XBOX/PS4/NINTENDO/PC: Vad väljer ni och varför?

Avstängd
XBOX/PS4/NINTENDO/PC: Vad väljer ni och varför?

Denna tråd är då menad för er som vill dela med av era åsikter angående dessa 4 saker. Jag kan börja med att säga att jag gillar dessa i den här ordningen:

1.Nintendo Switch
2.PC
3.PS4
4.XBOX.

Men nu ställer jag frågan till er: Av alla dessa konsoler/dator, vilken är ni mest tokförälskade i och vilka tycker ni är bäst och varför?


signatur

Why so serious?

Medlem

Vill du frivilligt starta en "konsolkrigs"-tråd? :|Det är ju den absolut värsta delen med spelsidor som FZ, Gamereactor osv.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Moderator | Testpilot

Jag har redigerat inlägget en aning för att få fram @jamaha121: poäng lite bättre.

Konsolmässigt gillar jag nog Switchen mest. Att den är bärbar är coolt men knappast varför jag föredrar den. Alltid gillat Nintendo så den är min favorit just för spelen faktiskt.

Överlag är jag dock en PC-spelare. Kan spela nästan allting där, helst med emulatorer. Gillar även att lira med M+K.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Om jag ska se till vilket system jag har allra flest spel till är det Playstation 4, och min PS4 Pro är den plattform jag spelat överlägset mest på den här generationen. Det senaste året har dock Switch tagit över mer och mer, och nu tar jag mer pauser från Switch-spelandet för att spela PS4.

Bekvämligheten i att kunna spela spelen var jag än är, oavsett om jag sitter i soffan, eller på bussen, eller sover över hos släktingar, gör att jag numera oftast väljer Switch när jag ska köpa nya spel. Så Switch och PS4 är mina två plattformar. Har en Xbox One S som jag använder som 4K Blu-ray-spelare, men det är den inte särskilt bra på så jag har vid olika tillfällen varit nära att sälja av den och skaffa en dedikerad Blu-ray-spelare.

Har också en modern och kraftfull PC som är kopplad till tv:n. Har gedigna bibliotek av spel till den och trådlösa Xbox One-kontroller kopplade till den så att det bli en superladdad spelkonsol i princip, men använder den främst som mediacenter-enhet. Det är inte vanligt, men spel på PC kan bugga tillräckligt ofta för att jag inte ska satsa på den som primär spelplattform.

Spelar även en del 3DS och PS Vita, men även dessa plattformar har fått stå i skuggan av Switch det gångna året. Jag misstänker att PS4 och Switch kommer dominera mitt spelande fram till dess att nästa generations konsoler släpps, och då får jag helt enkelt se vad Microsoft och Sony hittar på. Nintendo Switch kommer hur som helst vara en central spelplattform för mig de kommande åren.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Spelar mest på PC.
Både framför en 27" skärm med mus tangentbord. Eller framför 100" projektorduk när jag kör nått spel som passar bäst med kontroll eller "soff Coop".
Samma PC används även till VR då utrymmet framför duken kan göras fritt till en rätt stor spelyta.
Nintendo switch används näst mest.
Bärbart oftast men även på projektorduken.
Sen är det ps4 som enbart används för att spela NHL med kompisar.
Har även en XBOX360 kopplad här men den har inte används av mig på länge mest av barnen.
Men då den var aktuell så användes den mer flitigt än vad ps4 gör nu.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Just nu PS4 Slim helt klart.

Har även Switch, en Xbox One S samt en gammal dator som klarar det mesta med neddragen grafik i 1080p. Men på grund av PS4ans exklusiva titlar så blev det mycket Sony sedan 2 år tillbaka. Men det varvas med Switch där jag främst spelar indietitlar.

Har börjat spela en del multiplatformspel på PS4 också.
Även om en modern PC hade varit att föredra, så har jag ingen just nu, så får nöja mig med PS4an.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

I första hand PC, av flera anledningar. Dels för att jag föredrar mus och tangentbord i förstapersonsspel. Dels för att jag är hårdvaruintresserad och tycker om att bygga och uppgradera, så två intressen i en maskin. Modstöd är uppskattat i vissa spel och där är PC överlägsen vinnare. Föredrar också högre framerate i många spel, så 60+ fps är en annan anledning att PC är mitt förstaval.

Har även spelat en hel del på PS4 den här generationen pga Sonys utmärkta exklusiviteter. God of War, Spider-Man och Horizon, de tre titlarna på egen hand gjorde PS4 värd priset för mig. Hade jag haft PS4 som primär spelplattform hade jag kanske investerat i en Pro, men nu nöjer jag mig med Slim.

Medlem

Delat mellan PC och PS4, övriga bryr jag personligen inte så mycket om. Har en ganska så daterad (byggd 2011, smått uppgraderad sedan dess, men väldigt budgetorienterade sådana) PC, så nyare spel får därför förvisas till PS4, medans många indie-spel och äldre spel givetvis fortfarande går att spela väldigt bra på PC.

Medlem

PC då jag inte äger någon konsol. Men skulle jag ägt någon skulle det nog blivit PC mest då också. 98% av det jag verkligen vill spela finns på PC, och är ett spel bättre/bekvämare med handkontroll finns det tillgängligt självfallet.

Skulle jag inhandla en konsol skulle det blivit en PS4 Pro då en del av deras exklusiva tilltalar mig mest. Men även då jag gillar Sony och har lirat väldigt(väldigt) mycket på deras tidigare konsoler förutom PS3. Switch skulle väl också kunna vara trevligt att ha då den bärbara delen skulle vara mysigt att ha.

Får väl se om man köper något till "nästa generation".


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Loevet:

Om jag ska se till vilket system jag har allra flest spel till är det Playstation 4, och min PS4 Pro är den plattform jag spelat överlägset mest på den här generationen. Det senaste året har dock Switch tagit över mer och mer, och nu tar jag mer pauser från Switch-spelandet för att spela PS4.

Bekvämligheten i att kunna spela spelen var jag än är, oavsett om jag sitter i soffan, eller på bussen, eller sover över hos släktingar, gör att jag numera oftast väljer Switch när jag ska köpa nya spel. Så Switch och PS4 är mina två plattformar. Har en Xbox One S som jag använder som 4K Blu-ray-spelare, men det är den inte särskilt bra på så jag har vid olika tillfällen varit nära att sälja av den och skaffa en dedikerad Blu-ray-spelare.

Har också en modern och kraftfull PC som är kopplad till tv:n. Har gedigna bibliotek av spel till den och trådlösa Xbox One-kontroller kopplade till den så att det bli en superladdad spelkonsol i princip, men använder den främst som mediacenter-enhet. Det är inte vanligt, men spel på PC kan bugga tillräckligt ofta för att jag inte ska satsa på den som primär spelplattform.

Spelar även en del 3DS och PS Vita, men även dessa plattformar har fått stå i skuggan av Switch det gångna året. Jag misstänker att PS4 och Switch kommer dominera mitt spelande fram till dess att nästa generations konsoler släpps, och då får jag helt enkelt se vad Microsoft och Sony hittar på. Nintendo Switch kommer hur som helst vara en central spelplattform för mig de kommande åren.

Kan jag inte bara få komma och bo hos dig?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

PS4 och PC. PS4 blir det dock mest då jag blivit till åren och inte är lika entusiastisk som i ungdomen och då föredrar jag komforten av att slöligga i soffan och lira.

Hade jag haft en switch kan jag tänka mig att det skulle vara min primära spelstation, alltid gillat handhållet spelande. Kanske blir en en switch när den nya versionen släpps.

Medlem

Jag kör på samtliga, men oftast PC. Konsoll mest för exklusiviteten och slappheten att ligga i soffan med en handkontroll.


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Medlem

PC i princip enbart.

Har ett Xbox One S som jag har till Bluray och 4K-UHD filmer, samt kör de spel som inte finns till PC. i nuläget RDR2.

Vill ha ett Switch men kan inte motivera prislappen i nuläget, runt 3400kr för enbart konsol... no way.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

PC! Varför? jag har inte de andra, men i framtiden kanske..


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Inaktiv

Switch, som alltid med Nintendo, bara för Nintendospel
PC för allt annat utom spel
PS4 för den samlade breda konsolupplevelsen
Xbox inte alls för fyller öht inget syfte

Medlem

Min speltid är ganska 50/50 mellan PC och Switch nuförtiden. Min PS4 har jag enbart för excklusives som TLoU och GoW och min Xbox One har stått orörd sedan Halo 5. Det mesta som jag finner intressant på XB1 släpps även på PC nuförtiden, så det finns liksom ingen anledning att köpa det på XB1.

Min motivation för PC är väl mest 1440p, 144 variabla Hz, bättre grafik och möjligheten att Alt-tabba till Discord och webbläsare på 0.2 sekunder.

För Switchen så är det helt klart flexibiliteten med att kunna ta med sig det man spelar eller att fortsätta spela i sängen en stund. Nintendos strategi kring många saker gör mig dock riktigt förbryllad, så någon fullpoängare till plattform är det definitivt inte.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Allt som släpps till PC spelar jag på PC. I första hand handlar det om visuell kvalitet och FPS, personligen tycker jag att minst 60 FPS (gärna högre om det går) är en mycket viktigare faktor än exempelvis skillnaden mellan 1080p och 4k.
På PC kan jag även välja om jag vill köra med mus + tangentbord, med Xbone-kontroll eller PS4-kontroll.

Min PS4 och Switch använder jag endast för de exklusiva titlarna.

Medlem

PC Master Race?? eventuellt Nintendo också pga spelen

Medlem

Playstation 4 för sport och racing spel, för FPS, rollspel och strategi kör jag enbart PC.

Medlem

PS4 helt klart, fastnade för exklusiviteter och tycker att det är helt klart mer chill. Den står alltid och tuggar. Vår primära nöjesmaskin med spel, Netflix, Viaplay och tuben. Det har nog mest blivit så, PCn åldras inte som finvin. Den mest står.
Sedan är det skönt att släppa datorn när man är hemma från jobbet

Medlem

1. PC av den anledningen till att man får tillgång till så mycket jämfört med andra plattformar.
2. Switch härliga enkla spel, lätt att bära med sig, kul när man har folk hemma.

X-Box eller PS rör jag inte ens med tång oavsett om något exklusivt spel som ska vara bra finns.

Medlem

1. PC
2. PS4

PC har så mycket mer att erbjuda än bara spel. Den enda anledningen till att överhuvudtaget äga en konsol är exklusiva titlar, därav PS4 som andra. Jag har dock sålt mitt PS4 och håller mig endast till PC i väntan på PS5.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Inaktiv
Skrivet av marsson90:

Vill du frivilligt starta en "konsolkrigs"-tråd? :|Det är ju den absolut värsta delen med spelsidor som FZ, Gamereactor osv.

Instämmer helt. Finns inget som helst gott som kan komma ur detta.

Som bäst kommer vi fram till insikten att folk gillar olika platformar pga diverse orsaker. SKRÄLL!

Som värst dyker alla p12 "masterrace" och alla andra mouthbreathers som seriöst tror man är bättre eller sämre baserat på vilken platform man spelar. SKRÄLL!

Inaktiv

1. PC - Mus och tangentbord, råstark hårdvara, 2560x1440 @144Hz/fps, lågt input-lag, oftast möjlighet att ställa in spelen enligt dina preferenser, moddar, chatt och enkelt att spela musik i bakgrunden.

Men med det sagt har jag många av mina roligaste spelminnen på konsol, att sitta avslappnat i soffan och bara starta spelet har sin charm.

Medlem

1. PS4 - För alla singleplayer spel och exclusives
2. PC - För strategi, first-person och onlinespel (tredjeperson med xbox one kontroll)

Switch och Xbox one har jag sålt då det kändes överflödiga och jag nästan aldrig använde dem.


signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 5700X | GPU: AMD Radeon RX 7900 XT 20gb | RAM 32gb ddr4 3600mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb
PS5 2,8TB || Iphone 14 128gb || Nintendo Switch || LG B9S OLED 55"

ndr
Medlem

Tidigare fanns det inget annat alternativ än PC men ju äldre jag blivit desto mer har jag gått åt konsol hållet, dels pga tidsbrist men även för att dom flesta man känner bara kör på konsol.

Även ganska skönt att slippa tänka på om spelen fungerar optimalt på den hårdvara man kör med osv.

MEG
Medlem

Tja PC i första hand, mest utbud och trivs bäst med mus och tangentbord.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

@jamaha121:

Jag rangordnar inte, då min preferens ändras beroende på spel. Tex FPS vill jag helst spela på PC, samma med isometriska RPG's, medans 3e persons RPG funkar både på konsoll och PC för mig. Spel som RDR2 och GTA V spelar jag helst på konsoll, men det är endast för den större skärmen, och att de, trots siktet, är bättre med handkontroll. (Jag har inte orkat eller haft råd med investering med handkontroll till PC samt skicka bild till TV från PC). Fram tills denna generationen föredrog jag alltid XBox över PS4, men denna generationen tappade MS verkligen bollen. Nästan inga bra exklusiva, och de exklusiva som kom var ofta Play Anywhere titlar. PS4 däremot hade en hel uppsjö av verkligen bra, exklusiva IP's. Det slutade med att jag sålde min XB1 och köpte en PS4 Pro istället.

Nintendo har aldrig varit på kartan för mig, men har en Wii U som grabben använder


signatur

I drank what?

Medlem

PC all the way!


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Inaktiv

Föredrar PS4 pga spelutbudet som jag gillar, God of war, Horizon, Until dawn mm mm är sånna spel som faller mig i smaken. På andra plats så Xbox och på tredje Nintendo, ogillar gimmicks och svag prestanda. Deras spel kan däremot vara bra ibland. PC spelar jag inte på nuförtiden.

123
Skriv svar