SEGA!!! Spel historian som jag missade

Kontot avslutas
SEGA!!! Spel historian som jag missade

Någonting hände i mitten av förra årtiondet för mig, helt plötsligt började nyare spel inte kännas lika intressanta längre.
Jag såg fram emot att PlayStation 3 skulle släppas, den ultimata spel konsolen för mig. Man kunde spela de senaste spelen, se på nya Blu-ray filmer och även DVD filmer, man kunde lägga in musik från sina cd skivor. Vad mer kunde man begära?
Men ändå blev jag inte helt nöjd.

Jag hade samlat på mig alla Nintendo's konsoler och hade många spel till de flesta utom min Super Nintendo, men jag hade bestämt mig för att nu ska jag sluta med att köpa fler nya konsoler utan istället satsa på de som jag redan har.
Men så läste jag om Nintendo Wii och fick veta att det gick att köpa äldre NES, Super NES och Nintendo 64 spel till den så jag skyndade mig att köpa en Wii på Game i Karlstad.

Nu började mitt nya intresse för digitala spel, och det blev inte bara äldre Nintendo spel som jag köpte utan även vissa Sega spel som jag hittade.
Nintendo Wii blev för mig mer den ultimata konsolen, det som jag innan trodde att PlayStation 3 skulle bli för mig.

Jag är väl inget riktigt Sega fan, men det är ju kul att Sega Mega Drive Mini kommer att släppas i september. Själv får jag se om jag köper den konsolen.
Hade det inte varit för att vi köpte Sega Mega Drive Classics till Switch här om dagen så hade det funnits en större chans till att jag skulle köpa denna mini konsolen.

För mig så har Sega spelen blivit en spel historia som har varit väldigt försvunnen för mig, en historia som jag själv aldrig fick uppleva mer än det man såg på teven.
Jag kommer ihåg när jag som barn såg reklam för Mega Drive och man såg Sonic springa där. Det var faktiskt ganska häftigt med en så snabb igelkott, även att man aldrig spelade det själv så hade man lite lust att en dag få spela det.

Spelade lite äldre Sonic spel på min GameCube men det var inget som jag fastnade för men det var ändå kul.
Men jag känner nu att ju mer jag får spela dessa äldre Sonic spel ju roligare tycker jag att det är. Men än så länge är det långt ifrån lika roligt som jag tycker att det är att spela Zelda och Mario. Men dessa spelen är ju något som jag växte upp med och då blir det en stor skillnad för mig.

Men jag är ändå glad att det har släppts så många samlingar med Mega Drive spel, det ger många chanser att antingen få återuppleva dessa spelen eller kanske få testa de på nytt.
Sega gör ett väldigt bra jobb här och även att de återupplivar äldre Master System spel då och då.
Det som fattas nu är att det går så bra med deras Mega Drive Mini så att vi även kommer att få se en Saturn Mini och Dreamcast Mini i framtiden.


signatur

ゼルダの城

Redaktör
Ponny

Känner igen mig väldigt väl. Första Sega-konsolen jag köpte var Dreamcast. Under barndomen höll jag dock stenhårt fast vid att "Sega suger, Nintendo är bäst" (men längtade i hemlighet mer än jag ville erkänna till de dagar då jag spelade Sonic 2 hemma hos en kompis ).


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Aldrig haft en Sega-konsol men en polare hade en Dreamcast, den var grym. Före sin tid helt klart. Kommer ihåg den där lilla displayen på kontrollen som kunde visa info från spelen. Typ hur mycket hälsa osv. man hade.

Kontot avslutas
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Känner igen mig väldigt väl. Första Sega-konsolen jag köpte var Dreamcast. Under barndomen höll jag dock stenhårt fast vid att "Sega suger, Nintendo är bäst" (men längtade i hemlighet mer än jag ville erkänna till de dagar då jag spelade Sonic 2 hemma hos en kompis ).

Skrivet av schmuttah:

Aldrig haft en Sega-konsol men en polare hade en Dreamcast, den var grym. Före sin tid helt klart. Kommer ihåg den där lilla displayen på kontrollen som kunde visa info från spelen. Typ hur mycket hälsa osv. man hade.

Jag själv kände inte någon som jag visste som hade Sega så Nintendo blev snabbt det enda som gällde för mig.
Dreamcast var nog också den första Sega konsolen som jag testade på en leksaks affär i 15 huset i Karlstad. (Jag tror i alla fall inte att jag testade någon tidigare)


signatur

ゼルダの城

Medlem

Själv hade man Sega från Master System till Dreamcast, medans bästa vännen körde stenhårt på Nintendo så man fick därmed det bästa från bägge världarna.

Kan inte tänka mig en uppväxt utan Aled Kidd, Sonic, Phantasy Star, Shining Force, Toejam & Earl, Streets of Rage osv.

Fantastiska spel på lika fantastiska maskiner!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Geeks Gaming

Kommer ihåg mitt master system ❤️
Jag hade sålt jultidningar som bara den för att nå upp i den som vinst. Leveranstiden var dock lååång och det blev inte bättre av att den blev försenad om och om igen.
När den väl kom....wow. Om jag inte minns fel var där 3(?) spel inbyggt som man körde om och om igen.

Efter det blev det 16bitars, x32(?) expansionen, cd32 (klart underskattat!) och dreamcast.
Just cd32 var faktiskt riktigt kul och imponerade stort på mig. Jag har fortfarande kvar ”liberation”, microcosmos, pirates, zool(?), mfl mycket för att soundtracken går att spela i en vanlig cd (och är awesome!)

Inaktiv

En barndomskompis hade Master System när jag hade Super Nintendo. Vi var nära på att byta med varandra vilket väl var tur att vi inte gjorde. Minns också nån bussresa utomlands när nån unge hade en Game Gear. Minns Sega som något väldigt coolt men som väldigt få hade. Nån gång i tonåren fick jag en Mega Drive (1) med Sonic the Hedgehog av en släkting, spelade inte på den då detta alltså var runt 2005-2006 och Sonic 1 kändes inte jättehett då.

Men för kanske 5-6 år sen köpte jag både Dreamcast och Mega Drive (2) och samlade på mig nog alla spel som går att spela på båda konsolerna. Två bra konsoler men med stora brister i spelutbudet framförallt Mega Drive.

Dreamcast är lite bättre men lider också av att nästan allt är PS1-portar.

1
Skriv svar