John och Brenda Romero gör strategispel i samarbete med Paradox
Är det inte "Wizardry"?
Hur som helst, kul med ett nytt strategi-spel. Hoppas fortfarande på en comeback av dom gamla klassiska spelen med basbyggande - gärna med management och mer basbyggande på djupet.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
John Romero är nog, idag iaf, mest (ö)känd för Daikatana som tog lång tid att utveckla och när det väl släpptes var det många som ansåg att det var ett av de sämsta FPS spelen som gjorts. Han grundade även företaget Ion Storm tillsammans med Tom Hall, Todd Porter och Jerry O'Flaherty som lyckades släppa ett av de bästa FPS spelen som gjorts (Deus Ex), rätt komiskt då Daikatana också var ett spel som gavs ut av Ion Storm. Commander Keen är ett rätt så känt spel som han utvecklade tillsammans med John Carmack och som gavs ut av Apooge men han är nog mest känd för att ha grundat id Software tillsammans med Tom Hall, John Carmack och Adrian Carmack som gjorde Doom, när Doom släpptes fanns det inte något spel som det, inte ens Wolfenstein 3D var i samma klass.
Brenda verkar ha utvecklat en eller flera spel i Wizardry serien men mig veterligen var det inte hon som skapade den.
Daikatana II (?)
Som strategispel?
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Som strategispel?
Haha, måste säga att ettan ändå var rätt kul i multiplayer.
Är det inte "Wizardry"?
Hur som helst, kul med ett nytt strategi-spel. Hoppas fortfarande på en comeback av dom gamla klassiska spelen med basbyggande - gärna med management och mer basbyggande på djupet.
Wizardry som strategispel? Tja...hade nog kunnat funka
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Wizardry som strategispel? Tja...hade nog kunnat funka
Heh, jag menade att hennes nickname stod fel i artikeln. (Vilket är rättat nu, såvida det inte var jag som läste skevt.)
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Daikatana var inte så dåligt som det ofta framställs. Men det underpresterade något fruktansvärt, tänk No Mans Sky fast med sämre slutprodukt och mer hajp så börjar det närma sig!
Men fortfarande inte det katastrofdåliga spel det ofta framställs som.
Jag har stor tilltro till Paradox men jag undrar om de inte grenar ut lite väl brett och snabbt. Det ovannämnda låter såklart som en spännande och intressant kombination men har vi egentligen anledning att förvänta oss något märkvärdigt?
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Ser fram emot Imperator: Rome, jag.
Allt annat därefter kan vänta.
Jag ser/såg också fram emot det men inser bara att det blir ännu ett spel jag helt enkelt inte orkar lära mig.
CK2, Stellaris och nu senast HOI4 är alla riktigt bra spel som jag verkligen gillar men det blir bara för mycket för mig. Och Imperator ser verligen ut att fortsätta på det spåret.
Ibland önskar jag att Paradox hade en avdelning som gjorde förenklade versioner av sina grand strategies.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Läste en hel del om Daikatana innan jag spelade det och även om jag kan förstå varför folk inte gillade det ser jag en hel del av det som senare kom att bli Deus Ex. Inte kört klart det men jag gillar det jag spelat än så länge trots de brister som även finns i spelet (som AI´n). Att spelet inte är lätt kan även ha påverkat folks omdöme, det får dagens spel att framstå som löjligt enkla.
Jag tycker iofs att Daikatana är ett ganska nice spel, det är buggigt men kan man leva med det så är det faktiskt väldigt mysigt. Det finns mycket mycket sämre spel.
Daikatana II (?)
John Romero äger inte sitt eget IP
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Kommer han till Stockholm är jag på som en igel!