Borderlands 3 till pc ser ut att bli Epic store-exklusivt

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Hur tänker dem som jag? Jag kan inte alls relatera till de som skriver här just nu? Jag skiter fullständigt i vilken affär spelen släpps till, det är aldrig något som irriterat mig. Jag skiter även fullständigt i Kina och deras regim och vad dem gör. Jag är fullt medveten om att världen vi lever i har en jävla mass piss och skit i sig men jag är inte den som kommer engagera mig i det för att göra det bättre.

Jag bryr mig om mig själv och människorna som jag delar mitt liv med. Allt annat är w/e för mig. Det är bra att folk vill bry sig om vad som händer på andra sidan planeten men jag är inte en av dem.

Ja, exakt det jag menar. De flesta som försöker applicera politik på Epic-debatten skiter lika mycket i kineserna som du gör. Det är bara deras dåliga ursäkt.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Jag förstår ditt argument men jag håller inte med. Exklusivitet är cancer i spelbranchen tycker jag.

Även om jag inte köper spelet, och skulle tanka det så är det ingen förlust. En person som laddar ner spelet är lika mycket värt som någon som inte köper spelet.

Att piracy skulle minska spelköp är en myt.

Detta var det dummaste jag hört. Att piratkopierad spel inte skulle minska spelköp? Varje nerladdning är ett potentiellt spelköp som företagen går miste om.

Klart som fan det minskar. Finns till och med rapporter som visar att pga piratkopiering i olika branscher inom bara europa så går företag samlat back ca 60 miljarder euro.

Skrivet av Striva:

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/st%C3%B6...

https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6ld

https://www.saob.se/artikel/?seek=st%C3%B6ld&pz=1

Där har du lite länkar som du kan läsa och lära dig något då du verkar ha skapat dig några egna definitioner.

För citera det här igen för att peka på vad som faktiskt understryker min poäng.

NE: Eftersom jag inte köper NE:s tjänst så kan jag inte se hela artikeln. Men jag gissar på att det kommer att avhandla att gärningsmannen uppsåtligen tar annans egendom eller lösöre för egen vinning. Att det särskiljer sig juridiskt och idag används oegentligt och bildligt.

Wiki: " i dagligt tal används ibland ordet "stöld" oegentligt även om andra former av tillgrepp".

SAOB: "i oeg. l. bildl. anv. av 1; särsk. om plagiat". Återigen oegentligt och bildligt användande av ordet.

Jag är inte emot användandet av oegentliga uttryck men i en diskussion blir det en riktigt låg nivå på argumenten.

Den juridiska definitionen av stöld, framarbetad genom juridisk praxis, är ännu styltigare än den förenklade definition jag drog fram. Bland annat måste det röra sig om en besittning, det som stjäls måste besittas av brottsoffret och grundkravet för en besittning är att det måste vara fysiskt. Jag tvivlar på att någon som olovligen laddar ner ett spel gör det från utgivarnas besittning.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd

Det var som sjutton. Detta också? Man rockar tydligen helfett på Epic Store. Heja, heja! Bra gjort.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

För citera det här igen för att peka på vad som faktiskt understryker min poäng.

NE: Eftersom jag inte köper NE:s tjänst så kan jag inte se hela artikeln. Men jag gissar på att det kommer att avhandla att gärningsmannen uppsåtligen tar annans egendom eller lösöre för egen vinning. Att det särskiljer sig juridiskt och idag används oegentligt och bildligt.

Wiki: " i dagligt tal används ibland ordet "stöld" oegentligt även om andra former av tillgrepp".

SAOB: "i oeg. l. bildl. anv. av 1; särsk. om plagiat". Återigen oegentligt och bildligt användande av ordet.

Jag är inte emot användandet av oegentliga uttryck men i en diskussion blir det en riktigt låg nivå på argumenten.

Den juridiska definitionen av stöld, framarbetad genom juridisk praxis, är ännu styltigare än den förenklade definition jag drog fram. Bland annat måste det röra sig om en besittning, det som stjäls måste besittas av brottsoffret och grundkravet för en besittning är att det måste vara fysiskt. Jag tvivlar på att någon som olovligen laddar ner ett spel gör det från utgivarnas besittning.

"Besittning är en juridisk term för faktisk rådighet över saker eller rättigheter, det vill säga att man har kontroll över saken eller rättigheten."

Så vitt jag vet är en rättighet ingen fysisk sak.

Företag kan alltså vara i besittning av immateriella rättigheter (som upphovs- och patenträtt).

Så alltså laddar du ner produkter som kommer ifrån deras upphovsrätter som de är i besittning av.

Ergo, Du stjäl ifrån dem.

Skrivet av 1337Figaro:

Ok. Detta är verkligen inte för att trycka ner någon eller så kanske jag får mig själv att låta korkad. Men jag pallar fan inte gå runt med den där mentaliteten när det kommer till spel, film och andra saker jag gör för att ha lite kul på min fritid. Man kan fan inte göra något i dagens samhälle utan att politik ska glida in och göra alla sura.

Nej jag har undvikit den gropen och kommer fortsätta göra det. Om folk vill spendera sin psykiska hälsa på det där så fine men jag vägrar.

Det är konsekvensen av ett närmast gränslöst informationsteknologiskt samhälle.

En kan ju också tänka att i ett demokratiskt samhälle så är det var och ens skyldighet att tänka på sådant här. Förhoppningsvis är de myndigheter som ska värna vår säkerhet på tårna, så att du slipper att nyttja hjärnan till mer än att konsumera lättsam underhållning.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av aT1C:

Dom sa på reveal eventet för Borderlands 3 att det kommer till Steam?

Nej? kan jag inte säga att jag minnas, timestamp?

Skrivet av Blackwolfe:

Steam loggan fanns i trailern också.

Nej, dom undvek det rätt noga där också. dom hänvisar endast till www.borderlands.com

däremot finns steamloggan med i trailersarna för Bl1 Remastered och Bl2 texturpacken.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Metroid:

Jag har nog aldrig sett någon här klaga när alla spel släpptes exklusivt på Steam. Då var det inga problem med "monopol".

Om det går att köpa spelen på olika ställen, exv greenmangaming, eller annan butik eller fysiskt så är det okej, då är Steam enbart DRM för spelet. Då är det inte monopol.

Om man endast kan köpa spelet i Epics affär, då är det monopol, och det är det jag är emot helt och hållet.
men eftersom vi inte vet om det är så än (vad jag vet?) så hoppas jag på att jag kan få köpa spelet i den affär jag själv vill som säljer det.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av LinkXLank:

"Haha, [valfri affär] har en produkt som min favorit affär inte har. Ska nog ta åh stjäla den såfall." Bästa logiken någonsin.

"Jag vill inte ge utvecklarna mina pengar för ett spel de lagt tid på att utveckla som jag vill spela, bara för att jag är saltig. Bäst jag laddar ner det istället."

Take your pick, kan säkert knåpa ihop flera. Helt underbart att tänka på det sättet. Köp spelet och stödja utvecklarna eller köp det inte.

Tror fler utvecklare kommer fortsätta att hoppa iväg till Epic sålänge Steam är en sämre deal. Helt förståeligt.

Jag kanske inte vill göra ett utbyte av all min data till kinesiska staten mot att få uppleva spelet? Tycker inte det känns som en rimlig affär. Däremot har du rätt att det moraliskt rätta är att bara låta bli spelet, vilket jag kommer göra.

Medlem
Skrivet av Striva:

Rent ekonomiskt har spelföretagen förlorat en inkomstkälla då personen i fråga kommit över spelet utan att betala. (stöld)
Om du skiter i att köpa spelet och skiter i att tanka det har spelföretagen varken tjänat något eller förlorat något då ingen vara eller tjänst har bytt händer.

Tack för svaret Henrik Pontén, men ekonomiskt gör det ingen skillnad för företaget. Jag håller nog med Gabe att "Piracy is almost always a service problem".

Skrivet av Rydell1986:

"Besittning är en juridisk term för faktisk rådighet över saker eller rättigheter, det vill säga att man har kontroll över saken eller rättigheten."

Så vitt jag vet är en rättighet ingen fysisk sak.

Besittning
Att (med eller utan rätt) inneha någon sak.

Att besitta något innebär att man har saken under omedelbar kontroll. En bil stående på gatan besitts av den som har nycklarna till bilen. Dock anses inte en restauranggäst vara i besittning av de bestick han äter med, eftersom detta användande står under annans omedelbara uppsikt.

___________________

Rättighet i ditt exempel (vilket jag gissar är från Wikipedia) är enligt rättsfallen andelar i fysiska ting, d.v.s. att man delar rätten till en sak.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Bakerman:

Däremot har du rätt att det moraliskt rätta är att bara låta bli spelet, vilket jag kommer göra.

Och där har vi poängen som alla borde läsa och ta till sig istället för att ladda ner spelet illegalt och påstå att det är utgivarens eget fel.

Medlem
Skrivet av Govein:

Jag minns när man hade flera disketter och cd-skivor till ett spel. Nu har vi flera launchers. Känns inte som världens grej för mig att klicka på en annan ikon.

Vet inte hur många gånger det ska behöva upprepa detta men majoriteten har inte egentligen problem med att det är flera launchers utan att det är Epic. Det är huvudsaken till att jag inte köper ett enda spel därifrån eller ens har ett konto hos dem. Skulle steam göra samma sak så hade jag hoppat dem också.

Om eller när Epic levererar en värdig och färdig produkt som inte är användare fientlig då är det ok. Men tills de uppdaterar sina användarvillkor och inte plockar olovlig data från mig eller sprider den vidare och så vidare och så vidare så blir det inga pengar spenderade där.
Det betyder dock inte att jag kommet pirata spelen istället, jag har en tillräcklig backlog för att inte bry mig om något jag inte tänker stödja.

Skrivet av Bennii:

Och där har vi poängen som alla borde läsa och ta till sig istället för att ladda ner spelet illegalt och påstå att det är utgivarens eget fel.

Dessutom finns det bara positiva aspekter med att vänta med att köpa spelet till dess att exklusiviteten tar slut. Det blir billigare, det är i ett mer färdigt skick och ofta följer släppta DLC med utan extra kostnad.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag skaffar det ändå.

Medlem
Skrivet av LinkXLank:

"Haha, [valfri affär] har en produkt som min favorit affär inte har. Ska nog ta åh stjäla den såfall." Bästa logiken någonsin.

"Jag vill inte ge utvecklarna mina pengar för ett spel de lagt tid på att utveckla som jag vill spela, bara för att jag är saltig. Bäst jag laddar ner det istället."

Take your pick, kan säkert knåpa ihop flera. Helt underbart att tänka på det sättet. Köp spelet och stödja utvecklarna eller köp det inte.

Tror fler utvecklare kommer fortsätta att hoppa iväg till Epic sålänge Steam är en sämre deal. Helt förståeligt.

Tror fler hoppar på Pirattåget vilket också är helt förståeligt

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Besittning
Att (med eller utan rätt) inneha någon sak.

Att besitta något innebär att man har saken under omedelbar kontroll. En bil stående på gatan besitts av den som har nycklarna till bilen. Dock anses inte en restauranggäst vara i besittning av de bestick han äter med, eftersom detta användande står under annans omedelbara uppsikt.

___________________

Rättighet i ditt exempel (vilket jag gissar är från Wikipedia) är enligt rättsfallen andelar i fysiska ting, d.v.s. att man delar rätten till en sak.

Javisst är det från Wikipedia, det vet du ju, det var ju därifrån du fick ditt bilexempel EDIT: (såg nu att du kopierat från lagen.nu)

Men jag är inte den som är den, Jag läste på mer (riktigt intressant läsning) då juridik är kul och visst har du rätt i din tolkning.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Har aldrig varit "Exklusivt" på steam.
Valve har inte frågat utgivare att sälja spelen på steam, det har dom gjort själva.
Dom har valt steam för det har varit den bästa / största affären.

Det har alltid funnits andra alternativ.
Men såklart mindre kända, t.ex. lilla kära GOG som vill alla tycker om, men knappt använder för pappa steam är bäst med features.

Varken du eller jag känner till hur Valve har förhandlat till sig spelen i deras affär.

Skrivet av CliQue-SinneD:

Om det går att köpa spelen på olika ställen, exv greenmangaming, eller annan butik eller fysiskt så är det okej, då är Steam enbart DRM för spelet. Då är det inte monopol.

Om man endast kan köpa spelet i Epics affär, då är det monopol, och det är det jag är emot helt och hållet.
men eftersom vi inte vet om det är så än (vad jag vet?) så hoppas jag på att jag kan få köpa spelet i den affär jag själv vill som säljer det.

Hur resonerade du innan man kunde köpa Steam-spel billigare på andra ställen?


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Skrivet av Vercadi:

Jag förstår ditt argument men jag håller inte med. Exklusivitet är cancer i spelbranchen tycker jag.

Även om jag inte köper spelet, och skulle tanka det så är det ingen förlust. En person som laddar ner spelet är lika mycket värt som någon som inte köper spelet.

Att piracy skulle minska spelköp är en myt.

När jag läste ditt inlägg fick jag 2 frågor som du kanske kan svara på.
1 - Vem ska betala för utvecklingen?
2 - Så om ingen köper spelet utan alla laddar ner det istället så är alla nöjda och glada?

Medlem

Enda problemet jag ser är att jag personligen vill ha den liggandes på samma ställe som jag har de andra borderlands spelen - annars spelar det inte mig någon större roll.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Metroid:

Varken du eller jag känner till hur Valve har förhandlat till sig spelen i deras affär.

Hur resonerade du innan man kunde köpa Steam-spel billigare på andra ställen?

Exakt.
Men dom har sagt själva att dom försöker vara hands-off så mycket dom kan.
Så med bara det så kan vi utgå med att dom inte gör ett piss.

När var senaste gången du läst på twitter eller liknande att ett spel skulle vara exklusivt till steam?


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Den här och alla andra trådar där folk gråter om Epic Game Store och skryter om att de ska ladda ner spelet istället för mig att bara tänka på en sak..
Hade jag varit spelutvecklare så hade jag nog sagt "Fuck PC Master Race" och hållt mig till göra konsolspel. För många av er är fan inte värda besväret att göra spel åt.

Varför släpps Borderlands 3 på Epic Game Store? För att Epic tar bara 7% för spel som använder Unreal Engine. Varför i helvete ska de då ge Steam 30%?

Medlem

Som parentes finner jag det "lustigt" att samma människor som sprider sina digitala spår* runtomkring sig dagligen utan att ens tänka på det finner det obehagligt att Kina vet vilka spel ni spelar och vilka ni har på vän-listan.

* Aktivitet på sociala medier, bankortsbetalningar, kundmedlemsskapshistorik i affärer, SMS, telefonsamtal, data som skickas trådlöst och kan snabbas upp, regnr vid trängselskatt - i princip allt man gör som inte sker 100 % offline.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Exakt.
Men dom har sagt själva att dom försöker vara hands-off så mycket dom kan.
Så med bara det så kan vi utgå med att dom inte gör ett piss.

När var senaste gången du läst på twitter eller liknande att ett spel skulle vara exklusivt till steam?

Det innebär inte automatiskt att de faktiskt inte försöker, eller har försökt, med exakt samma tillvägagångssätt som Epic.

Jag har aldrig läst om det på Twitter, men fortfarande finns det många spel som endast har sålts på Steam. Så relevansen är ganska otydlig får jag nog säga.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Medlem

Då blir det att vänta tills det kommer till steam. Alternativt pirata, beroende på hur bra det blir.

Till er som det sticker ordentligt i ögonen på att men inte vill ha med Epic att göra; ni kommer inte få någon att ändra sig. Det är vår rätt som konsumenter att gnälla.
Och ja, jag kommer pirata skiten om jag känner för det, jag kan sluta när utvecklarna ligger på gränsen till konkurs.

Skrivet av conthox:

Som parentes finner jag det "lustigt" att samma människor som sprider sina digitala spår* runtomkring sig dagligen utan att ens tänka på det finner det obehagligt att Kina vet vilka spel ni spelar och vilka ni har på vän-listan.

* Aktivitet på sociala medier, bankortsbetalningar, kundmedlemsskapshistorik i affärer, SMS, telefonsamtal, data som skickas trådlöst och kan snabbas upp, regnr vid trängselskatt - i princip allt man gör som inte sker 100 % offline.

Vilket är anledningen till att vi fick in GDPR som en käftsmäll för företag. Tyskarna vet minsann hur böter ska delas ut.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Hahaha herregud vilken salty och osann bild.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Vet inte hur många gånger det ska behöva upprepa detta men majoriteten har inte egentligen problem med att det är flera launchers utan att det är Epic. Det är huvudsaken till att jag inte köper ett enda spel därifrån eller ens har ett konto hos dem. Skulle steam göra samma sak så hade jag hoppat dem också.

Om eller när Epic levererar en värdig och färdig produkt som inte är användare fientlig då är det ok. Men tills de uppdaterar sina användarvillkor och inte plockar olovlig data från mig eller sprider den vidare och så vidare och så vidare så blir det inga pengar spenderade där.
Det betyder dock inte att jag kommet pirata spelen istället, jag har en tillräcklig backlog för att inte bry mig om något jag inte tänker stödja.

Jo jag förstår och kan inte jättemycket om denna del av diskussionen. Dock svarade jag på ett inlägg där någon talade om just flertalet launchers. Mig personligen så räcker det att jag kan starta spelet. Men har full förståelse för att folk eftersträvar andra saker som konsumenter och är mer införstådda med informationsdelning osv. Hade jag varit införstådd och brytt mig mer hade kanske även jag haft starka åsikter om den delen av ämnet.

Avstängd

Så Epic är så väl med i racet alla redan? Allt detta efter några veckor i branschen? Tog väl Steam närmare ett decennium att fylla hälften av Epics lista där? Imponerande.

Skriv svar