Rykte: Red Dead Redemption 2 blir Epic Store-exklusivt på PC [UPPDATERAD]
Fast varför?
1. Steam och Valve har extremt trogna fans och YouTube-profiler som försvarar dem i alla väder. Steam 100 % rätt, alla andra 100 % fel. Valve behöver inte kommentera något för att de har en hel armé på internet som sköter det åt dem.
2. Valve har hittills inte gjort någonting när spel och utvecklare försvunnit från deras plattform. De räknar med att uppstickaren kommer misslyckas och utvecklaren kryper tillbaka till deras plattform så småningom. Ok, de sänker sin cut när spelet sålt över 10 000 000 $ men det är i princip det enda, så vitt jag vet.
3. Inkomster från existerande lootboxes och marketplace. Nycklar (2.20 €) för att öppna lådor, 15 % av försäljningspriset på varenda pryl som säljs på marketplace.
4. DoTa 2 och CS:GO. Oändliga inkomster från dessa två spel. Battle pass, viewer pass, nya lootboxes, DLC m.m. Ta bara senaste The Internationals där communityn samlade in ca 96 000 000 $ varav Valve tog ca 72 000 000 $ och ca 24 000 000 $ gick till prispotten.
http://dota2.prizetrac.kr/
https://www.dota2.com/international/battlepass/?l=swedish
"25% of all Battle Pass sales go directly to The International 2018 prize pool."
5. Indiespelen. Sedan avvecklande av Steam Greenlight så kan vem som helst släppa spel spel på Steam bara de betalar ca 100 $ till Valve och det börjar närma sig tusen spel i månaden. Plus sedan deras vanliga cut på 30 % när användare köper dessa spel.
https://www.statista.com/statistics/552623/number-games-relea...
https://www.polygon.com/2017/6/2/15729276/steam-direct-fee-va...
Jag tror Valve tror att Steam är "to big to fail". Vi får se hur det blir när Google, Apple, Amazon, Walmart (!) och andra stora aktörer ger sig in på spelmarknaden. En sak tror jag är säker i alla fall och det är att Steams sötebrödsdagar, på gott och ont, är över.
TIllägg: Enda gången på senare år jag sett Steam och Valve få riktigt med kritik från sin spelarbas var när de bytte valuta för Européer från $ till €. Gamblingkrititken gällande skins var också en rejäl storm men den kom inte från spelarbasen.
För att jag vill ha mina spel på steam. De erbjuder bättre möjligheter än konkurrenterna.
Bara en sån enkel sak som att folk kan recensera spelen på Steam hjälper många i sitt sökande efter spel.
Hahaha!! Så jävla bra.
Får nu se om de lyckas integrera en version Social Club via Epics launcher, elr om det blir som tidigare titlar, och förmodligen finns via deras egen Social Club också.
F*ck Valve .. Får se om de här kommer uppmuntra till förändring gällande deras envisa inga förhandlingar-attityd de kört genom åren. Dvs samma villkor för alla, sen sin "generösa" vinsstege och procentsats. Tveksamt.
Men lita på att de kommer storsatsa på Epic Launchern och dess funktioner nu när de säkrat såna stora titlar under kommande tid.
För att jag vill ha mina spel på steam. De erbjuder bättre möjligheter än konkurrenterna.
Bara en sån enkel sak som att folk kan recensera spelen på Steam hjälper många i sitt sökande efter spel.
Jo, självklart det förstår jag också. Mitt inlägg handlade om varför Valve ska behöva vakna upp, inte varför man vill ha allt på Steam.
Det var alltså inget mot dig eller den andra jag citerade utan mera en utläggning och retorisk fråga om Gabe och Valve behöver "vakna upp". Du tycker det, jag tycker det men tycker verkligen Valve det också? Med alla pengakossor de har som mjölkas regelbundet, så är jag osäker på om de kommer göra något förutom att sitta still i båten.
Om RDR2 online blir lika stort som GTAV Online så är det miljarder vi kan prata om. Om det blir möjligt köpa saker till Online som DLC i EGS och då få behålla 100% av allt så vore det idiotiskt att släppa på Steam och skänka bort 30% av de summorna.
Det blir ju win-win för både Rockstar och EGS i detta. Spelet kommer sälja massor, som gör ger en shitload av pengar till båda. Och sen är EGS nöjda och låter resten av pengarna gå till de som gjort spelet.
(Visst, utgivaren tar en del med men tror nog att Rockstar är stora nog att ha förhandlat fram att de får en stor del av kakan.)
Det är just det som Epic Games Store inte har, någon support som ser till att spelet fungerar
Har du sett att de har en roadmap? Rekommenderar dig att kolla den.
Känns ju rätt uppenbart att det kommer hända med tanke på att det är samma utgivare. Men när detta väl släpps på pc bör ju epic lagt till alla de funktioner som åtminstone jag saknar på deras butik. Med det sagt kommer jag nog inte köpa det oavsett då jag redan spelat igenom det.
Edit: jag hoppas verkligen rockstar skippar sitt social club skit. Det är bedrövlig mjukvara.
Fast varför?
"lång text"
Tja klart de behöver inte göra något, förmodligen kommer det avstanna denna hets med exklusiviteter. Epic har ju inget till fördel mot Valve och Steam än så länge vad gäller butiken och programmet. OK kanske en, de har inte en hel drös med skitspel som översvämmar utbudet. Jag ska villigt erkänna att jag var inget fan av Steam för en tio år sedan men sen så accepterade man den.
Sen är det för många andra launchers kan jag tycka, blir inte enhetligt som på PS och XBOX.
Det är ju Epic som "mutar" alla utgivare och utvecklare att komma dit. Men å andra sidan kan man förstå detta för en del, det blir ju en helt annan finansiell trygghet i ryggen att leva efter, större marginaler att röra sig med istället för att hotas om nedläggning direkt om något spel skiter sig, och de flesta spel kommer till Steam senare ändå.
In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.
Gtav släpptes på social club och Steam.
Bara att hade man det på Steam så skulle enda social club startas när man kör.
Om RDR2 är samma så kan man ju köpa på social club och lägga in det i Steam så slipper man Epic.
Jag är fortfarande helt övertygad om att vi konsumenter inte kommer tjäna någonting på Epics intågande och framförallt sättet de gör det på. Vad exakt blev bättre med uPlay, Origin, Bethesda Launcher etc..
GoG är det enda undantaget och då lanserades den sidan och senare klienten med just fokus på äldre och DRM-fri mjukvara. Själv använder jag inte GoG då jag inte ser någon anledning, men jag kan förstå de som gör.
Vad är det med EGS som lockar? Jag kan verkligen inte förstå det. Vilken funktion, eller löfte om, är det som attraherar?
Precis som Rockstar och TakeTwo behöver mer pengar.
Företag vill alltid ha mer. Man kan aldrig få för mycket utav pengar. Att utveckla kostar också.
Hahaha!! Så jävla bra.
Får nu se om de lyckas integrera en version Social Club via Epics launcher, elr om det blir som tidigare titlar, och förmodligen finns via deras egen Social Club också.
F*ck Valve .. Får se om de här kommer uppmuntra till förändring gällande deras envisa inga förhandlingar-attityd de kört genom åren. Dvs samma villkor för alla, sen sin "generösa" vinsstege och procentsats. Tveksamt.
Men lita på att de kommer storsatsa på Epic Launchern och dess funktioner nu när de säkrat såna stora titlar under kommande tid.
Japp! Denna konkurrensuella utmaning är nog på allvar efter allt. Ser ljust ut.
Inget företag behöver väl mer pengar för att fortsätta utveckla/utvecklas ?
Nej du har rätt. Om de tjänat tillräckligt borde de jobba gratis
Otroligt bra, nu behöver man aldrig besöka steam igen när alla BRA spel finns hos EPIC!!
Tja klart de behöver inte göra något, förmodligen kommer det avstanna denna hets med exklusiviteter. Epic har ju inget till fördel mot Valve och Steam än så länge vad gäller butiken och programmet. OK kanske en, de har inte en hel drös med skitspel som översvämmar utbudet. Jag ska villigt erkänna att jag var inget fan av Steam för en tio år sedan men sen så accepterade man den.
Sen är det för många andra launchers kan jag tycka, blir inte enhetligt som på PS och XBOX.
Det är ju Epic som "mutar" alla utgivare och utvecklare att komma dit. Men å andra sidan kan man förstå detta för en del, det blir ju en helt annan finansiell trygghet i ryggen att leva efter, större marginaler att röra sig med istället för att hotas om nedläggning direkt om något spel skiter sig, och de flesta spel kommer till Steam senare ändå.
Menar du avstanna som att kritiken kommer försvinna och vi konsumenter vänjer oss vid det eller avstanna som att det inte kommer finnas exklusiva spel i framtiden? Jag tror exklusiviteter till olika launchers, streamingtjänster o.s.v. kommer öka.
Jag är fortfarande helt övertygad om att vi konsumenter inte kommer tjäna någonting på Epics intågande och framförallt sättet de gör det på. Vad exakt blev bättre med uPlay, Origin, Bethesda Launcher etc..
GoG är det enda undantaget och då lanserades den sidan och senare klienten med just fokus på äldre och DRM-fri mjukvara. Själv använder jag inte GoG då jag inte ser någon anledning, men jag kan förstå de som gör.
Vad är det med EGS som lockar? Jag kan verkligen inte förstå det. Vilken funktion, eller löfte om, är det som attraherar?
Yup! Det behövs även kunder istället för grönsaker. Om detta kunde väcka liv i några vore det ju bra. Vi får inget vi inte ber om.
Jo, självklart det förstår jag också. Mitt inlägg handlade om varför Valve ska behöva vakna upp, inte varför man vill ha allt på Steam.
Det var alltså inget mot dig eller den andra jag citerade utan mera en utläggning och retorisk fråga om Gabe och Valve behöver "vakna upp". Du tycker det, jag tycker det men tycker verkligen Valve det också? Med alla pengakossor de har som mjölkas regelbundet, så är jag osäker på om de kommer göra något förutom att sitta still i båten.
Du tänker helt fel. Du säger att dom tjänar så mycket från DOTA och CS att dom inte behöver bry sig. Det är helt fel hur företag tänker! Det handlar om Marknasandelar och att göra Vinsterna till ännu större vinster. För Valve betyder det mycket att tappa marknaden till konkurrenter.
Samsung gjorde jättestor vinst nyligen. Men 60% mindre än året innan till följd av tappade marknadsandelar.
Du tänker helt fel. Du säger att dom tjänar så mycket från DOTA och CS att dom inte behöver bry sig. Det är helt fel hur företag tänker! Det handlar om Marknasandelar och att göra Vinsterna till ännu större vinster. För Valve betyder det mycket att tappa marknaden till konkurrenter.
Samsung gjorde jättestor vinst nyligen. Men 60% mindre än året innan till följd av tappade marknadsandelar.
Jag tror inte de är inte oroliga över att tappa marknadsandelar (precis som Samsung inte var orolig att tappa marknadsandelar) och Apple inte var oroliga att tappa marknadsandelar och Nokia på sin tid inte var oroliga att tappa marknadsandelar.
Historien upprepar sig, och jag hävdar fortfarande att Valve tror Steam är "to big to fail". Återigen, vi är överens. Både du och jag tycker det är dags för Valve att vakna upp ur koman och agera för att inte tappa marknadsandelar mot Epic och de kommande hoten MEN frågan är om Valve funderar på samma sätt. Jag tror nämligen inte att att de gör det just p.g.a. DoTa 2 och CS:Go pengar samt Marketplace och en tilltro till att övriga kommer misslyckas och alla kommer tillbaka till Steam. Sänker de sin cut nu så är det svårt att höja sen, så det är bättre att "vänta ut stormen" och hålla kvar de höga marginalerna (återigen det är hur jag tror Valve resonerar, det är inte hur jag resonerar).
Jag tror vi som sagt vi är överens och tycker lika, men säger det på olika sätt.
Menar du avstanna som att kritiken kommer försvinna och vi konsumenter vänjer oss vid det eller avstanna som att det inte kommer finnas exklusiva spel i framtiden? Jag tror exklusiviteter till olika launchers, streamingtjänster o.s.v. kommer öka.
Jag menar att Epic inte kommer fortsätta i denna utsträckning hur länge som helst och köpa allt som går, känns lite som en inkörsport till marknaden.
In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.
Allt jag läste var "kommande dlc" resten skiter jag i faktiskt.
Haha, precis! Allt annat blev oväsentligt brus när jag såg det där. 😄