allt deras produkt. Tycker dock spelskaparna bör vara uppmärksamma på hur och när dom väljer sig att använda sig utav mikrotransaktioner då det är ett hett debatterat ämne och likväl kan slå bakut om det implementeras på "fel" sätt.

Medlem
Skrivet av conthox:

Men slå samman serverna då... Och ja, jag har inte spelat spelet. Det är därför jag är nyfiken och frågar.

Nej, de vill inte ha fler än ~25 spelare per server. Tror inte att det kommer ändra sig.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, de vill inte ha fler än ~25 spelare per server. Tror inte att det kommer ändra sig.

Men du sa att om man delar upp så blir det för tunt pga 20 spelare per server. Min poäng var då; slå ihop server och i samma veva dela upp - då kommer det bli 20-25 spelare per server, med den nya uppdelningen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Men du sa att om man delar upp så blir det för tunt pga 20 spelare per server. Min poäng var då; slå ihop server och i samma veva dela upp - då kommer det bli 20-25 spelare per server, med den nya uppdelningen.

Och då kommer vi tillbaks till samma fråga igen som inte fick ett svar: hur ska du dela upp spelarna på servern?
Osynliga väggar? Ska det vara tre olika zoner beroende på om man handlar saker för pengar eller inte?

Ser inte hur det löser problemet. Sen är grundproblemet trots allt att det inte borde gå att köpa fördelar överhuvudtaget...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av conthox:

Men du sa att om man delar upp så blir det för tunt pga 20 spelare per server. Min poäng var då; slå ihop server och i samma veva dela upp - då kommer det bli 20-25 spelare per server, med den nya uppdelningen.

Antar att det är persistance servrar du snackar om som dom kör med på Division, Anthem och Destiny.

Det är mycket som inte skulle fungera då, hur skulle dom ha gjort om någon lägger en nuke? Händer det på alla servrarna då?
Om dom skulle göra servrarna persistant som Anthem och Destiny, så skulle dom va tvungna att göra om grund pelarna för spelet. Det är det första dom borde ha gjort innan dom byggde sitt spel på det.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Dunder:

Och då kommer vi tillbaks till samma fråga igen som inte fick ett svar: hur ska du dela upp spelarna på servern?
Osynliga väggar? Ska det vara tre olika zoner beroende på om man handlar saker för pengar eller inte?

Ser inte hur det löser problemet. Sen är grundproblemet trots allt att det inte borde gå att köpa fördelar överhuvudtaget...

Nej, inte dela upp spelarna på servern: dela upp spelarna mellan serverna. Alltså, alla som vill spela PvE kommer på PvE-servern. Alla som vill spela PvP loggar in på PvP-servern osv osv. Då kan man ha max X antal spelare per server och alla på den servern spelar efter samma regler.

Annars fungerar det ju som sagt i spel som ESO, där olika spelare ser olika saker i spelet beroende på var dom är i questkedjor osv. Men där är dom inte beroende på "max 20 spelare per server". Kanske dom i så fall måste göra en "max 20 PvE-spelare per server" samtidigt som "max 20 PvP-spelare per server" och så ser inte PvE-spelarna PvP-spelarna och vice versa.

Genom att man då kan välja om man vill spela PvE, PvP med enbart cosmetics eller P2Win kommer man då runt problemet med att folk kan köpa fördelar - för alla är ju med på det.

Skrivet av rmpyro:

Antar att det är persistance servrar du snackar om som dom kör med på Division, Anthem och Destiny.

Det är mycket som inte skulle fungera då, hur skulle dom ha gjort om någon lägger en nuke? Händer det på alla servrarna då?
Om dom skulle göra servrarna persistant som Anthem och Destiny, så skulle dom va tvungna att göra om grund pelarna för spelet. Det är det första dom borde ha gjort innan dom byggde sitt spel på det.

Det behöver inte vara persistance. Som exemplet med ESO igen: olika spelare ser olika saker i spelet beroende på var dom är i questkedjor osv. En del spelare kan inte ens se andra spelare i samma zon om de inte är i samma punkt i questline.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Nej, inte dela upp spelarna på servern: dela upp spelarna mellan serverna. Alltså, alla som vill spela PvE kommer på PvE-servern. Alla som vill spela PvP loggar in på PvP-servern osv osv. Då kan man ha max X antal spelare per server och alla på den servern spelar efter samma regler.

Annars fungerar det ju som sagt i spel som ESO, där olika spelare ser olika saker i spelet beroende på var dom är i questkedjor osv. Men där är dom inte beroende på "max 20 spelare per server". Kanske dom i så fall måste göra en "max 20 PvE-spelare per server" samtidigt som "max 20 PvP-spelare per server" och så ser inte PvE-spelarna PvP-spelarna och vice versa.

Genom att man då kan välja om man vill spela PvE, PvP med enbart cosmetics eller P2Win kommer man då runt problemet med att folk kan köpa fördelar - för alla är ju med på det.

Fast så fungerar det i princip redan, med en adventure- och en survival-server. Ytterligare uppdelningar blir nog som sagt väldigt konstigt i ett spel som Fo76.

Jag ser det inte som en rimlig lösning i detta fallet, det är som sagt en helt annan diskussion när man talar om world content. I ESO finns inget pay2win att köpa.
Jag ser inte riktigt detta som pay2win heller iofs, inte i dagsläget iaf, men många verkar tycka det.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

12
Skriv svar