Borderlands 3 till pc ser ut att bli Epic store-exklusivt

Medlem
Skrivet av maaex:

Att epic tar en mindre cut än valve leder ju till mer pengar till utvecklaren, vilket förhoppningsvis leder till bättre/fler spel i längden?

Det är utgivaren som tar den största delen av denna del, baserat på ett standardavtal mellan utgivare och utvecklare. Det är sannolikt även utgivaren som ensam fått ta del av engångsbelopp för exklusivitet.

För mig känns det som en utopisk slutsats att det skulle leda till bättre spel. Jag tror inte alls att detta påverkar i den grad som skulle motivera exklusivitet. Jag anser inte att det är ett rimligt argument, baserat på hur värdekedjan ser ut.

Jag tror snarare det kommer visa sig att detta i förlägningen var dåligt för främst de utvecklare (som sitter i knät på utgivaren i denna fråga) som hoppade på det här tåget. Det kommer bli mycket färre sålda spel i slutändan, plus massa badwill.

Men jag håller med om att det vore optimalt om Valves mariginal går ned som en effekt av detta. Dock ändrar det inte min inställning till fenomenet som sådant.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Inaktiv
Skrivet av Mirage:

Din logik haltar. Det är väldigt lönsamt att släppa på PC, men släpp det på ett sätt som spelarna vill ha det. Inte som förläggaren vill ha det. Så nej, att inte köpa ett spel pga dåligt förläggarval är bannemig en skyldighet.

Det handlar inte om att rättfärdiga copyrightbrott. Det handlar om att inte köpa spelet, pga dåligt val av förläggaren. Därmed, en nedladdning eller ett ickeköp = samma resultat. Förläggaren missar en försäljning pga ett dåligt beslut. Deal with it.

Om du tycker att förläggaren fattat ett dåligt beslut vilket leder till att du inte vill köpa spelet, gör det inte. Deal with it. Kom inte här och försök få det att låta som att det är rätt att ladda ner spelet illegalt.

Medlem

@vilma: Inte direkt imponerande, varför inte satsa på att försöka ha med flertalet funktioner från start? Nu blir det ju användarna som får nån slags beta-version av den faktiska launchern.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Det ska bli roligt att se hur många edsvurna steamboys som bryter deras löften denna gång.
För nu är det ett spel med lite tyngd som släpps där. Om nu detta stämmer vill säga.

Detta spel dock var en ganska uppenbar kandidat för EGS. Alla spelen i serien har använt sig av Unreal Engine.

En Ed är en Ed. Jag bär med mig det till döden.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Om du tycker att förläggaren fattat ett dåligt beslut vilket leder till att du inte vill köpa spelet, gör det inte. Deal with it. Kom inte här och försök få det att låta som att det är rätt att ladda ner spelet illegalt.

Varför inte ha kvar kakan och äta den samtidigt? För då är man elak?

Medlem
Skrivet av LinkXLank:

Dåligt beslut enligt dig och det du påstår är ett rättfärdigande av copyrightbrott. Lite som att slå någon och sen säga att det var handen. Vad du gör är att du rättfärdigar nedladdning som att vara ok på grund av att någon är saltig att ett spel inte kommer på Steam. Tänk på vad du skriver.

Nej, jag sade uttryckligen att det inte rättfärdigar copyrightbrott, om du brytt dig att läsa vad jag skrev. Det jag skrev däremot är nedladdning och ickeköp har samma resultat på förläggaren, ingen inkomst. Sen att de själva skapar situationen, får de stå för.

Skrivet av Rydell1986:

Detta var det dummaste jag hört. Att piratkopierad spel inte skulle minska spelköp? Varje nerladdning är ett potentiellt spelköp som företagen går miste om.

Klart som fan det minskar. Finns till och med rapporter som visar att pga piratkopiering i olika branscher inom bara europa så går företag samlat back ca 60 miljarder euro.

Enligt din logik är varje människa (oavsett gamer eller inte) en potentiell spelköpare som företagen går miste om. All nedladdning har inte med pengar att göra. Det kan tex vara fråga om tillgänglighet. Det är även bevisat att de som piratar spel köper spel i stor utsträckning.


signatur

I drank what?

Medlem

Det är trådar som denna som gör att jag skäms att kalla mig för gamer. Väx upp.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Det är trådar som denna som gör att jag skäms att kalla mig för gamer. Väx upp.

Väx upp och sluta ha åsikter och principer, svälj allt företagen tvingar på konsumenter.

Avstängd
Skrivet av skrewster:

@vilma: Inte direkt imponerande, varför inte satsa på att försöka ha med flertalet funktioner från start? Nu blir det ju användarna som får nån slags beta-version av den faktiska launchern.

Jo! Det tog Steam ca: 10 år att få till en någolunda fungerande tjänst. Epic är Steam i hasorna om ca: 1-2 år. Oerhört imponerande. Och detta utan att blåsa sina kunder dessutom. Dag ett. Inget annat bolag har gjort detta före Epic. Man blir impad.

Medlem
Skrivet av vilma:

Så Epic är så väl med i racet alla redan? Allt detta efter några veckor i branschen? Tog väl Steam närmare ett decennium att fylla hälften av Epics lista där? Imponerande.

Hur får du det till imponerande! Dom har ju redan vetandet att där ska finnas fler funktioner men lägger inte in det. Som om att en my billstilverkare skulle börja med att göra en T-ford för det var där Ford startade.

Medlem

Det är ok, jag kan vänta.

Avstängd
Skrivet av bleken:

Hur får du det till imponerande! Dom har ju redan vetandet att där ska finnas fler funktioner men lägger inte in det. Som om att en my billstilverkare skulle börja med att göra en T-ford för det var där Ford startade.

Man har inte dom förutsättningarna än. För små och nya. Nope! Inte alls på det viset.

Gen
Medlem

Det känns dessvärre som att det bara är för konsumenter att svälja detta med hull och hår för det känns inte som att EGS kommer sakta ner tåget utan det kommer istället fortsätta köra med oförändrad hastighet rakt i konsumenternas nyllen. Sen att vissa väljer att stå på spåret med öppna armar samt leende på läpparna och bli överkörda är ju svårt att förstå men men...

Skrivet av Waliant:

Kan någon förklara för mig hur exklusivitet till Epic store är positivt för någon konsument?

Fem sidor senare och ingen kan svara på den frågan eftersom det inte finns något svar på den. EGS exklusiva deals ger noll fördelar för oss konsumenter trots citatet nedan tappra men ack så felaktiga försök.

Skrivet av maaex:

Att epic tar en mindre cut än valve leder ju till mer pengar till utvecklaren, vilket förhoppningsvis leder till bättre/fler spel i längden?

Skrivet av Rydell1986:

Hahaha herregud vilken salty och osann bild.

Listan är lite väl detaljerad och det där med Chi-Com spying är väl en teori (om än möjlig pga Tencent) men det mesta stämmer faktiskt på pricken. Du får tex gärna visa var forumet eller reviews är i EGS launchern tack.

Medlem
Skrivet av vilma:

Man har inte dom förutsättningarna än. För små och nya. Nope! Inte alls på det viset.

dom har ju bättre förutsättningar.. Valve har fått bygga upp dom sakerna en efter en för kanske tekniken inte fanns eller man inte visste folk ville ha den funktionen... Nu Epic vet om det och tekniken finns för att steam har gjort och Epic och dom har pengarna.

Avstängd
Skrivet av bleken:

dom har ju bättre förutsättningar.. Valve har fått bygga upp dom sakerna en efter en för kanske tekniken inte fanns eller man inte visste folk ville ha den funktionen... Nu Epic vet om det och tekniken finns för att steam har gjort och Epic och dom har pengarna.

Nej. Valve tog och plockade redan installerade välfungerande plattformar andra använt sig av i åratal. Inget nytt där. Det enda Valve gjorde annorlunda var att införa digitala downloads av spel. Ingen affär. Handla från soffan. Resten av plattformen är lånad eller rippad från andra.

Medlem
Skrivet av vilma:

Nej. Valve tog och plockade redan installerade välfungerande plattformar andra använt sig av i åratal. Inget nytt där. Det enda Valve gjorde annorlunda var digital download. Ingen affär. Handla från soffan. Resten av plattformen är lånad eller rippad från andra.

kanske dom gjorde.. MEN då e det ju värre att Epic inte lyckas lägga in dom funktionerna.. För Epic games är ett större och äldre företag och mer anställda än Valve

Moderator | Testpilot

Hejsan allesammans!

Kul att få läsa alla tankar och åsikter gällande hela situationen, dock skulle jag vilja att vi håller det på en sansad nivå.

Det finns ingen anledning att dumförklara någon, använda sig av fula ord och annat. Sådant hör inte hit och är inget jag vill se i forumet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Aja, sparar man mer pengar. Finns nog tusen andra spel att spela när det väl släpps. Allt släpps på Steam förr eller senare.

Medlem
Skrivet av vilma:

Så Epic är så väl med i racet alla redan? Allt detta efter några veckor i branschen? Tog väl Steam närmare ett decennium att fylla hälften av Epics lista där? Imponerande.

Imponerande är inte ordet jag skulle välja, det finns många skäl att det tog Steam lång tid, teknik är ett av dem.
Epic däremot har haft tid pengar och teknik för att genomföra detta, och om någon/några redan gjort 80% av jobbet så att andra redan från början har ett "skal" att utgå ifrån vad gällande saker som borde finnas och vad användare vill ska finnas så tycker jag inte imponerande är ordet man använder för en sådan undermålig produkt det är just nu.

Medlem

Herregud vad barnsliga folk är, spelar absolut NOLL roll vart spelet släpps, vill man spela spelet spelar men det... Men ska ni vara så motstridiga så är det ju eran förlust, inte min.
Oj vad de ska pangas i september!

Medlem
Skrivet av naess91:

Herregud vad barnsliga folk är, spelar absolut NOLL roll vart spelet släpps, vill man spela spelet spelar men det... Men ska ni vara så motstridiga så är det ju eran förlust, inte min.
Oj vad de ska pangas i september!

Hade du sagt samma sak om spelet släppts exklusivt på gamestop? Att folk är barnsliga dvs.

Inaktiv
Skrivet av jk78ki:

Väx upp och sluta ha åsikter och principer, svälj allt företagen tvingar på konsumenter.

”företagen tvingar på konsumenter”? Vilket företag tvingar dig att köpa Borderlands 3 eller någon annan produkt? Patetiska försök till ursäkter att ta vad man vill ha utan att betala. Väx upp

Medlem
Skrivet av Bennii:

Ja, exakt det jag menar. De flesta som försöker applicera politik på Epic-debatten skiter lika mycket i kineserna som du gör. Det är bara deras dåliga ursäkt.

Aah ok missförstod dig lite

Medlem
Skrivet av maaex:

Att epic tar en mindre cut än valve leder ju till mer pengar till utvecklaren, vilket förhoppningsvis leder till bättre/fler spel i längden?

Villet är fel, det leder till mer pengar åt utgivaren. tvivlar starkt på att utvecklarna får en krona mera.

Därav också randys tweet.

Medlem

Aha, ännu ett spel man inte behöver skaffa.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av anon_119148:

”företagen tvingar på konsumenter”? Vilket företag tvingar dig att köpa Borderlands 3 eller någon annan produkt? Patetiska försök till ursäkter att ta vad man vill ha utan att betala. Väx upp

Om man vill ha BL3 tvingas man till epic.
Väx up och sluta medvetet missförstå.

Medlem

Lite kul.

Just nu ligger steam nere, du kan inte ens starta det i offlinemode. Men, som tur är. Har man inte alla spel på just steam, så nu kan man bara starta uplay/origin eller någon annan tjänst och spela något annat.

Ingen som tänker att steam kanske skiter i allt en dag och stänger ner allt? Då står man där med byxorna nere.

Skrivet av unoR:

Lite kul.

Just nu ligger steam nere, du kan inte ens starta det i offlinemode. Men, som tur är. Har man inte alla spel på just steam, så nu kan man bara starta uplay/origin eller någon annan tjänst och spela något annat.

Ingen som tänker att steam kanske skiter i allt en dag och stänger ner allt? Då står man där med byxorna nere.

Funkar för mig så... Yay?

Även om vi skulle stå inför en realitet att Steam måste lägga ner sin verksamhet så skulle de nog åtgärda så att kunderna kan få ner sina spel.

Å andra sidan är det ju inget som säger att vårat elnät kommer att palla med i längden heller. Elnätets infrastruktur som det är nu är ju under all kritik och blir inte bättre. Yay, privatisering.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Funkar för mig så... Yay?

Även om vi skulle stå inför en realitet att Steam måste lägga ner sin verksamhet så skulle de nog åtgärda så att kunderna kan få ner sina spel.

Å andra sidan är det ju inget som säger att vårat elnät kommer att palla med i längden heller. Elnätets infrastruktur som det är nu är ju under all kritik och blir inte bättre. Yay, privatisering.

Tror faktiskt det står någonstans att om de lägger ned nån gång så löser de det så alla får ha spelen kvar.
Jag TROR det stod nånstans i någon Q&A eller om det var ToS.
Jag kan också drömt det.

Medlem
Skrivet av naess91:

Herregud vad barnsliga folk är, spelar absolut NOLL roll vart spelet släpps, vill man spela spelet spelar men det... Men ska ni vara så motstridiga så är det ju eran förlust, inte min.
Oj vad de ska pangas i september!

De flesta som gnäller kommer nog spela det i september också, men slipper betala för det.
Win-Win

Skriv svar