Steam rensar bort negativa Borderlands-omdömen

Robot
Steam rensar bort negativa Borderlands-omdömen
Moderator | Testpilot

Helt rätt. Review-bombing är så otroligt töntigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Allt det här pga Epic/Steam...

Rösta med plånboken. Punkt slut.

Medlem

Visst är reviewbombing töntigt, men man kan ju fråga sig varför det bara är det som devs/publishers faktiskt bryr sig om.

bra gjort, känns så onödigt att göra nåt sånt. tycker åxå att dom kan banna dom personerna från att göra fler reviews.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Sir3v1L:

Rösta med plånboken. Punkt slut.

This. Mother fucking this.

Medlem

Tycker det är helt ok med review-bombs tills man kan ge omdömen om utvecklarna som syns på sidan. En informerad kund är väl inget vi som konsumenter borde rata.

Medlem

Review bombs är egentligen ingen dålig grej. Har sett flera spel som har blivit review bombade pga av att utvecklaren har övergivit ett ofärdigt spel.

Review bombs Har räddat mig några gånger från att köpa övergivna spel.

Men att review bomba ett annat spel är fel kan jag tycka.

Medlem

Teoretiskt sett kan man ju fortfarande reviewbomba genom att rösta negativt och/eller skriva negativt om spelet utan att nämna något om Epic Store så det ser ut som en vanlig recension.

Medlem

Fattar verkligen inte hela steam/epic store dramat, kunde verkligen inte bry mig mindre om man spelar på steam eller via epic. Har ju varit så hur länge som helst att man använder olika launchers.

Jag tycker bara det är bra att utvecklarna kan få mer pengar när steam faktiskt tar en löjligt stor summa bara för att leverera spelen. Bra med konkurrens

Gen
Medlem

Review bombing är inte bra, det håller nog de flesta med om men samtidigt bevisar det att fans som har starka åsikter inte har något bra sätt att vända sig till devs/utvecklare om de är missnöjda med något stort beslut.

Medlem
Skrivet av Morti:

Fattar verkligen inte hela steam/epic store dramat, kunde verkligen inte bry mig mindre om man spelar på steam eller via epic. Har ju varit så hur länge som helst att man använder olika launchers.

Jag tycker bara det är bra att utvecklarna kan få mer pengar när steam faktiskt tar en löjligt stor summa bara för att leverera spelen. Bra med konkurrens

Fast det är ju inte de som det hela handlar om, detta handlar om att EPIC snor privat information, och är ett kinesiskt företag som kan göra vad de vill med denna data oavsett om det är lagligt eller inte. Folk vill inte handla på EPIC store på grund av att det känns otryggt och moraliskt tvivelaktigt att handla hos dem.

Det är inte Steam emot EPIC det är lag och ordning emot företag som inte drar sig från att göra exakt som de vill.

Medlem
Skrivet av superlim:

Visst är reviewbombing töntigt, men man kan ju fråga sig varför det bara är det som devs/publishers faktiskt bryr sig om.

Min fundering är om det inte skadar förtroendet för Steam mer än spelet/utvecklaren i synnerhet när det gäller gamla titlar och det publiceras som en nyhet gång på gång.

Hade varit nice om Steam plockade bort möjligheten lämna recensioner i 6 månader efter att någons recensioner har blivit taggade som recensionsbomning 2-3 gånger. Efter ett par skandaler så hade förmodligen nivån på recensioner gått upp.

Skrivet av N4kame0:

Tycker det är helt ok med review-bombs tills man kan ge omdömen om utvecklarna som syns på sidan. En informerad kund är väl inget vi som konsumenter borde rata.

Det är inget informativt med "FUCK EPIC" och ett negativt omdöme i en review på Steam för ett spel som universellt räknas som rätt bra.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Helt rätt. Review-bombing är så otroligt töntigt.

Helt fel. Har man köpt ett spel har man också rätt att lämna ett omdöme. Med nuvarande system räknas klagomål kring DRM eller EULA som "off-topic". I Borderlands fall hade det säkert gått bättre om man inte tagit bort varenda inlägg som handlade om Epic Store från Steam forumet.

Medlem
Skrivet av ProPain:

Min fundering är om det inte skadar förtroendet för Steam mer än spelet/utvecklaren i synnerhet när det gäller gamla titlar och det publiceras som en nyhet gång på gång.

Hade varit nice om Steam plockade bort möjligheten lämna recensioner i 6 månader efter att någons recensioner har blivit taggade som recensionsbomning 2-3 gånger. Efter ett par skandaler så hade förmodligen nivån på recensioner gått upp.

Men nu är ju review bombs inget unikt för steam, det pågår på alla ställen där vanligt folk kan skriva recensioner, Att det skulle skada steam mer än utvecklarna låter ju otroligt konstigt.

Medlem
Skrivet av Sir3v1L:

Allt det här pga Epic/Steam...

Rösta med plånboken. Punkt slut.

Exakt, men verkar inte som att de flesta har den impulskontrollen (referens till Modern Warfare 2-gruppen). Och de som säger att de kommer piratnedladda spelet istället, skaffa lite självrespekt och ryggrad, bojkotta spelet ordentligt istället!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Brona:

Helt fel. Har man köpt ett spel har man också rätt att lämna ett omdöme. Med nuvarande system räknas klagomål kring DRM eller EULA som "off-topic". I Borderlands fall hade det säkert gått bättre om man inte tagit bort varenda inlägg som handlade om Epic Store från Steam forumet.

Bara så vi förstår varandra rätt så menar jag alltså att det är helt rätt att dessa recensioner blir borttagna. Att bomba ett spel bara för att ett annat som inte ens är ute ännu som ett form av klagomål är, som sagt innan, töntigt. Rösta med plånboken.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Alla spelutvecklare borde ha ett vettigt forum där man kan diskutera för- och nackdelar med allting. Det som händer på STEAM är en sorts frustration över att det saknas en bra dialog mellan producent och konsument. Att rösta med plånboken tycker jag inte löser problemet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Bara så vi förstår varandra rätt så menar jag alltså att det är helt rätt att dessa recensioner blir borttagna. Att bomba ett spel bara för att ett annat som inte ens är ute ännu som ett form av klagomål är, som sagt innan, töntigt. Rösta med plånboken.

Det går ju att rösta med plånboken samtidigt som man kan göra sin röst hörd. Så varför inte göra både och? Känns konstigt att spelare bara ska vara tysta och aldrig klaga på något. Finns inga andra konsumenter i samhället som enbart förväntas "rösta med plånboken" när de anser något vara fel. Det är snarare standard att konsumenter gör sina röster hörda p.g.a. diverse dåliga beslut hos företag.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Bara så vi förstår varandra rätt så menar jag alltså att det är helt rätt att dessa recensioner blir borttagna. Att bomba ett spel bara för att ett annat som inte ens är ute ännu som ett form av klagomål är, som sagt innan, töntigt. Rösta med plånboken.

Fast om du bara röstar med plånboken så uppmärksammar du inte andra konsumenter med din handling, så att bara rösta med plånboken är nog inte det bästa.

Moderator | Testpilot
Skrivet av jehuty:

Review bombs är egentligen ingen dålig grej. Har sett flera spel som har blivit review bombade pga av att utvecklaren har övergivit ett ofärdigt spel.

Review bombs Har räddat mig några gånger från att köpa övergivna spel.

Men att review bomba ett annat spel är fel kan jag tycka.

Beror givetvis på hur man gör det. Om ett spel är i early access och aldrig blir färdigt så är det rätt.

Men att gå till ett tidigare spel och review-bomba för att ett nytt spel ska släppas på en annan platform tycker jag är fel, då det inte är de tidigare spelen det är fel på. Man kan visa sitt missnöje via sociala medier och annat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Fast om du bara röstar med plånboken så uppmärksammar du inte andra konsumenter med din handling, så att bara rösta med plånboken är nog inte det bästa.

Finns ju gott om sociala medier att dela med sig om detta. Varför review-bomba ett GAMMALT spel som faktiskt är bra? Jag förstår vad du vill framföra men det borde ju finnas bättre metoder för det än att review-bomba andra spel i serien? Review-bomba "skadar" ju inte bara Epic i detta fall utan även Steam då de potentiellt får mindre kunder till de spelen.

Något som borde finnas är funktionen att recensera utvecklare och utgivare till spelen i fråga.

Medlem
Skrivet av superlim:

Att det skulle skada steam mer än utvecklarna låter ju otroligt konstigt.

Mitt resonemang är att det faktiskt inte spelar någon större roll för utvecklarna ifall det är ett redan etablerat spel med gott rykte (t.ex. Borderlands 2) som recensionsbombas utan att det istället sänker förtroendet för Steam recensioner generellt.

Medlem

Själv orkar jag vänta i 6 månader för att köpa det på Steam istället. Så jobbigt är väl inte livet ändå?

Medlem
Skrivet av ProPain:

Mitt resonemang är att det faktiskt inte spelar någon större roll för utvecklarna ifall det är ett redan etablerat spel med gott rykte (t.ex. Borderlands 2) som recensionsbombas utan att det istället sänker förtroendet för Steam recensioner generellt.

Om det inte spelar någon roll, varför klagar de just över review bombs? verkar ju vara det överlägset mest effektiva alternativet om man som kund vill få utvecklarnas uppmärksamhet.

Medlem
Skrivet av Sir3v1L:

Allt det här pga Epic/Steam...

Rösta med plånboken. Punkt slut.

Det hade jag absolut gjort, men det går inte med exklusivitet, just därför folk är arga. Hade spelen släppts på båda platserna så hade denna diskussion inte existerat. Sen att reviewbombning inte fungerar är inte direkt okänt, det har aldrig fungerat.

Testpilot

Håller med om att det är rätt töntigt med review bombing men fansen känner sig uppenbarligen inte hörda och frustrerade så även naturligt att de vill få ur sig det på något sätt. Detta kanske är bättre än att skriva på sociala medier, ur deras perspektiv.

Medlem
Skrivet av Esri:

Det hade jag absolut gjort, men det går inte med exklusivitet, just därför folk är arga. Hade spelen släppts på båda platserna så hade denna diskussion inte existerat. Sen att reviewbombning inte fungerar är inte direkt okänt, det har aldrig fungerat.

Det går visst att rösta med plånboken, helt enkelt att inte öppna den alls. Exklusivitet eller konkurrens har inget alls med det att göra.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Bara så vi förstår varandra rätt så menar jag alltså att det är helt rätt att dessa recensioner blir borttagna. Att bomba ett spel bara för att ett annat som inte ens är ute ännu som ett form av klagomål är, som sagt innan, töntigt. Rösta med plånboken.

Men dom blir ju inte borttagna utan dolda? Så där har du fel. Man kan fortfarande se dem men du måste ändra en inställning. Har man köpt ett spel och senare ändras DRM eller EULA borde man ha rätt att uppdatera sitt omdöme. Anledningen till att man lägger ett omdöme är egentligen inte relevant. Om jag lämnar ett negativt omdöme för att en spelserie jag följt helt plötsligt bytt plattform och skriver det, är det mer relevant än om jag läst att Företag A inte källsorterar men nu lämnar jag ett negativt omdöme utan att skriva något. Den första blir dolt men inte den andra. Varför skulle det vara bra? Allt det här härstammar i dålig kommunikation från företagens sida. Vad blir nästa steg? Ska vi förbjuda negativa omdömen överhuvudtaget?

Medlem

@Brona: Det är väl ändå själva spelet som ska recenseras inte var/hur man köper det?

12
Skriv svar