Vad vill du ha från en uppföljare?

Skrivet av Zidious G:

Gears of War 2 är en klockren uppföljare. Bigger, better and more badass. Utan att ändra grundkonceptet. På samma sätt ser Doom eternal ut som en bra uppföljare.

Vilket är precis vad trailern till Borderlands 3 fokuserar på. Men för vissa spel (eller spelare?) räcker inte detta till för att det ska kännas som en uppföljare och inte expansion.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Fragtjuv

Känns väldigt olika. Uncharted 2 var ju en rejäl förbättring jämfört med första. Efter det har väl konceptets förfinats med smy nyheter eller en grafisk uppdateringen men i mångt och mycket är det ju samma spele igen. Det har däremot inte hindrat mig från att ha förbaskat roligt med dem.

Det räcker nog faktiskt om jag har roligt med ett spel. Då hör det ingen att det snarare är ett 2.5 än en 3:a.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Avstängd

Jag har aldrig spelat Borderlands men vad jag sett av spelen så verkar grafikstilen vara en stor del av spelet så att klaga på mindre förbättrad grafik är konstigt? Det är ju tänkt att ha en viss grafisk stil som inte ser "realistisk" ut?

En bra uppföljare är helt enkelt mer content av samma stuk samt nya spelfunktioner som ändå inte förändrar "grunderna i spelet" (vilket i sin tur kan variera så oerhört mycket vad det är för något mellan spel).

Jag tänker mig att PKMN Gold/Silver/Crystal är fantastiska uppföljare till PKMN Red/Blue/Green/Yellow för att de lade till några spelfunktioner (äggkläckning, väder under strider, och nya typer, och mkt mer). Sedan chocken att du kan gå tillbaka till föregående uppdaterad första region gjorde verkligen det helt enastående.

Frågan är vad detta är motsvarande i Borderlands: vad är grunderna som måste behållas men där "addons" gärna får tillkomma? Vilken positiv chock kan de introducera spelarna som inte förändrar "grunderna" utan lyfter dem till nästa nivå?

Sedan är det givetvis inte lika enkelt med alla spelgenrer att komma med nytt utan att förändra grundkonceptet så att säga.

Medlem

Inte något BR mode iallafall!


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

Borderlands 3 visar verkligen var skåpet ska stå. En riktigt bra trailer, riktigt bra musik, engagerande story, intressanta karaktärer. Nya banor, ny planet, mer vapen, mer skills,större skillträd, nya fordon, mer customization, både på vapen, karaktär och fordon, grafiska stilen uppdaterad, ser fantastiskt ut.

Ni som är besvikna har antagligen aldrig uppskattat borderlands tidigare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Vercadi:

Borderlands 3 visar verkligen var skåpet ska stå. En riktigt bra trailer, riktigt bra musik, engagerande story, intressanta karaktärer. Nya banor, ny planet, mer vapen, mer skills,större skillträd, nya fordon, mer customization, både på vapen, karaktär och fordon, grafiska stilen uppdaterad, ser fantastiskt ut.

Ni som är besvikna har antagligen aldrig uppskattat borderlands tidigare.

Inte för att vara den men du behöver väl inte vara så nedlåtande? Det här är inte ditt första inlägg gällande det här heller.

Du skriver allt det där, dock tycker jag tvärtom. The Pre Sequel var också "mer av samma", men även där började folk tröttna på serien då det inte var tillräckligt många bra nyheter. Precis som att det skulle kunna vara en expansion eller DLC till Borderlands 2. Av det jag fått se i trailern för Borderlands 3 så känner jag egentligen samma sak.

Det vi får är mer av samma, igen. Vilket givetvis inte behöver vara en dålig sak. Men jag hoppas att 3 April ger oss något mer nyskapande och intressant också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

För oss som växte upp under 90- och 00-talen så undrar jag undrar hur mycket vårt perspektiv blev påverkat av att växa upp under den perioden. Vi har ju minst sagt blivit otroligt bortskämda med bland annat grafiska framsteg, från en speluppföljare till en annan.

Tycker grafiken har stagnerat väldigt sedan den perioden, men det är ju för att de flesta spel nu för tiden redan är superfina att titta på. Det finns liksom inga framsteg att göra (förutom ray-tracing osv.)

Vad tror ni?

Medlem

Folk vill ha nytt säger de och vill inte ha samma sak. Men så finns det ju folk som fortfarande spelar CoD...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Moderator | Testpilot
Skrivet av T.Mani:

Folk vill ha nytt säger de och vill inte ha samma sak. Men så finns det ju folk som fortfarande spelar CoD...

Och det är för att folk vill ha olika saker.

Som man kan läsa i den här tråden är det vissa som egentligen bara vill ha samma sak fast med finare grafik. Sedan finns det personer som vill se flera nyheter (hej!) i en uppföljare.

Något som generellt är intressant med internet, forum osv, är att många tar den senaste nyheten och dess kommentarer som att det är hela gemenskapens åsikt. Kommer det då två snabba nyheter där helt olika personer skriver skilda saker så tar vissa det som att "folk kan inte bestämma sig", när det egentligen är helt andra människor som inte fått säga sitt ännu.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Inte för att vara den men du behöver väl inte vara så nedlåtande? Det här är inte ditt första inlägg gällande det här heller.

Du skriver allt det där, dock tycker jag tvärtom. The Pre Sequel var också "mer av samma", men även där började folk tröttna på serien då det inte var tillräckligt många bra nyheter. Precis som att det skulle kunna vara en expansion eller DLC till Borderlands 2. Av det jag fått se i trailern för Borderlands 3 så känner jag egentligen samma sak.

Det vi får är mer av samma, igen. Vilket givetvis inte behöver vara en dålig sak. Men jag hoppas att 3 April ger oss något mer nyskapande och intressant också.

Folk tröttnade på Pre-Sequel därför att det var mer av samma men med sämre story, sämre karaktärer, och sämre "environment design". Om Pre-Sequel hade varit lika stark eller bättre än BL2 på dessa punkter så hade ingen klagat.

Sen undrar jag vad du egentligen får ut av en trailer? Vad är det egentligen du vill se angående "nyheter" som kan visas i en kort trailer?

Sen till sist: Grafiskt sett är det vi såg i trailern till BL3 ett stort steg upp från BL2 och jag fattar inte riktigt hur folk kan tycka det ser lika ut? Ungefär som att säga att Battlefield 2 och 5 ser lika ut bara för att de har samma "realistiska" design.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Och det är för att folk vill ha olika saker.

Exakt, och därför kommer aldrig alla att bli nöjda med en uppföljare. Vissa kommer alltid att säga att originalet var bättre, medans andra uppskattar förändringen. Men det är alltid kul att se en utvecklares egen vision av en uppföljare, även om den är annorlunda mot vad fansen suktar efter.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Cirdane:

Folk tröttnade på Pre-Sequel därför att det var mer av samma men med sämre story, sämre karaktärer, och sämre "environment design". Om Pre-Sequel hade varit lika stark eller bättre än BL2 på dessa punkter så hade ingen klagat.

Sen undrar jag vad du egentligen får ut av en trailer? Vad är det egentligen du vill se angående "nyheter" som kan visas i en kort trailer?

Sen till sist: Grafiskt sett är det vi såg i trailern till BL3 ett stort steg upp från BL2 och jag fattar inte riktigt hur folk kan tycka det ser lika ut? Ungefär som att säga att Battlefield 2 och 5 ser lika ut bara för att de har samma "realistiska" design.

https://media.discordapp.net/attachments/555294802649022464/5...

Exakt, och det är just därför många av oss inte blivit så imponerade nu heller.

Vad vill jag se? Något nytt givetvis. Bara för att en trailer är kort betyder det inte att de är inkapabla till att visa något nytt som ska locka oss till att spela del fyra i serien. Just nu är det bara "mer av samma", som folk inte tyckte om med The Pre Sequel.

Grafiskt håller jag med om att det blivit en stor skillnad. Folk tror tyvärr att "cel-shading" alltid ser likadant ut och inte kan göras bättre.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Förmodligen den sämsta "hypetrailer" som jag sett. Spelade aldrig 1an, 2an älskade jag - köpte alla dlc's, "3'an" fick jag aldrig den där riktiga känslan för, kändes mest som "meh". När sen den här trailern kommer på nya borderlands, som ser i stort sett ut PRECIS som 2'an, med lite andra bilar... MEH!

Vad jag förväntar mig av en uppföljare - Bättre grafik (till viss del), smidigare UI, ny story, samma känsla som fick en fast i första spelet, inte bara mer av samma utan nya tricks och manicker också - blir spelet bara en uppgradering från Longsword +2 till Longsword +3 , då kan det kvitta.

Medlem

Vad man vill ha ut av en uppföljare beror ju helt på vad det är för spel. I vissa spel kanske man bara vill ha en ny intressant story att spela igenom. . Borderlands största problem är att det i längden blir så enformigt, kan de åtgärda det så räcker det nog för en uppföljare. Min teori är att spelet främst behöver större utbud av fiender och mer genomtänkta strider på kartorna.

Medlem

Det beror på hur man ser det. Tänker direkt på Asscreed serien nu. Asscreed 2 gillade jag jätte mycket att saker och ting var mer som episoder. Och jag struntade helt i att saker var rätt lika. Sen när 3an kom så blev jag väldigt missnöjd. Men med 4an som var väldigt olika från 2an så blev jag kär i serien igen. Uncharted som är i princip lika har jag heller inget problem med alls. Men jag förstår just om Borderlands för 2 an blev jag jätte trött på. Så 3an är inget för mig. Samma gäller Fallout 4&76 tyckte redan 4an var tråkig och självklart inte 76. Mycket på grund av att jag spelade sönder 3an och alla expansioner tills jag spydde.

12
Skriv svar