Frostbite och obeslutsamhet sänkte Anthem

Medlem

Inte testat Anthem men Andromeda var en hyfsat okay upplevelse. Förmodligen för att jag var förberedd på totalt skit när jag började spela och att det inte alls var så hemskt som det verkade. Lite som att jag blev positivt överaskad av Terminator Salvation bara för att den inte var lika kass som trean.

Gen
Medlem
Skrivet av Brona:

Då är ju arbetet med Frostbite eftersatt. Det säger ju sig själv att om Frostbite ska användas av varenda EA studio så måste de investera i den? Det känns bara som att en grafikmotor är en tacksam syndabock, det är inte lika känsligt som att peka ut en person. Att ingen stannade upp och ifrågasatte om det var vettigt att Bioware, som nästan uteslutande gjort single-player RPG hela sin existens, nu skulle göra en multi-player loot & shooter? Jag förstår att en enklare grafikmotor hade gjort det enklare för dem men samtidigt är det uppenbart att Bioware inte har kompetens för den här genren alls.

Fast vad jag förstår det som kan man inte ta en 3D motor som är skapad för en viss typ av spel och sedan använda den för att göra en helt annan typ av spel. Kanske är 3D motorer som Unreal och Unigine bättre lämpade för större variation av speltyper då de är mer "generella"? Men enligt artikeln lät det som att Frostbite var specifikt utvecklad för att driva Battlefield, hade knappt någon dokumentation eller förklaring på varför X gjorde Y osv och hade därför inga utvecklingsverktyg för att kunna göra ett RPG ur tredjepersonsvy som trots allt skiljer sig markant från en FPS shooter. Man har ju läst det tidigare att Frostbite inte är speciellt samarbetsvänlig. Däremot kan jag hålla med om att de kunde använt vissa verktyg från Andromeda i Anthem eftersom det finns likheter mellan spelen men flygningen och att det är always online gör nog saker och ting komplicerade.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Tror knappast på att 3/5 är "Bra". 3/5 är mediokert medan 4/5 är bra och 5/5 är utmärkt

3/5 är bra. 4/5 är utmärkt. 5/5 är perfektion.

Redaktör
Skrivet av Kleptoman:

Tror knappast på att 3/5 är "Bra". 3/5 är mediokert medan 4/5 är bra och 5/5 är utmärkt

Med all respekt - det måste väl ändå vara vi som sätter betygen som bestämmer vad de står för? Om var och en definierar dem går ju hela poängen förlorad. Ett betyg ska ju indikera kvalitén på något, för att det ska funka måste det finnas en gemensam utgångspunkt. Nämligen att den som sätter betyget bestämmer vad de står för.

Med det sagt: jag fattar att man inte vill lägga 500-600 spänn på något som 'bara' är bra. Men bara för att det inte är bra nog för köp blir det inte automatiskt 'mediokert' eller 'dåligt' - det är bara inte bra nog. Vi har en femgradig skala, meningen är att varje steg betyder något. Alltså är 3 'Bra', bättre än 2 som är mer åt medioker-hållet.


signatur
eld
Medlem
Skrivet av androsynth:

Inte testat Anthem men Andromeda var en hyfsat okay upplevelse. Förmodligen för att jag var förberedd på totalt skit när jag började spela och att det inte alls var så hemskt som det verkade. Lite som att jag blev positivt överaskad av Terminator Salvation bara för att den inte var lika kass som trean.

Problemet med både anthem och andromeda är att de var spel som utvecklades länge men på grund av tekniska problem är ett resultat av hälften av den tiden. Eller i Anthems fall 1/3 av tiden.

Så mycket som skrotades för att frostbite inte är i närheten lika flexibelt verktyg som unreal eller unity.
(plus de interna problemen hos bioware såklart)

Det är två spel som hade behövt minst 1-2 år till av utveckling.

eld
Medlem
Skrivet av Gen:

Fast vad jag förstår det som kan man inte ta en 3D motor som är skapad för en viss typ av spel och sedan använda den för att göra en helt annan typ av spel. Kanske är 3D motorer som Unreal och Unigine bättre lämpade för större variation av speltyper då de är mer "generella"? Men enligt artikeln lät det som att Frostbite var specifikt utvecklad för att driva Battlefield, hade knappt någon dokumentation eller förklaring på varför X gjorde Y osv och hade därför inga utvecklingsverktyg för att kunna göra ett RPG ur tredjepersonsvy som trots allt skiljer sig markant från en FPS shooter. Man har ju läst det tidigare att Frostbite inte är speciellt samarbetsvänlig. Däremot kan jag hålla med om att de kunde använt vissa verktyg från Andromeda i Anthem eftersom det finns likheter mellan spelen men flygningen och att det är always online gör nog saker och ting komplicerade.

Det är inte "den är gjort för fps" som är problemet, det handlar om verktyg och flexibilitet.
Den har ju redan använts för strategi, rollspel, bilspel, fotbolls-spel.

Frostbite har alla problem som en intern motorn brukar ha, jämfört med unreal och unity som byggts för att vara så smidiga som möjligt, där alla problem som dyker upp har en enkel lösning. där verktygen ger snabba resultat.

Det andra problemet är att det finns så otroligt många fler utvecklare erfarna med unreal eller unity, (dessutom en massa erfarenhet hos bioware) men det finns otroligt mindre personer med erfarenhet i frostbite.

Skribent

Jag är (en av få) som fortfarande spelar Anthem på daglig basis. Men det tar på krafterna helt klart. Loot-systemet är helt trasigt. Efter hundratals timmar har jag 3 legendary items. Som droppat på GM1. Inte på GM2 eller GM3. Makes no sense. Om GM3 ger sämre loot än GM1. Vad är poängen att spela på GM3?

Och Biowares senaste påhitt med tidsbegränsade Elysian chests som bara innehåller "vanity" items (decals, vinyls etc) var mest skrattretande.

Anthem är ett godståg utan förare. Det kommer att krascha en vacker dag. Och fortsätter de i denna takten. Kommer det gå fortare än man tror.

Rant over. Och ja. Jag kommer spela ikväll igen.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Tror knappast på att 3/5 är "Bra". 3/5 är mediokert medan 4/5 är bra och 5/5 är utmärkt

Haha, ska du sitta och argumentera med sidans redaktörer om vad DE åsyftar med sina egna betyg?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kleptoman:

Tror knappast på att 3/5 är "Bra". 3/5 är mediokert medan 4/5 är bra och 5/5 är utmärkt

För FZ-redaktionen är 3/5 ett bra spel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Ja han nämns flera gånger, och utifrån vad som nämns kan man säga att han var en av dem som "räddade" Anthem. När spelet visades upp för honom första gången fanns inte ens flygning implementerat och spelet var en väldigt generisk 3rd-person-shooter. Han sa att det var oacceptabelt och krävde något nytt. Grafiken förbättrades, flygning implementerades och spelet visades igen åt honom. Han gillade vad han såg och sen körde Bioware vidare med det. Det står ju för bövelen i artikeln att flera av utvecklarna närmast kände sig lättade efter Söderlunds inblandning eftersom det var först DÅ som man visste vad det var man försökte utveckla. Innan dess hade det varit extremt dålig organisation och ingen visste exakt vad Anthem skulle vara för typ av spel.

Jag är inget fan av Söderlund. Han är en av dem som varit med och pushat de extremt aggressiva mikrotransaktionerna. Men i det här fallet har han inte gjort något fel.

Tycker det är rätt uppenbart att de vart lättade när han gav sitt "go" för då fick man resurser, vi vet ju väldigt lite om hur spelet såg ut innan. Detta beslut kanske var det som dömde Anthem till misslyckade tack vare att det blev för mycket fokus på just flygandet och vilken "stor" feature det var. Jag tror i alla fall att hans inblandning samt hans ihärdiga beslut om att använda Frostbite till allt även om motorn inte var gjord för ändamålet var det som dömde Anthem, spelet kanske inte ens skulle ha fått ett klartecken från första början.

Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Med all respekt - det måste väl ändå vara vi som sätter betygen som bestämmer vad de står för? Om var och en definierar dem går ju hela poängen förlorad. Ett betyg ska ju indikera kvalitén på något, för att det ska funka måste det finnas en gemensam utgångspunkt. Nämligen att den som sätter betyget bestämmer vad de står för.

Med det sagt: jag fattar att man inte vill lägga 500-600 spänn på något som 'bara' är bra. Men bara för att det inte är bra nog för köp blir det inte automatiskt 'mediokert' eller 'dåligt' - det är bara inte bra nog. Vi har en femgradig skala, meningen är att varje steg betyder något. Alltså är 3 'Bra', bättre än 2 som är mer åt medioker-hållet.

Kanske var han slarvig och menade att 3/5 inte var ett "bra" betyg för att aaa-spel av den kaliern. Man får väl hoppas det iaf, annars blir det ju lite märkligt. Ungefär som att man spelar en låt för en kompis som man säger är bra och han svarar efter att ha lyssnat på den, "- Nej, du tycker inte att den är bra" Eller att någon i Svenska landslaget i fotboll tycker att hans egna insats i förlustmatchen var bra, så innebär det att hela Svenska Fotbollsförbundet tycker att Sverige spelade fantastiskt, trots 0-3 förlusten mot San Marino


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

3/5 är väl mer precis godkänt snarare än "Bra"


signatur

//monster

Redaktör
Skrivet av monsterbenke:

3/5 är väl mer precis godkänt snarare än "Bra"

Nej. Enligt oss som recenserar är 3 av 5 "Bra". Om man sen håller med eller inte är en annan sak.


signatur
Medlem
Skrivet av Gen:

Fast vad jag förstår det som kan man inte ta en 3D motor som är skapad för en viss typ av spel och sedan använda den för att göra en helt annan typ av spel. Kanske är 3D motorer som Unreal och Unigine bättre lämpade för större variation av speltyper då de är mer "generella"? Men enligt artikeln lät det som att Frostbite var specifikt utvecklad för att driva Battlefield, hade knappt någon dokumentation eller förklaring på varför X gjorde Y osv och hade därför inga utvecklingsverktyg för att kunna göra ett RPG ur tredjepersonsvy som trots allt skiljer sig markant från en FPS shooter. Man har ju läst det tidigare att Frostbite inte är speciellt samarbetsvänlig. Däremot kan jag hålla med om att de kunde använt vissa verktyg från Andromeda i Anthem eftersom det finns likheter mellan spelen men flygningen och att det är always online gör nog saker och ting komplicerade.

Unreal började som en spelmotor för just Unreal men utvecklades med tiden. Den började inte som en "generell" spelmotor. Idag används Unreal Engine för många olika typer av spel men det har tagit många år och mycket investeringar att nåt dit. Man kan se hur mycket Cloud Imperium Games fått investera i CryEngine för att den ska fungera i ett MMO-sammanhang. Det hade även EA behövt göra om de vill att alla deras studios ska använda Frostbite. Därför tycker jag att det är fel att skylla på Frostbite - det är ledningens fel som inte investerat i utveckling.

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

3/5 är väl mer precis godkänt snarare än "Bra"

3/5 är en hittepåsiffra som kan betyda precis vad som helst beroende på hur man graderar sin egen betygsskala. Varför har vissa så svårt att förstå det? 3/5 innebär "Bra" enligt FZs skala som de själva definierat.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Om du faktiskt läste den ursprungliga artikeln så skulle du få se att EA verkligen inte var problemet här. De krävde förvisso att spelet skulle släppas efter 7 års utveckling, men det är liksom inte pudelns kärna. BioWare är problemet, inte EA. Det var fullständigt självförvållat från Biowares sida. De slarvade bort utvecklingen totalt och uppvisade närmast parodisk inkompetens...

Dock var det EA som tvingade Bioware att arbeta med Frostbite trots uppenbara brister följt av fiaskot Andromeda. Det var EA som beordrade ledningen i Bioware att understödja Andromeda (och låta Anthem brinna), skicka de främsta Frostbite-utvecklarna till FIFA och nedprioriterade att hjälpa Bioware med Frostbite.

Visserligen kan man skylla på ledningen i Bioware Edmonton för bristande vision, obeslutsamhet och högmod mot sina medarbetare, men i det stora hela ligger ändå problemet hos arbetsmiljön, dvs Frostbites fortsatta krokben i utvecklingen.

Idealisering, experimentation och iteration är alla en del av spelutveckling, men när grafikmotorn är såpass underutvecklad och komplex som Frostbite är för den givna genren, kan jag inte skylla på Bioware. Och det värsta är att EA inte lärt sig något och fortsätter att använda Frostbite-motorn i Dragon Age 4(?).

Medlem
Skrivet av Bennii:

3/5 är en hittepåsiffra som kan betyda precis vad som helst beroende på hur man graderar sin egen betygsskala. Varför har vissa så svårt att förstå det? 3/5 innebär "Bra" enligt FZs skala som de själva definierat.

Nja tittar du på andra sidor som exempelvis IGN kan du se att 6/10 är godkänt eller mediokert. ser inte hur ett "bra" spel är så långt ifrån fullpott


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

FM-guru
F.d. Sisyr

Haha, nivån på en del inlägg i den här tråden alltså...

EDIT: Ska tillägga att den där Kotaku-artikeln var väldigt välskriven och intressant att läsa. Får spana in vad mer denne Schreier har skrivit.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nja tittar du på andra sidor som exempelvis IGN kan du se att 6/10 är godkänt eller mediokert. ser inte hur ett "bra" spel är så långt ifrån fullpott

Betygsskalor är ingen gemensam standard. 10 grader celsius är alltid 10 grader celsius därför att hela världen har enats om exakt vad 10 grader celsius innebär. Och vill du veta vad det motsvarar i Kelvin finns det vetenskapliga uträkningar för att konvertera därför att hela världen enats om vad 1 Kelvin innebär. Betygsskalor fungerar inte så. FZs betygskala definierar 3 som bra. Vad IGN har för betygsskala är totalt ointressant i sammanhanget eftersom helt andra människor har satt sig ner i ett helt annat rum i ett helt annat land och bestämt vad en sexa innebär på deras betygsskala.

Redaktör
Skrivet av Kleptoman:

Nja tittar du på andra sidor som exempelvis IGN kan du se att 6/10 är godkänt eller mediokert. ser inte hur ett "bra" spel är så långt ifrån fullpott

Men vi tittar inte på hur IGN när vi sätter betyg på FZ, vi tittar på våra definitioner. Dessutom använder de en annan skala.

Hela grejen med betyg är att man MÅSTE utgå från vad siten som sätter betyget tycker, annars funkar de inte. Ett betyg som betyder olika saker för alla som ser det betyder ju ingenting, då kunde man lika gärna ha en 1-gradig skala.


signatur
Medlem

@BlueTeam: Jag hör flera som säger detta, att Bioware ska ha tvingats använda Frostbite. Den enda information vi har att gå på är vad BioWare själva har sagt, och det är att EA gärna ser att deras utvecklare använder Frostbite, men det är absolut inget de tvingar på dem. Se länken nedanför:

https://www.pcgamesn.com/bioware-ea-frostbite-engine

Medlem

"Designad för first person" vad är det för bogus detour i frostbitefallet, det går väl lika bra att använda den för tredjeperson.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Belfry:

@Sapiens: Oavsett hur många som lämnat skeppet, måste det finnas någon som bestämmer. Bara det faktum att de valde att plocka bort flygandet, för att sedan lägga till det. Ta bort det, och lägga till det. Hur kan det inte vara någon som bara säger från dag 1, Vi ska ha flygande. Speciellt när det är det bästa med hela spelet.

Jag ifrågasätter inte Biowares inkompetens under utvecklingen utav Anthem. Resultatet talar för sig själv. Min poäng var att EA har en förmåga att ta fram den här inkompetens från före detta fantastiska spelstudios, dvs om de inte lägger ner studion innan det hinner inträffa.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Om du faktiskt läste den ursprungliga artikeln så skulle du få se att EA verkligen inte var problemet här. De krävde förvisso att spelet skulle släppas efter 7 års utveckling, men det är liksom inte pudelns kärna. BioWare är problemet, inte EA. Det var fullständigt självförvållat från Biowares sida. De slarvade bort utvecklingen totalt och uppvisade närmast parodisk inkompetens...

Okej, men vad var det då som ledde till den här inkompetensen?

EA köpte upp Bioware av en anledning. Vi vet att de har kunnat göra fantastiska spel förut.

Så vad hände?

Varför slutade Bioware göra bra spel? Och varför händer likadant med typ varenda spelstudio EA har köpt upp!?

Varför hade grundarna, en stor del utav talangen och visionärerna slutat innan Anthem drog igång?

Hela tiden får man höra hur kritiska storföretag som EA är för att kunna finansiera sådana här AAA-projekt. Många påstår även att det är en bra sak när utvecklare blir uppköpta utav utgivare för att det ger en trygghet osv.

Nu ska vi då samtidigt tro att drakar som EA inte har något att säga till om, eller kan påverka en studio på ett negativt sätt.

De som sitter på pengarna har helt plötsligt ingen makt, fattar inga beslut och behöver inte ta ansvar för något.

Det som ledde till det här fiaskot var tydligen enbart Biowares fel. Sedan 2007 har tydligen EA inte haft någon påverkan på hur studion utvecklades. Precis som de inte haft någon påverkan på alla deras andra spelstudios som gått åt skogen.

Redaktör
Skrivet av Sapiens:

Okej, men vad var det då som ledde till den här inkompetensen?

EA köpte upp Bioware av en anledning. Vi vet att de har kunnat göra fantastiska spel förut.

Så vad hände?


https://cdn.fz.se/artikel/bild/1412178?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwv...

Varför slutade Bioware göra bra spel? Och varför händer likadant med typ varenda spelstudio EA har köpt upp!?

Varför hade grundarna, en stor del utav talangen och visionärerna slutat innan Anthem drog igång?

Hela tiden får man höra hur kritiska storföretag som EA är för att kunna finansiera sådana här AAA-projekt. Många påstår även att det är en bra sak när utvecklare blir uppköpta utav utgivare för att det ger en trygghet osv.

Nu ska vi då samtidigt tro att drakar som EA inte har något att säga till om, eller kan påverka en studio på ett negativt sätt.
https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/502/017/2bf....

De som sitter på pengarna har helt plötsligt ingen makt, fattar inga beslut och behöver inte ta ansvar för något.

Det som ledde till det här fiaskot var tydligen enbart Biowares fel. Sedan 2007 har tydligen EA inte haft någon påverkan på hur studion utvecklades. Precis som de inte haft någon påverkan på alla andra spelstudios som gått åt skogen.
https://www.youtube.com/watch?v=ilcRS5eUpwk

Det är rätt vanligt hyllade utvecklare tappar forna dagars storhet, se t.ex. Valve, Blizzard, Bungie, Bethesda och i viss mån Id Software och Epic Games. Visst kan en stor ägares beslut inverka negativt, men det måste verkligen inte vara hela förklaringen till Biowares prestationer. Folk slutar, kreativiteten sinar, man har svårt att upprepa succéer som uppstod vid en viss teknisk period osv.


signatur
NuZ
Testpilot

Vart är alla Anthem fanboys nu? Insåg de att spelet var skit? Dåligt hanterat av Bioware och dåligt av EA att stressa ut spelet. I artikeln beskrivs också att spelet som Patrik på EA spelade var E3 trailerns build. Tror EA också är rätt upprörda.
Spelet var lixom knappt startat utvecklingen då. Men på 12 månader är det endå rätt imponerande de de byggt.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

@Sapiens: Jag menar... Du kan ju dra det där hur långt som helst. "Ja egentligen är det ju Napoleons fel att Anthem blev så dåligt, för om han inte hade schabblat till det vid slaget vid Waterloo hade det inte lett till att...". Visst finns det ringar på vattnet som sträcker sig bakåt i tiden, visst finns det alltid externa källor som leder till dittan och dattan. Folk har slutat på Bioware av alla möjliga anledningar, de kanske började känna sig gamla, de kanske tyckte att arbetskulturen inte var hälsosam, de kanske inte ville göra spel längre, de kanske inte tyckte om EA, jag vet inte. Men sånt händer. Till syvende och sist var Anthem till 90% i Biowares händer och de lyckades inte göra något vettigt med det. Det känns som att sticka huvudet i sanden att VARENDA GÅNG som något går åt skogen så skyller man på några dunkla skuggfigurer som rör sig djupt inne i EAs mörka hjärta. Jag gillar inte EA och deras påverkan på spelmediet och hur de hanterat uppköpta studior, men jag har trots det accepterat att det gamla Bioware som låg bakom storspel som Baldur's Gate 2 är ett minne blott.

Vill man ha bra västerländska rollspel så får man vända sig åt annat håll. CD Project, inXile, Obsidian, Warhorse Studios, Larian Studios, etc.

Personligen tycker jag inte att Bioware åldrats speciellt väl efter typ... Mass Effect. I jämförelse med annat var deras karaktärer otroligt välskrivna på den tiden, men de har inte utvecklats. Nu för tiden tycker jag de flesta av dem hade passat i valfritt avsnitt av Stargate SG1. Alla känns plastiga och märkligt B-iga. Som om de vore sidokaraktärer i ostiga tv-serier snarare än verkliga människor (och icke-människor). I första Mass Effect-trilogin funkade det, eftersom hela spelet ändå kändes som en stor ostig rymdopera... Men iom Inquisition och Andromeda tyckte jag att det började kännas gammalt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är rätt vanligt hyllade utvecklare tappar forna dagars storhet, se t.ex. Valve, Blizzard, Bungie, Bethesda och i viss mån Id Software och Epic Games. Visst kan en stor ägares beslut inverka negativt, men det måste verkligen inte vara hela förklaringen till Biowares prestationer. Folk slutar, kreativiteten sinar, man har svårt att upprepa succéer som uppstod vid en viss teknisk period osv.

Nej jag säger inte att det är hela förklaringen men en del utav förklaringen, vilket många här verkar ignorera.

Självklart händer det att folk slutar, kreativiteten sinar osv. Hade vi snackat om några st företag kunde jag förstå, men vi talar om i stort sett alla grymma studios EA köpt upp senaste 25-30åren! Det är lite varierande inkubationstid, men mönstret är tydligt. Efter man blivit uppköpt av EA leder det till stagnation och/eller död, och jag tänkte först skriva med "oftast", men jag kan inte komma på ett bra undantag, kan du? Jag tror heller inte många utav nyckelpersonerna på Bioware slutade för att kreativiteten sina, utan snarare för att de inte fick utveckla spelen de ville.

Merparten utav studios du tog upp har ju också blivit uppköpta utav någon drake. Activision, Microsoft, Zenimax osv, som också har en talang att förstöra fantastiska spelstudios, suga ut all kreativitet och passion, tills bara ett tomt skal är kvar. Och deras usla beteende rättfärdigar inte EAs, utan allt det visar är bara hur illa det står till.

Att det är så vanligt att hyllade utvecklare blir sämre istället för att bli ännu bättre borde väl vara en tydlig varningssignal till hur illa det är inom spelindustrin. Utvecklare som Rockstar hör till undantagen och det är tragiskt.

Ännu värre, de gamla fantastiska utvecklarna byts inte ut mot nya i samma takt, åtminstone inte om vi snackar AAA-spel. Där utvecklare som CD Projekt Red hör till undantagen, och jag tror inte det är en slump att de också hör till en utav få utvecklare med finansiell frihet. Nya potentiellt grymma utvecklare som Warhourse Studios hinner sällan få fotfäste innan de läggs ner, eller blir uppköpta av en drake, och då sakta börja producera generisk smörja som de flesta andra uppköpta storutvecklare.

Det är det här som gör mig så trött på det här AAA-hype tåget, där få vill stanna upp och tänka på vart vi varit och är vart vi är på väg.

Medlem
Skrivet av Rafner:

@Sapiens: Jag menar... Du kan ju dra det där hur långt som helst. "Ja egentligen är det ju Napoleons fel att Anthem blev så dåligt, för om han inte hade schabblat till det vid slaget vid Waterloo hade det inte lett till att...". Visst finns det ringar på vattnet som sträcker sig bakåt i tiden, visst finns det alltid externa källor som leder till dittan och dattan. Folk har slutat på Bioware av alla möjliga anledningar, de kanske började känna sig gamla, de kanske tyckte att arbetskulturen inte var hälsosam, de kanske inte ville göra spel längre, de kanske inte tyckte om EA, jag vet inte. Men sånt händer. Till syvende och sist var Anthem till 90% i Biowares händer och de lyckades inte göra något vettigt med det. Det känns som att sticka huvudet i sanden att VARENDA GÅNG som något går åt skogen så skyller man på några dunkla skuggfigurer som rör sig djupt inne i EAs mörka hjärta. Jag gillar inte EA och deras påverkan på spelmediet och hur de hanterat uppköpta studior, men jag har trots det accepterat att det gamla Bioware som låg bakom storspel som Baldur's Gate 2 är ett minne blott.

Vill man ha bra västerländska rollspel så får man vända sig åt annat håll. CD Project, inXile, Obsidian, Warhorse Studios, Larian Studios, etc.

Personligen tycker jag inte att Bioware åldrats speciellt väl efter typ... Mass Effect. I jämförelse med annat var deras karaktärer otroligt välskrivna på den tiden, men de har inte utvecklats. Nu för tiden tycker jag de flesta av dem hade passat i valfritt avsnitt av Stargate SG1. Alla känns plastiga och märkligt B-iga. Som om de vore sidokaraktärer i ostiga tv-serier snarare än verkliga människor (och icke-människor). I första Mass Effect-trilogin funkade det, eftersom hela spelet ändå kändes som en stor ostig rymdopera... Men iom Inquisition och Andromeda tyckte jag att det började kännas gammalt.

Alltså igen, jag förnekar inte Biowares inkompetens här, men att förneka att EA inte haft en påverkan på företagen som ledde till den inkompetensen när det varit likadant innan är ju bara fånigt.

Medlem

Bioware har såklart en stor del i detta misslyckande men jag har bara gått och väntat på att Frostbite-motorn ska hamna i rampljuset pga sina begränsningar. Jag kommer ihåg när jag läste att EA ska satsa på enbart Frostbite för alla spel att jag tänkte: det här kommer att straffa sig. P.Söderlund måste vara en sjukt bra försäljare som fick EA att gå med på detta. Det är uppenbart att Frostbite inte är lämpad för den här typen av spel och är alldeles för fokuserad på ögongodis för att kunna bygga annat än fps-spel med små kartor. Titta bara på Snowdrop, där ser ni hur en grafikmotor ska fungera för openworld-spel...

123
Skriv svar