Som ett brev på posten – Borderlands-spelen recensionsbombas på Steam

Medlem
Skrivet av Håkan:

Nu är jag ingen PC-gamer. Men lite roligt kan jag tycka det är att den största diskussionen inom just datorspelande på senare åren, blivit just att det är Sååååå omständigt att ha två stycken konton och två ikoner på sitt skrivbord, när man ska spela. Förr när man skulle leta skivor, hade 25 ikoner på skrivbordet för alla spel, där vissa använde Gamespy o andra hitta server-tjänster, då var det ingen som klagade.

Tror att de är ett argument många använder mot dom som är emot Epic?
Jag har inga problem med ikoner eller för den delen flera launchers. Tror att 85% av alla som är emot Epic är på grund av deras metoder av att skaffa exklusiva titlar och launchen inte har samma funktioner steam samt att många har vänner och communitys som de inte har på Epic.

Medlem

@Mufflot: Steam har inte haft monopol. Du kan köpa Steamnycklar på massvis av ställen, inte bara Steam. Steam har på sin höjd fungerat som en DRM tjänst.


signatur

I drank what?

Medlem

Helt rätt! Gillar inte exklusiviteter.

Inaktiv

Vad jag förstått så är hatet pga att Epics klient är så jävla dålig. Har ingen aning dock då jag aldrig spelat något spel med den klienten.

Rent spontant ser jag inte problemet med flera klienter dock. Har ju redan Steam, battle.net och Uplay....

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Vad jag förstått så är hatet pga att Epics klient är så jävla dålig. Har ingen aning dock då jag aldrig spelat något spel med den klienten.

Rent spontant ser jag inte problemet med flera klienter dock. Har ju redan Steam, battle.net och Uplay....

Epic ägs också av Kina, så personligen kommer jag aldrig att installera det enbart av den anledningen.

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Tror folk att man bevisar något för de högt uppsatta för att ni väntar 6månader och sedan köper spelet för fullpris på ett annat ställe? Det är ju exakt vad de räknat med att ni kommer att göra..?

Okej om ni väntar tre år och köper spelet på rea i goty-format, men att tro att man står upp för något genom ovanstående är fan löjligt. Blir snarare motsatt effekt, vi kan göra exklusivitetsdeals med epic, för folk köper det för fullpris under en längre tid endå.

Detta är en mycket bra kommentar. En del undrar varför spelen kostar så mycket, även efter ett par år. Jo:

1) folk som köper spelet flera gånger, t ex köper det till en plattform där det kommer ut först för att spela det så tidigt som möjligt och sedan köper det på sin favoritplattform igen till samma pris.

2) folk som väntar på att tidsexklusiviteten skall gå ut och sedan köper det till fullpris för att dom inte vill köpa det billigare på "fel" ställe.

Snacka om att själva bidraga till att tidsexklusivitet finns - tydligen utan att själva inse det.

// edit: redigerade punkt 1 då val av plattform är irrelevant.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Tänkte inte köpa Borderlands alls men nu blir det köp på epic store

Nu är det alltså inte borderland utan borderland 3 som kommer till epic store. Borderlands kan man ju köpa på steam redan nu , samt borderlands 2. Fast dom kommer kanske alla till epic sen. Vem vet !? Ok! Tack heeeej!

Medlem
Skrivet av Seraium:

Bevisar bara hur dåligt steams användarrecensioner är.

Jag tycker snarare att det bevisar hur dålig kommunikationen mellan utgivare och spelare är. Förr vädrade man sitt missnöje på utgivarnas spelforum, men nuförtiden blir allt där borttaget som inte passar in i narrativet. Steam (och till viss del Amazon) är platser där kunder kan bli sedda och protestera utan att bli tystade. Borderlands-spelen har alla Väldigt positiva eller Mestadels positiva recensioner, medans nya recensioner är Blandade. Är det något att åja sig över? Jag har haft stor nytta av Steams användarrecensioner men det är inte lika kul att mema över.

Skrivet av Seggallion:

Många som är lättkränkta nuförtiden..

Människor som upprörs av negativa användarrecensioner på Steam tycker jag verkar lättkränkta. Är det synd om företagen för att Steam är den enda större plattformen där de inte har 100% kontroll över kommunikationen? Kanske skulle de sluta försöka vara så listiga? Varför vänta in i det sista med att Borderlands 3 skulle vara exklusivt på PC till Epic Store i 6 mån? Bara kom ut och säg det direkt. Det är bättre att vara rak, ärlig och tydlig.

Inaktiv
Skrivet av Halvars90:

Epic ägs också av Kina, så personligen kommer jag aldrig att installera det enbart av den anledningen.

Varför bojkottar du kina? Gäller det alla produkter därifrån eller bara spel?

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Varför bojkottar du kina? Gäller det alla produkter därifrån eller bara spel?

Om du undrar varför man bojkottar kinesiska produkter så långt det bara går, tycker jag du ska läsa om Kinas regim samt Foxconn.


signatur

I drank what?

Medlem

@anon_326725: Gäller väl mest att man inte vill betala för att ha Kinesisk Malware på datorn bara.

Medlem
Skrivet av Seggallion:

Många som är lättkränkta nuförtiden..

Inget nytt: https://www.youtube.com/watch?v=GvZpP9qK20E

Jag tror nog vi bara får läsa en jävla massa mer om folk som känner sig kränkta nuförtiden.

Medlem

Fredrik Eriksson: Finns det någon anledning att du utelämnar att flera prostestrecensioner är markerade som positiva och alltså inte bidrar till "review bombing"?

Denna t.ex:

............./´¯/)......................................(\¯`\
............/...//.........................................\\...\
........../....//............................................\\ ..\
...../´¯/..../´¯\........................................./¯`\....\¯`\
.././.. /..../..../. |_...EPIC STORE. |..\....\....\...\...\
(.(....(....(..../.) ..)..........................(...(.\....).....)...).)
.\................\/.../.............................\...\/................./
..\.................../................................\..................../
...\.................(.................................)................../

Här är bortklippt "A good game but..." och att recensenten gett ett positivt omdöme. Är det för att nyheten bättre ska passa in i ett narrativ att Steam är vilt och hemskt?

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

@SaltyApple: Gäller väl mest att man inte vill betala för att ha Kinesisk Malware på datorn bara.

Den myten har ju blivit spräckt flera gånger i diverse programmerings-subreddits...

https://www.reddit.com/r/Games/comments/b987wv/epic_games_sto...

Medlem
Skrivet av Fulci:

Många klick och reklamvisningar blir det. Blir säkert fler Epic Store nyheter redan imorgon.

Jag tror det benämns internt hos FZ som en ”kladdkaka”

Medlem
Skrivet av Mirage:

@Mufflot: Steam har inte haft monopol. Du kan köpa Steamnycklar på massvis av ställen, inte bara Steam. Steam har på sin höjd fungerat som en DRM tjänst.

Sant! Menade mer på att majoriteten av försäljningen sker via deras plattform (rätta mig om jag har fel). Sen även om man ka få tag i nycklar på annat håll så kommer du ändå använda steam för att hosta ditt content. Så en del av försäljningen kommer alltid gå via deras plattform. Det är bara större utgivare som har möjligheten att ha sina egna plattformar och då är dom oftast enbart inriktade mot sina egna varumärken.

Medlem

@Mufflot: Jag har ingen som helst data på var det säljs mest Steamnycklar. Ja, Steam "hostar" innehållet genom att fungera som DRM tjänst, men samtidigt erbjuder de saker som forum, cloud saving, etc, etc. De började som enbart DRM men idag är de mycket mer än bara DRM.

Jag håller med dig om de större utgivarna. Den enda som verkligen skiter i att vara exklusiv på sina egna titlar där verkar vara UPlay som erbjuder flera av sina exklusiva titlar genom Steam.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

@Mufflot: Jag har ingen som helst data på var det säljs mest Steamnycklar. Ja, Steam "hostar" innehållet genom att fungera som DRM tjänst, men samtidigt erbjuder de saker som forum, cloud saving, etc, etc. De började som enbart DRM men idag är de mycket mer än bara DRM.

Jag håller med dig om de större utgivarna. Den enda som verkligen skiter i att vara exklusiv på sina egna titlar där verkar vara UPlay som erbjuder flera av sina exklusiva titlar genom Steam.

Det hade varit intressant att veta, nu är det omöjligt att få veta det men, hur mycket försäljning som EA m.fl. har förlorat på att ha sina spel helt och hållet på sin egna plattform. Vet ju själv att jag inte har köpt något av EA sedan de la allt på origin, mest eftersom att spelen inte har intresserat mig nog mycket men hade vissa av dem funnits på Steam hade jag säkert åtminstone testat dem. Spontant så känns det som att många faktiskt har förlorat på att lägga saker i sin egna launcher men det finns ju ingen data på det så. Men sen bryr jag mig inte om utgivarna lägger sina spel i sin egna launcher, det är ju deras produkt. CDPR fick massor med skit av communityn när de skulle lägga Gwent exklusivt på Gog så de la det även på Steam. Sen om det har gjort spelet mer populärt vette fan.

Medlem
Skrivet av Halvars90:

Epic ägs också av Kina, så personligen kommer jag aldrig att installera det enbart av den anledningen.

Epics majoritetägare är Tim Sweeney.

Mvh
ProPain
Ägare av Funcom etc.

Medlem
Vad är det för fel på folk?

Recensionsbombning är ren jävla idioti. Steam borde perm-banna folk som gör det från att kommentera spel. De borde också uppfostras, men det är föräldrarnas jobb.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Nu är jag ingen PC-gamer. Men lite roligt kan jag tycka det är att den största diskussionen inom just datorspelande på senare åren, blivit just att det är Sååååå omständigt att ha två stycken konton och två ikoner på sitt skrivbord, när man ska spela. Förr när man skulle leta skivor, hade 25 ikoner på skrivbordet för alla spel, där vissa använde Gamespy o andra hitta server-tjänster, då var det ingen som klagade.

För en del handlar det inte om antalet launchers man behöver ha utan att Epic snedvrider allt vad konkurrens heter.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

@phocuz: Recensionsbombning är effektivt för vi läser det överallt på nätet. Det är nog en av de mest effektiva sätten att protestera mot spelutvecklare/utgivare. Det bästa är ju såklart att inte köpa spelet alls, man det kan ju också vara bra att informera om varför man inte köper det.

Medlem
Skrivet av Busko:

Tror att de är ett argument många använder mot dom som är emot Epic?
Jag har inga problem med ikoner eller för den delen flera launchers. Tror att 85% av alla som är emot Epic är på grund av deras metoder av att skaffa exklusiva titlar och launchen inte har samma funktioner steam samt att många har vänner och communitys som de inte har på Epic.

Handlar mest hur epic launchern grötar runt i ens dator för mig, och kopplingen till kineserna.
Annars har jag inget emot fler launchers, men gärna inte en som beter sig som spyware..

Medlem

Recensionsbombning är en grej som kan vara motiverat och bra i vissa fall, t.ex om en utvecklare 4 månader efter launch av ett spel implementerar pay-to-win microtransactions. Då är det absolut berättigat att m.h.a review bombing uttrycka missnöjet.

Att recensionsbomba gamla spel bara för att en utgivare (int ens utvecklare!) gör ett val som man inte gillar före spelet ens är släppt är ju dock bara löjligt och barnsligt.

Inaktiv
Skrivet av anon_326725:

Varför? Inget fel med att förhandsboka spel.

Nä gud förbjude att spelen skulle ta slut! Så dumt att köpa grisen i säcken

Inaktiv
Skrivet av anon_119148:

Nä gud förbjude att spelen skulle ta slut! Så dumt att köpa grisen i säcken

Ja. Det är ju därför man förbokar. Inte för att få beta-keys osv... herp derp

Inaktiv

@anon_326725: Det är ungefär lika illa när folk tar utgivarnas billiga beten som något extra skin eller ett till uppdrag som de kunnat haft med från början i spelet men väljer att inte ha för att få folk att förköpa spelen så de får in pengar innan recensionerna kommer ut

Inaktiv
Skrivet av anon_119148:

@SaltyApple: Det är ungefär lika illa när folk tar utgivarnas billiga beten som något extra skin eller ett till uppdrag som de kunnat haft med från början i spelet men väljer att inte ha för att få folk att förköpa spelen så de får in pengar innan recensionerna kommer ut

Vem snackar om att förköpa? Jag snackar om förbokning. Dvs att det kostar mig noll kronor att ta del av beta osv

Inaktiv

@anon_326725: Ah jag som missförstod, my bad. Isf är det ju nice

Inaktiv
Skrivet av anon_119148:

@SaltyApple: Ah jag som missförstod, my bad. Isf är det ju nice

Håller helt med på förköps-biten att man inte ska ge cash i förväg. Men förbokning gör jag alltid om det finns möjlighet till extra godsaker som beta-access osv

Skriv svar