XBOX/PS4/NINTENDO/PC: Vad väljer ni och varför?

Medlem

Har en PC och en Switch.

PC är min huvudplattform, främst på grund av grafik och prestandaskäl.

Switchen tycker jag är rolig för att den är bärbar men också på grund av Nintendos egna titlar.


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

KoP
Medlem

1. Xbox
2. Playstation
3. C64 mini
4. PC

Medlem

Jag betraktar mig som en PC-spelare. Så snart jag använder något annat gråter jag inombords av hur horribla kontrollerna är. MEN att sitta i soffan med PS4an är på samma gång oslagbart när man bara vill mysa.

Så, för multiplayer/reaktionskrävande spel blir det PC. För immersion/solospelande PS4.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

PC för att det är bäst ^^, enbart konsol om jag blir tvingad.

Medlem

@Natrium: Vem tvingar dig spela på konsoll? Seriös fråga. För om det handlar om konsollexklusiva spel så är det din självdisciplin/integritet som spökar med "jag blir tvingad" uttalanden.


signatur

I drank what?

Medlem

PS4 (och Vita). Mest spel av intresse i form av RPG på de enheterna. I övrigt går jag nu mer och mer tillbaka till PS1, SNES, Saturn, Dreamcast, osv.

ELF
Medlem

PC
Har bara PC. Känns onödigt med fler än ett system.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Flakmonkey

Äger PS4 och Switch, en PC också förstås men ingen som är vettig att gejma på. Blir mest på PS4 iom att det är den som kompisarna spelar onlinespel på samt att den har i mitt tycke de mest intressanta exklusiva spelen. Switch är mest till Nintendos exklusiva titlar samt vissa mindre indie-spel som kan vara trevligt att kunna spela lite varsom.

Xbox har jag tänkt skaffa iom släppet av nya Gears och jag älskar att spela FPS på PC. Varje gång det är LAN på jobbet är det en fröjd att spela Quake, UT, etc med mus och tangentbord, men det är inte tillräckligt för att ha det hemma.

Så jag antar att det med bekvämlighet, spelutbud och bekantskapskretsen att göra.

Medlem

PC. Även PC när jag spelar konsoll då jag nu mera spelar mina PS2, Wii, WiiU och Switchspel via emulator. IBM PC Compatibles Über Alles!

Gen
Medlem

PC - pga den avsevärt bättre hårdvaran plus spelutbudet samt att den kan användas till massa annat. Siktar på höga upplösningar som 3440x1440 på skärmen och äkta 4K på TVn. Ett 2080Ti borde vara bevis nog att detta är min huvudplattform
PS4 - pga vissa spel som inte finns på PC samt att jag köpte Pro pga "4K". Dock måste jag sälja min pga tidsbrist

XBox One X är tydligen bra mycket svalare än PS4 Pro och har riktig 4K men har aldrig haft tillräckligt bra spel.

Switch har jag ingen användning av pga att jag inte har tid/möjlighet att lira bärbart och stationär är konsolen så vek att det inte är värt att lira något annat än Nintendos egna IPn.

Skulle heller aldrig skaffa någon av "mini" konsolerna. Det var kul när man var liten men känns som att det är mer värt att lägga sina värdefulla timmar på denn/nästa generation.

Medlem

Switchen har tagit över hemma, kan lira tillsammans med lillgrabben + att de har ett par guldkorn av egna spel som även jag gillar.

Annars spelar jag även mycket på mobilen. Men endast 1 spel och det är Idle Heroes.
Helt fast i det efter man började komma in i det och det enda som krävs är 15-20 minuter om dagen. Perfekt!

Har en PC som klarar det mesta med 4770k och 980Ti-kort med en 144hz gsync IPS-skärm. Men denna har stått och dammat senaste åren. Händer ibland att man får tråkigt och drar igång en LoL-match eller två.
Annars används den bara för 3D-utskrifter med 3D-printern.

Har även en Xbox One men den används knappt längre.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

NuZ
Testpilot

Switch och Xbox mest. Switch handhållet på bussen till jobbet och xboxet då jag föredrar dosan och Game pass är ju underbart. Mycket trevlig konsol med många inovativa saker dock inte så kraftfull.

Sen blir det en del på PC (rätt modern i5 och Vega 64 så klarar det mesta i 1080 medel grafik) som jag har som HTPC i min ”man cave” och 60” 4k tv. Har byggt ett eget lapboard till den också så sitter skönt i soffan. Sen minst blir det på ps4 slim. Fick den vid ett mobilköp. Trevliga titlar men dosan är rätt liten så ungarna spelar mest på den. Själv har jag växt ifrån PS. Var annat när man var 14bast och köpte PS1 under releaseveckan.

Så ungefär såhär
1. Xbox och Switch
2. PC
3. PS4


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

1. PC
2. Mobil
3. PS4

Spelar i princip bara på pc kopplad till en 3d-tv. Att spela mot tv gör iofs spelen snäppet svårare pga lag, men de flesta spel är ju ändå "konsoliferade" så oftast påverkar det inte. När lagget ändå gör sig påmint ställer jag istället upp den vanliga datorskärmen och spelar på den.

Gillar stereskopisk 3d, det var så det började att jag kopplade upp mot tv:n öht, men inte handkontroller om jag kan undvika, så PS4:an är mest till för att spela upp bluray och 3d-bluray. När Win10 kom slutade mitt gamla blurayspelarprogram att fungera, och jag inte ville investera mer tid och pengar för att fixa det. Har dock spel till PS4:an, så en vacker dag kanske? Att det blev en PS4 var just att där fanns de intressantaste spelen för mig, och jag fick en bra deal ihop med en Xperiamobil (tänkte mig även ev testa spelande via uppkoppling mellan PS4 och mobil).

Därför hamnar Xperian som tvåa, inte för att jag spelar mycket där, men har iaf spelat typ Lara Croft Go, vilket är mer än jag gjort på PS4:an.

Medlem

Mestadels PC på grund av flexibiliteten, obegränsade användningsområden, kontrollerna/styrningen, spelutbudet, modding och säkert flera saker som jag inte kommer på spontant. Även om man skulle ha råd med alla plattformar så är det två saker som inte gör det ekonomiskt försvarbart: de få titlar som är exklusiva för respektive konsol kompenserar inte kostnaden samt att jag ändå knappt har tid att spela alla spel jag redan har så det vore korkat att lägga ned pengar på en hårdvara som mest bara kommer att samla damm. Kan lägga de tusenlapparna på sparkontot till framtida uppgradering av datorn istället.

Om jag sitter framför TV:n och slötittar så kan surfplattan åka fram, om nu det räknas som en spelplattform.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

PC såklart, men börjar bli dags att uppgradera men Sandy Bridge vägrar att dö.

Medlem

PC:n är min huvud plattform, mesta dels för alla RPG:s och den allmänna friheten som finns med plattformen. Uppgraderar den årligen eller köper helt ny.

Switchen är konsolen som ser mest användning nu för tiden med alla indiespel som jag köper till den medan PS4:an spelas det till och från när det släpps något stort nytt exklusivt spel. Någon Xbox har jag inte ägt sedan 360, tycker den är helt onödig om man redan äger en PC.

Medlem

PC. Den är centralen i mitt liv, kopplad till 4K tv för maxad bild, alltid igång, alla vänner finns på mumble och styrningen med mus och tangentbord är överlägset alla moderna handkontroller.

Därefter kommer någon av alla retromaskiner i samlingen, särskilt svag är jag för Segas maskiner och Neo Geo, men just nu spelas det Nintendo 64 och Golden Eye.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Backloggens befriare

Personligen kör jag såhär:

1. Xbox One X som standard. Här spelar jag det mesta, finns spelet till Xbox One spelar jag på den. Dels för handkontrollen, dels för att det blivit "min" plattform. Jag är en extremt nöjd kund över åren och har inte sett några skäl att ändra mina konsumtionsvanor för spel.

2. PC - för strategispel och gamla nostalgikickar, sådant som inte finns på Xbox. Det blir liksom i vågor, kan gå månader utan att jag spelar något, för att hoppa in i något som fullständigt slukar mig lika länge.

3. PS4 Pro - för de PS-exklusiva titlarna, är mycket nöjd med konsolen, men den kommer i tredje hand för min del.

- Switch har jag ingen, dock lite planer på att köpa en, vad det lider.


signatur

Ad hoc addendum

Testpilot

Jag kör PC

Man har ju varit med under alla generationer konsoler men har alltid hållit mig på hempc/persondator fronten då man började med Commodore 64 , Amiga och framåt.
Man har ju i perioder suktat mot konsoll och gjorde senast en rejäl satsning med både PS3 och Nintento Wii som står och dammar hemma tillsammans med flertalet spel.

Det har fallit på flera fronter.
1: Man mekar hela tiden och uppgraderar sin dator så den alltid har grym prestanda.
2: Trots många försök har jag aldrig kommit överens med handkontroller. Faller alltid tillbaka på tangentbord och mus combon.
3: På senare tid har även hög framerate 1440p och +60FPS spelande också gjort att man inte byter till nåt annat.
4: PC'n används till så mycket annat och stänger man ner spelet så kan man ändå sitta och slösurfa , glo på streams eller greja med annat på datorn utan att flytta sig.

En Switch vore kul att äga och ha för de tillfällen då man är på resande fot eller på semester , men känner att det bara vore en tillfällig fluga för egen del. Däremot ser jag en framtid med streaming plattformar som med Steam-link eller Stadia som intressanta alternativ.

Min lista:
* PC
* Playstation
* Wii

Medlem

Spelar mest på PS4 Slim, så många bra spel på den. Annars blir det en hel del New Nintendo 2ds XL och även Switch. PC har jag nästan slutat att spela på helt och hållet av någon anledning.

Så:
1. PS4 Slim
2. New Nintendo 2DS XL
3. Switch


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Beror på. Vissa spel är PC att föredra. Andra soffvänliga spel blir det på konsol. Blir det konsol så föredrar jag PS4. Zelda och liknande finns ju bara på Nintendo tyvärr, så då blir det där (alltid dockat läge, spelar endast hemma på storskärm)

Så:
1. PC/PS4
2. Switch

Medlem

Xbox. Det började för länge sedan p.g.a. Halo och att vännerna hade Xbox, och har fortsatt för att jag föredrar Xbox-kontrollerna, för att Xbox One X är objektivt bättre prestandamässigt än PS4 Pro, och för att jag inte har något intresse av de exklusiva spel som finns på PlayStation.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

I dagsläget PC. Händer då och då att man drar igång PSP och kör tekken eller loco roco. Sist jag verkligen satt vid en konsol var Xbox 360 då nästan alla polare hade just den konsolen. Så otroligt många roliga stunder jag hade online, och även möte med personer som jag har oerhört bra kontakt med idag. Det är jag glad över.

Man har blivit väldigt kräsen efter att ha gått över till PC. Men jag älskar att spela, så länge det är 60 fps och uppåt.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@uberpwnage2.0: det hade varit en intressant situation, men det finns viss risk för att vi skulle hamna i handgemäng över vem som ska spela ett spel på en given konsol. "Jag vill spela på PS4:a", "Nej men jag ska kolla Netflix-serie på tv:n", "Ok, men då får jag spela på Switchen", "Nej det kan du inte göra, jag har ju min kopia av Tales of Vesperia i den, det kan du ju inte rucka på!"

Ska tilläggas att jag faktiskt sålt av de flesta system jag haft flera exemplar av, så nu är det faktiskt bara 3DS:erna och PS Vitorna jag har flera exemplar av. Nästan rimlig nu!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Avstängd

PS4 är min primära spelmaskin pga alla bra spel.

Spelar PC varje dag också men då är det bara football manager.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Jag har kört Xbox i 2 generationer tidigare. Kör Xbox denna generation med samt de 2 näst kommande. Där trivs jag. Lite off topic men du, ni, just du som läser detta kommer att fortsätta med det märket du har investerat spel (fysiskt och digitalt) i och tillbehör på.

Medlem

Tja... Har en duglig PC som pallar det mesta med lite lägre grafik, spelar en del på den. Sedan lirar jag en del (när jag hinner, mellan jobb, barn, fruga, filmer/netflix osv osv) på min Xbox One och PS4 Pro. Har ej en Switch, skulle vilja ha men skulle definitivt inte ha tid till det xD Mest tid spenderar jag nog med min PC, sen PS4an, och sen Xboxen.

Medlem

PC är den självklara stommen i spel för mig och har alltid varit sedan tidigt 90-tal. Kraften finns där och bredden med mus/tangentbord eller gamepad.

Konsoler rankar jag PS4 Pro högst nu eftersom jag kör mycket bilsimulatorer och vill alltid att spel ska rulla i 60fps och 1080p minimum.

Kör fortfarande mer med min Wii U än Switch, sitch är nog den konsol som dammar mest här hemma.

Har även en Xbox 360 och Xbox One, gillar 360 mer fortfarande men kör lite på One då och då, typ Halo och Forza serien.

Medlem

Switch, det passar bäst för mig just nu. Tetris 99 ftw!

Medlem

Jag väljer inte spel efter plattform. Jag väljer plattform efter spelen. Finns konsoler jag köpt för ett enda exklusivt spel.

Lirar mest RPGs och strategi. Finns det på PC vid release blir det mitt första val pga en kraftfullare och generellt bättre plattform rent tekniskt vilket generellt leder till den bästa upplevelsen av spelet. Finns det ej på PC vid release, så väljer jag plattform i följande ordning PC > PS4 > Switch > Vita > 3DS > Xbox.

Undantaget är Mobilt som jag aldrig spelar då det är en så pass limiterad plattform att vad som än släpps där så är det garanterat ett slöseri med min tid.

Således är det extremt sällan som min Xbox används över huvud taget då det inte finns i princip något RPG eller strategispel till Xbone som inte redan släpps i en överlägsen version på PC.

123
Skriv svar