Största besvikelsen.

Inaktiv
Skrivet av PeTTs0n:

Du är medveten om att förväntningar (och således besvikelser) är tämligen subjektiva?
Vad andra tycker är liksom irrelevant, och att försöka få folk att bli "obesvikna" på ett spel så här i efterhand är nog inget du kommer lyckas med.
Intressant tråd för att få perspektiv på hur andra ser på spel, men att rätta dem för att de blivit besvikna (eller inte blivit det!) på "fel" spel känns jäkligt meningslöst.

Skrev jag att någon hade fel eller skrev jag min åsikt? 🤔

@fizk: Sedan när har Microsoft köpt utvecklaren?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Skrev jag att någon hade fel eller skrev jag min åsikt? 🤔

"Verkar inte så" låter hyfsat dömande (ser inte riktigt hur det skulle vara relevant om någon kört x antal timmar i ett spel, eller börjat harva endgame - besvikelsen kan definitivt komma långt innan man tar sig dit, och det gör den inte på något sätt felaktig), my bad om det inte var tänkt så.

Jag är också besviken på D3. (Dock inte tillräckligt för att det skulle få en plats på min personliga lista.) Ja, endgame med seasons och rifts är, säkert för många andra också, roligare än att behöva dra igenom den högst mediokra storyn gång på gång (som det var i början), men det gör fortfarande inte att besvikelsen försvinner. Det gör att jag kan se att det inte är ett objektivt värdelöst spel för allt och alla, men den personliga besvikelsen kommer heller inte försvinna.

Som jämförelse - det räcker (i alla fall personligen, jag tror inte att jag är ensam om att känna så) att ha fått sunkig service en gång på ett ställe för att man ska dra sig för att gå dit igen, även om de enligt andras utsago har blivit bättre.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Diablo 3

Skrivet av Majinhoju på Linuxtechtips:

Posted December 18, 2017
3 started off very rough. It had horrible drop rates that pretty much forced people into using the auction system (which works well for a game like WoW). The art style was too cartoonish like wow for most people. I like WoW's style (for WoW) but I preferred the grittiness to D2 for a Diablo game. Item drops in D3 just didn't feel as exciting, I don't know if there were many memorable items like picking up something like Arcane's Valor in D2. Diablo 3 got better as they patched it up and added the expansion. They added the rift system which gave you randomized levels to add to the replay value.

What made D2 shine?
Much better talent trees that really made you choose carefully how you built your character and you could choose from 3 talent trees so that not all characters of the same class were the same..
Damage (or DPS) wasn't everything. You could be a powerful Ice Sorceress but end up fighting waves of Ice immune enemies which leads to the next point.
Characters truly complimented each other. The necromancer could build a powerful support army of skeletons, your paladin could buff them up with his auras, your amazon could hang back and spray arrows are the enemies while your barbarian jumped into the fray. When your ice sorc couldn't hurt the ice immune enemies they fire sorc would burn them to hell.
The artstyle of the game gave it a certain charm that was completely lost when D3 was made.

Inaktiv
Skrivet av PeTTs0n:

"Verkar inte så" låter hyfsat dömande (ser inte riktigt hur det skulle vara relevant om någon kört x antal timmar i ett spel, eller börjat harva endgame - besvikelsen kan definitivt komma långt innan man tar sig dit, och det gör den inte på något sätt felaktig), my bad om det inte var tänkt så.

Jag är också besviken på D3. (Dock inte tillräckligt för att det skulle få en plats på min personliga lista.) Ja, endgame med seasons och rifts är, säkert för många andra också, roligare än att behöva dra igenom den högst mediokra storyn gång på gång (som det var i början), men det gör fortfarande inte att besvikelsen försvinner. Det gör att jag kan se att det inte är ett objektivt värdelöst spel för allt och alla, men den personliga besvikelsen kommer heller inte försvinna.

Det är väl mer att jag tycker det är barnsligt att bli besviken på något man spelat i 15 minuter jämfört med att ha lagt flera timmar på det.

Ser en del tramsiga "besvikelser" som jag inte anser är något som platsar på "största besvikelsen NÅGONSIN i ett spel"-lista.

Men men. Agree to disagree helt enkelt

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Det är väl mer att jag tycker det är barnsligt att bli besviken på något man spelat i 15 minuter jämfört med att ha lagt flera timmar på det.

Ser en del tramsiga "besvikelser" som jag inte anser är något som platsar på "största besvikelsen NÅGONSIN i ett spel"-lista.

Men men. Agree to disagree helt enkelt

Fair enough - agree to disagree. Jag kommer vidhålla att det är fullt subjektivt, precis som spelupplevelser i sin helhet.
Det finns de som sågar Half-Life 2 trots att det har 95%+ positiva recensioner på Steam - tänker inte säga att någons spelupplevelse är per definition "fel" eller "rätt". (Jag själv anser att Half-Life 1 är rejält överskattat som exempel, något jag inte delar med jättemånga om man ser till Steamreviews o.s.v.)

Sen kan jag också se hur en del reaktioner spontant kan kännas överdrivna, men vem vet. Vi är olika och reagerar olika på våra besvikelser. Att låta ens värld gå under för att ett spel inte lever upp till ens förväntningar känns väl kanske lite overkill, dock.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av soderkvist:

Jag köpte Total War Rome 2 Emperor Edition som mitt första Total war-spel 2015 och har tydligen spelat 103 minuter enligt Steam. Har funderat på att prova igen men kanske man ska prova ett annat Total War då, har du något tips eller tycker du det är värt att köra Rome 2 om man har det?

År 2015 var mycket fixat och ännu mer efter det. Jag tycker fortfarande det är ett dåligt spel men dom har fixat alla buggar i alla fall. Du kan få roliga timmar trots allt men jag skulle annars vänta på Three Kingdoms som kommer snart.

Medlem

Aliens: Colonial Marines


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Red orchestra 2, otrolig vad känslan försvann, något med unreal 2.5 vs ue3, samt hur spelet kändes.

Ro1 är guld och darkest hour modden.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Det få nog vara Rainbow six: Siege och Duke Nukem Forever.
Köpte båda på release.
Duke har jag typ 3 timmars spelande.
Siege spelade jag nog lika mycket och tog bort. 4 månader senare plockade jag upp det igen och det är det bästa multiplayer spelet jag spelat. Har nu nära 900 timmar spelat. Bästa comeback i spelhistorien.

Ganska sjukt imo att Siege har förbättrats så mycket. Väldigt många av mina vänner som har börjat spela det igen. Ska nog köpa det tror jag

Medlem
Skrivet av soderkvist:

Jag köpte Total War Rome 2 Emperor Edition som mitt första Total war-spel 2015 och har tydligen spelat 103 minuter enligt Steam. Har funderat på att prova igen men kanske man ska prova ett annat Total War då, har du något tips eller tycker du det är värt att köra Rome 2 om man har det?

Om du tycker om själva perioden, definitivt. Dem har fixat dem flesta buggarna och du kan t.om köra mods med den. Dem flesta funkar väldigt bra. Om du är sugen på mycket action så kan du köra med Radious Mod.

Medlem

FF 13, utan tvekan.

Medlem
bra fråga

@hannes.theorell:

Fel av mig tror jag. Spelet annonserades först på: Microsoft's press conference during E3 2017
och utvecklas av 4A distribueras av Deep Silver men Microsoft store dyker upp hela tiden när jag sökte
på det fast det säljs av Epic store.
Jo, Koch media äger det någonting.
Och det var väl ungefär där jag tröttna på att försöka få fram vad MS har med det hela att göra.

Medlem

BF1,
Spelat hade förstås en av de bästa trailer's jag sett för ett spel och lämnade mig och många andra med hög puls något lätt dreglande.

Men de första riktigt stora stegen mot kortare "life cycle" för BF spel togs också med BF1.

Så,
Trots fiaskot med Fair Fight antifusk i Starwars Battlefront 1 och som jag ser det drev spelet mot en mycket förtidig död så implementerade man samma FF i BF1, och redan under betan så var BF1 fyllt med fuskare.
EA's forum var fyllt med vädjanden om att göra något åt problematiken då, men inget hände.

I EA's forum så försökte fan's få dem att ändra sig med hundratals poster om de förändringar som skulle komma att införas med BF1 gällande server's och antifusk månader innan släppet, följde detta relativt noggrant.

Så ändringar som de nedan gjordes trots tidiga massiva protester, helt klart för döva och ointresserade öron,

Inga "community servers",
Slopande av stöd för procon (serveradmin verktyget)
Skrotande av klan/squad,
Inget stöd för joystick,
Usla FF som antifusk,

Visst så kom efter ett längre tag möjligheten att få hyra server via deras eget serverprogram, men du som admin kunde då inte ens sparka ut fuskare, och kontrollen du fick var långt ifrån något som procon tidigare gav.
Sedermera kom även en del funktionalitet åter för squad/klan, men inte alls som det var tidigare och för sent som jag ser det.

För de som nu säger att admin/klan servrar var av "ondo" så har det alltid funnits officiella EA servrar att köra på så det var bara att spela på dessa.
Med skrotande av entusiast servrar så fanns inget vattenhål fritt från fuskare kvar och mycket av klan verksamheten dog ut, vilket var meningen som jag ser det, köp nytt gå vidare.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Comand & Conquer 4
ett avslut på kane´s saga....

Så många förutsägbara svar. Så här kommer mina (förutsägbara?) svar: Mega Man 3, Metroid Prime 3, Red Alert 2, Mass Effect 3, Resident Evil 5, Final Fantasy X, Actraiser 2, Quake 2, Quake 3, Quake 4, Dragon Quest IX, Diablo 2 & 3, Plants vs Zombies 2, Doom 3, Serious Sam 3, Orcs Must Die 2 och Rise of the Tomb Raider för att nämna några.

Avstängd
Skrivet av anon_326443:

Steam och Valve.

Bästa kommentaren på FZ so far. Adderar dig till min vänlista.

Medlem

Första Rage och Alan Wake

Eller var det tvunget att vara uppföljare?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av russinkungen:

Tyvärr lider ju hela speldesignen av att det är en säck med skit. Förstår inte hur det kan hyllas av spelmedia.

Själva spelkänslan och mekaniken är det inget fel på - den delen är tillräckligt bra. Även multiplayer och basbygge-delen är tillräckligt bra. Det är öppen värld, dygn och väder som Kojima lovat, men i praktiken är konceptet rätt tråkigt för ett smygarspel i öknen.

Storyn däremot... den är inte färdig, vilket är synd eftersom det är vad som gör spelserien speciell. Håller med om att MGSV är en besvikelse av detta skäl.

Medlem

Det är nästan absurt då man tänker på tidslinjen för Bethesdas bra singleplayerspel. Hårddrar man det så kan man säga att man riskerar att gå från en ung man till en medelålders man i det tidsspann som råder från en "Bethesda game studios-upplevelse", som den stackars mannen i trådens förstasida beskrev, till nästa dylika.

Det känns helt sjukt att man liksom hinner byta demografisk grupp mellan varje kanon-singleplayer-sandlådespel signerat Bethesda. Det är tur att inte gaming är en dagslända i ens liv, då kanske man hade riskerat att helt missa konceptet i fråga.

Fallout 4 tycker jag är ett fantastiskt underhållande spel men det är inget som träffar mig i hjärtat, det är liksom inget spel som jag rycker ut till något jätteförsvar för. Så jag räknar det inte riktigt. Skyrim var också jätteunderhållande men redan där fanns det lite smolk i bägaren.

Så det är från Fallout NV till det okända, ut i intigheten. Ett liv kan levas däremellan. Man hade kunnat hinna få ett barn som hade hunnit bli en luttrad väntare på nästa Bethesdaspel.

Medlem

Alla version av Quake som kom efter första versionen.


signatur

ASUS ROG Strix G15DK | Corsair Blackbeard 980 | Nintendo Switch | Xbox Series X/360 | C-64 |

Medlem

Senaste två fallout spelen....

Skägg.
10 Chambers

Jag ville ändå att DNF skulle vara bra. E3-klippen från slutet av 90-talet var nog första gången jag blev riktigt hajpad över ett spel. Sen blev det ju tyvärr kass.


signatur
Medlem

Tror det är nog Spore som tar förstaplatsen. Hade höga förväntningar på det och det var i slutändan bara okej. OpFor: Dragon Rising tar nog andraplatsen, hade inte så höga förväntningar men tror jag bara hade några minuter kul på hela genomspelningen.

Väldigt sällan jag har höga förväntningar på spel nuförtiden, har alltid en så stor backlog att det är svårt att vara taggad på nya spel pga alla spel man redan vill spela.

Edit: Juste, Fallout 4 också. Hade halvhöga förväntningar så blev jävligt besviken när spelet hade klippt ut viktiga delar av Fallout DNAt (och lagt till totalt onödigt stadsbygge) och var i övrigt halvbra.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag ville ändå att DNF skulle vara bra. E3-klippen från slutet av 90-talet var nog första gången jag blev riktigt hajpad över ett spel. Sen blev det ju tyvärr kass.

Hade du höga förväntningar även vid release?

Medlem

Final Fantasy XIII

Skägg.
10 Chambers

@Juel91: Njae... samtidigt som jag nog hoppades att det skulle vara mer "ok" än det faktiskt var. En stabil trea typ.


signatur
Inaktiv

Fortsätter lite:

Red Dead Redemption - Rid hit, Rid dit: The Game
Max Payne 3 - Har väldigt lite med Remedys spel att göra
Far Cry 2 - Att folk tokhyllade detta pisstråkiga spel
Assassin's Creed 2 - Avsynkroniseras så fort man tänker en egen tanke
Need for Speed: Hot Pursuit 2010 - Gjorde Burnout av bästa NFS-serien
Fable-uppföljarna - Ja vad fan hände egentligen
Microsofts omstrukturering av Rare - Världshistoriens pungspark
Breath of the Wild - Påminner om när PC-utvecklare matade ut tomma open-world spel
Tony Hawk's Pro Skater 5 - Att något så enkelt kan slarvas bort
The Walking Dead: Michonne - Ett absolut ingenting
Batman: Arkham Origins - Ett buggigt julgransbelysnings skin till Arkham City
Prince of Persia 2008 - Vad ville de ens göra?
Wii - Känslan när man upptäckte att ens inlevelse inte spelade roll, vift vift vift
Hitman: Absolution - Efter Blood Money går man Call of Duty vägen
Watch Dogs 2 - Pewdiepies merch i spelform
Middle-earth: Shadow of Mordor - Som ett brunare och tommare Ass Creed 1
Mad Max - Som att köra bil i Middle-earth: Shadow of Mordor

Testpilot

Jag har haft många besvikelser men de som jag minns bäst från senare tid är:

Batman Arkham Origins:
Jag gillade de tidigare spelen men då spelet släpptes buggigt och med sektioner av spelet som var ospelbara för mig då rage-quittade jag och avinstallerade. De hade tappat känslan i spelet , minns att då man slogs så fattades den rätta responsen och det kändes som det blev fel. Om det var buggar eller design som fallerade vet jag inte och bryr mig inte om nu eftersom jag kommer aldrig installera skräpet igen.
Som grädde på det eländet släppte de Arkham Knight senare som var en ospelbar buggfest som jag som tur var fick återbetalt pengarna då jag refundade skiten.

Sim City Nyversionen
Det såg grymt snyggt ut och hur kan man misslyckas med ett sim city spel. Men ja de lyckades , med skrattretande små banor och "onlinefunktioner som inte går att ta bort" . De visade sen att de ljög så näsan växte kilometervis då de patchade bort onlinebiten men på tok för sent och för lite.
Det enda positiva i den kråksången var att Cities Skylines kunde ta tronen och utveckla det hela så mycket bättre.

Skrivet av scirocco:

Dragonage 3, alltså vilket dravel, ettan var så extremt bra men aningen segt stridsystem bara. Tvåan gjorde stridssystemet perfekt kändes både extremt stategiskt och gick ganska snabbt, synd att dom bantat ner på allt annat, men det gjorde inte så mycket när striderna var så roliga.

Sen 3:an med sitt extremt konstiga stridssystem som inte hade nått med de gamla spelen att göra alls det kändes anpassat för handkontrol, och man fick ingen bra översikt vad som hände, så man kunde lika bra köra det som ett fps och all strategi försvann. Så synd för allt annat i spelet var bra, men det totalförstörde spelet för mig.

Haha ja jag minns hur besviken jag varit på stridssystemet varje gång de släppt Dragon Age spel. I 3an så gav jag helt upp och satte spelet på easy samt koncentrerade mig på storyn , för striderna det var helt enkelt bara skit.
Faktiskt så är det en av de få positiva sakerna i Mass Effect Andromeda. De fick strider att bli roliga igen i det spelet men tappade så många andra bollar i det spelet.

Skrivet av edgarn:

SimCity (2013)
Dead Island

Som jag skrev ovan. Såååå besviken på utfallet och hur de ljög nu såhär efteråt. Precis då spelet släppts tyckte jag inte det var så illa och spelet hade ju potential men allt skit runt begränsningar och online innehåll dödade det totalt.

Medlem

Mafia 2 - Hypen var total efter första, och tvåan var ju endast medioker.

Hitman, kommer ej ihåg vilken av de men någon utav 3-4 var ett riktigt haveri. Kanske efter förväntningarna då Silent assasin var ett mästerverk.

Flat out 3 - Vilket motorhaveri när denna Arcade räcer släpptes. Hela spelet hade tappat sin själ.

Day Z - Har gjort en ganska besviken emellan åt, buggit och djävligt ävenbefter flera år som Early access. Skulle man installera det idag så skulle huvudvärken komma snabbt.

EA Games överlag, NHL spelen har ju varit som dlcer de senaste åren. Riktigt besvikelse när det hypas upp år efter år.

Diablo tre som många andra nämnt - Jag minns jag tog ledigt från jobbet och skulle spela med polare. Öl och snacks va införskaffat. Gick väl en vecka innan man ens kunde logga in i nån ordning.

Metal Gear - ett spel som formade mig som gamer en gång i tiden, nu har de åkt ner för ruinens brant. Ni känner till turerna kring Kojima osv..

Postal 2 - as roligt spel men slutet var ju en besvikelse.

Sist men inte minst är jag besviken för att det INTE har kommit någon VÄRDIG uppföljare till:

Full throttle
Return fire (MSDos)
Micro Machine
Midtown madness 2
Motorcross madness 2
CRAZY TAXI
Time Crysis (psx)
Earthworm Jim
Goof Troop
Max Payne 2 The Fall of Max Payne
Perfect dark
Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy

Skriv svar