Epic svänger – har inget emot att sälja spel exklusivt

Medlem

Är det inte ett jävla gnäll på det ena så är det ett jävla gnäll på det andra.

Om dessa till synes heltidsanställda kritiker av spelutvecklare osv bara nån gång emellan varven kunde ta ett retoriskt andetag lite emellan varven så kanske man faktiskt skulle känna att det är legitima angreppspunkter som attackeras...

Som det är känns det bara som ett konstant dövande brus som till slut inte går att förhålla sig till över huvud taget...

Jag börjar tro att det inte skulle spela någon roll alls vad utvecklare osv gör utan det skulle låta likadant ändå.


signatur

subterranean homesick alien

Skrivet av Anton Q:

Är det inte ett jävla gnäll på det ena så är det ett jävla gnäll på det andra.

Om dessa till synes heltidsanställda kritiker av spelutvecklare osv bara nån gång emellan varven kunde ta ett retoriskt andetag lite emellan varven så kanske man faktiskt skulle känna att det är legitima angreppspunkter som attackeras...

Som det är känns det bara som ett konstant dövande brus som till slut inte går att förhålla sig till över huvud taget...

Jag börjar tro att det inte skulle spela någon roll alls vad utvecklare osv gör utan det skulle låta likadant ändå.

"Shit, folk har åsikter. Bäst att jag kallar det för gnäll så alla ser att jag har rätt åsikter!"


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Trist att Epic knep Anno 1800 två veckor innan launch på steam. Såg fram emot det men orkar inte med en till launcher.


signatur

Burn in the light.

Medlem

@totalwarplayer:

Finally, someone gets it!


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Bortsett från att EGS är undermålig sin konkurrens i samtliga kategorier skulle jag kanske ha gett den en chans om det inte vore för det aggressiva exklusivitetsmakandet som tidigare har hört hemma bland konsolerna.

Ät bajs, Tim.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Bortsett från att EGS är undermålig sin konkurrens i samtliga kategorier skulle jag kanske ha gett den en chans om det inte vore för det aggressiva exklusivitetsmakandet som tidigare har hört hemma bland konsolerna.

Ät bajs, Tim.

Eller mängden säkerhetsbrister de har. De har blivit hackade flera gånger senaste året, de har fortfarande ingen 2 faktor, plus ryktena om kineserna, så nej, tänker inte köpa något på Epic.

Medlem

Tim satsar stenhårt för på at ta ifrån EA titeln som det mest ogillade spelföretaget.
Han är på väg i raketfart i alla fall.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Tim satsar stenhårt för på at ta ifrån EA titeln som det mest ogillade spelföretaget.
Han är på väg i raketfart i alla fall.

Värre än EA eller Activision Blizzard?
Njaaaaaaa...... Han är på god väg ja. Men han är inte riktigt uppe på Bobby "THE DEVIL" Kotick nivå än


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem
Skrivet av FZ:

We've had a lot of discussions about this since GDC. Epic is open to continuing to sign funding / exclusivity deals with willing developers and publishers regardless of their previous plans or announcements around Steam.
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) 1 april 2019

Tim skrev Tweeten 1:a april...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Skönt att höra! Allt ska bara finnas på en butik och man ska utforma avtalen så de inte får säljas någon annanstans. DET är bäst för konsumenterna. Hoppas att i framtiden så finns Gifflar bara på ICA och ingen annanstans. Då blir det ju dyrare och det är bra för konsumenteena

jaha sa du så när spelen bara fans på skitsteam?

Medlem
Skrivet av pippen1001:

jaha sa du så när spelen bara fans på skitsteam?

Du kan ju köpa nycklar på andra håll och lägga till på Steam, o så som jag har förstått det så har Steam sett absolut noll av dom pengarna utan de har i princip låtit utvecklare generera nycklar lite hur de har velat. Kan du göra detsamma för Epic store exklusiva spel?

Skrivet av pippen1001:

jaha sa du så när spelen bara fans på skitsteam?

Ingen har någonsin tvingat någon att släppa spel på Steam eller erbjudit dem exklusivitetsavtal på Steam


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av kaealy:

Du kan ju köpa nycklar på andra håll och lägga till på Steam, o så som jag har förstått det så har Steam sett absolut noll av dom pengarna utan de har i princip låtit utvecklare generera nycklar lite hur de har velat. Kan du göra detsamma för Epic store exklusiva spel?

Ja varför skulle du sänka priset är du är ensam om att sälja produkten? Det är så kapitalism fungerar, köper du till dig en exklusivitet så kommer du göra allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt på den produkten. Om spelen hade släppts både på Epic och Steam hade konsumenterna kunnat välja vart de vill köpa och priserna hade kunnat sjunka p.g.a. konkurrens. Men så fungerar det inte nu. Samt att Epic, Steam och Gog har i princip exakt samma pris på spel som ligger på alla tre plattformar, bortsett ifrån när en affär har rea. Nya spel kostar 59.99€ överallt, priserna har inte rubbats.

Medlem

@Tomas Helenius: När epic säger: "säljer ni spelet exklusivt hos oss garanterar vi att ni kommer sälja X-antal kopior, även om ni inte når det målet kommer vi betala er för de kopiorna ändå" låter det ju lite som den gamla goa lobby-industrin.

utgivarna väljer platformen för de garanterade pengarna ifrån dealen och de vet att steamfolket kommer köpa det senare iaf.
Precis som phoenixpoint killarna pekade ut, att även om 100% av alla steamköp refundas så kommer de fortfarande ha svarta siffror tack vara epic.

Medlem

Herr Sterling slår huvudet på spiken som vanligt.
I grund och botten så handlar detta ENDAST om pengar. Inte konsumenternas valfrihet eller komfort.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Tim skrev Tweeten 1:a april...

Och du tror det är ett skämt?

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Det är för PC-folket alltid varit pretto personer, kolla bara på deras Master race dialog så fort någon nämner konsoler.

Nu störs deras naturliga ordning och dom vet inte riktigt hur dom ska reagera.

Så du är i en diskussion, som inte ens berör dig (du är inte PC-folk enl. eget citerat uttalande) men fortfarande vet du vad som är bäst för PC?

Tillåt mig småle.


signatur

I drank what?

Medlem

https://arstechnica.com/gaming/2019/04/why-valve-actually-get...

Jag bryr mig ärligt talat inte om Steam men detta påverkar som sagt var mig som konsument. För mig handlar det mycket om GoG, tack vare Epic har GoG blivit tvugna att ändra sin policy som gör att man får "wallet money" när ett spel är dyrarare för oss i sverige. Vidare leder detta till att Metro, en serie som jag själv har ett intresse kring inte släpps på GoG och andra butiker.

Så sluta tro att detta bara gäller Steam, det handlar om konkurrens som inte är bra för oss konsumenter. Denna video förklarar ganska bra varför jag och många med mig starkt ogillar detta.

Efter att han gjorde videon så har diverse utvecklare blivit arga, en av dessa verkar vara Jaffe , i hans kommentar på Twitter kör han samma skrattretande argument som många andra, återigen om någon sabla extra launcher, jag tror dock han är fullt medveten om vad det egentligen gäller.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Så du är i en diskussion, som inte ens berör dig (du är inte PC-folk enl. eget citerat uttalande) men fortfarande vet du vad som är bäst för PC?

Tillåt mig småle.

När har jag någonsin uttalat mig om att jag vet bäst?

Medlem
Skrivet av SilvaH:

Vad som är bra för ett företag är inte lika med bra för oss konsumenter. Epic är i dagsläget en riktigt dålig plattform. Och när de beter sig på det här sättet för att tvinga in dig som konsument att använda deras plattform så begår det ett stort brott emot oss konsumenter.
De tar bort våran valfrihet. Och valfrihet är oerhört viktigt. Det handlar om girighet. Epic lämnar ju garantier till utgivarna att X exemplar komme säljas. Och om inte X uppnås står Epic för mellanskillnaden.
Deras pengar kommer eventuellt ta slut och då är det kört för dem.

Då har de kanske säkrat marknaden tillräckligt (tror de). Jag minns min mamma berättade när Konsum kom till hennes by i Norrland under hennes barndom. De sänkte priserna brutalt på allting och konkurrerade ut den lokala handlaren som funnits där i generationer. När det var avklarat stängde Konsum sin butik och övergick till att köra ut en butiks-lastbil en gång i veckan istället. Kanske något liknande här? EGS exklusivdumpar marknaden och kan sen vila. De verkar ju inte ha en superduperplattform utan kinesisk inblandning som ambition.

Medlem
Skrivet av Bakerman:

Då har de kanske säkrat marknaden tillräckligt (tror de). Jag minns min mamma berättade när Konsum kom till hennes by i Norrland under hennes barndom. De sänkte priserna brutalt på allting och konkurrerade ut den lokala handlaren som funnits där i generationer. När det var avklarat stängde Konsum sin butik och övergick till att köra ut en butiks-lastbil en gång i veckan istället. Kanske något liknande här? EGS exklusivdumpar marknaden och kan sen vila. De verkar ju inte ha en superduperplattform utan kinesisk inblandning som ambition.

Hade de bara kommit in som en ny aktör, lägre priser så hade jag varit helt ok med dem. De hade varit ett alternativ, en konkurrent till Steam vilket hade gjort att Steam hade behövt fundera över att sänka sin cut mot utgivarna. Problemet är deras köp av exklusiviteter. Steam kan inte konkurrera med det. Det blir inte bättre för konsumenten eftersom att priserna ändå är detsamma. För att göra liknelsen till det du beskrev hade snarare varit att Konsum dök upp, betalade grossisterna en stor hög med pengar för att kunna vara ensam aktör att kunna sälja mjölk och bröd, det är vad Epic försöker med.

Medlem
Skrivet av Esri:

Hade de bara kommit in som en ny aktör, lägre priser så hade jag varit helt ok med dem. De hade varit ett alternativ, en konkurrent till Steam vilket hade gjort att Steam hade behövt fundera över att sänka sin cut mot utgivarna. Problemet är deras köp av exklusiviteter. Steam kan inte konkurrera med det. Det blir inte bättre för konsumenten eftersom att priserna ändå är detsamma. För att göra liknelsen till det du beskrev hade snarare varit att Konsum dök upp, betalade grossisterna en stor hög med pengar för att kunna vara ensam aktör att kunna sälja mjölk och bröd, det är vad Epic försöker med.

Njaa snarare som att Konsum är ensamma om att sälja Lingongrova. Bröd finns det fortfarande gott om överallt.

Medlem

@Esri:

Ja, liknelsen här kanske hade varit att de gått och snackat med äggfarmaren och sagt "nu distribuerar ni bara ägg till oss." Kanske mot några motlprestationer B2B. Konsumenten blir ju lidande som enbart får gå till Konsum då.

Fast slutmålet är väl ändå detsamma, att dränera från konkurrenten.

C64
Medlem

Så det är inte bra med konkurrens ?

Medlem
Skrivet av C64:

Så det är inte bra med konkurrens ?

Det är ingen som påstått någonting sådant eller ens i närheten.

Det folk är emot är att Epic gör exclusive deals. Och att epic store saknar massa funktioner men man ändå blir tvingad att använda.

Avstängd
Skrivet av N4kame0:

Var i texten missade du det?

*edit*
Aha som du säger säger Steve själv inte explicit att de ska sluta betala för exklusivitet i artikeln.

Men finns andra exempel som ovan som styrker att de får betalar. Rättar min tidigare post.

Här har vi ett annat uttalande från Tim Sweeney CEO

https://www.engadget.com/2019/04/03/epic-to-continue-game-sto...

Spännande. Så Epic har köpt rättigheterna till detta spel. Ungefär som när Sony Pictures köpte rättigheterna för Sienfelds? Eller när Stadium licensieras och binds att sälja utvalda varumärken under deras firmanamn via avtal och uppköpsrättigheter? Traditonell upphandling med andra ord? Inte som Nintendo gjorde på 80 talet när man hotade kedjor om bojkot om dessa även sålde konkurrenters produkter. Men på så vis skaffar sig vissa avtalsfördelar, Typ som Apple m.fl. gör med sina produkter. Licensierar certifikationer osv. Något förenklat, man köper, tecknar upphovsrätter, exklusiviteter? Som EMA, Virgin, IBM, Levis, Skanska o.dyl gör.

Om jag begår ett brott en gång. Kan åklagaren då utgå från att jag begått fler brott därmed? Är det slutsatsen rätten kan dra för att lagföra vederbörande då?

Bra av Epic att man lyckats kringå lagen genom att köpa rätten till spel och på så vis få möjligheten att växa. Kankse borde agera fullt kriminellt och köpa på sig så mycket spel det bara går.

Avstängd
Skrivet av vilma:

Spännande. Så Epic har köpt rättigheterna till detta spel. Ungefär som när Sony Pictures köpte rättigheterna för Sienfelds? Eller när Stadium licensieras och binds att sälja utvalda varumärken under deras firmanamn via avtal och uppköpsrättigheter? Traditonell upphandling med andra ord? Inte som Nintendo gjorde på 80 talet när man hotade kedjor om bojkot om dessa även sålde konkurrenters produkter. Men på så vis skaffar sig vissa avtalsfördelar, Typ som Apple m.fl. gör med sina produkter. Licensierar certifikationer osv. Något förenklat, man köper, tecknar upphovsrätter, exklusiviteter? Som EMA, Virgin, IBM, Levis, Skanska o.dyl gör.

Om jag begår ett brott en gång. Kan åklagaren då utgå från att jag begått fler brott därmed? Är det slutsatsen rätten kan dra för att lagföra vederbörande då?

Bra av Epic att man lyckats kringå lagen genom att köpa rätten till spel och på så vis få möjligheten att växa. Kankse borde agera fullt kriminellt och köpa på sig så mycket spel det bara går.

Steve saknas fortfarande.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Du kanske har rätt. Men även om man inte kallar det monopol så är det ensamrätt i betydligt större utsträckning än den Epic har - man har ju ensamrätt på all digital spelförsäljning till den egna plattformen.

Men hur många når Discord med sitt erbjudande då? Man säljer inga spel om den breda massan inte känner till en.

Åter: finns några bevis på att Epic faktiskt betalar utgivare för att de ska välja dem framför andra? Om inte bör man vara försiktig med mutanklagelser.

Vem pratar om mutor? Det är avtal mellan företag och inget olagligt. Det är inget någon smuslar med, allra minst Epic själva.

https://www.theverge.com/2019/3/21/18276181/epic-games-store-...

Medlem
Skrivet av kebbe:

Eller så handlar det om folk som vill att spelen ska vara tillgängliga på så många butiker som möjligt så att man kan välja själv, du vet, riktig konkurrens. Men visst, gå du i korståg för Tencent och förespråka en utveckling som är uteslutande negativ för oss konsumenter, känns säkert jättehäftigt att vara såpass konträr.

Jag syftade på vilka som jag uppfattade som mest högljudda, inte vilken sida som hade rätt.

C64
Medlem

@Phyrino: business är business

Skriv svar