60fps-gameplay från fotorealistiska demot Rebirth

Robot
60fps-gameplay från fotorealistiska demot Rebirth

Förra veckans vackra, karga Unreal 4 engine-demo följs nu upp med en titt på en "spelbar" variant.

#60fps, #fotorealism, #gameplay, #rebirth


Medlem

Snyggt, definitivt. Men tyckte ändå vissa texturer såg grötiga ut när han hoppade in och styrde kameran. Såg klart bättre ut när det var utzoomat.

Sen är det ett grått stenlandskap. Förhållandevis simpelt att rendera. Kommer vi få se en folktät Cyberpunk-stad med hög view distance och interaktiv AI med fotorealistisk grafik snart? Det kommer troligtvis dröja lite längre.

Men ändå, helt klart imponerande.

Medlem

Detta ger en försmak av vad som kommer inom ~5 år och jag ser verkligen fram mot vad nästa generations konsoller kan mäkta med, även om jag helst spelar på PC personligen.

Fasen vad glad jag är att jag är en gamer - mitt favorit-media.

Imponerande som ett virtuellt stilleben; men man undrar ju hur man kan göra det mer interaktivt, och i en mer intressant miljö.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

5fps på dimman dock

KoP
Medlem
Skrivet av Schluug:

Detta ger en försmak av vad som kommer inom ~5 år och jag ser verkligen fram mot vad nästa generations konsoller kan mäkta med, även om jag helst spelar på PC personligen.

Fasen vad glad jag är att jag är en gamer - mitt favorit-media.

Japp. Det fanns en tid då alla klagade på att dåtidens snygga spel såg bruna ut (Gears of War). Nya färgen kommer bli grått.

Medlem

We did it little rock!


signatur

Burn in the light.

Medlem

Crysis är snyggare än vad vissa spel är idag, och Crysis kom mer än 10 år sedan. Så jag skulle nog tippa på minst 10 år + innan vi når en imponerande nivå.

Medlem

1080Ti - mainstreamhårdvara.... Det var veckans Aprilskämt

Medlem

Varken grafiken eller fysiken gav intrycket av fotorealism.

Avstängd
Skrivet av MatsDahlgren:

1080Ti - mainstreamhårdvara.... Det var veckans Aprilskämt

Alla spelkort är mainstreamhårdvara. Det han menar är att det inte körs på exempelvis ett Nvidia Quadro-kort eller någon annan typ av 3d-workstation.

Medlem
Skrivet av nils45:

Crysis är snyggare än vad vissa spel är idag, och Crysis kom mer än 10 år sedan. Så jag skulle nog tippa på minst 10 år + innan vi når en imponerande nivå.

Crysis va dock ett av spelhistorians sämst optimerade spel någonsin, när det släpptes så fanns det knappt en enda dator som kunde köra det i +30fps. Vem som helst kan göra nånting snyggt om FPS/MS inte är ett krav.

Även med dagens specs dippar det under 60fps ibland, ett 12år gammalt spel.
https://www.pcgamer.com/10-years-later-we-can-finally-run-cry...

Medlem
Skrivet av duchovny:

Crysis va dock ett av spelhistorians sämst optimerade spel någonsin, när det släpptes så fanns det knappt en enda dator som kunde köra det i +30fps. Vem som helst kan göra nånting snyggt om FPS/MS inte är ett krav.

Även med dagens specs dippar det under 60fps ibland, ett 12år gammalt spel.
https://www.pcgamer.com/10-years-later-we-can-finally-run-cry...

Om du påstår att det bara var för att det var dåligt optimerat så förstår jag inte din poäng med att man kan göra vad som helst om inte FPS är ett krav. Menar du då att Crysis hade potential för att flyta på bra även med den senaste grafik?

Medlem
Skrivet av Bennii:

Snyggt, definitivt. Men tyckte ändå vissa texturer såg grötiga ut när han hoppade in och styrde kameran. Såg klart bättre ut när det var utzoomat.

Sen är det ett grått stenlandskap. Förhållandevis simpelt att rendera. Kommer vi få se en folktät Cyberpunk-stad med hög view distance och interaktiv AI med fotorealistisk grafik snart? Det kommer troligtvis dröja lite längre.

Men ändå, helt klart imponerande.

Some people can never be pleased

eld
Medlem
Skrivet av Schluug:

Detta ger en försmak av vad som kommer inom ~5 år och jag ser verkligen fram mot vad nästa generations konsoller kan mäkta med, även om jag helst spelar på PC personligen.

Fasen vad glad jag är att jag är en gamer - mitt favorit-media.

Det brukar vara budget som hindrar mer än hårdvara, studios har helt enkelt inte pengar för att återskapa objekt med en sån detalj. Men det är absolut inget nytt.

The order är nu 4 år gammalt och körde på en konsol som är lite äldre än så, med en GPU som är ordentligt äldre än ett 2080gtx:

Eller kommande death stranding som också kör stenhårt på fotogrammetri, som också kommer köra på ps4:

Medlem
Skrivet av duchovny:

Crysis va dock ett av spelhistorians sämst optimerade spel någonsin, när det släpptes så fanns det knappt en enda dator som kunde köra det i +30fps. Vem som helst kan göra nånting snyggt om FPS/MS inte är ett krav.

Även med dagens specs dippar det under 60fps ibland, ett 12år gammalt spel.
https://www.pcgamer.com/10-years-later-we-can-finally-run-cry...

Skrivet av eld:

Det brukar vara budget som hindrar mer än hårdvara, studios har helt enkelt inte pengar för att återskapa objekt med en sån detalj. Men det är absolut inget nytt.

The order är nu 4 år gammalt och körde på en konsol som är lite äldre än så, med en GPU som är ordentligt äldre än ett 2080gtx:

https://u.cubeupload.com/daniel111/608TheOrder188620150220.jp...

https://abload.de/img/theorder_1886_2015022mhj56.jpg

Eller kommande death stranding som också kör stenhårt på fotogrammetri, som också kommer köra på ps4:

https://media.playstation.com/is/image/SCEA/death-stranding-s...

Det beror även på vad det är för slag spel och i vilka inställningar man kör i. Ta tex The Order 1886. Att bara köra spelet i 60fps och 1440p blir ca 5x mer krävande, +lite till med fov >100. Lägg till PC ultra settings, förbättra kantutjämning mm, och man börjar troligtvis närma sig 7-8x mer krävande. Ännu värre om man dessutom vill ha raytracing.

Tänk om man sen vill gör om det till ett openworld lir, med hundratals NPC:er på skärmen samtidigt liknande Assassins Creed Unity. Eller vill släppa spelet till VR med 2-3k upplösning och 90fps.

Hårdvara sätter fortfarande stora begränsningar idag och kommer fortsätta göra det långt framåt i tiden. Att göra något som blir krävande behöver nödvändigtvis inte heller vara jättedyrt att utveckla. Finns PC indie-spel som är mer cpu-krävande än många AAA-spel idag.

Medlem

Wow!


signatur

Niet.

eld
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Det beror även på vad det är för slag spel och i vilka inställningar man kör i. Ta tex The Order 1886. Att bara köra spelet i 60fps och 1440p blir ca 5x mer krävande, +lite till med fov >100. Lägg till PC ultra settings, förbättra kantutjämning mm, och man börjar troligtvis närma sig 7-8x mer krävande. Ännu värre om man dessutom vill ha raytracing.

Tänk om man sen vill gör om det till ett openworld lir, med hundratals NPC:er på skärmen samtidigt liknande Assassins Creed Unity. Eller vill släppa spelet till VR med 2-3k upplösning och 90fps.

Hårdvara sätter fortfarande stora begränsningar idag och kommer fortsätta göra det långt framåt i tiden. Att göra något som blir krävande behöver nödvändigtvis inte heller vara jättedyrt att utveckla. Finns PC indie-spel som är mer cpu-krävande än många AAA-spel idag.

Jag vet väldigt bra hur allt det där fungerar, har sysslat hela min karriär med sånt.

Vi kan definitivt göra mer med mer hårdvara, men oftast är vi begränsade med hur mycket vi faktiskt hinner med, vi gör lite billigare assets som har samma tekniska kostnad som något snyggare, bara för att vi inte har pengar till att sitta dubbelt så lång tid med det.

Just därför de dyraste projekten på konsoler kan nå så hög fidelitet medans krävande eurojank som kämpar på ett 1080ti inte ser lika snyggt ut.

Quixels exempel är snyggt men det är inte något som kommer hända i framtiden, det har redan hänt, vi sitter redan och använder photogrammetri, de är en studio som specialiserar sig på att göra sådana assets som studios kan köpa.

https://quixel.com/megascans/library/latest

Du skulle till och med kunna sätta ihop ett mobilspel med photogrammetriassets och få det att se riktigt fotorealistiskt ut.

Medlem

Såg det här klippet för några år sedan:

Redan då tyckte jag det var coolt att dom gav möjlighet till mindre team att göra spel med textur nivå lik uncharted

1
Skriv svar