Epic-exklusiviteten för The Outer Worlds var utanför Obsidians kontroll

Robot
Epic-exklusiviteten för The Outer Worlds var utanför Obsidians kontroll
Medlem

Smidigt sätt att sålla bland alla spel som kommer ut


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

eld
Medlem

Åter igen:

Det är jättekonstigt att dessa utvecklare har skrivit på kontrakt med publisher som inte specifierar plattformar som spelet ska släppas på.

och:

Gearbox är privatägt.

Medlem

@eld: Är det så konstigt egentligen att utgivaren väljer var/hur spelet ska säljas?

Det känns ju precis som den sortens fråga som är bland högsta prio för utgivaren att se till att få bestämmanderätten över vid en förhandling. Det är ju de som sköter marknadsbiten.

Medlem

Tycker det är skitbra, älskar att se alla som verkligen tar detta som om det vore WW3. Utvecklarna får gratispoäng genom att säga "det var våra publicerare som gjorde detta", samtidigt som dom inte går back 30% på steam. Att folk inte ser igenom detta är ganska otroligt.
Dom skrattar allihopa hela vägen till banken, publicerarna tar smällen medans utvecklarna går raka kurvan uppåt för dom dementerar detta. Rakt ur PR-boken.

Moderator | Testpilot
Skrivet av eld:

Åter igen:

Det är jättekonstigt att dessa utvecklare har skrivit på kontrakt med publisher som inte specifierar plattformar som spelet ska släppas på.

och:

Gearbox är privatägt.

Gearbox är utvecklaren och har kreativ kontroll i den mån att de får skapa och utveckla vilket spel de vill, även göra vad de vill med Borderlands. Take Two/2K är dock deras publisher som tar hand om allt annat såsom marknadsföringen och allt runt om, i det här fallet att det ska till EGS.

Skrivet av Millen:

@eld: Är det så konstigt egentligen att utgivaren väljer var/hur spelet ska säljas?

Det känns ju precis som den sortens fråga som är bland högsta prio för utgivaren att se till att få bestämmanderätten över vid en förhandling. Det är ju de som sköter marknadsbiten.

Som svar på din fråga: Nope.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Tycker det är skitbra, älskar att se alla som verkligen tar detta som om det vore WW3. Utvecklarna får gratispoäng genom att säga "det var våra publicerare som gjorde detta", samtidigt som dom inte går back 30% på steam. Att folk inte ser igenom detta är ganska otroligt.
Dom skrattar allihopa hela vägen till banken, publicerarna tar smällen medans utvecklarna går raka kurvan uppåt för dom dementerar detta. Rakt ur PR-boken.

Utvecklaren får ingenting av de extra procenten, det är utgivaren som får det. De hade fortfarande sålt fler spel om de hade släppt spelen på samtliga plattformar, Steam, GoG och Epic, vilket hade gjort att de hade tjänat mer pengar.

Medlem

Blir nog konsolköp för denna titel.

Medlem
Skrivet av Esri:

Utvecklaren får ingenting av de extra procenten, det är utgivaren som får det. De hade fortfarande sålt fler spel om de hade släppt spelen på samtliga plattformar, Steam, GoG och Epic, vilket hade gjort att de hade tjänat mer pengar.

Det beror väl helt på hur utvecklarens avtal med publishern ser ut? Var jag utvecklare skulle jag se till att avtala att jag ska ha procent på alla intäkter kopplade till spelet. Men branschstandard kanske inte är sådan?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

synd att dom ska ha massa launchers.. varför kan inte spelen bara starta direkt ist


signatur

//monster

Geeks Gaming

Så länge jag får ett bra spel så bryr jag mig inte om vilken Lanucher jag använder.
Visst i en perfekt värld vill jag att alla ska finnas på GoG.
Men har använt Epic långt innan Fortnite kom ut och långt innan denna stormen mot dom har kommit från folk som inte ens har testat den.
För mig ligger den tyst och snällt i bakgrunden och drar typ ingenting. Den håller UE4 uppdaterat där jag till och med kan gå tillbaka till 4.0.2 som kom ut 2014.
Och inget av de spelen jag har där har jag några som helst problem med att starta och spela.
Behöver inga 200 extra funktioner. Så länge jag kan spela mina spel så är jag nöjd.

Tror folk helt enkelt bara blivit bekväma av sig.
Själv kör jag fortfarande gamla spel som kräver/krävde skiva och individuella ikoner på skrivbordet för man skulle köra dom.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Det beror väl helt på hur utvecklarens avtal med publishern ser ut? Var jag utvecklare skulle jag se till att avtala att jag ska ha procent på alla intäkter kopplade till spelet. Men branschstandard kanske inte är sådan?

Det beror på utgivare, Bethesda som exempel knöt sin bonus på meta critic score. Många utvecklare har inget val, men kontentan av hela den här diskussionen är 1: Vi som kunder tjänar inget på den här konflikten. 2: Utvecklarna tjänar inte på det. 3: De hade tjänat mer pengar att släppa spelet överallt och låta kunderna välja vilken affär de vill köpa spelet på. Som när Epic säger att Metro sålde riktigt bra, det har ingenting med Epic att göra. För att citera en användare på twitter.

"Almost shocking how the sequel does better after the first 2 games were well received!
The Witcher 3 would like to show you something..."

Hörde också (kan vara ett rykte) att Epic ger utgivaren en garanti på sålda spel, om spelet inte uppnår det så ska Epic stå för mellanskillnaden så utgivaren inte "förlorade" något. Epic kommer inte klara av att hålla det uppe, de kommer försätta sig själv i konkurs om det ryktet skulle vara sant, de kommer inte kunna upprätthålla det länge.

eld
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gearbox är utvecklaren och har kreativ kontroll i den mån att de får skapa och utveckla vilket spel de vill, även göra vad de vill med Borderlands. Take Two/2K är dock deras publisher som tar hand om allt annat såsom marknadsföringen och allt runt om, i det här fallet att det ska till EGS.

Som svar på din fråga: Nope.

Men take two/2k äger varken borderlands eller gearbox, så det du säger till mig är att gearbox vid en tidpunkt har gått till 2k, skrivit på ett kontrakt för publishing-rätt som aldrig specifierat vart spelet ska släppas. Att de i princip skulle kunna säga till gearbox:

"Hej, EA har just nu betalat för exklusivitet, så vi kommer enbart släppa spelet på Origin"

eller kanske:

"Hej, vi har just nu bestämt oss för att öppna en egen liten storefront där vi kommer släppa borderlands 3 exklusivt, vi bestämmer ju vart spelet ska släppas"

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

synd att dom ska ha massa launchers.. varför kan inte spelen bara starta direkt ist

Jag gillar att ha en launcher där jag kan ha allt samlat och startas ifrån. I detta fallet Steam. Sedan gillar jag tjänstens alla fina funktioner. Bilder, gemenskapen, statistik, achievments m.m


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Moderator | Testpilot
Skrivet av eld:

Men take two/2k äger varken borderlands eller gearbox, så det du säger till mig är att gearbox vid en tidpunkt har gått till 2k, skrivit på ett kontrakt för publishing-rätt som aldrig specifierat vart spelet ska släppas. Att de i princip skulle kunna säga till gearbox:

"Hej, EA har just nu betalat för exklusivitet, så vi kommer enbart släppa spelet på Origin"

eller kanske:

"Hej, vi har just nu bestämt oss för att öppna en egen liten storefront där vi kommer släppa borderlands 3 exklusivt, vi bestämmer ju vart spelet ska släppas"

Gearbox utvecklar spelet medan 2K tar hand om marknadsföringen. Privat ägt eller inte så är det så det är upplagt. Till skillnad från en "Subsidiary" så äger 2K inte Gearbox, utan publicerar bara deras spel för tillfället.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gearbox utvecklar spelet medan 2K tar hand om marknadsföringen. Privat ägt eller inte så är det så det är upplagt. Till skillnad från en "Subsidiary" så äger 2K inte Gearbox, utan publicerar bara deras spel för tillfället.

Exakt det eld säger väl? Att dom som privatägda har avskrivit sig mer än dom behöver, dvs gett 2K fria händer, vilket låter lite sådär. Antingen så är dom väl med på noterna eller så har dom gjort en dålig deal.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Moderator | Testpilot
Skrivet av FejkFejksson:

Exakt det eld säger väl? Att dom som privatägda har avskrivit sig mer än dom behöver, dvs gett 2K fria händer, vilket låter lite sådär. Antingen så är dom väl med på noterna eller så har dom gjort en dålig deal.

Om man ska tro Randy, så ja.

Mitt inlägg till eld var skrivet som det var mest för att han ställde mig en fråga som jag egentligen inte kan svara på. Det är egentligen bara de som har tillgång till avtalet som vet hur det ser ut. Går man dock efter hur det ser ut utåt och vad de som jobbar på båda företagen säger så är det som jag sagt ovan.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

eld
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om man ska tro Randy, så ja.

Mitt inlägg till eld var skrivet som det var mest för att han ställde mig en fråga som jag egentligen inte kan svara på.

Nej men jag ville få dig att se hur konstigt det är om kontraktet är skrivet så, det är en otroligt stor ändring att flytta plattform samt att ta emot betalning för det, det är otroligt mycket frihet de skulle ha gett till någon som endast ska agera utgivare.

Jag tror Gearbox har mer att säga om saken än vad de får det att låta som.

Moderator | Testpilot
Skrivet av eld:

Nej men jag ville få dig att se hur konstigt det är om kontraktet är skrivet så, det är en otroligt stor ändring att flytta plattform samt att ta emot betalning för det, det är otroligt mycket frihet de skulle ha gett till någon som endast ska agera utgivare.

Jag tror Gearbox har mer att säga om saken än vad de får det att låta som.

Tycker inte riktigt jag visade på något sätt att jag inte förstod att det var "konstigt". Förklarar bara hur det officiellt ser ut.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Blir nog att straffa sig själv med de spel som blir TGS exklusiva genom att spela dem på konsoll istället för pc.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Tidsexklusivt låter ju toppen. Då kan man hoppas på att det går att köpa det på GOG några månader senare när saker patchats. Spelar ändå aldrig spel på release. Tror Hearthstone och Overwatch är enda spelen senaste åren jag börjat lira när de var splitt nya.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Blir nog att straffa sig själv med de spel som blir TGS exklusiva genom att spela dem på konsoll istället för pc.

Straffa utgivaren ännu mer genom att inte köpa spelen alls.

Medlem
Skrivet av N4kame0:

Straffa utgivaren ännu mer genom att inte köpa spelen alls.

Mjo, så kan man också göra.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Man befarade att något liknande skulle ske när Obsidian själv inte har kontroll över händelserna längre. Well well.

Skrivet av Evilof:

Tidsexklusivt låter ju toppen. Då kan man hoppas på att det går att köpa det på GOG några månader senare när saker patchats. Spelar ändå aldrig spel på release. Tror Hearthstone och Overwatch är enda spelen senaste åren jag börjat lira när de var splitt nya.

Egentligen så håller jag med, eftersom jag inte köper nya spel så är det ganska sak samma när de släpps.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Hoppas det floppar ordentligt.

Medlem

Synd. Jag var verkligen intresserad av detta spel. Men jag är inte riktigt redo att ansluta mig till Kinesiska staten ännu. Blir inget köp på detta, om det inte är tidsbaserad exklusivitet.

1
Skriv svar