Största besvikelsen.

Medlem

Mass Effect III ligger väldigt högt upp på listan. Ack Bioware...

Edit:
Kom just ihåg Deus Ex II - vilket nog var en ännu värre punspark. Tack för de fina minnena, FZ :P.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Allt som Bioware har släppt sedan Dragon Age Origins bortsätt från Mass Effect 2.

Medlem

Huvud storyn i dragon age: inquisition. Spelade kanske 50 timmar och gjorde side quests, sen när man skulle klara spelet så blev man bara besviken. Allt kändes framrushat.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Star Wars: Knights of the Old Republic II - Det första spelet var magiskt, hade välskrivna karaktärer, en bra story nog att passa på vita duken, en fantastisk värld och äkta RPG element som fick en att spela om det flera gånger.
Sedan kom 2'an som var en katastrof på nästan alla plan, trist story, ointressanta karaktärer bortsett från något enstaka undantag, trist värld och högvis med buggar. Ett sådant antiklimax efter BioWares mästerverk. Nästan exakt samma beskrivning kan appliceras på Neverwinter Nights 2, antiklimax deluxe.

KotOR 2 (och NwN2) var besvikelser av sådan magnitud att jag än idag avskyr Obsidian för deras misshandel av två av de bästa spelserierna genom tiderna.

NWN2 kan jag hålla med om, dock tyckte jag inte ettan hade någon story eller gameplay att skriva hem om heller. Det var innovativt på många vis, men spelmotorn var rent utsagt hemsk.

Har dock aldrig hört någon säga att KotOR2 hade en trist story och mestadels ointressanta karaktärer? KotOR2 var mer vågat än 1:an på det sättet att det var mer nyanserat. 1:an är väldigt, väldigt, Star Wars, på gott och ont. Det vill säga, det finns inget mellan gott och ont. 2:an behandlar det ämnet på ett väldigt spännande sätt, och dialogerna man som huvudkaraktär har med Kreia kan vara bland det bästa materialet skrivet för ett spel någonsin.

Medlem

Max Payne 3 ?
Spelet verkade inte vara dåligt och har fått bra betyg men det saknade den där noir-stilen som var så cool i dom två första så spelade aldrig klart 3:an. Ettan och tvåan har jag säkert spelat igenom 10ggr minst. Fortfarande väldigt unika spel, finns liksom inget annat som ger samma känsla.

Lite samma grej med Mafia 3 t.ex. Kanske bra spel men inte en passande uppföljare. Blev iaf besviken.

Medlem

World of Warcraft: Cataclysm, Warlords of Draenor och Battle for Azeroth.

Medlem
Skrivet av soderkvist:

Jag köpte Total War Rome 2 Emperor Edition som mitt första Total war-spel 2015 och har tydligen spelat 103 minuter enligt Steam. Har funderat på att prova igen men kanske man ska prova ett annat Total War då, har du något tips eller tycker du det är värt att köra Rome 2 om man har det?

Ruskigt kul. Kör!

Medlem

Sacred 3 var nog den största besvikelsen jag har upplevt än så länge men det var mest för att jag själv inte hade tagit mig tiden att faktiskt läsa mig in på vad spelets koncept var, jag utgick enbart på namnet som var väldigt missvisande.
Utöver detta är jag inte speciellt kräsen när det kommer till spel, det är sällan jag blir besviken utan det blir oftast mer; "Meh, easy come easy go". Visserligen kanske man tänker att pengarna kunde ha blivit spenderade bättre å annat håll men alltid roligt att testa folks skapelser och utforska nya världar & upplevelser.

Medlem

En del av de spel som blivit listade håller jag med om. Andra inte. Men några spel jag ångrat att jag installerat är:

Diablo 3
Apb (någon som minns det?)
Alan wake- säkert egentligen ett grymt spel men jag tyckte bara det var totalt ointressant/tråkigt.

Medlem
Skrivet av fujim:

En del av de spel som blivit listade håller jag med om. Andra inte. Men några spel jag ångrat att jag installerat är:

Diablo 3
Apb (någon som minns det?)
Alan wake- säkert egentligen ett grymt spel men jag tyckte bara det var totalt ointressant/tråkigt.

Ge Alan Wake ett försök. Det äger!

Medlem
Skrivet av scirocco:

Dragonage 3, alltså vilket dravel,

Håller med. Ett spel som har massa mmo harv till quests som ”döda 10 vildsvin och kom tillbaka till mig”. Ovärdigt!

Medlem

Far cry 5. Såg riktigt Nice ut. Men var sjukt tråkigt..

Inaktiv
Skrivet av EpicGoblin:

Far cry 5. Såg riktigt Nice ut. Men var sjukt tråkigt..

Var det din största besvikelse ever i spelvärlden? Weird... tyckte FC5 var ganska kul stundtals

Skrivet av fujim:

Men några spel jag ångrat att jag installerat är:

Diablo 3

Har du testat spela det på maxlvl och leka runt i endgame? Verkar inte så

Medlem

Devil May Cry 2 är ju verkligen ett nedköp mot ettan. Vi försökte verkligen hålla god min men allt bra är ju borta och kameran är gjord så att fienderna nästan hela tiden är utanför bild. Var pepp som fan, dessutom var Diesel som gjorde alternatva kläder till Dante och Lucia vädigt inne just där i det tidiga 00-talet. Men typ inget var bra.

Har haft svårt för alla Elder Scrolls, så jag är ju extremt besviken över Fallouts öde, och nu med 76 kommer alla med samma klagomål (typ) som jag alltid haft med deras spel.

Assassins Creed 3 var ju också veekligen inte lika bra som 2, brotherhood eller revelations. Storyn var OK och det var kul att köra båt (hej, Black Flag!) men det var en av de mest meh upplevelserna i sin tid.

Medlem

Diablo 3 känns som en rätt stor besvikelse eftersom det enligt min personliga åsikt saknar det där extra som gjorde 1;an och 2:an så bra, Dawn of war 3 for att tja det spelet säger sig självt hur dåligt det blev när det hade all chans att bli det bästa i serien.

Company of heroes 2 blev helt enkelt ett spel där man satte fokus på östfroten och allt skit som hände där, men man focuserade för mycket på Sovjets brutalitet och helt enkelt tog bort alla spår av dom hemskheter som nazisterna gjorde. Ska man kasta skit på Sovjet så ska man kasta skit på Nazisterna också och inte peka finger på en stridande sida och låtsas som att den andra sidan inte gjorde något dåligt. Guild wars 2 trots att det är ett bra spel känns som om det kunde har blivit så mycket bättre om man tog det som gjorde det första spelet så bra som det var och utveckalde det hela istället för att göra det enklare, dock gillar jag det spelet och spelar det rätt mycket men jag är fortfarande besviken på det.

Medlem
Skrivet av PontusT:

Final fantasy XIII fick mig att gråta av besvikelse.. Spring från punkt A till punkt B, ha ihjäl lite fiender där emellan för att sedan lyssna på meningslöst dravel med meningslösa pch tråkiga karaktärer, slå en boss.. Repetera.. Usch och fy.. Sen strödde de verkligen salt i såren när de vägra lämna den horribla karaktären Lightning och ger henne TVÅ uppföljare... Jösses

Tyckte själv att uppbyggnaden av spelet var ur uselt och striderna jätte tråkiga. Och jag förstod inte vad man skulle uppgradera. Karaktärerna tyckte jag var ok annars. Men spelade dok bara halva 13 så vad vet jag. Orkade verkligen inte köra vidare.

Medlem

Monkey Island 4, storyn var bra med 3d grafiken och styrningen sög.
Duke Nukem Forever, behövs inte säga så mycket bara att jag köpte collectors på den och står fortfarande ospelat då polaren som körde skiten sa att det är kast.
Fallout 76, att förstöra en spelserie med att göra den till online BS.

Medlem

Spore blev jag riktigt besviken på, all hype. Men som stensäker förstaplats blir det nog Dungeon Siege 3, där dog den serien, och med ett fiasko utan dess like...

Medlem

Outrun på C64.

Medlem

Det få nog vara Rainbow six: Siege och Duke Nukem Forever.
Köpte båda på release.
Duke har jag typ 3 timmars spelande.
Siege spelade jag nog lika mycket och tog bort. 4 månader senare plockade jag upp det igen och det är det bästa multiplayer spelet jag spelat. Har nu nära 900 timmar spelat. Bästa comeback i spelhistorien.

Medlem

Rainbow Six: Lockdown följde efter briljanta Rainbow Six: Raven Shield, sämsta uppföljare någonsin, köpte flera kopior till vänner och vi insåg alla efter 10 minuter ingame att det var ospelbart.

Största besvikelsen på en ”ny” release, Söldner: Secret Wars, utvecklarna lovade en Arma-klon men hade glömt så enkla saker som vikt på fordon vilket gjorde att du kunde preja en Abrams med en lada etc. Söldner är nog det spel som släppts mest ofärdigt av alla spel jag sett i min karriär...

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Heroes of Might & Magic 5. Fyfan. Svider fortfarande

Hur är 5an en besvikelse? Nyfiken, eftersom att för mig ligger det rätt högt bland alla Heroes spel.

För mig var 4an den första stora besvikelsen eftersom att det var inte i närheten av att vara lika bra som 3an.

4an hade sjukt lite content. Hjältarna var antingen värdelösa eller sjukt OP.

6an var också en besvikekse, ännu mindre content, bortagna resurser, tråkig leveling av hjältsr etc.

I jämnförelse tyckte jag 5an var rätt sweet, även om 3d grafiken inte har åldrats väl. 5an med expansioner har rätt mycket stuff!
Dom introducera enheter med mer abilities till serien. Vilket jag gilla.
Leveling systemet var en förbättrad version av 3ans.

Medlem

Svårt att välja...The order 1847 förväntade mig ett sjukt episkt spel, grafiken och designen var riktigt bra...men det var allt också...

Destiny 2 är dock värre, man tänkte "jävlar va fett de kommer bli, allt dom lärt sig från D1 till ett nytt perfekt spel" men nej då att använda många års feedback och erfarenheter är tydligen ingen bra ide, tillbaka på ruta 0 igen...Spelet dödade helt mitt förtroende för Bungie.

Om Destiny 2 dödade mitt förtroende för Bungie så är ettan på min lista snäppet värre.
Har verkligen älskat den här utvecklaren och tagit deras buggar med lättsamhet...men inte längre, kommer ärligt talat ALDRIG mer köpa ett spel ifrån Beteshda efter floppen med Fallout 76. Okej att vissa spel släpps ofärdiga och buggiga, men Fallout 76 är överlägset allt annat tidigare, spelet släpptes till fullpris fast att det var till 99% byggt på Fallout 4, det släpps som absolut max 50% färdigt, så mycket buggar att det var helt ospelbart och med INGET endgame content, inte ens nu 6 månader senare eller vad det är så finns det i princip inget content och spelet är fortfarande så sjukt buggit. Nej Betsheda, alla borde bojjkotta er för att markera att det fan inte är okej för oss gamers att betala för Alpha spel. Gör klart er skit, sen släpper man det. (kan ju iaf försöka ha det 80% färdigt???)

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Tyckte själv att uppbyggnaden av spelet var ur uselt och striderna jätte tråkiga. Och jag förstod inte vad man skulle uppgradera. Karaktärerna tyckte jag var ok annars. Men spelade dok bara halva 13 så vad vet jag. Orkade verkligen inte köra vidare.

Jag tyckte om de spelen faktiskt, dock inte FF kvalite men bra spel, fast 2 uppföljare var sjukt overkill, sen att storyn krävde att man var raketforskare för att äns kunna förstå...Lightning är ju sjukt cool karaktär dock.

Medlem

SimCity (2013)
Dead Island


signatur

Malmö

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Fallout76. Kanske ingen överraskning då jag beklagat mig över det tidigare.

Jag kan med 100% ärlighet säga att Bethesdas rollspel är anledningen till att jag fortfarande spelar spel idag. Något äventyrsspel eller klassiskt peka och klicka är de enda alternativen men utan Elder Scrolls eller Fallout så skulle jag nog ha haft en annan hobby idag.

Jag är den personen som sitter och räknar dagarna mellan deras egna utgivnings perioder. Konstant uppe på forumen runt nätet, mest bethesdas officiella forum. En äkta Bethesda Fanboy. Nu var det ju dags igen och glädjen var ju upplyftande varje dag fram tills det började viskas om "online". Det gav mig kallsvettningar och vid E3 så inföll mina absolut värsta farhågor, mitt värsta tänkbara scenario kommer att hända, påtvingad multiplayer.

Jag har i åratal varit med i diskussioner om vad som gör bethesdas spel så beroendeframkallande och belönande, vad gör dem speciella, ingredienserna som tillsammans i väl avvägda mängder bildar en smaskig tårta. Multiplayer ändrar receptet, och inte bara till en annan sorts tårta nej nej, mer till en slags mjölig scone.

Jag fick en kopia av spelet gratis och kände att (bethesda fanboy) jag borde ge bethesda en chans, Todd sa ju att man kan spela solo precis som tidigare, det visade sig inte stämma i och med ändringarna i designen, du kan inte längre gå "solo" men du kan gå "Ensam", det finns en viktig skillnad och vikt i orden här. I tidigare spel var man själv men kände sig aldrig riktigt ensam, i 76 är man ensam om man är själv när man försöker köra solo. Och andra spelare förstörde bara allt intresse som möjligen kunde uppstå. Antingen vill de vara själva, solo som jag, eller så vill de griefa, eller värre vara friendly och ge vapen och höglevel items vilket helt rånar mig på spelets egna gameplay loop och upptäckande.

Av alla designfel och tekniska fall från klippor så är det andra spelare som gör hela "Bethesda game studios" upplevelsen omöjlig. Direkt utanför valvet blev man antastad av idioter i bara underkläderna och en partyhat på huvudet, alla fiender på väg ned för backen låg redan i sönderslagna högar. första byggnaden jag försökte utforska på det klassiska spelsätt jag gillar att köra med blev igen avbrutet när jag i en terminal försökte ta reda på vad som hände med människorna här, boff biff vad fan är det nu då, tre spelare har klivit in och två står och slår på mig och den tredje försökte göra sig lustig genom att stå på ett bord och emota.

Jag behöver inte ta upp något mer för jag tror alla vet hur mp spelare, speciellt främlingar, beter sig online.

Så 4 års lång väntan blir nu ca åtta års väntan innan jag får något att spela och sjunka in i igen. ÅTTA ÅR!
Jag kan ärligt säga att, Nej, jag hoppas inte att F76 blir bättre, jag vill helt ärligt att spelet ska dö! Jag hatar det och har ingen respekt för dem som gillar det, noll! Värsta tänkbara scenario inträffade för mig, det nya värsta tänkbara scenariot är att de gör något sådant här igen eller designar framtida titlar för flera spelare. Det som gör saken värre är att efter alla dessa år så byggde dem en karta som bockar av så många av mina personliga önskningar, skog mer färg på paletten, storleken, variationen. Nu känns det som en förolämpning jag tar personligen, mina drömmars karta i ett ospelbart spel.

Jag blev bränd, känner mig förråd, rånad, sparkad på och är fortfarande såhär nästan ett år efter lika förbannad varje jävla gång någon nämner skiten. Det triggade min depression och förstörde hela sommaren samt sent på hösten runt släppet. Jag har förlorat sömn över ett spel pga att tankarna dyker upp igen när man ska sova och ligger och blir arg. Aldrig igen.

Så... Du tycker inte att 76 är ett så bra spel, alltså?

Medlem

Duke Nukem Forever - Hade föbokat "Kick-ass edition" eller vad den hette innan den fick det namnet.
Glömde bort det helt sen kom ett paket på posten.

Var sjukt taggad typ 8 år innan det kom... Sämsta skiten jag spenderat närmare 1000 SEK på.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Var det din största besvikelse ever i spelvärlden? Weird... tyckte FC5 var ganska kul stundtals

Har du testat spela det på maxlvl och leka runt i endgame? Verkar inte så

Du är medveten om att förväntningar (och således besvikelser) är tämligen subjektiva?
Vad andra tycker är liksom irrelevant, och att försöka få folk att bli "obesvikna" på ett spel så här i efterhand är nog inget du kommer lyckas med.
Intressant tråd för att få perspektiv på hur andra ser på spel, men att rätta dem för att de blivit besvikna (eller inte blivit det!) på "fel" spel känns jäkligt meningslöst.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Metro
Skrivet av SID 6.7:

, men Fallout 76 hindrade mig från att få ett vettigt Single Player rollspel från Bethesda inom rimlig tid och det är fan värre.

Fast så fort det framgick att det skulle vara ett online spel så förstod man att det var kört. (modning, scripts, gamesaves etc borta)

Så för mig är vinnaren Metro Exodus mest för jag hade (orimligt) höga förväntningar, hoppades att det skulle gå år STALKER hållet.
Jag lyckades tom ignorera att pcspels dödaren Microsoft köpt utvecklaren.
Så det blev en visserligen rätt vacker men platt spel med oändliga dialoger, inte mycket att finna ut själv.
Allt skrevs på näsan och dömdes i efterhand med spel slutet. Lär dröja ett bra tag innan man försöker igen.

Det hjälpte nog till att det var det första riktiga FPS spelet på över ett år. Mig veterligen så kom det bara ett FPS spel
2018 och det var något litet spel nere i Steam högen.

Noterar att vad som blev slutet för många blev en start för andra, tänker på Fallout.
Alltid tråkigt om man är i första gruppen.

Inaktiv

Skyrim. Egentligen bara för att Oblivion blev en så djupt "helig" spelupplevelse för mig och när Skyrim kom nådde det helt enkelt inte upp till, kanske orimliga, förväntningar om att få känna samma sak igen. I TES IV var så mycket nytt för mig och jag tyckte det var "som att leva" i den världen. Skyrim var bara ännu ett västerländskt rpg.

The Witcher 3 lyckades bättre där, tror knepet för dessa spel är att göra allt för att i alla fall försöka ge sken av att världen är levande och att saker och möten kan hända närsomhelst.

Man vill inte bara följa efter en pil i en stor värld liksom!

Skriv svar