Anno 1800 flyttar till Epic store

Skrivet av vilma:

Jepp! Steam is real bad. All monopol är dåligt. Du fördrar säkert fler partier att rösta på. Finner nog även fördelar med fler bolag att välja mellan när du ska handla. Steam is really, really bad.

Då är det alltså inte steam du tycker illa om utan monopol. Ska inte spelen finnas på fler än ett ställe då? Epic har ju monopol på senaste metro spelet nu...


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av robbis:

Förstår faktiskt inte varför folk försvarar Steam, finns ju inget som är bra med den plattformen längre. Överpriser på och omöjligt för utvecklare att få synas. Jag skulle föredra Epic store alla dagar i veckan eller vilken annan store som helst faktiskt. Gog är inte så dumt heller. Håller med Vilma här, och att bojkotta ett spel för att det är på fel launcher låter ju helt sjukt. Det är ju inte launcherna i sig som blir drabbade av er bojkott utan företaget som utvecklat spelet.

Men nu verkar du ha fått det lite fel. Det är inte Valve som sätter priserna på Steam, det är utgivarna av x spel. Sen vet jag inte varför du anser att det skulle vara sjukt att folk väljer bort en produkt de inte vill använda (är det sjukt att välja bort Android om man redan är bekväm i Apples ekosystem exempelvis?). Jag vill ha min spelsamling på samma ställe (steam i detta fallet) av samma anledning människor vill ha sin fysiska spelsamling på samma plats i bokhyllan.

Och om ni inte bryr er om vart ni har er digitala spelsamling, varför hyllar ni Epic Games store? Det är väl bättre att ni förespråkar att alla mellanhänder lägger ner sina verksamheter och alla spel ska köpas direkt via utgivarna. Då är ni åtminstone konsekventa i ert tänk.

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Då är det alltså inte steam du tycker illa om utan monopol. Ska inte spelen finnas på fler än ett ställe då? Epic har ju monopol på senaste metro spelet nu...

För att förtydliga, det är inte vad monopol innebär. Att få en titel exklusivt till en plattform är konkurrens, en upphandling. Om det bara finns en aktör är det monopol.

Finns det en rörmokare i stan har han monopol. Att du väljer en enskild rörmokare av många för att han ger dig en bra deal är konkurrens.

Som sagt, bara för att förtydliga att Epic exclusives inte är monopol. Det är fritt fram för Steam att matcha deras villkor och locka tillbaka utgivarna.

Medlem

Men alltså, jag som köpte det via UPlay påverkas inte alls då?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skrivet av conthox:

Men alltså, jag som köpte det via UPlay påverkas inte alls då?

Nej, det kommer fortsätta säljas på Uplay som vanligt


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Skrivet av Bennii:

För att förtydliga, det är inte vad monopol innebär. Att få en titel exklusivt till en plattform är konkurrens, en upphandling. Om det bara finns en aktör är det monopol.

Finns det en rörmokare i stan har han monopol. Att du väljer en enskild rörmokare av många för att han ger dig en bra deal är konkurrens.

Som sagt, bara för att förtydliga att Epic exclusives inte är monopol. Det är fritt fram för Steam att matcha deras villkor och locka tillbaka utgivarna.

Fast rörmokare exemplet är ju konstigt. Om bara en enda butik säljer en vara så har den butiken monopol på den varan. (Tencent Launcher har alltså monopol på nyaste Metro). Finns varan i fler än 1 butik råder inget monopol.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Avstängd
Skrivet av totalwarplayer:

Då är det alltså inte steam du tycker illa om utan monopol. Ska inte spelen finnas på fler än ett ställe då? Epic har ju monopol på senaste metro spelet nu...

Jo! Både och. Spel ska förträdesesvis ges ut på disk. Till en konsol enligt min smak. Nu. Steam har ju som bekant förstört PC gaming i grunden. Så om detta onda kan få en lekkamrat blir man ju klart tilltalad. Kan detta på sikt leda till fler aktörer som kommer sig med ännu vidare verktyg i kampen om kunderna. T.ex. att eventuellt sälja kompletta spel som går att spela lokalt för att nämna nägot. Eftersom fler aktörer sannolikt skriver om villkoren till det bättre för dig som konsument. Då har vi vunnit något tycker jag. Se Xbox. Där har ju strukturerna förändrats en del sedan release. Men ja! Jag föraktar tjänster lika Steam. Värre är EA.

Epic har väl erbjudit bättre vilkor för Metro folket skulle jag anta. Det är just det som är det fina med konkurrens. Steam får väl brecka det erbjudandet nästa gång då. Snart börjar man säkert ge sig efter GOGs affärsmodell då den mycket väl skulle kunna bli lukrativ om fler aktörer befäster sin ställning. Och då är vi nästan i mål.

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Fast rörmokare exemplet är ju konstigt. Om bara en enda butik säljer en vara så har den butiken monopol på den varan. (Tencent Launcher har alltså monopol på nyaste Metro). Finns varan i fler än 1 butik råder inget monopol.

Rörmokarna i exemplet är Steam och Epic. Uppköparen är utvecklarna. (Ok, det var lite otydligt eftersom de flesta troligtvis ser sig själv som uppköparen ) De väljer själva var/hur/när och för hur mycket de ska sälja sina produkter. Hur kan det vara monopol? Det är en öppen marknad och utvecklarna väljer själva var de ska sälja sitt spel baserat på villkoren de får.

Du ser det som ett monopol ur DITT perspektiv eftersom du måste följa utvecklarens val av distributör. Men som jag sa, det är en öppen marknad och fritt fram för Steam att locka tillbaka utgivarna. Det finns ju redan idag spel som är Steamexklusiva. Är det också monopol från Valve? Nej, det är utvecklare som valt att fokusera på Steam och släppa sina spel där. Ingen skriker att Steam har monopol och att det är negativt.

@Bennii: Utgivare och inte utvecklare, va?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Cool! Gillar verkligen Epic Store, roligt att se att fylls med mer innehåll. Hoppas det inte blir så bloatat som Steam är (usch). Epic är en riktigt clean launcher, läste att de ska lägga till vissa saker, men hoppas de inte gör som steam.

Ni som inte gillar Epic pga av Kina(!??) bör undvika spel i Unreal engine också för det är samma företag bakom.

Skrivet av Normandie:

Cool! Gillar verkligen Epic Store, roligt att se att fylls med mer innehåll. Hoppas det inte blir så bloatat som Steam är (usch). Epic är en riktigt clean launcher, läste att de ska lägga till vissa saker, men hoppas de inte gör som steam.

Ni som inte gillar Epic pga av Kina(!??) bör undvika spel i Unreal engine också för det är samma företag bakom.

De kommer väl att lägga till exakt samma funktioner som Steam eftersom spelarna vill ha dessa funktioner. Det finns en gräns för hur länge de kan tilltvinga sig marknadsandelar via exklusiviteter men till slut måste Epic konkurrera på lika villkor med Steam. Annars riskerar de att hamna i samma fack som de andra plattformarna som inte rått på Steam under de här åren.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

De kommer väl att lägga till exakt samma funktioner som Steam eftersom spelarna vill ha dessa funktioner. Det finns en gräns för hur länge de kan tilltvinga sig marknadsandelar via exklusiviteter men till slut måste Epic konkurrera på lika villkor med Steam. Annars riskerar de att hamna i samma fack som de andra plattformarna som inte rått på Steam under de här åren.

Absolut. Det här att Epic köper exklusiviteter kommer inte hålla ekonomiskt i långa loppet. Det är deras sätt att kickstarta plattformen, men på längre sikt kommer det inte hålla.

Skrivet av Bennii:

Ingen skriker att Steam har monopol och att det är negativt.

Ironiskt när det är precis det som folk gör i denna tråden


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Avstängd
Skrivet av Bennii:

Rörmokarna i exemplet är Steam och Epic. Uppköparen är utvecklarna. (Ok, det var lite otydligt eftersom de flesta troligtvis ser sig själv som uppköparen ) De väljer själva var/hur/när och för hur mycket de ska sälja sina produkter. Hur kan det vara monopol? Det är en öppen marknad och utvecklarna väljer själva var de ska sälja sitt spel baserat på villkoren de får.

Du ser det som ett monopol ur DITT perspektiv eftersom du måste följa utvecklarens val av distributör. Men som jag sa, det är en öppen marknad och fritt fram för Steam att locka tillbaka utgivarna. Det finns ju redan idag spel som är Steamexklusiva. Är det också monopol från Valve? Nej, det är utvecklare som valt att fokusera på Steam och släppa sina spel där. Ingen skriker att Steam har monopol och att det är negativt.

Glöm inte att nu kan man lämna Steam. Inga tysta medgivanden inför godsherren. Oerhört viktigt. Har inte riktigt varit på det sättet innan. Oavsett vad man tycker om Epic så är dom en gåva för oss. På sikt kritiska. Jag referar till spelproduktionens led här.

Skrivet av vilma:

Epic har väl erbjudit bättre vilkor för Metro folket skulle jag anta. Det är just det som är det fina med konkurrens. Steam får väl brecka det erbjudandet nästa gång då. Snart börjar man säkert ge sig efter GOGs affärsmodell då den mycket väl skulle kunna bli lukrativ om fler aktörer befäster sin ställning. Och då är vi nästan i mål.

Men vi spelare vill ju inte ha en konkurrens där de ekonomiskt starka plattformarna går in och köper upp utgivare.
De behöver inte ens ge sig på GOG:s affärsmodell, det är ju bara att köpa på sig så många utgivare som möjligt och då finns det inget kvar för GOG att sälja.

Fokusera inte så mycket på Steam. Vad händer om Microsoft ger sig in i en sådan här cirkus? Alla utgivare som ger ut spel på Xbox förhindras att vända sig till någon annan aktör än Microsoft Store med sina PC-spel?
Nu är förvisso Microsoft juridiskt bakbundna eftersom de äger mycket större muskler än de andra försäljningsplattformarna men andra aktörers ageranden kan göra dessa tyglar lösare.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Ironiskt när det är precis det som folk gör i denna tråden

Nej, inte ur samma perspektiv. Steam har haft en dominant position i många år och en stark konkurrent är självklart bra.

Det jag menade var att ingen säger att de ska bojkotta Total War-serien för att den bara säljs på Steam. Ingen skriker högt att Grim Dawn ska man undvika för det finns bara på Steam. Men dagligen hör man kommentarer som "Jaha, säljs det bara på Epic Store så tänker inte jag köpa det, för jag är emot monopol". Säljs det enbart på Steam och ingen annanstans är det spelet som ska bedömas. Säljs det enbart på Epic och ingen annanstans är affärsmodellen helt plötsligt livsavgörande.

Tycker bara att det är ett konstigt sätt att se på saken.

Tack för mig, känns som jag sagt mitt i diskussionen.

Avstängd
Skrivet av TheJudge:

Säger Epic fanboy nr 1. Steam är iallfall inger malware som skiten du kör.

Hahahaha... Det finns alltså någon som tagit mina uppenbara skämt såsom "no Epic, no buy" och liknande på allvar? Och som dessutom tar så pass illa upp?!

Kunde verkligen inte bry mig mindre vilken store något spel är exklusivt eller inte till. Verkar ett spel intressant och något jag skulle gilla så köper jag det. Inte konstigare än så. Gog, Epic, origin, Steam, uplay, PSN, Windows Store, Nintendo eshop.... You name it.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Nej, det kommer fortsätta säljas på Uplay som vanligt

Gott, tack för info.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

wtf ett spel till. vägrar, hela grejen är ett fiasko.

edit: Skitbra spel, köpte det ändå man är vek


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

wtf ett spel till. vägrar, hela grejen är ett fiasko

Nej, det är inget fiasko och du har noll koll som vanligt.

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Men vi spelare vill ju inte ha en konkurrens där de ekonomiskt starka plattformarna går in och köper upp utgivare.
De behöver inte ens ge sig på GOG:s affärsmodell, det är ju bara att köpa på sig så många utgivare som möjligt och då finns det inget kvar för GOG att sälja.

Fokusera inte så mycket på Steam. Vad händer om Microsoft ger sig in i en sådan här cirkus? Alla utgivare som ger ut spel på Xbox förhindras att vända sig till någon annan aktör än Microsoft Store med sina PC-spel?
Nu är förvisso Microsoft juridiskt bakbundna eftersom de äger mycket större muskler än de andra försäljningsplattformarna men andra aktörers ageranden kan göra dessa tyglar lösare.

Om man växer sig stark för att man erbjuder en bra tjänst har jag inga problem med det. Visst måste det pågå en viss fluktuaion som håller aktörerna i schack. Det är inte helt okompliserat, håller med om det. Inga system är perfekta. Tror dock att en mängd av plattformar faktiskt balanserar dessa online tjänster på ett tillfredställande sätt i längden. Idealt är fortfarande ditt spel på en skiva. Det går inte att komma runt det.

Om viss jämnvikt mellan fler aktörer går att nå. Då blir det för mycket att förlora för den enskilde aktören om denne skulle försöka sig på "funny business". Tänker att ett scenario som "GOG" skulle appilera till en större grupp av intresserade. T.ex. konsol gamers. Kunde avgöra vid ett köp av en dyr gaming rig t.ex. GOG var mer som ett av flera potentiella scenarion. Något leder till det andra.

Ursäkta min Xbox kommentar. Jag syftade på att dom har ändrat plattformen radikalt till det bättre för oss användare. Inte att det går dåligt för MS. Vilket det ju gör. Just pga. att man svinade så i början. Samtidigt som Sony inte gjorde det. Blev man tvugna att leverera en bättre tjänst helt enkelt. Men vad ser man? Verkar inte riktigt hjälpa efter allt. Det är min huvudsakliga poäng med sund konkurrens. Levererar man inte finns alltid någon som gladeligen tar din plats. Men om jag förstår dig rätt. Håller med om att man behöver se efter dom här. Hur är frågan. För stora? Tja? Kan balla ur. Jag tror på mer konkurrens. Och ersätt gärna dåliga aktörer. Inte invesrera för tungt i något så labilt som en onlineprenumeration som båda faktiskt är. Det är komplext.

Det vore fasligt intressant att pröva Steam med permanent offline mode och "enligt deras vilkor" att kunden får ladda ner sina köp till hdd och bränna dom till skiva om eller när Steam upphör. Ge oss dessa tjänster nu. Jag vill inte gå online för att spela mina få singleplayer spel jag köpt hos er. Har ingen avsikt att köpa fler spel på överskådlig tid. T.ex. Om Epic eller någon annan uppstickare är seriös. Pröva dessa ultimatum där. Osv. Och en hyrtjänst är alltid en hyrtjänst. Får vara medvetna om detta.

Ska väl sägas att problemet med just Steam är att dom är störst. Dom har monopol. Om någon annan hade deras position vore det ju dom istället. Och MS store. Den skiten skulle du ju inte kunna sälja till en hund. Lustigt hur b man är på ms. Försökt sig på denna tjänst under omgångar i snart 20 års tid. Lol. Man presterar den sämsta servicen någonsin over and over. Omg! Världsdominanter.

Gen
Medlem
Skrivet av robbis:

Förstår faktiskt inte varför folk försvarar Steam, finns ju inget som är bra med den plattformen längre. Överpriser på och omöjligt för utvecklare att få synas. Jag skulle föredra Epic store alla dagar i veckan eller vilken annan store som helst faktiskt. Gog är inte så dumt heller. Håller med Vilma här, och att bojkotta ett spel för att det är på fel launcher låter ju helt sjukt. Det är ju inte launcherna i sig som blir drabbade av er bojkott utan företaget som utvecklat spelet.

Beklgar men du verkar ha missat viktig information. Om vi tar Phoenix Point som exempel så visste utvecklaren att dealen med Epic skulle dra till sig mängder med negativ PR (trots allt snackar vi om en värdelös launcher utan funktioner men framförallt att bli tvingad till att använda EGS), därför lovade Epic att spelet aldrig skulle gå med röda siffror även om det innebar att alla som backat spelet skulle göra en refund (japp, utvecklarna lovade faktiskt att de refund till de som inte var nöjda med beslutet). Helt enkelt betyder det att när Epic gör en exklusiv deal så använder de Fortine-pengar och kinesiska pengar för att köpa till sig makten över spelet och utvecklaren garanteras att ej gå back på spelet. Epic tror alltså inte ens på sin EGS men tänker att om man trycker ner den tillräckligt långt i halsen på folk så kommer de tillsist att svälja den. Wunderbar business det där!

Det roliga mer EGS anhängare är att ingen vågar kommentera på den enkla frågan : varför släpper inte Epic spelen på EGS vid sidan av Steam istället för att köpa upp rättigheterna? Som sagt...de tror väl inte på sin egen produkt? Om den nu är bättre så hade de väl själv knaprat på Steams marknadsandelar utan något kommersiellt tvång?

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Stödja Epic Store = Stödja diktaturen Kina. Nej tack.

Enheten du använde för att skriva det inlägget har med stor sannolikhet tillverkats i kina eller innehåller komponenter som är det.

Avstängd
Skrivet av Gen:

Det roliga mer EGS anhängare är att ingen vågar kommentera på den enkla frågan : varför släpper inte Epic spelen på EGS vid sidan av Steam istället för att köpa upp rättigheterna? Som sagt...de tror väl inte på sin egen produkt? Om den nu är bättre så hade de väl själv knaprat på Steams marknadsandelar utan något kommersiellt tvång?

Nej nej nej... Det roliga här är att folk tror att det finns så kallade "Epic anhängare" när det i själva verket är folk som inte bryr sig vilken butik spel släpps till.

Sen till den egentliga frågan du ställde... Hur vet du att det är Epic som tar det beslutet? Tror nog utvecklare/utgivare spelar en större roll där.

Om jag skulle få välja att sälja en produkt på två olika ställen varav det ena skulle innebära mer vinst för varje såld produkt så är ju valet ganska enkelt.

Resten av ditt inlägg tar jag med en nypa salt då det trots allt är första april idag och du inte har några källor.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Skrivet av DrAg00nEn:

Nej nej nej... Det roliga här är att folk tror att det finns så kallade "Epic anhängare" när det i själva verket är folk som inte bryr sig vilken butik spel släpps till.

Sen till den egentliga frågan du ställde... Hur vet du att det är Epic som tar det beslutet? Tror nog utvecklare/utgivare spelar en större roll där.

Om jag skulle få välja att sälja en produkt på två olika ställen varav det ena skulle innebära mer vinst för varje såld produkt så är ju valet ganska enkelt.

Resten av ditt inlägg tar jag med en nypa salt då det trots allt är första april idag och du inte har några källor.

Om du hade en jäkligt bra produkt att sälja och du fick valet att sälja på två olika ställen där du kommer att tjäna bra med pengar... Ja, det enkla valet är förstås att du säljer din vara på bägge ställen. Ingen som har fem fingrar och läst addition i skolan hade valt något annat. När du helt väljer bort en plattform med drygt 50 miljoner aktiva konton/dag, snorbillig marknadsföring och beprövade lösningar... Då har du ett annat mål än att maximera vinst från försäljning.

Jag tror att Ubisoft i det här fallet vet vad de gör. Inte för att de tjänar mer pengar på Epic, för det gör de helt enkelt inte, utan för att de kommer att öka försäljningen på sin egen plattform.
Däremot tror jag att Deep Silver naivt gick in i en skitstorm när de lockades att sluta avtal med Epic i elfte timmen på bekostnad av 4A Games. Men det är inte första gången Deep Silver tar korkade beslut och förmodligen inte den sista.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

wow, tala om tråd som spårar ut. Bojkotta därför man inte kan köpa de visa Steam och inte vill ha de via Epic store...glömmer bort att de är en tredje launcher allt går via, Uplay

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Om du hade en jäkligt bra produkt att sälja och du fick valet att sälja på två olika ställen där du kommer att tjäna bra med pengar... Ja, det enkla valet är förstås att du säljer din vara på bägge ställen.

Absolut. Men det kan ju även hända att utvecklare är missnöjda med valves tillvägagångssätt och andelen dom tar. Det kan ju helt enkelt vara så att det är en typ av ställningstagande som utvecklare nu gör. På samma sätt som att det finns slutkunder som tar ett ställningstagande genom att inte köpa spel som inte släpps på Steam.

Vet inte om Steam ännu kör med pris-matchning kravet mer, men det var ju en grej dom gjort tidigare.

Denna artikel beskriver ju lite hur det är att jobba med Valve och Steam från en utvecklares POV. Väldigt intressant läsning.

https://www.polygon.com/platform/amp/2018/10/19/17959138/stea...

Och bara för att förtydliga ännu en gång. Försvarar alltså ingen specifik store eller försöker klanka ner på någon annan.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Är det någon som vet om de skulle vara Epic store exckusivt en bestämd tid så som med metro eller är de Epic store för alltid?

Gen
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Om jag skulle få välja att sälja en produkt på två olika ställen varav det ena skulle innebära mer vinst för varje såld produkt så är ju valet ganska enkelt.

Resten av ditt inlägg tar jag med en nypa salt då det trots allt är första april idag och du inte har några källor.

Fast du förutsätter att lika många köper ett spel på Epic än på Steam...och återigen, EGS är en mycket sämre plattform än Steam. Herregud, Metro Exodus forumet på Steam är fullt med EGS folk eftersom de inte har någonstans att skriva.

Källa? Självfallet, det var faktiskt oförskämt av mig att inte ge dig en sådan direkt :

https://www.reddit.com/r/PhoenixPoint/comments/b0kk4k/everyth...

Medlem

@Instant: Som någon annan sa, köp det på uplay. Du hade ändå behövt uPlay om spelet funnits på steam så ingen skillnad.

123
Skriv svar