Rykte: Red Dead Redemption 2 blir Epic Store-exklusivt på PC [UPPDATERAD]

Inaktiv

Snälla låt detta hända! Skulle vara bland det mest ultimata som skulle kunna bli EGS-exklusivt förutom Half-Life 3

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag tror inte de är inte oroliga över att tappa marknadsandelar (precis som Samsung inte var orolig att tappa marknadsandelar) och Apple inte var oroliga att tappa marknadsandelar och Nokia på sin tid inte var oroliga att tappa marknadsandelar.

Historien upprepar sig, och jag hävdar fortfarande att Valve tror Steam är "to big to fail". Återigen, vi är överens. Både du och jag tycker det är dags för Valve att vakna upp ur koman och agera för att inte tappa marknadsandelar mot Epic och de kommande hoten MEN frågan är om Valve funderar på samma sätt. Jag tror nämligen inte att att de gör det just p.g.a. DoTa 2 och CS:Go pengar samt Marketplace och en tilltro till att övriga kommer misslyckas och alla kommer tillbaka till Steam. Sänker de sin cut nu så är det svårt att höja sen, så det är bättre att "vänta ut stormen" och hålla kvar de höga marginalerna (återigen det är hur jag tror Valve resonerar, det är inte hur jag resonerar).

Jag tror vi som sagt vi är överens och tycker lika, men säger det på olika sätt.

Ja om det är så de tänker så resonerar de helt fel och dom kommer att förlora på det i långa loppet. Det bästa Valve kan göra nu är att själva släppa ett stort spel som ger en boost åt Steam. *host* HL3.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Snälla låt detta hända! Skulle vara bland det mest ultimata som skulle kunna bli EGS-exklusivt förutom Half-Life 3

Det enda som toppar det är väl om GTA 6 blir EGS-exklusivt när det kommer.

Inaktiv
Skrivet av Westrr:

Det enda som toppar det är väl om GTA 6 blir EGS-exklusivt när det kommer.

Nja kanske på sätt och vis men tänkte mest att det skulle vara lustigt om Valves eget spel blev EGS exklusiovt

Skrivet av Lolflakes:

Ja om det är så de tänker så resonerar de helt fel och dom kommer att förlora på det i långa loppet. Det bästa Valve kan göra nu är att själva släppa ett stort spel som ger en boost åt Steam. *host* HL3.

Varför lägga pengar på att utveckla spel när de kan köpa exklusiva rättigheter till något annat populärt spel? Troligtvis billigare i längden.

Hur som helst är det nog fortfarande rätt strategi att sitta lugnt i båten. Valve märker ju att Epic piskar upp kontrovers på kontrovers och får spelarna mot sig. Har ens tidigare exklusiva släpp varit särskilt framgångsrika för Epic? Inte direkt så att de slår på stora trumman över någon framgång med Metro Exodus. Jag vet att det har nämnts att det sålde bättre än senaste, vilket inte säger något alls egentligen för Metro Last Light (2013) fick ett ganska dåligt släpp (Även om det är komiskt att Koch Media orsakade en kontrovers även med släppet av Last Light). Men jag har också sett det nämnas att huvuddelen av de sålda spelen är på PS4.
Inte heller The Division 2 har de trummat ut framgångsbudskap om, vad jag sett. Istället var uPlay nöjda över att deras försäljning ökade markant.

Folk är jäkligt snabba med att säga att Epic tar marknadsandelar men frågan är om de verkligen har gjort det i en sådan utsträckning?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skribent
Skrivet av Castor.T:

Jag menar att Epic inte kommer fortsätta i denna utsträckning hur länge som helst och köpa allt som går, känns lite som en inkörsport till marknaden.

Sant. Fast när fler aktörer kommer in på marknaden så blir det fler som kan erbjuda bra deals för att få sälja exklusivt så jag tror det kommer öka även om Epic kommer dra ner på takten.

phi
Medlem
Medlem

Äh, jag har tappat sugen på spelet efter all väntan och har dessutom fått en hel del spoilat för mig, bl.a slutet, så skitsamma. Tråkigt för andra som inte vill ha med Epic att göra dock. Jag gillar inte Steam/Valve nämnvärt men vill absolut inte spela på Tencents launcher så ju tidigare Valve tar tummen ur rövaa och agerar desto bättre. #Fyfaen #Hataexklusivitet #Ostfrallor

Skribent

RTX off?

phi
Medlem

@Shadee: RTX är överskattat!

Medlem

Tyvärr kommer jag inte köpa spelet om så är fallet. Jag tycker det är jätte synd men tyvärr.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Godofcheese:

Inte så himla konstigt med tanke på att take two är utgivaren.
och take two äger 2k som gjorde borderlands 3 exklusiv.

och take two/2k älskar pengar.
Det kommer bli exklusivt.

För att förtydliga så äger ju de också givetvis Rockstar som är en del av deras publishing-label tillsammans med 2K som de också äger.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Fullt förståeligt beslut av Take2. Att ge bort 30% av kakan är ju vansinne. Valve får börja rycka upp sig nu när Epic är på offensiven och Nintendo tar ett allt större grepp över indiespelsmarknaden.

Det som inte nämns i dessa återkommande "men Valve tar 30%"-argumenten är att Valve också tillåter utvecklare att casha ut oändligt många nycklar helt gratis som de sedan kan sälja hur de vill, utan att Valve tjänar ett öre. Jag vet inte vad du tycker, men jag tycker att det är generöst att låta utvecklarna få sälja sina spel vart de vill och för hur mycket du vill och samtidigt stå för kostnaderna av spelbranschens i särklass bästa tjänst när spelen ska laddas ner av konsumenterna.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Sant. Fast när fler aktörer kommer in på marknaden så blir det fler som kan erbjuda bra deals för att få sälja exklusivt så jag tror det kommer öka även om Epic kommer dra ner på takten.

Nej. Om något kommer vi se färre nya aktörer på marknaden om detta är framtiden p.g.a att de inte kommer ha samma ekonomiska förutsättningar som epic har just nu. Ännu mer sannolikt är att varenda pc spel enbart kommer säljas via de egna utgivarnas plattform där de får alla intäkter samt kan styra prissättningen helt och hållet. Om du tycker det är positivt för konsumenten så får du tycka det.

Gen
Medlem

Det där var väl droppen, nu orkar man inte stå emot deras press längre. Detroit : Become Human och nu detta - blir väl att skaffa EGS längre fram och hoppas att de håller sig till sin roadmap och lägger till funktioner som borde varit med från början.

Skribent
Skrivet av Sillgam:

Nej. Om något kommer vi se färre nya aktörer på marknaden om detta är framtiden p.g.a att de inte kommer ha samma ekonomiska förutsättningar som epic har just nu. Ännu mer sannolikt är att varenda pc spel enbart kommer säljas via de egna utgivarnas plattform där de får alla intäkter samt kan styra prissättningen helt och hållet. Om du tycker det är positivt för konsumenten så får du tycka det.

hrmm, inte samma ekonomiska förutsättningar... Det är Google, Amazon och Apple som står näst på tur att ta sig in på spelmarknaden. Visst kan det bli så att om man utvecklar och ger ut AAA-spel så håller man sig till en egen plattform om man inte kan få en bra deal från en tredjepart. Vill tredjepart (Steam, Epic o.s.v.) inte erbjuda något vettigt så använder man sig inte av dem, så enkelt är det. Varför ge bort vinst i onödan liksom? Varför ska en utgivare bry sig om hur många kopior som säljs, bättre att sälja för 1 000 000 med 30 % vinst än för 2 000 000 med 10 % vinst.

Sedan har jag, så vitt jag vet, inte påstått att det är positivt för konsumenten att varje utgivare har en egen launcher men om jag ändå gjort det så får du gärna presentera citat.

Skribent
Skrivet av Bojkott:

Det som inte nämns i dessa återkommande "men Valve tar 30%"-argumenten är att Valve också tillåter utvecklare att casha ut oändligt många nycklar helt gratis som de sedan kan sälja hur de vill, utan att Valve tjänar ett öre. Jag vet inte vad du tycker, men jag tycker att det är generöst att låta utvecklarna få sälja sina spel vart de vill och för hur mycket du vill och samtidigt stå för kostnaderna av spelbranschens i särklass bästa tjänst när spelen ska laddas ner av konsumenterna.

Fast hur vet man att inte Steam tar en del av varje nyckel som aktiveras? Seriös fråga alltså. Jag har sett det påstående många gånger men aldrig någon källa, så jag är nyfiken.

Medlem

Så länge HL3 inte blir exklusivt på Epic store så bryr jag mig inte så mycket.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det som inte nämns i dessa återkommande "men Valve tar 30%"-argumenten är att Valve också tillåter utvecklare att casha ut oändligt många nycklar helt gratis som de sedan kan sälja hur de vill, utan att Valve tjänar ett öre. Jag vet inte vad du tycker, men jag tycker att det är generöst att låta utvecklarna få sälja sina spel vart de vill och för hur mycket du vill och samtidigt stå för kostnaderna av spelbranschens i särklass bästa tjänst när spelen ska laddas ner av konsumenterna.

Det är bra att veta att detta så klart är en stor del av deras långsiktiga strategi som gjort att halva världen har steam och har du det är chansen stor att du faktiskt köper något direkt på steam, oavsett om du fått ett annat spel gratis. Jag tycker dock att det är sjukt bra att valve gör så här, det gynnar egentligen alla.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av phi:

@Shadee: RTX är överskattat!

Hoppas inte. Jag tryckte precis i ett 2060 RTX-kort i burken

Väntar på strålspårningsuppdateringen (säg det snabbt 10 gånger )till CS:GO!

Medlem

Det som stör mig med Epic är deras sätt att försöka tvinga mig att använda deras plattform genom att göra spel exklusiva till deras plattform. Detta är något som Valve inte gör. Jag är helt för en ny plattform att köpa spel från och konkurrens är bra för konsumenter men det finns ingen konkurrens eftersom jag endast kan köpa dessa spel från Epic.

Jag har inga problem med att Fortnite är exklusivt till Epic eftersom det är deras spel. Problemet är när det börjar ta andra spel och sälja dem exklusivt på EGS.

Jag håller med om att Steam kanske borde sänka procenten de tar men man får också tänka på att Steam har så sjukt mycket mer funktioner än Epic Games Launchern. Steam har: prestationer, forum, grupper, profiler, Gemenskapsmarknaden, Steam Workshop, recensioner och önskelistor. Det där är bara vad jag kunde komma på just nu.

Hoppas verkligen inte det blir mer populärt att köpa till sig exklusivitet i framtiden och det hoppas jag att alla konsumenter håller med om, ju mer val vi konsumenter har desto bättre för oss.

Medlem

En vis man sade en gång: all pr är bra pr- kanske ligger det någonting i det.

Medlem
Skrivet av Shadee:

hrmm, inte samma ekonomiska förutsättningar... Det är Google, Amazon och Apple som står näst på tur att ta sig in på spelmarknaden.

När du sa nya aktörer trodde jag inte du menade världens största företag som redan är aktiva i marknaden på ett eller annat sätt. Trodde du syftade på människor som vill starta en digitalbutik och börja sälja spel.

Skrivet av Shadee:

Visst kan det bli så att om man utvecklar och ger ut AAA-spel så håller man sig till en egen plattform om man inte kan få en bra deal från en tredjepart. Vill tredjepart (Steam, Epic o.s.v.) inte erbjuda något vettigt så använder man sig inte av dem, så enkelt är det. Varför ge bort vinst i onödan liksom? Varför ska en utgivare bry sig om hur många kopior som säljs, bättre att sälja för 1 000 000 med 30 % vinst än för 2 000 000 med 10 % vinst.

Precis vad jag sa. Varför ge bort 10% av intäkterna till epic? Det är inte så att Epic kommer fortsätta ge ekonomiska incitament i flera år. Och vi diskuterade ju faktiskt framtiden.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Fast hur vet man att inte Steam tar en del av varje nyckel som aktiveras? Seriös fråga alltså. Jag har sett det påstående många gånger men aldrig någon källa, så jag är nyfiken.

För att det står i steams egna avtal.

Medlem

vilken tur att jag inte är ett fan av arkad action spel så som GTA etc och därmed aldrig tänkt köpa RDR2. Så slipper bli upprörd över detta.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Fast hur vet man att inte Steam tar en del av varje nyckel som aktiveras? Seriös fråga alltså. Jag har sett det påstående många gånger men aldrig någon källa, så jag är nyfiken.

Valve gick själva ut med att de skulle begränsa tillgången för utvecklare att generera gratisnycklar då detta missbrukades av fake studios som genererade nycklar för att farma trading cards och sälja dessa på Community Market för några år sedan, men Valve ändrade sig efter mycket kritik, och valde i stället att göra om hur trading cards fungerar.

https://steamcommunity.com/games/593110/announcements/detail/...

Citat:

These fake developers take advantage of a feature we provide to all developers on Steam, which is the ability to generate Steam keys for their games. They generate many thousands of these keys and hand them out to bots running Steam accounts, which then idle away in their games to collect Trading Cards. Even if no real players ever see or buy one of these fake games, their developers make money by farming cards.

Istället för att skrota upplägget helt så drar Valve tillbaka utvecklares möjlighet att generera nycklar om de misstänker att funktionen missbrukas.

Går att läsa lite mer om det på Reddit.
https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/6uhrt5/valve_its_c...

Medlem

Skulle inte förvåna mig men det låter lite tveksamt att det skulle vara helt exklusivt. Vore dumt om Epic inte hade lärt sig av den dåliga PR dom har fått.

Medlem

Fullständigt underbart om det är sant! Finns inget bättre än konkurrens för konsumenten.

Medlem
Medlem
Skrivet av Juel91:

Skulle inte förvåna mig men det låter lite tveksamt att det skulle vara helt exklusivt. Vore dumt om Epic inte hade lärt sig av den dåliga PR dom har fått.

Ja med tanke på vilken shitstorm det blev över Metro Exodus tidsexklusivitet så vågar man ju inte ens föreställa sig vad som kommer hända om ett spel som RDR2 blir helt exklusivt.

Men mest troligt så är det bara tomma rykten. Samma källa ska även ha påstått att Mario Odyssey också kommer till Epic Store, så det känns som att det rör sig om ett troll. Lite underligt att så gott som alla spelsidor i världen tog en anonym 4chan-användare på största allvar och skrev artiklar om det.

Skriv svar