Testa Wegame X, Tencents svar på Steam och Epic Store

Robot
Testa Wegame X, Tencents svar på Steam och Epic Store

Småskalig early access-version för folk utanför Kina.

#epic, #steam, #tencent, #wegame-x


Medlem

Well, är ju liksom inte svar till Epic, då Tencent äger majoriteten av det företaget redan.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Gen
Medlem

Ifall någon vill ha lite mer siffror på Tencents ägarskap i nämnda bolag:
Riot Games : 70%
Epic : 40%
Activision/Blizzard : ~25%
Ubisoft : ~5%

Medlem
Skrivet av Gen:

Ifall någon vill ha lite mer siffror på Tencents ägarskap i nämnda bolag:
Riot Games : 70%
Epic : 48,4%
Activision/Blizzard : ~25%
Ubisoft : ~5%

Äger man 48,4% känns det ju som att man har en hel del att säga till om.

48.4% betyder ingenting om någon annan har mer än 50%. Epic Games är dessutom ett privatägt företag. Och de äger inte 48.4%, de äger ca. 40%, de köpte 48.4% av resterande aktier, vilket blev dryga 40% av företaget. ( Vet att du tog siffrorna på Wikipedia, men läs källan istället )

Medlem

Får väl se nästa år när Kina ska rulla ut poängsystemet för medborgare om WeChat/WeGame/We* kommer vara integrerat i det.
Även om det här är en version riktad till internationella användare så håller jag mig gärna på försiktigt avstånd från Tencent's egna appar.

Medlem
Skrivet av Gen:

Ifall någon vill ha lite mer siffror på Tencents ägarskap i nämnda bolag:
Riot Games : 70%
Epic : 48,4%
Activision/Blizzard : ~25%
Ubisoft : ~5%

Äger man 48,4% känns det ju som att man har en hel del att säga till om.

Läst flera gånger att Tencent äger 100% av Riot Games nuförtiden. Är det fel alltså?

Gen
Medlem
Skrivet av Fiddi:

48.4% betyder ingenting om någon annan har mer än 50%. Epic Games är dessutom ett privatägt företag. Och de äger inte 48.4%, de äger ca. 40%, de köpte 48.4% av resterande aktier, vilket blev dryga 40% av företaget. ( Vet att du tog siffrorna på Wikipedia, men läs källan istället )

Nej jag läste Polygons artikel.
https://www.polygon.com/2018/3/29/17172326/tencent-ubisoft-ex...

Så om någon/några företag har 49,9% av ett företag så skiter alla vad de säger? Låter underligt.

Skrivet av Luciphear:

Läst flera gånger att Tencent äger 100% av Riot Games nuförtiden. Är det fel alltså?

Kanske har ändrats? Polygons artikel som jag baserade siffrorna på är från Mars 2018.

eld
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Läst flera gånger att Tencent äger 100% av Riot Games nuförtiden. Är det fel alltså?

Det menas att de äger majoriteten av riot games, och bestämmer därför över företaget.

Tim Sweeney har majoriteten över Epic även om han inte äger 100%

Gabe Newell har majoriteten över Valve, men även han äger inte 100% av företaget.

Skrivet av Gen:

Nej jag läste Polygons artikel.
https://www.polygon.com/2018/3/29/17172326/tencent-ubisoft-ex...

Så om någon/några företag har 49,9% av ett företag så skiter alla vad de säger? Låter underligt.

Kanske har ändrats? Polygons artikel som jag baserade siffrorna på är från Mars 2018.

klicka på vidare länken på sidan du visade som säger att dom köper 48.8%.. Men med 40% har dom nog rätt mycket att säga till om


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Gen
Medlem
Skrivet av Fiddi:

48.4% betyder ingenting om någon annan har mer än 50%. Epic Games är dessutom ett privatägt företag. Och de äger inte 48.4%, de äger ca. 40%, de köpte 48.4% av resterande aktier, vilket blev dryga 40% av företaget. ( Vet att du tog siffrorna på Wikipedia, men läs källan istället )

Skrivet av Snake Plissken:

klicka på vidare länken på sidan du visade som säger att dom köper 48.8%.. Men med 40% har dom nog rätt mycket att säga till om

Ja ursäkta, det stämmer.

eld
Medlem
Skrivet av Gen:

Så om någon/några företag har 49,9% av ett företag så skiter alla vad de säger? Låter underligt.

Det går att vara majoritetsägare med 49,9%, det kan också hända att företaget inte har en majoritetsägare, då har de en massa röster de kan använda.

Men se det på två sätt:

Epic kan ha ett samarbete med tencent oberoende av hur mycket aktier de äger, då kommer de lyssna på varandra. Valve har tex. liknande samarbete med kinesiskt företag för kina-lansering.

Men tenents 40% av epic ger dem inte någon specialbehandling. Tencent kan önska sig allt möjligt av Epic men Tim Sweeney behöver inte göra något av det.

Gen
Medlem
Skrivet av eld:

Det går att vara majoritetsägare med 49,9%, det kan också hända att företaget inte har en majoritetsägare, då har de en massa röster de kan använda.

Men se det på två sätt:

Epic kan ha ett samarbete med tencent oberoende av hur mycket aktier de äger, då kommer de lyssna på varandra.

Men tenents 40% av epic ger dem inte någon specialbehandling. Tencent kan önska sig allt möjligt av Epic men Tim Sweeney behöver inte göra något av det.

Så ett ägande under 50% är egentligen bara till för att få aktieutdelning? (om man inte har det där uttalade samarbetet du pratade om?)

Medlem
Skrivet av Gen:

Ifall någon vill ha lite mer siffror på Tencents ägarskap i nämnda bolag:
Riot Games : 70%
Epic : 40%
Activision/Blizzard : ~25%
Ubisoft : ~5%

Du glömde Supercell (Clash of Clans, Clash Royal) och Grinding Gear (Path of Exile). Sen har de ju även exklusiva rättigheter till PUBG i Kina, har gjort PUBG Mobile etc. För att inte tala om Honor of Kings/King of Glory som är det mest lönsamma mobilspelet ever.

eld
Medlem
Skrivet av Gen:

Så ett ägande under 50% är egentligen bara till för att få aktieutdelning? (om man inte har det där uttalade samarbetet du pratade om?)

I epics fall? Ja, men det är ju en bra position att kunna bli majoritetsägare ifall man får tag på de resterande aktierna som krävs för att hamna över 50%

Medlem

" om det leder till större valfrihet eller ännu fler ensamrätter."
Valfrihet? Skitbra! bra med konkurrens
Ensamrätter/exklusiviteter? Stort jävla långfinger till er! tänker inte röra eran butik.

men vi får se hur det blir. är dock tveksam till att jag vill gynna dem.

Medlem

Inte jättepepp på att bidra till Tencent då Kinesiska staten säkert har många fingrar i den soppan. Visste faktiskt inte ens att de ägde en liten del av Ubisoft.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av waeress:

Får väl se nästa år när Kina ska rulla ut poängsystemet för medborgare om WeChat/WeGame/We* kommer vara integrerat i det.
Även om det här är en version riktad till internationella användare så håller jag mig gärna på försiktigt avstånd från Tencent's egna appar.

Tencent har väl redan infört poängsystemet i Kina? Har för mig att jag läste att Tencent och Alibaba införde det för ett bra tag sedan.

Medlem

@Bojkott: Dom har ett poängsystem för användare. Men det är inte det statliga eller kopplat till det enligt dom uppgifter som finns.

Medlem

För de som inte tycker att EGS är illa nog.

Medlem
Skrivet av eld:

Det menas att de äger majoriteten av riot games, och bestämmer därför över företaget.

Tim Sweeney har majoriteten över Epic även om han inte äger 100%

Gabe Newell har majoriteten över Valve, men även han äger inte 100% av företaget.

Jo, men har för mig att jag läste att Riot Games sålde resterande av företaget till Tencent. Kanske har missuppfattat helt enkelt och det är som du säger.

Gen
Medlem
Skrivet av Kixo:

Du glömde Supercell (Clash of Clans, Clash Royal) och Grinding Gear (Path of Exile). Sen har de ju även exklusiva rättigheter till PUBG i Kina, har gjort PUBG Mobile etc. För att inte tala om Honor of Kings/King of Glory som är det mest lönsamma mobilspelet ever.

Missade Grinding Gear men utelämnade Supercell eftersom jag ville hålla mig till PC spelande

eld
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Jo, men har för mig att jag läste att Riot Games sålde resterande av företaget till Tencent. Kanske har missuppfattat helt enkelt och det är som du säger.

Nej du har nog läst rätt, läste också att de köpte 100% till slut, men att de varit majoritetsägare sen 2011

Medlem

Kan inte låta bli att skratta åt alltihop. Folks argument att konkurrens är bra för marknaden bara för att i slutändan se Tencent köpa upp allt till ett monopol. Ironin alltså

Steam, gog, origin är konkurrenterna. Inte Tencent

1
Skriv svar