Borderlands 3 till pc ser ut att bli Epic store-exklusivt

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Stöld är nyttjandet av fysiska föremål och/eller egendomar utan tillåtelse. Det är vad stöld faktiskt innebär.
Men jag antar att sådana svåra definitioner kanske kan åsidosättas för att få in diskussionspoänger på lägre nivåer.

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/st%C3%B6...

https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6ld

https://www.saob.se/artikel/?seek=st%C3%B6ld&pz=1

Där har du lite länkar som du kan läsa och lära dig något då du verkar ha skapat dig några egna definitioner.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

är fortfarande en ikon till... och jag personligen har inte en enda ikon på mitt skrivbord.

Ok, då antar jag att: 1) Det är mer en principsak än en praktisk sak 2) Om man väljer att inte ha ikonerna på skrivbordet av någon anledning så väljer man ju aktivt bort smidigheten med att starta ett spel, oavsett launcher, direkt med ett dubbelklick.

Skrivet av Snake Plissken:

och sen ska man fortsätta så som du vill med alla andra spel åxå när där finns 20-30 olika launchers för alla tar och gör exclusive

Nu är det väl osannolikt att det blir så många, speciellt att det blir exclusives till varje. Vi får nog ta det den dagen det kommer.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Kristus asså är verkligen människor så här bittra? Det är ett spel ok? Varför bli så jävla snedriven av att det säljs i en annan butik? Jag förstår att det är jättejobbigt när man är en passionerad gamer och sånt här händer, ser bara så jävla skevt ut när man läser vissa kommentarer här. Är det seriöst SÅÅÅ jobbigt att ha en extra ikon eller launcher? Med tanke på hur folk reagerar tror jag det är ett problem som ligger lite djupare än så för er. Jag har själv OCD så saker som en extra ikon skulle kunna vara jobbigt om det var sånt som triggade mig men fortfarande vissa reaktioner folk ger här i kommentarsfältet är verkligen sjukt överdrivna och det måste vara någon annan typ av djup ilska ni har som ni tar ut över detta.

För min del handlar det om att inte stödja kinesisk ekonomi mer än som minimalt behövs. Launcher är bara ett symptom på sjukdomen Epic Store.


signatur

I drank what?

Skrivet av Striva:

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/st%C3%B6...

https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6ld

https://www.saob.se/artikel/?seek=st%C3%B6ld&pz=1

Där har du lite länkar som du kan läsa och lära dig något då du verkar ha skapat dig några egna definitioner.

Jag gillar att samtliga av dina länkar understryker min poäng.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av conthox:

Ok, då antar jag att: 1) Det är mer en principsak än en praktisk sak 2) Om man väljer att inte ha ikonerna på skrivbordet av någon anledning så väljer man ju aktivt bort smidigheten med att starta ett spel, oavsett launcher, direkt med ett dubbelklick.

Nu är det väl osannolika att det blir så många, speciellt om det blir exclusives till varje. Vi får nog ta det den dagen det kommer.

tycker det e mer praktiskt att inte ha en massa ikoner som man får leta rundor på i skrivbordet,


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Testpilot
Skrivet av Striva:

Rent ekonomiskt har spelföretagen förlorat en inkomstkälla då personen i fråga kommit över spelet utan att betala. (stöld)
Om du skiter i att köpa spelet och skiter i att tanka det har spelföretagen varken tjänat något eller förlorat något då ingen vara eller tjänst har bytt händer.

Man förlorar ingen inkomstkälla då personen ändå inte köper spelet. Det är ett nollsumme spel inte ett spel med minus-siffror och förlorad inkomst som inte existerar.

För att återgå till ämnet.

Jag vill se att de har bra priser på spelen de nu släpper exklusivt. Om de i sin tur trissar upp priset för oss konsumenter är det ju ingen bra lösning även om utgivarna jublar eftersom de får mer av kakan. Men kakan blir i slutändan snart mindre eftersom priset är högt.

Skrivet av 1337Figaro:

Kristus alltså är verkligen människor så här bittra? Det är ett spel ok, något ni engagerar er i för att ha kul eller? Varför bli så jävla snedriven av att det säljs i en annan butik? Jag förstår att det är jättejobbigt när man är en passionerad gamer och sånt här händer men ser bara så jävla skevt ut när man läser vissa kommentarer här. Är det seriöst SÅÅÅ jobbigt att ha en extra ikon eller launcher? Med tanke på hur folk reagerar tror jag det är ett problem som ligger lite djupare än så för er. Jag har själv OCD så saker som en extra ikon skulle kunna vara jobbigt om det var sånt som triggade mig men fortfarande vissa reaktioner folk ger här i kommentarsfältet är verkligen sjukt överdrivna och det måste vara någon annan typ av djup ilska ni har som ni tar ut över detta.

För min del handlar det om att det är ett osunt agerande på spelmarknaden som riskerar att få mycket dåliga effekter på spelbranschen i stort och det bör väckas röster mot det.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Kristus asså är verkligen människor så här bittra?
Det är ett spel ok?
Varför bli så jävla snedriven av att det säljs i en annan butik?
Jag förstår att det är jättejobbigt när man är en passionerad gamer och sånt här händer men seriöst, ser bara så jävla skevt ut när man läser vissa kommentarer här.
Är det seriöst SÅÅÅ jobbigt att ha en extra ikon eller launcher?
Med tanke på hur folk reagerar tror jag det är ett problem som ligger lite djupare än så för er.
Jag har själv OCD så saker som en extra ikon skulle kunna vara jobbigt om det var sånt som triggade mig men fortfarande vissa reaktioner folk ger här i kommentarsfältet är verkligen sjukt överdrivna och det måste vara någon annan typ av djup ilska ni har som ni tar ut över detta.

Holy Shit radbrytning mannen.
**FIXED**

Det handlar om girighet hos utgivarna.
Dom bryr sig inte ett smack om konsumenten.

Om dom brydde sig om oss så skulle vi ha tillgång till dessa spel på andra affärer också, som t.ex. Steam och GOG-
Sen kunde dom sälja spelet billigare på TGS / Tencent Games Store för att kompensera för de funktioner som programmet / affären inte har, men som de konkurrerande affärerna har.
Att låsa ner det till en affär är dåligt för dig som konsument.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Använder redan Ubisoft launcher, Origin, Steam, GoG, känner verkligen inte att jag vill ha ännu en. Vill inte ha ännu en launcher där jag behöver regga konto, ge ut uppgifter bli bombad med reklam och ännu ett ställe som potentiellt kan bli hackat så man behöver byta lösenord.

Medlem

@Mirage: Varför bry sig om vad som händer i Kina och deras ekonomi? Jag kan tycka det är bra att folk står emot saker dem tycker är orättvist men samtidigt. Blir inte våra liv enklare om vi bara väljer att skita i småsaker och go with the flow. Varför bry sig om kineserna? Jag vet att om "hela världen tänkte så yadda yadda" men nu handlar det om ett spel. Folk stödjer en jädra massa sjuka industrier via kläder, smink, medicin etc. Nu kanske du är jätte engagerad i att inte handla sånt vad vet jag. Men ett spel som påverkar vad som händer i Kina. Varför inte bara ignorera det och spela spelet och får mer glädje av produkten?

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

tycker det e mer praktiskt att inte ha en massa ikoner som man får leta rundor på i skrivbordet,

Om man nu stirrar sig blint på antalet ikoner osv, då kan jag rekommendera Windows 10. Tryck Win för att få upp startmenyn, börja skriv namnet på spelet du vill spela. När rätt ikon/menyval kommer upp i sökresultaten så tryck Enter eller klicka. Smidigare än så får man inte.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

@Mirage: Varför bry sig om vad som händer i Kina och deras ekonomi? Jag kan tycka det är bra att folk står emot saker dem tycker är orättvist men samtidigt. Blir inte våra liv enklare om vi bara väljer att skita i småsaker och go with the flow. Varför bry sig om kineserna? Jag vet att om "hela världen tänkte så yadda yadda" men nu handlar det om ett spel. Folk stödjer en jädra massa sjuka industrier via kläder, smink, medicin etc. Nu kanske du är jätte engagerad i att inte handla sånt vad vet jag. Men ett spel som påverkar vad som händer i Kina. Varför inte bara ignorera det och spela spelet och får mer glädje av produkten?

För det påverkar världsekonomin. Kina är en ekonomisk stormakt som blir större och större, delvis genom resonemang såsom ditt.
klart livet blir enklare om du skiter i saker och bara gör som regimen/företagen/din partner säger åt dig. Det betyder inte det är rätt. Vill du ha ett enkelt liv, så säg ja till allt. Ingen blir upprörd och du får inga direkta problem. Förtydligande: det kinesiska folket är absolut inte problemet. Det är regimen. Jag är inte jätteengagerad, men jag försöker att undvika stödja diktaturer så långt det går.

Var och en gör som de vill, jag bara förklarar hur jag tänker.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Holy Shit radbrytning mannen.
**FIXED**

Det handlar om girighet hos utgivarna.
Dom bryr sig inte ett smack om konsumenten.

Om dom brydde sig om oss så skulle vi ha tillgång till dessa spel på andra affärer också, som t.ex. Steam och GOG-
Sen kunde dom sälja spelet billigare på TGS / Tencent Games Store för att kompensera för de funktioner som programmet / affären inte har, men som de konkurrerande affärerna har.
Att låsa ner det till en affär är dåligt för dig som konsument.

Dem bryr sig om våra pengar och dem som sitter högt i pyramiden kommer göra vad de kan för att få så mycket $$$ som möjligt. Jag är medveten om att orättvisor finns men folk blir verkligen extremt uppjagade över saker som i slutänden inte kommer ha någon direkt effekt över deras liv. Jag har bara svårt att förstå att människor reagerar så över saker som i mina ögon är bagateller i den stora "helheten".
Men mina ögon är ingen annans så jag förstår att det är lätt för mig att säga så.

Medlem
Skrivet av Mirage:

För det påverkar världsekonomin. Kina är en ekonomisk stormakt som blir större och större, delvis genom resonemang såsom ditt.
klart livet blir enklare om du skiter i saker och bara gör som regimen/företagen/din partner säger åt dig. Det betyder inte det är rätt. Vill du ha ett enkelt liv, så säg ja till allt. Ingen blir upprörd och du får inga direkta problem. Förtydligande: det kinesiska folket är absolut inte problemet. Det är regimen. Jag är inte jätteengagerad, men jag försöker att undvika stödja diktaturer så långt det går.

Var och en gör som de vill, jag bara förklarar hur jag tänker.

Då antar jag att du bojkottar alla spel som använder sig av Unreal Engine också alltså?

Skrivet av conthox:

Om man nu stirrar sig blint på antalet ikoner osv, då kan jag rekommendera Windows 10. Tryck Win för att få upp startmenyn, börja skriv namnet på spelet du vill spela. När rätt ikon/menyval kommer upp i sökresultaten så tryck Enter eller klicka. Smidigare än så får man inte.

mappen kommer upp men ingen start alternativ av spelet.. så då e det lättare att ha det samlat på samma launchers där man kan söka och starta.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

@Rydell1986: Nej, de har redan fått licenspengarna av företaget som licensierar motorn. Jag tvivlar starkt på att det avtalet går ut på att få royalties på sålda spel från de som betalt licenspengar.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag gillar att samtliga av dina länkar understryker min poäng.

Jadu, vet inte riktigt vart man ska gå nu då du inte verkar kunna läsa.

Men du har kvar länkarna ifall du skulle vilja se över dem lite mer och förhoppningsvis lära dig något.

Skrivet av 1337Figaro:

@Mirage: Varför bry sig om vad som händer i Kina och deras ekonomi? Jag kan tycka det är bra att folk står emot saker dem tycker är orättvist men samtidigt. Blir inte våra liv enklare om vi bara väljer att skita i småsaker och go with the flow. Varför bry sig om kineserna? Jag vet att om "hela världen tänkte så yadda yadda" men nu handlar det om ett spel. Folk stödjer en jädra massa sjuka industrier via kläder, smink, medicin etc. Nu kanske du är jätte engagerad i att inte handla sånt vad vet jag. Men ett spel som påverkar vad som händer i Kina. Varför inte bara ignorera det och spela spelet och får mer glädje av produkten?

Dels har vi att Kinas utrikeshandel kan påverka alla världens ekonomier om de får mycket stort inflytande. Genom detta kan de tilltvinga sig fördelar både på den globala marknaden och inom den globala utrikespolitiken i en framtid där ekonomier kommer att kämpa mot varandra, kanske till och med genom krigföring.

Dels blir det faktiskt lite extra känsligt när det gäller spel. Om spelen skulle visa sig öppna bakdörrar till vår IT-infrastruktur kan Kina utnyttja detta för att ytterligare förstärka punkterna ovan. Vi är utsatta för utomstatliga cyberangrepp och vi får inte bli naivare än vad vi redan är.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av LinkXLank:

"Haha, [valfri affär] har en produkt som min favorit affär inte har. Ska nog ta åh stjäla den såfall." Bästa logiken någonsin.

"Jag vill inte ge utvecklarna mina pengar för ett spel de lagt tid på att utveckla som jag vill spela, bara för att jag är saltig. Bäst jag laddar ner det istället."

Take your pick, kan säkert knåpa ihop flera. Helt underbart att tänka på det sättet. Köp spelet och stödja utvecklarna eller köp det inte.

Tror fler utvecklare kommer fortsätta att hoppa iväg till Epic sålänge Steam är en sämre deal. Helt förståeligt.

Jag förstår ditt argument men jag håller inte med. Exklusivitet är cancer i spelbranchen tycker jag.

Även om jag inte köper spelet, och skulle tanka det så är det ingen förlust. En person som laddar ner spelet är lika mycket värt som någon som inte köper spelet.

Att piracy skulle minska spelköp är en myt.

Medlem

Min lösning blir att vänta tills det kommer på steam,eller köpa det till PS4.
Oavsett vilket så kommer Epics launcher aldrig hamna på min dator.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Mirage:

@Rydell1986: Nej, de har redan fått licenspengarna av företaget som licensierar motorn. Jag tvivlar starkt på att det avtalet går ut på att få royalties på sålda spel från de som betalt licenspengar.

Epic tar royalties på sålda UE-spel.

How much do I have to pay for Unreal Engine 4?
UE4 is free to use, with a 5% royalty on gross product revenue after the first $3,000 per game per calendar quarter from commercial products. Read the EULA FAQ for more details. Contact us if you require custom terms.

Dina 5% betalar för den kinesiska diktaturen. Bara så du vet.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det handlar inte om att rättfärdiga copyrightbrott. Det handlar om att inte köpa spelet, pga dåligt val av förläggaren. Därmed, en nedladdning eller ett ickeköp = samma resultat. Förläggaren missar en försäljning pga ett dåligt beslut. Deal with it.

Dåligt beslut enligt dig och det du påstår är ett rättfärdigande av copyrightbrott. Lite som att slå någon och sen säga att det var handen. Vad du gör är att du rättfärdigar nedladdning som att vara ok på grund av att någon är saltig att ett spel inte kommer på Steam. Tänk på vad du skriver.

Medlem

@Mirage: Att använda Unreal Enginge motorn är gratis. Om du väljer att släppa ditt spel på steam får du betala 5% av intäkter över 3000$ dollar per spel, per kvartal.

Väljer du dock att släppa det på Epic Games så står dem först kostnaden.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Dels har vi att Kinas utrikeshandel kan påverka alla världens ekonomier om de får mycket stort inflytande. Genom detta kan de tilltvinga sig fördelar både på den globala marknaden och inom den globala utrikespolitiken i en framtid där ekonomier kommer att kämpa mot varandra, kanske till och med genom krigföring.

Dels blir det faktiskt lite extra känsligt när det gäller spel. Om spelen skulle visa sig öppna bakdörrar till vår IT-infrastruktur kan Kina utnyttja detta för att ytterligare förstärka punkterna ovan. Vi är utsatta för utomstatliga cyberangrepp och vi får inte bli naivare än vad vi redan är.

Ok. Detta är verkligen inte för att trycka ner någon eller så kanske jag får mig själv att låta korkad. Men jag pallar fan inte gå runt med den där mentaliteten när det kommer till spel, film och andra saker jag gör för att ha lite kul på min fritid. Man kan fan inte göra något i dagens samhälle utan att politik ska glida in och göra alla sura.

Nej jag har undvikit den gropen och kommer fortsätta göra det. Om folk vill spendera sin psykiska hälsa på det där så fine men jag vägrar.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Även om jag inte köper spelet, och skulle tanka det så är det ingen förlust. En person som laddar ner spelet är lika mycket värt som någon som inte köper spelet.

Att piracy skulle minska spelköp är en myt.

Skulle aldrig påstå att de får mindre spelköp. Det är i din logik jag blev berörd mest av. Däremot tycker jag personligen att om du vill spela spelet som någon lagt en jävla massa tid att skapa, så borde du köpa det.

Precis som att nedladdning inte minskar spelköp så ökar det inte spelköp heller, såvida man inte köper senare etc. I slutändan är det såfall ett köp. Förstår du min tankegång där? Tycker inte det är en bra stil att ladda ner för en sådan sak som att det inte är på Steam, det är inte ett rimligt argument.

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

Ok. Detta är verkligen inte för att trycka ner någon eller så kanske jag får mig själv att låta korkad. Men jag pallar fan inte gå runt med den där mentaliteten när det kommer till spel, film och andra saker jag gör för att ha lite kul på min fritid. Man kan fan inte göra något i dagens samhälle utan att politik ska glida in och göra alla sura.

Nej jag har undvikit den gropen och kommer fortsätta göra det. Om folk vill spendera sin psykiska hälsa på det där så fine men jag vägrar.

99% av alla här som skriker om att Epic stödjer kommunistpartiet tänker precis som du gör. De sket fullständigt i Kinas enpartisystem för ett år sen, men nu ger det de "rätten" (tror de) att ladda ner några spel gratis på Pirate Bay och då är helt plötsligt kampen mot Epic Store deras sätt att hjälpa alla förtryckta kineser.

Medlem
Skrivet av Bennii:

99% av alla här som skriker om att Epic stödjer kommunistpartiet tänker precis som du gör. De sket fullständigt i Kinas enpartisystem för ett år sen, men nu ger det de "rätten" (tror de) att ladda ner några spel gratis på Pirate Bay och då är helt plötsligt kampen mot Epic Store deras sätt att hjälpa alla förtryckta kineser.

Hur tänker dem som jag? Jag kan inte alls relatera till de som skriver här just nu? Jag skiter fullständigt i vilken affär spelen släpps till, det är aldrig något som irriterat mig. Jag skiter även fullständigt i Kina och deras regim och vad dem gör. Jag är fullt medveten om att världen vi lever i har en jävla mass piss och skit i sig men jag är inte den som kommer engagera mig i det för att göra det bättre.

Jag bryr mig om mig själv och människorna som jag delar mitt liv med. Allt annat är w/e för mig. Det är bra att folk vill bry sig om vad som händer på andra sidan planeten men jag är inte en av dem.

Medlem

Jag har nog aldrig sett någon här klaga när alla spel släpptes exklusivt på Steam. Då var det inga problem med "monopol".


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem
Skrivet av Metroid:

Jag har nog aldrig sett någon här klaga när alla spel släpptes exklusivt på Steam. Då var det inga problem med "monopol".

Har aldrig varit "Exklusivt" på steam.
Valve har inte frågat utgivare att sälja spelen på steam, det har dom gjort själva.
Dom har valt steam för det har varit den bästa / största affären.

Det har alltid funnits andra alternativ.
Men såklart mindre kända, t.ex. lilla kära GOG som vill alla tycker om, men knappt använder för pappa steam är bäst med features.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Min backlog av spel kan äntligen bockas av i och med Epic Store releaser. Har nog aldrig klarat så många spel tidigare tack vare detta. FZ:s årliga Community Summer Challenge bör ha startat innan sommaren...

Skriv svar