Sekiro Shadows Die Twice, Officiella speltråden – Allmän diskussion/Info/Guide/Tips

Medlem
Skrivet av Govein:

Ja en lägre svårighetsgrad hade nog kunnat locka in många samt låta vissa avsluta storyn efter dom sprungit in i en vägg. Jag hade inte tyckt sämre om utvecklarna ifall dom gjort så. Eller kanske till och med begränsa några av spelets slut (då det finns 4) till att vara på den ”riktiga” svårighetsgraden.

Gällande bossen du pratar om:

1. Du har rätt i att han är svår som fan när man är ny. För många iaf. Jag hade problem med. Det området är ett side-q/backstory uppdrag. Klart värt att göra men blir svårt rätt snabbt. Skippa området ett tag och kom tillbaka senare när du är mer bekväm.

2. Du har också rätt i att det är en av bossarna som kräver lite längre tid att ta sig tillbaka till men gissar att du hittat hur man låser upp dörren mellan spawn och bossen? Då skall du ha 5-6 mobs mellan dig och honom.

3. Han finns typ till för att man skall lära sig mikiri skillen. Timingen är svår att vänja sig vid men viktigt att du inte trycker i någon riktning på spaken alls alternativt rakt fram när du trycker på dodgeknappen. Annars aktiveras inte skillen. Jag tryckte ofta för sent. Jag upplever att den är mer generös gällande att trycks för tidigt.

4. Finns en prostetic som kastar smällare. Den hittar du längs vanliga main story på ett berg/höjd. Ett tält med kråkor på. Detta är väldigt nära den tanten som trodde du var hennes son och gav dig det item som öppnade minnet du slåss i nu. Den prosteticen är sjukt användbar under hela spelet.

5. Du kan spamma blockknappen i rätt tempo för att öka chanserna till en deflect om du är osäker på timingen. Testa när du står stilla utan fiender så ser du svärdet guppa. Bra nöd-grej när man är osäker på vad som händer.

6. Minns jag rätt om den gubben också hade en sweap-attack? Då skall du hoppa mot gubben och trycka hopp igen. Då hoppar du på hans huvud och gör massa posture dmg.

7. Många gubbar blir provocerade in i ett beteende när du deflectar sista attacken i deras serie. Minns inte denna boss men kan hända att han också reagerar så. Lär dig då vad han gör direkt efter. Ofta röda attacker som kommer eller att dom snubblar lite.
Edit: röda attacker presenteras som farliga för dig men är ofta en gåva där du kan göra massa posture dmg. Stick = dodgeknapp och sweap/grab = hoppa på deras ansikte. Vet inte om hoppen funkar på alla sweap/grabs men värt att testa.

Men tycker först du skall lira lite vanlig story om du kört fast och komma tillbaka senare

Många bra tips!

Det som fick spelet att lossna för min del var när jag insåg att det funkar bra att spamma blockknappen och så Mikiri-skillen förstås. Fighterna blev så mycket lättare efter det.

Om jag till exempel möter ett gäng med fiender och blir attackerad från flera håll samtidigt så är det bara att spamma blockknappen. Det funkar även mot pilar och musköter från alla håll. Då kan jag i lugn och ro fundera på nästa drag. Funkar förvånansvärt bra.

Får jag plötsligt se fiende som attackerar med röda symbolen mitt i allt så gör jag Mikiri encounter. Den sitter numera i ryggmärgen så det går på instinkt utan att tänka.

Medlem

Hej

Jag är sugen på detta spel men har en fundering kring hur pass bra spelet snurrar på PS4 eller XBOX one. Sett lite videos på youtube om frame pacing och fpsdrops och max 30 fps. Men hur upplever ni som kör med original PS4 eller Xbox one att det fungerar? Är det så illa som vissa vill ge sken av eller är det helt ok?

Ha det gött

Medlem
Skrivet av Nemo:

Många bra tips!

Det som fick spelet att lossna för min del var när jag insåg att det funkar bra att spamma blockknappen och så Mikiri-skillen förstås. Fighterna blev så mycket lättare efter det.

Om jag till exempel möter ett gäng med fiender och blir attackerad från flera håll samtidigt så är det bara att spamma blockknappen. Det funkar även mot pilar och musköter från alla håll. Då kan jag i lugn och ro fundera på nästa drag. Funkar förvånansvärt bra.

Får jag plötsligt se fiende som attackerar med röda symbolen mitt i allt så gör jag Mikiri encounter. Den sitter numera i ryggmärgen så det går på instinkt utan att tänka.

Gott att höra! Hojta till igen om du springer på något klurigt

Medlem

Hej Grefven. Körde själv detta på en vanlig ps4, ej ens pro, och det rullar allt på i 30fps *men* och det här gäller pro versionen och xbox one och hela balunsen. Det märks att spelet är gjort för 60fps. Striderna fungerar oftast klockrent men ibland så märkte jag, och har sett andra rapportera det här med, att spelet inte hinner med att registrera vissa pareringar fast man väl medvetet har tryckt men att fienden ändå träffar dig. Vet inte om de kan komma att patcha detta men jag drog igång bloodbourne och det spelet har definitivt lite mer responsiv kontroll. Det är verkligen gjort för 30fps i åtanke.

Men trots det här skulle jag rekommendera det om du gillar from soft's spel överlag. Det är riktigt roligt och när man väl anpassar sig till striderna så flyter det på bra.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

@SunShine: Tack för snabbt och utförligt svar. Så med andra ord blir spelet ännu svårare. Precis vad man behöver **haha**

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag kollade när lite folk streamade det innan jag bestämde mig för köp eller inte. Men det såg alldeles för svårt ut för min smak, jag kommer inte spela klart det så bortkastat köp. Jag gillar att glida genom spel på lägsta svårighetsgraden, spelar oftast bara spel för storyn.

Du kan vara lugn. Såg nu att det finns en trainer ute redan :-). Saken är biff, bara att chilla! Finns ingen anledning att ödsla timmar på löjligt svåra bossar längre. Någon måtta får det ändå vara. Håller helt med, spelar för storyn.

Avstängd
Skrivet av devilrat:

Du kan vara lugn. Såg nu att det finns en trainer ute redan :-). Saken är biff, bara att chilla! Finns ingen anledning att ödsla timmar på löjligt svåra bossar längre. Någon måtta får det ändå vara. Håller helt med, spelar för storyn.

Vad är en trainer?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Vad är en trainer?

Innebär att du ex har möjligheten att sätta igång att du ex kan vara odödlig, oändligt med skott osv osv beroende på vad för val trainern har att erbjuda.
Förr i tiden så brukade de som crackade spel lägga in trainers i början av spelen så tryckte man igång sådana här val om man så ville.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Quake-konnässsör

@breahl: Trainer är ett program du laddar hem som kan modifiera spelet så att kan bli odödligt bland annat. Vissa trainers innehåller också en editor som man kan använda för att editera din karaktärs stats exempelvis.

Trainern som jag hittade har dessa funktioner, kommer inte länka den i forumet av anledningar att jag inte tycker om fusk själv

  • Stealth Mode

  • Easy Guard

  • Infinite Buff Duration

  • Change Attack Power

  • Enemy Won't Hit

  • Reset Item/Skill Points Quantity

  • Super Jump

  • Infinite Health

  • One Hit Kills

  • Full Item Uses

  • Change Sen

  • Change EXP

  • EXP Multiplier

  • Unlimited Item Uses/Skill Points

  • Super Speed

  • Slow Motion

Avstängd
Skrivet av almblad:

@breahl: Trainer är ett program du laddar hem som kan modifiera spelet så att kan bli odödligt bland annat. Vissa trainers innehåller också en editor som man kan använda för att editera din karaktärs stats exempelvis.

Trainern som jag hittade har dessa funktioner, kommer inte länka den i forumet av anledningar att jag inte tycker om fusk själv

  • Stealth Mode

  • Easy Guard

  • Infinite Buff Duration

  • Change Attack Power

  • Enemy Won't Hit

  • Reset Item/Skill Points Quantity

  • Super Jump

  • Infinite Health

  • One Hit Kills

  • Full Item Uses

  • Change Sen

  • Change EXP

  • EXP Multiplier

  • Unlimited Item Uses/Skill Points

  • Super Speed

  • Slow Motion

Jag spelar bara på ps4 så kan bli lite svårt att skaffa en sådan.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag spelar bara på ps4 så kan bli lite svårt att skaffa en sådan.

Ja, vi på PS4 får nog hålla oss till standardnivån dvs hardcore! 😄

Quake-konnässsör

@breahl: Hehe, ja då blir det svårt

Testpilot

Vet inte hur man skriver spoiler taggar här, men dog på en fyrbent bjässe i går så ligger nog lite efter er andra. Riktigt svårt spel är det med, men också väldigt kul!

Medlem
Skrivet av Devan:

@almblad: En kines har klarat spelet på 39 minuter nu:

Hade varit roligt att se hans första playthrough.

Medlem

Nu har en spelare lyckats slå alla bossar utan att ta någon skada, dessutom i NG+2.

"NG+2 was chosen for two reasons: showing the full potential of character growth, and having beefier bosses that won't fall down as fast as NG."

Starttid för varje bossfight...

00:00 - Remember when you got deleted by this guy? (Genichiro Ashina)

02:09 - Tutorial (Gyoubu Oniwa)

03:45 - "Muh Ashina" (Genichiro Ashina round 2)

05:51 - Capoeira Lesson (Lady Butterfly)

07:18 - Ape Out (Guardian Ape)

10:15 - Guardian Ape Returns (Headless Ape)

13:53 - Comical Relief (Corrupted Monk)

14:49 - Puzzle God (Folding Screen Monkies)

16:04 - Damn Son (Owl)

18:20 - Now with 200% more Owl Power (Owl 2.0)

21:39 - True Comical Relief (True Corrupted Monk)

23:13 - Anime (Divine Dragon)

27:51 - Super Ashina Bros. (Genichiro and Isshin Ashina)

33:19 - Dark Souls 4 Trailer (Demon of Hatred)

38:06 - True Ending (Emma and Isshin)

Medlem

Det finns ju minibossar i Sekiro som i vissa fall är värre än flera av bossarna. 😬

Vilka minibossar har ni haft störst problem med?

Jag har inte klarat av hela spelet ännu så jag har inte sett alla, men hittills så är nog Snake Eyes Shirafuji i en klass för sig. Av minibossarna alltså.

Bild på Shirafuji...

Jag lyckades aldrig slå Shirafuji i hederlig strid så jag fick ta till fulknep till slut. Riktigt ostig cheesing. Där var jag en riktig fjant, men men... one more down! 😁

Tråddemonen
Testpilot

@Nemo: Håller med om att Snake eye är en riktig värsting. Men det kommer en miniboss där man skall bekämpa två st som är riktigt otäck senare.

Medlem

@Zimpan: haha, låter spännande!

Få se om de kan utklassa Shirafuji som värsting-miniboss. För i så fall blir det svettigt! 😅

Tråddemonen
Testpilot
Medlem
Skrivet av Zimpan:

@Nemo: Håller med om att Snake eye är en riktig värsting. Men det kommer en miniboss där man skall bekämpa två st som är riktigt otäck senare.

Inte helt säker på att vi tänker på samma men 2 sådana tillfällen kommer jag att tänka på. Båda dom tillfällena går det att vända till att du själv får 2 vs 1.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Det finns ju minibossar i Sekiro som i vissa fall är värre än flera av bossarna. 😬

Vilka minibossar har ni haft störst problem med?

Jag har inte klarat av hela spelet ännu så jag har inte sett alla, men hittills så är nog Snake Eyes Shirafuji i en klass för sig. Av minibossarna alltså.

Bild på Shirafuji...

Jag lyckades aldrig slå Shirafuji i hederlig strid så jag fick ta till fulknep till slut. Riktigt ostig cheesing. Där var jag en riktig fjant, men men... one more down! 😁

Jag tyckte nog den snubben som gömde sig i brunnen där man startar spelet var värst. Så sjukt tight yta och kameran jävlades på tok för mkt. Denna fight är nog en som skulle vara betydligt enklare nu när man är bättre. Men då... jösses.

Medlem
Skrivet av Govein:

Jag tyckte nog den snubben som gömde sig i brunnen där man startar spelet var värst. Så sjukt tight yta och kameran jävlades på tok för mkt. Denna fight är nog en som skulle vara betydligt enklare nu när man är bättre. Men då... jösses.

Tänker du på den där svärdsnissen, Lone Shadow Longswordsman?

För den fighten var svettig på grund av att kameran ofta blockerades av väggar. Killed by graphics! 😂

Medlem
Skrivet av Nemo:

Tänker du på den där svärdsnissen, Lone Shadow Longswordsman?

För den fighten var svettig på grund av att kameran ofta blockerades av väggar. Killed by graphics! 😂

Haha precis! Sjukt jobbig fight där och då

Medlem

Vågar inte läsa något inlägg då jag inte vill bli spoilad.

Är väldigt sugen på att spela om Bloodborne eller köra Dk1 - DK3 och sedan hoppa på Sekiro.

Är det nödvändigt?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

@Freakon: Du gör snarare dig själv en björntjänst genom att spela igenom de spelen innan då fighting-systemet skiljer sig helt. För mig tog det ett tag att ställa om, men nu börjar jag sakta hitta in i Sekiro's fighting.

Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@Freakon: Du gör snarare dig själv en björntjänst genom att spela igenom de spelen innan då fighting-systemet skiljer sig helt. För mig tog det ett tag att ställa om, men nu börjar jag sakta hitta in i Sekiro's fighting.

Bra info, tack! Lägger en beställning nu. Ser framemot att spela det


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Ah, den fantastiska känslan av att till slut komma vidare.

Spöade Owl (Father) i andra versionen av Hirata Estate tidigare ikväll, efter 20-25 försök. Definitivt den svåraste bossen hittills, men också en av de roligaste. Allt handlar (som alltid) om att ha tålamod och disciplin. In på den jäveln och veva!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Quake-konnässsör
Skrivet av Zimpan:

@almblad Om du spöade sista bossen på mindre en en minut så kommer mitt blod att börja koka inombords. 😵

Klarade inte av han på en minut, men kanske tre? OCH på andra försöket

Demon of Hatred hade jag betydligt mera problem med... *brrrr*

Quake-konnässsör

@Gustav Höglund:

Fick du smaka på hans firecracker slash? mmmmmmmmmm godis

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@almblad: Hehe, det var en av attackerna jag såg fram emot när jag väl fick in timingen.

Om Bloodborne klickade när jag insåg att man ska ducka in i attackerna klickade Sekiro när jag insåg att det blir så mycket lättare av att ligga på bossarna som en jävla blodigel.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Skriv svar