John och Brenda Romero gör strategispel i samarbete med Paradox

Robot
John och Brenda Romero gör strategispel i samarbete med Paradox
Medlem

Min fråga är: vad hände med Blackroom?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Vad hände med Severity?!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Är det inte "Wizardry"?

Hur som helst, kul med ett nytt strategi-spel. Hoppas fortfarande på en comeback av dom gamla klassiska spelen med basbyggande - gärna med management och mer basbyggande på djupet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Är det någon som vet vad de gjort för spel innan?

Medlem

John Romero är nog, idag iaf, mest (ö)känd för Daikatana som tog lång tid att utveckla och när det väl släpptes var det många som ansåg att det var ett av de sämsta FPS spelen som gjorts. Han grundade även företaget Ion Storm tillsammans med Tom Hall, Todd Porter och Jerry O'Flaherty som lyckades släppa ett av de bästa FPS spelen som gjorts (Deus Ex), rätt komiskt då Daikatana också var ett spel som gavs ut av Ion Storm. Commander Keen är ett rätt så känt spel som han utvecklade tillsammans med John Carmack och som gavs ut av Apooge men han är nog mest känd för att ha grundat id Software tillsammans med Tom Hall, John Carmack och Adrian Carmack som gjorde Doom, när Doom släpptes fanns det inte något spel som det, inte ens Wolfenstein 3D var i samma klass.

Brenda verkar ha utvecklat en eller flera spel i Wizardry serien men mig veterligen var det inte hon som skapade den.

Daikatana II (?)


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Paradox har många bollar i luften just nu, hoppas de inte tappar fattningen och lyckas ro hem allt!


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Daikatana II (?)

Som strategispel?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Som strategispel?

Haha, måste säga att ettan ändå var rätt kul i multiplayer.

Medlem
Skrivet av conthox:

Är det inte "Wizardry"?

Hur som helst, kul med ett nytt strategi-spel. Hoppas fortfarande på en comeback av dom gamla klassiska spelen med basbyggande - gärna med management och mer basbyggande på djupet.

Wizardry som strategispel? Tja...hade nog kunnat funka


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Wizardry som strategispel? Tja...hade nog kunnat funka

Heh, jag menade att hennes nickname stod fel i artikeln. (Vilket är rättat nu, såvida det inte var jag som läste skevt.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ser fram emot Imperator: Rome, jag.
Allt annat därefter kan vänta.

Medlem

Daikatana var inte så dåligt som det ofta framställs. Men det underpresterade något fruktansvärt, tänk No Mans Sky fast med sämre slutprodukt och mer hajp så börjar det närma sig!
Men fortfarande inte det katastrofdåliga spel det ofta framställs som.

Jag har stor tilltro till Paradox men jag undrar om de inte grenar ut lite väl brett och snabbt. Det ovannämnda låter såklart som en spännande och intressant kombination men har vi egentligen anledning att förvänta oss något märkvärdigt?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Miindz:

Ser fram emot Imperator: Rome, jag.
Allt annat därefter kan vänta.

Jag ser/såg också fram emot det men inser bara att det blir ännu ett spel jag helt enkelt inte orkar lära mig.
CK2, Stellaris och nu senast HOI4 är alla riktigt bra spel som jag verkligen gillar men det blir bara för mycket för mig. Och Imperator ser verligen ut att fortsätta på det spåret.

Ibland önskar jag att Paradox hade en avdelning som gjorde förenklade versioner av sina grand strategies.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Läste en hel del om Daikatana innan jag spelade det och även om jag kan förstå varför folk inte gillade det ser jag en hel del av det som senare kom att bli Deus Ex. Inte kört klart det men jag gillar det jag spelat än så länge trots de brister som även finns i spelet (som AI´n). Att spelet inte är lätt kan även ha påverkat folks omdöme, det får dagens spel att framstå som löjligt enkla.

Medlem

Jag tycker iofs att Daikatana är ett ganska nice spel, det är buggigt men kan man leva med det så är det faktiskt väldigt mysigt. Det finns mycket mycket sämre spel.

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Daikatana II (?)

John Romero äger inte sitt eget IP


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skägg.
10 Chambers

Kommer han till Stockholm är jag på som en igel!


signatur
Medlem

Jag spelade Daikatana när det kom.
Kommer ihåg att det var snyggt, svårt och lite mysko.


signatur

autograph

Medlem

Tror Brenda låg bakom framförallt Wizardry 8. Som faktiskt fortfarande är ett mycket bra RPG/Dungeon crawler. All Wizardry efter 8 är japansk smörja som man bör undvika.

1
Skriv svar