Blizzard snackar PvP i World of Warcraft Classic

Robot
Blizzard snackar PvP i World of Warcraft Classic

Fritt fram för gankning när nostalgiversionen lanseras.

#blizzard, #world-of-warcraft


Medlem

Om dom fortsätter lyssna och håller sig så nära Classic dom kan så tror jag att Vanilla kan "rädda" Blizzard/activision eller snarare rädda WoW (tror iofs som företag har dom kanske sitt på det torra). Hoppas verkligen att Vanilla slår stort och att alla som inte fick chansen att spela det 2004, nu får känna på hur det var och förhoppningsvis ha lika kul som en annan hade på den tiden, känna gemenskapen att va med i en guild som samarbetar oavsett pvp eller pve.

såg dock i blueposten av blizzard att man skulle få tillgång till 1.12 vapen/armor direkt. vet inte om dom kommer köra på det, för det innebär ju att den gearen är för bra så tidigt in i spelet, 3-4 månader att bli rank 14.

Medlem
Skrivet av Cladrius:

Om dom fortsätter lyssna och håller sig så nära Classic dom kan så tror jag att Vanilla kan "rädda" Blizzard/activision eller snarare rädda WoW (tror iofs som företag har dom kanske sitt på det torra). Hoppas verkligen att Vanilla slår stort och att alla som inte fick chansen att spela det 2004, nu får känna på hur det var och förhoppningsvis ha lika kul som en annan hade på den tiden, känna gemenskapen att va med i en guild som samarbetar oavsett pvp eller pve.

såg dock i blueposten av blizzard att man skulle få tillgång till 1.12 vapen/armor direkt. vet inte om dom kommer köra på det, för det innebär ju att den gearen är för bra så tidigt in i spelet, 3-4 månader att bli rank 14.

Tror inte WoW Classic kommer "rädda" någonting. Jag tror att nostalgin är starkare än den faktiska spelupplevelsen.

Medlem
Skrivet av Gurkon:

Tror inte WoW Classic kommer "rädda" någonting. Jag tror att nostalgin är starkare än den faktiska spelupplevelsen.

Nostalgi argumentet börjar bli väldigt uttjatat vid det här laget. Kommer många testa Classic av ren nostalig och sedan sluta? Självklart, men jag tror personligen att det handlar om så mycket mer än nostalgi. WoW var helt enkelt ett bättre mmorpg spel förr oavsett de brister som fanns och som kommer finnas återigen när wow classic släpps. Det var ett mycket djupare rpg på många plan än vad det är idag. Jag själv spelade aldrig vanilla när det var current men har aldrig sett fram emot ett spel så mycket i hela mitt liv. Har spelat wow i snart över 10 år genom alla expansioner. Efter att ha spelat på flertalet icke officiella vanilla servrar (max lvl och endgame) kan jag med handen på hjärtat säga att det är den absolut bästa versionen av spelet, oavsett brister enligt min egen åsikt och utan att vara påverkad av minsta lilla nostalgi.

Det är dock viktigt att komma ihåg att Classic definitivt inte är för alla men tycker det är bra att Blizzard ger spelare som vill återuppleva vanilla eller testa det för första gången nu får chansen på lagliga och officiella servrar

International
Man of Mystery

Jag kommer helt klart spela classic när den kommer men som det allra mesta som har med nostalgi att göra är det inte själva grejen som är bättre, för gamla wow var ganska hemskt oftast, utan att man saknar känslan som man hade då.. den klassiska "sense of wonder". Det kommer vara kul att uppleva allt det man gjorde då men det tar troligen inte mer än ett par timmar innan man tröttnar på det klunkiga interfacet, alla pyttesmå stackar av prylar som tillsammans med shards/pilar/kulor/vatten och mat som fyller väskorna.

Wow classic är helt enkelt spelvärldens raketost, man minns den som en underbar del av sin uppväxt ( om man är av någorlunda mogen ålder förstås, annars finns det säkert liknande saker för er ynglingar ) men i grund och botten var det bara en lite hårdare supermild mjukost.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Personligen så förstår jag inte riktigt dragningskraften till wow classic. Den tråkigaste perioden för mig i wow var levlandet i vanilla wow. Jag höll på ge upp i level 50-60. Det var bara för tråkigt. Däremot att raida var skitkul. Men den tiden att lägga på ett spel kommer jag aldrig mer ha.

Testpilot

Som redan nämnts det är bara nyhetens behag känslan som gör att man rosamålar sina första stapplande steg i WOW.
När man sedan återkommer så brukar det alltid vara surt att uppleva gamla saker. Det är alltid saker som utvecklats och gjort genren bättre men som man inte tänker på förrän man återupplever det gamla och svär över hur bökigt det är.

Tro mig , jag har stor erfarenhet av att återkomma till gamla spel efter X antal år med tanke på att jag tillhör den lite äldre skalan av gamers med kal hjässa och många vita hårstrån i hårbotten

Numera undviker jag nostalgitrippar och behåller hellre mina rosa minnen av klassiska spel än att spräcka fasaden genom att spela igen. (Se även: Diablo och Warcraft 1-2 på GOG)

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Som redan nämnts det är bara nyhetens behag känslan som gör att man rosamålar sina första stapplande steg i WOW.
När man sedan återkommer så brukar det alltid vara surt att uppleva gamla saker. Det är alltid saker som utvecklats och gjort genren bättre men som man inte tänker på förrän man återupplever det gamla och svär över hur bökigt det är.

Tro mig , jag har stor erfarenhet av att återkomma till gamla spel efter X antal år med tanke på att jag tillhör den lite äldre skalan av gamers med kal hjässa och många vita hårstrån i hårbotten

Numera undviker jag nostalgitrippar och behåller hellre mina rosa minnen av klassiska spel än att spräcka fasaden genom att spela igen. (Se även: Diablo och Warcraft 1-2 på GOG)

Smaken är som baken, delad. Jag har själv testat/testar privateservers nu för se om det är lika kul som jag hoppas. Och det är det and then some. Trots hur onödigt det är spela dem just nu för att börja om kan jag inte sluta. Det är så otroligt orättvist rättvist på nåt sätt. Kommer bli så otroligt roligt att spela classic igen. Jag tillhör dock gruppen som tycker spel va bättre förr.

Medlem

Jag ska spela vanilla, och jag kommer spela exakt lika casual som jag gjorde sist Känner inte något behov av att raida i vanilla. Kommer klara mig bra på BRD i något år


signatur

IDKFA

Medlem

Det gäller alltså att se till att ha sitt pvp skoj i fas ett. Där det handlar om att representera sitt gille och Horden, inte samla några fåniga poäng.

Medlem

Hmm, undra om mina gamla mods kommer funka ^^ Får se om man tittar in helt enkelt.

Medlem

Som en spelare som aldrig var med från början av wow utan kom in spelet flera år senare så ser jag fram emot att testa classic wow 😄

Inte lirat wow på 3 år men detta lockar mig mer än allt det nya.

Medlem

Classic kommer bli en flopp tror jag. Folk som spelar idag är helt enkelt för annorlunda jämfört med spelare 14 år sedan och allt snack om "community" som folk snackar sig varma om kommer inte existera (bara se hur skit det är på alla privatservers). För att inte nämna hur uttråkade många kommer bli när all content kommer clearas dagen det blir tillgängligt. Förstår inte hypen alls.

Medlem

Jag började spela under wotlk, så det är enligt mig den roligaste expansionen. Men det är min uppfattning av det. Eftersom det var min debut så har den ju också en speciell plats i hjärtat.
Jag har aldrig varit en seriös spelare så la aldrig så mycket tid på raids osv. Det som gjorde att jag undvek det är sådant som åtgärdats i dagens wow. Tex lfr/lfd osv. Jag är en så kallad casual som idag kanske lägger ca 3h per dag. Jag tycker Blizzard med hur dom berättar lore nu har valt rätt. Det finns nog inte många som brytt sig om att läsa questloggen under levlingen.
Klart det finns saker som irriterar mig som casual också, tex rep grind som inte är speciellt lockande. Men ett måste om man vill flyga i dom nya zonerna samt låsa upp nya raser.

Vi spelar alla wow av olika anledningar. För mig är det ett mysigt spel att fördriva tiden med. Jag har mycket att göra och utforska.
Men jag förstår samtidigt charmen med ett wow classic där allt är lite svårare och kräver mer sammarbete (interaktion med andra spelare.) Det är dock inget för mig. Jag ser hellre att Blizzard lägger allt krut på framtiden

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Classic kommer bli en flopp tror jag. Folk som spelar idag är helt enkelt för annorlunda jämfört med spelare 14 år sedan och allt snack om "community" som folk snackar sig varma om kommer inte existera (bara se hur skit det är på alla privatservers). För att inte nämna hur uttråkade många kommer bli när all content kommer clearas dagen det blir tillgängligt. Förstår inte hypen alls.

Du har helt uppenbart inte spelat Vanilla, det går inte cleara allt dagen ny content släpps. Det krävs sjukt mycket investerad tid att göra saker där, med reputation, pots, flasks och allt som ska grindas ihop. Ska du ha en hög rank i PvP så måste du spela sinnesjukt mycket.


signatur

IDKFA

Har inte spelat WoW på typ 10 år men det jag minns att jag störde mig på när jag slutade var att alla quests och dungeons var så förbannat enkla samt att allt var så tillrättalagt och enkelt att komma åt. Äventyrskänslan var som bortblåst och man kunde bara hack n slasha sig igenom allt. WoW "Vanilla" var utmanande och belönande på ett bra sätt.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Du har helt uppenbart inte spelat Vanilla, det går inte cleara allt dagen ny content släpps. Det krävs sjukt mycket investerad tid att göra saker där, med reputation, pots, flasks och allt som ska grindas ihop. Ska du ha en hög rank i PvP så måste du spela sinnesjukt mycket.

Hah jo jag spelade det när det var aktuellt. Du verkar inte tänka på att alla redan vet vad som ska farmas, vilka taktiker som ska användas, vilka klasser som är bra etc. Förväntar du dig att raidsen kommer hålla länge, så kommer du bli besviken. Det enda du har rätt i är pvpn men det var aldrig den jag syftade på eftersom det inte är något man "klarar" på samma sätt.

Medlem

Minns det som att man ska upp i 15-30 dagar played time för att nå 60. Samt att jag hade så jävla dåligt med guld.

Medlem
Skrivet av Gurkon:

Tror inte WoW Classic kommer "rädda" någonting. Jag tror att nostalgin är starkare än den faktiska spelupplevelsen.

Ja det återstå att se, blir det flera spelare som spelar Vanilla än retail så har ju Blizzard uppenbarligen en läxa att lära. Då först kan man ta ställning och hoppas att nästa stora MMO som Blizzard skapar, att man faktiskt tar de bra sakerna från vad folk som spelar tjatat på länge nu aka Vanilla. Tror dom har svårt att få ordning på retail som finns idag. Dom måste nog börja om från början med ett nytt IP. Finns så många WoW-dödare där ute som misslyckats, jag tror att Blizzard är de enda som kan döda sitt eget spel med ett förhoppningsvis nytt IP om de ens väljer att göra nått. Kan ju va så att om Vanilla blir en succé så fortsätter dom mjölka TBC och Wotlk.

Medlem

tycker det är spännande att folk använder nostalgi argumentet för att säga att ingen egentligen tycker om vanilla, men missat helt att folk spelar privat servar fortfarande

Medlem

Vanilla-WoW var grymt för det var en helt ny upplevelse för folk på den tiden. Nu har spelet varit igång i ca 15 år och funktioner som folk ser som livsviktiga och alldagliga i dagens expansioner finns inte i orginalspelet. Detta kommer skrämma iväg den stora majoriteten.
Dom som är hardkår kommer spela det och kanske till och med njuta av varje sekund, andra kommer rynka på näsan över hur gammalt, långsamt (mount först vid lvl40) och stelt det känns!
Själv satt jag fast stenhårt i 3år med 40manna raids och tyckte det var hur kul som helst men det var ju som sagt länge sen...

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Hah jo jag spelade det när det var aktuellt. Du verkar inte tänka på att alla redan vet vad som ska farmas, vilka taktiker som ska användas, vilka klasser som är bra etc. Förväntar du dig att raidsen kommer hålla länge, så kommer du bli besviken. Det enda du har rätt i är pvpn men det var aldrig den jag syftade på eftersom det inte är något man "klarar" på samma sätt.

Jag förväntar mig såklart att saker kommer gå snabbare, men inte mycket.

Du måste fortfarande farma och grinda sjukt mycket. Detta är inte en privatserver, det kommer vara annorlunda och mycket svårare, t.ex. så kommer alla raid-bossar vara helt annorlunda, då när privatservrarna görs så vet de helt enkelt inte om vad för sort skada eller hur mycket bossarna gjorde. Detta är bara "höftat". Och jag har svårt att tro att folk kommer ihåg exakt hur de skulle geara för att klara naxx 40 man för 12 år sedan.


signatur

IDKFA

Medlem

Varför dra ned grafiken till 2004? Varför inte bara behålla dagens grafik? Grafik är inte allt, men vad hade det skadat med att köra 2019 WoWs grafik i vanilla? För mig hade det varit lite mer intressant, smaken är som baken.

Sen kommer vanilla WoW bara innehålla vanilla? Eller har de planer på nya inlägg för det? Tänkte bara att spelet blir väldigt långrandigt om det är samma raids och dungeons om och om igen. Jag ogillar verkligen att göra samma sak om och om igen om jag redan gjort det 20 gånger tidigare.

Gillade vanilla WoW men välkomnade flera av de ändringar som gjorts genom tiden, där de underlättat vissa saker. Dock gjorde de spelet för lätt i några områden vilket inte var så bra.

Slutsatsen är att vanilla WoW är inte för mig men kul för dem som ser fram emot det. Undrar bara några saker.

Inaktiv
Skrivet av Gurkon:

Tror inte WoW Classic kommer "rädda" någonting. Jag tror att nostalgin är starkare än den faktiska spelupplevelsen.

100%! Sååå många som kommer bli besvikna när de inser att nostalgin har spelat dem ett spratt. Wow var definitivt inte bättre förr.

Det var för att spelet var nytt och upplevelsen var ny som det känns så.

Men många har svårt att inse det och lurar därför sig själva med att längta efter Classic.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

100%! Sååå många som kommer bli besvikna när de inser att nostalgin har spelat dem ett spratt. Wow var definitivt inte bättre förr.

Det var för att spelet var nytt och upplevelsen var ny som det känns så.

Men många har svårt att inse det och lurar därför sig själva med att längta efter Classic.

Fast det där kommer ju inte hända. Folk kommer istället klaga över att Classic inte är representativt för hur WoW var förr och gnälla på Blizzard.

Avstängd
Skrivet av anon_326725:

100%! Sååå många som kommer bli besvikna när de inser att nostalgin har spelat dem ett spratt. Wow var definitivt inte bättre förr.

Det var för att spelet var nytt och upplevelsen var ny som det känns så.

Men många har svårt att inse det och lurar därför sig själva med att längta efter Classic.

Jag är beredd att hålla med lite om detta. Är inte alls hypad över detta för.....

När man spelade det där runt 04/05 var det ett typ av spel man aldrig hade spelat förr med en otroligt stor värld. Minns fortfarande hur jag kämpade med att levla min orc shaman och högre allians karaktärer kom och gankade en. Det skulle absolut inte vara lika roligt nu för nu har man gjort allt en gång, eller flera gånger då man levlade flera karaktärer. Det enda jag saknar är 40-manna raiderna men känns som för mycket jobb att levla upp en karaktär och farma gear för att återuppleva det igen.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Och guld var svårt att få tag på under vanilla vill jag minnas så jag brukade köpa kinesguld. Det underlättade en hel del och man slapp farma mindre.


signatur

PS5 och inget annat.

Inaktiv
Skrivet av kebbe:

Fast det där kommer ju inte hända. Folk kommer istället klaga över att Classic inte är representativt för hur WoW var förr och gnälla på Blizzard.

Helt säkert! Mmo Champion (forumet) är nog ett av de mest toxiska forumen i spelvärlden. Så djäääävla mycket gnäll

Medlem

Tvivlar på att det kommer vara en vidare stor spelarbas till det här.

Skribent
Skrivet av Raxxa:

tycker det är spännande att folk använder nostalgi argumentet för att säga att ingen egentligen tycker om vanilla, men missat helt att folk spelar privat servar fortfarande

Så är det ju förstås, men samtidigt är det en ganska liten klick (dock väldigt dedikerade). Jag var själv med från start och har väldigt fina minnen från spelet, men tror mina främst handlar om upplevelsen än spelmekaniken. Folk jag träffade, första guilden jag blev inbjuden i, känslan av att upptäcka nya områden och nya ställen i världen. Det ständiga kriget i Crossroads och Tarren Mill (som kanske återkommer nu), att få spara ihop till sin mount för första gången, första raiden...ja allt sånt där. Sådant som egentligen inte går att få tillbaka även om spelet är version 1.0.

Spelet är dock ett helt annat spel idag och har en helt annan spelarbas som många kom in senare i spelets historia. Jag tror de har svårt att uppskatta hur spelet var i ett tidigare skede, annat än historiskt värde.

Säger inte att det kommer floppa, men tror det mer blir en parantes och ett historiskt dokument (vilket är coolt i sig) för oss som var med i början.

Kommer jag prova? Givetvis!


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar