Frostbite och obeslutsamhet sänkte Anthem

Robot
Frostbite och obeslutsamhet sänkte Anthem

Kotaku gör massiv genomgång av betygsfiaskot. Bioware svarar.

#anthem, #bioware, #dragon-age, #ea, #frostbite, #mass-effect


Medlem

EA borde koncentrera sig på att ta NHL till Origin än att hålla på släppa sån här skit.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

EA är spelindustrins Maffia och jag ser gärna deras fall så fort som möjligt.

Medlem
Skrivet av TheRob:

EA är spelindustrins Maffia och jag ser gärna deras fall så fort som möjligt.

Om du faktiskt läste den ursprungliga artikeln så skulle du få se att EA verkligen inte var problemet här. De krävde förvisso att spelet skulle släppas efter 7 års utveckling, men det är liksom inte pudelns kärna. BioWare är problemet, inte EA. Det var fullständigt självförvållat från Biowares sida. De slarvade bort utvecklingen totalt och uppvisade närmast parodisk inkompetens...

Medlem
Skrivet av Rafner:

Om du faktiskt läste den ursprungliga artikeln så skulle du få se att EA verkligen inte var problemet här. De krävde förvisso att spelet skulle släppas efter 7 års utveckling, men det är liksom inte pudelns kärna. BioWare är problemet, inte EA. Det var fullständigt självförvållat från Biowares sida. De slarvade bort utvecklingen totalt och uppvisade närmast parodisk inkompetens...

Shhh! Följ strömmen nu, tänk inte själv hata ea!

Medlem

Man kan ju börja med att sluta med falsk marknadsföring. Kan man inte leverera så ska man inte lovorda något heller. Klart att svårigheter kan inträffa under utvecklingens gång, men då ska man vara ärlig med detta.

Är seriöst orolig för nya dragon age då detta också kommer vara ett live-service spel. Gå tillbaka till rötterna säger jag bara. Gör det ni gör bäst, RPG.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Men Anthem hade ju ändå okej story och gratis uppdateringar, vilket tydligen ska räknas som plus nu för tiden, fast tydligen bara då om man är en underdog som EA.

Indiespel som Kingdom Come Deliverance med en bråkdel av personal, utveckling- och marknadsföringsbudgeten, fak dat shajt. Borde ju varit perfekt från början, ni vet som alla andra openworld spel från nystartade studios har varit, ex Witcher 1 /sarkasm.

Ja, jag är fortfarande bitter att Kingdom Come spelet fick en medioker 3/5, speciellt med skitspel som Anthem och Battlefront 2 i åtanke.

Inaktiv

"Det innebar att Bioware första gången de använde motorn var tvungna att uppfinna hjulet igen innan man kunde börja, exempelvis funktioner som att spara-ladda och tredjepersonskamera."

Ursäkta mig, va??

Redaktör
Skrivet av Sapiens:

Men Anthem hade ju ändå okej story och gratis uppdateringar, vilket tydligen ska räknas som plus nu för tiden, fast tydligen bara då om man är en underdog som EA.

Indiespel som Kingdom Come Deliverance med en en bråkdel av personal, utveckling- och marknadsföringsbudgeten, fak dat shajt. Borde ju varit perfekt från början, ni vet som alla andra openworld spel från nystartade studios har varit, ex Witcher 1 /sarkasm.

Ja, jag är fortfarande bitter att Kingdom Come spelet fick en medioker 3/5, speciellt med skitspel som Anthem och Battlefront 2 i åtanke.

3 av 5 är inte "Mediokert". 3 av 5 är "Bra".

Du får gärna tycka annat än recensenten. Precis som recensenten får tycka annorlunda än du.


signatur
Redaktör
Skrivet av anon_319742:

"Det innebar att Bioware första gången de använde motorn var tvungna att uppfinna hjulet igen innan man kunde börja, exempelvis funktioner som att spara-ladda och tredjepersonskamera."

Ursäkta mig, va??

https://www.youtube.com/watch?v=oPnwQ-j5yb8

Det gällde Dragon Age: Inquisition, Biowares första Frostbite-spel.


signatur
Medlem

@Rafner: Håller till viss del med dig, men beslutet att använda en FPS-baserad grafikmotor i form av Frostbite till RPG-spel kom ifrån utgivaren vid namn EA.

Bioware har gnällt på Frostbite motorn redan när dem börja använda den i Dragon Age: Inquisition där motorn är svår att jobba mot då den är designad för first-person shooters.

Trots flertalet artiklar om detta så insisterar EA på att använda denna grafikmotor, trots kritiken från utvecklingsteamen hos Bioware.

EA är kända för att pressa ut kvantitet före kvalité samt deras nedläggning av spelstudios.

Bioware är självklart inte oskyldiga, långt ifrån, men tycker Biowares förfall börja med EA som utgivare.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Om du faktiskt läste den ursprungliga artikeln så skulle du få se att EA verkligen inte var problemet här. De krävde förvisso att spelet skulle släppas efter 7 års utveckling, men det är liksom inte pudelns kärna. BioWare är problemet, inte EA. Det var fullständigt självförvållat från Biowares sida. De slarvade bort utvecklingen totalt och uppvisade närmast parodisk inkompetens...

Men alltså, Patrick Söderlund nämns ju flera gånger och hur hans beteende och gärningar påverkade Bioware. Han var ingen Bioware anställd mig veterligen.

Medlem

"Det innebar att Bioware första gången de använde motorn var tvungna att uppfinna hjulet igen innan man kunde börja, exempelvis funktioner som att spara-ladda och tredjepersonskamera."

Är det verkligen mer värt att lägga pengar på att modda en egen begränsad motor än att köpa licens för att få använda en redan etablerad och väl fungerande motor?
(eller, ja, i Anthems fall visar det ju tydligt att det INTE var värt det, men om de skulle göra ett nytt spel, vad vore mest värt då?)

Medlem

Biowares svar på artikeln var ju värre än artikeln själv...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skrivet av Molotov:

EA borde koncentrera sig på att ta NHL till Origin än att hålla på släppa sån här skit.

Ja! Det var faktiskt när EA beslutade sig för att sluta släppa NHL spelen till PC som jag började spela på konsol istället.

Medlem

Helt otroligt att de inte kan fatta egna beslut under de första 5 åren, det är orimligt att det ska krävas ett demo med Patrick Söderlund för att de ska få tummen ur. Det osar inkompetens om Bioware och Frostbite är nog inte det egentliga problemet här. De talar om problem de hade med Dragon Age och ME: Andromeda, problem som de har haft i flera år.

Att det ska råda skilda meningar mellan olika spelstudios är också löjligt, det finns rimligtvis en chef eller ansvarig som helt enkelt kan sätta ner foten, de har alltså struntat i att fatta beslut för att slippa ta ansvar.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Det finns så mycket historia och starka varumärken bakom namnet Bioware. Tråkigt att de än en gång beskrivs som en ledarlös skuta utan tydlig riktning. En stark eldsjäl vid rodret skulle säkert kunna få ordning på dem.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Men alltså, Patrick Söderlund nämns ju flera gånger och hur hans beteende och gärningar påverkade Bioware. Han var ingen Bioware anställd mig veterligen.

Ja han nämns flera gånger, och utifrån vad som nämns kan man säga att han var en av dem som "räddade" Anthem. När spelet visades upp för honom första gången fanns inte ens flygning implementerat och spelet var en väldigt generisk 3rd-person-shooter. Han sa att det var oacceptabelt och krävde något nytt. Grafiken förbättrades, flygning implementerades och spelet visades igen åt honom. Han gillade vad han såg och sen körde Bioware vidare med det. Det står ju för bövelen i artikeln att flera av utvecklarna närmast kände sig lättade efter Söderlunds inblandning eftersom det var först DÅ som man visste vad det var man försökte utveckla. Innan dess hade det varit extremt dålig organisation och ingen visste exakt vad Anthem skulle vara för typ av spel.

Jag är inget fan av Söderlund. Han är en av dem som varit med och pushat de extremt aggressiva mikrotransaktionerna. Men i det här fallet har han inte gjort något fel.

Medlem
Skrivet av TheRob:

@Rafner: Håller till viss del med dig, men beslutet att använda en FPS-baserad grafikmotor i form av Frostbite till RPG-spel kom ifrån utgivaren vid namn EA.

Aaryn Flynn (tidigare från Bioware) har sagt att EA inte alls tvingade på dem Frostbite. EA rekommenderar Frostbite men de kräver definitivt inte att Bioware ska använda den.

“We talked internally about three options. We could have burned down Eclipse and started something new internally, we could have gone with Unreal Engine, or we could have picked Frostbite which had shown some really promising results on the rendering side of things and it was multiplayer enabled.”

Medlem
Skrivet av Belfry:

Helt otroligt att de inte kan fatta egna beslut under de första 5 åren, det är orimligt att det ska krävas ett demo med Patrick Söderlund för att de ska få tummen ur. Det osar inkompetens om Bioware och Frostbite är nog inte det egentliga problemet här. De talar om problem de hade med Dragon Age och ME: Andromeda, problem som de har haft i flera år.

Att det ska råda skilda meningar mellan olika spelstudios är också löjligt, det finns rimligtvis en chef eller ansvarig som helt enkelt kan sätta ner foten, de har alltså struntat i att fatta beslut för att slippa ta ansvar.

Kan inte vara så att en stor del utav av problemen grundar sig i att merparten av grundarna hade flytt skeppet innan Anthem?

Fast då kommer väl någon påstå att det hade med EA att göra. Vilket absolut inte kan vara.

EA är aldrig bekymmret. Bara en massiv slump att typ alla grymma studios de köper upp sakta men säkert ruttnar till ett tomt skal.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Helt otroligt att de inte kan fatta egna beslut under de första 5 åren, det är orimligt att det ska krävas ett demo med Patrick Söderlund för att de ska få tummen ur. Det osar inkompetens om Bioware och Frostbite är nog inte det egentliga problemet här. De talar om problem de hade med Dragon Age och ME: Andromeda, problem som de har haft i flera år.

Att det ska råda skilda meningar mellan olika spelstudios är också löjligt, det finns rimligtvis en chef eller ansvarig som helt enkelt kan sätta ner foten, de har alltså struntat i att fatta beslut för att slippa ta ansvar.

Precis min tanke, hur kan ledningen tillåta att rivalitet inom företaget sänker produktionen? Helt oacceptabelt. Kommunalt hade jag förstått det, men privata sektorn?


signatur

I drank what?

Medlem

Jag reagerar på att man försöker skylla på Frostbite. Bioware gjorde ändå 2 spel innan Anthem (Dragon Age: Inquisition och Mass Effect Andromeda). Man tycker ju att de borta ha förbättrat den och tagit fram nya verktyg för att jobba effektivare? EA äger ju Frostbite för bövelen. Det är som att Google skulle lansera en ny tjänst och sen skylla på Chrome när den inte fungerar som den ska.

Medlem

@Sapiens: Oavsett hur många som lämnat skeppet, måste det finnas någon som bestämmer. Bara det faktum att de valde att plocka bort flygandet, för att sedan lägga till det. Ta bort det, och lägga till det. Hur kan det inte vara någon som bara säger från dag 1, Vi ska ha flygande. Speciellt när det är det bästa med hela spelet.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Fragtjuv

Tyckte att det var roligt ganska länge men det slog mig precis att jag inte spelat på över en vecka. Dags att avinstallera kanske. Ägnar mig ändå helhjärtat åt Sekiro.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

@Brona: Enligt JackFrags som pratat med utvecklare på Dice så gäller samma problem med Battlefield spelen.
Frostbite motorn är ett av dem största hindren och ibland helt stoppande för buggfixar och funktioner som både dem och deras spelare skriker efter lösningar på.

Gnällkuk

Efter att ha läst artikeln måste man ju ändå medge att det är rätt imponerande att de ändå fick ihop något på så pass kort tid, produktionsmässigt. Att spelet saknar innehåll verkar inte lika konstigt, men att de ska få ihop både spelet som helthet samt få med nytt innehåll känns inte lika troligt som när de först avslöjade sina planer.

Det har nu gått snart två månader sedan spelet släpptes och de har fortfarande interna problem verkar det som där man inte verkar kunna komma överens om hur en så viktig del som loot-systemet ska fungera. Den plågsamt långsamma utvecklingen och lidandet av för dålig grind i kombination med utbud gör att jag tror detta spel blir svårt att rädda, tyvärr.

Jag tycker det är väldigt konstigt att man två gånger av misstag gjort så att loot var rejält generösare och båda gånger har community svarat med att det aldrig varit så roligt att spela som då - patchat bort det inom 8-12h följt av massiv kritik från den döende spelarbasen. Hur kan man i detta skede ta ett så konstigt beslut? Man har inget innehåll i princip, så mycket buggar och annat ofärdigt att spelet mer påminner om en alpha än ens en beta. Trots detta så vägrar man att ge efter helt, självmord om du frågar mig.

Jag förstår att man alltid har en vision man vill hålla vid liv, att man vill ge spelarna sin vision men här ser jag också ett stort problem som många utvecklare gör. Istället för att utveckla och ge spelarna spelet de själva vill ha så går man tvärtemot och håller envist fast vid sina visioner, även om det innebär att majoriteten inte gillar utvecklingen.

Givetvis kan man inte blidka alla, eller bara göra precis som en samling upprörda spelare på 4000-5000 tycker på Reddit - men det går ju inte heller att bara köra strutstekniken och köra på, någonstans måste man ju inse att man behöver lyssna och foga sig för sin community. Ubisoftspelen tycker jag har varit ett bra exempel med Division 1 och Rainbow Six Siege, spel som inte höll måttet vid launch men som sedan har fått mycket kärlek och putsats upp till riktigt bra spel som uppskattas av de flesta.

Skrivet av Molotov:

EA borde koncentrera sig på att ta NHL till Origin än att hålla på släppa sån här skit.

Längtar själv efter en återkomst av NHL-serien till PC, men tyvärr är det inte så många som bryr sig om hockey för att jag tror EA ska känna att det finns någon vits med att lägga pengar för att utveckla det till PC igen. I det här fallet så verkar heller inte EA ha någon avgörande roll för spelets misslyckande, det står BioWare själva för.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av joelthor100:

Tyckte att det var roligt ganska länge men det slog mig precis att jag inte spelat på över en vecka. Dags att avinstallera kanske. Ägnar mig ändå helhjärtat åt Sekiro.

Det tror jag kan vara klokt, själv väntar jag en månad till minst innan jag återvänder när det finns lite att göra i spelet och förhoppningsvis lämnat early access


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av blackidus:

@Brona: Enligt JackFrags som pratat med utvecklare på Dice så gäller samma problem med Battlefield spelen.
Frostbite motorn är ett av dem största hindren och ibland helt stoppande för buggfixar och funktioner som både dem och deras spelare skriker efter lösningar på.

Då är ju arbetet med Frostbite eftersatt. Det säger ju sig själv att om Frostbite ska användas av varenda EA studio så måste de investera i den? Det känns bara som att en grafikmotor är en tacksam syndabock, det är inte lika känsligt som att peka ut en person. Att ingen stannade upp och ifrågasatte om det var vettigt att Bioware, som nästan uteslutande gjort single-player RPG hela sin existens, nu skulle göra en multi-player loot & shooter? Jag förstår att en enklare grafikmotor hade gjort det enklare för dem men samtidigt är det uppenbart att Bioware inte har kompetens för den här genren alls.

Medlem

RIP IN PIECES BIOWARE

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

3 av 5 är inte "Mediokert". 3 av 5 är "Bra".

Du får gärna tycka annat än recensenten. Precis som recensenten får tycka annorlunda än du.

Tror knappast på att 3/5 är "Bra". 3/5 är mediokert medan 4/5 är bra och 5/5 är utmärkt


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

123
Skriv svar