Sekiro Shadows Die Twice, Officiella speltråden – Allmän diskussion/Info/Guide/Tips

Medlem

Jag tycker det är svårt att hinna se ifall ett fiendehugg från sidan är vanligt hugg eller sweep.

Hur gör ni andra? Nöter ni bara på tills ni lärt er skilja på typ av hugg, eller har ni typ ett sjätte sinne för sånt?

Medlem
Skrivet av Nemo:

Jag tycker det är svårt att hinna se ifall ett fiendehugg från sidan är vanligt hugg eller sweep.

Hur gör ni andra? Nöter ni bara på tills ni lärt er skilja på typ av hugg, eller har ni typ ett sjätte sinne för sånt?

Man lär sig fiendetypen. Ibland vilka attacker dom gör före och ibland hur dom rör sig precis innan. Exempelvis flyttar sitt vapen till vänster när röda symbolen kommer. Vissa mobs kan man provocera fram x röd attack genom att deflecta sista attacken. Kom ihåg att dubbelhoppa i ansiktet på folk som sweepar eller grabbar. Gör mkt posture dmg.

Medlem

Startade NG+ idag satan vad svårt spelet var stundtals. Över lag gillar jag Souls/Bloodborne väldigt mycket mer, men Sekiro var rätt så fräckt, och jag gillar striderna väldigt mycket. Vissa bossar var dock lite väl trial and error dock, och ibland var det rena gank squadsen man stötte på, men jag skulle nog ge det en stabil 4/5.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Govein:

Man lär sig fiendetypen. Ibland vilka attacker dom gör före och ibland hur dom rör sig precis innan. Exempelvis flyttar sitt vapen till vänster när röda symbolen kommer. Vissa mobs kan man provocera fram x röd attack genom att deflecta sista attacken. Kom ihåg att dubbelhoppa i ansiktet på folk som sweepar eller grabbar. Gör mkt posture dmg.

Bra tips. Det är sant, jag brukar inte klara av bossarna eller minibossarna förrän jag lärt mig deras rörelsemönster fullt ut. Trial and error helt enkelt. Åka på däng om och om igen tills jag kan vända på korten och börja äga istället. 😁

Precis så gick det till med Lady Butterfly som jag klarade av igår. Hade svårt för den bossen men till slut fick jag stenkoll på alla hennes rörelser och då hade hon ingen susning längre. Jag kunde till och med börja slappna av lite under sista fighten när jag vann vilket var kul.

Det är väl därför jag tycker såna här spel är så sjukt kul. Först den där känslan när man dör på 2 sekunder mot en ny boss och tänker "jaha, är det här bossen som kommer att få mig att göra rage-uninstall?" och sedan segerkänslan när man till slut lyckas, ofta ett antal timmar senare (eller dagar! 😬😂).

Det där dubbelhoppet sitter fortfarande inte i ryggmärgen så det får jag nöta på för det verkar riktigt trevligt!

Medlem
Skrivet av Nemo:

Bra tips. Det är sant, jag brukar inte klara av bossarna eller minibossarna förrän jag lärt mig deras rörelsemönster fullt ut. Trial and error helt enkelt. Åka på däng om och om igen tills jag kan vända på korten och börja äga istället. 😁

Precis så gick det till med Lady Butterfly som jag klarade av igår. Hade svårt för den bossen men till slut fick jag stenkoll på alla hennes rörelser och då hade hon ingen susning längre. Jag kunde till och med börja slappna av lite under sista fighten när jag vann vilket var kul.

Det är väl därför jag tycker såna här spel är så sjukt kul. Först den där känslan när man dör på 2 sekunder mot en ny boss och tänker "jaha, är det här bossen som kommer att få mig att göra rage-uninstall?" och sedan segerkänslan när man till slut lyckas, ofta ett antal timmar senare (eller dagar! 😬😂).

Det där dubbelhoppet sitter fortfarande inte i ryggmärgen så det får jag nöta på för det verkar riktigt trevligt!

Haha bra jobbat! Jag kom aldrig till punkten då jag kunde butterfly. Tog henne efter första bossen enligt main story eller vad man skall säga. Så hade lite ler hälsa och lite mer dmg. Men det var ändå en kamp haha. Jag har svårast för jättesnabba fiender haha. Men lärde mig när hon gjorde sin overhead spark och hopp-grabb så typ det jag gick efter. Dock hört att man nästan skall kunna abusea henne med upprepade dodgeattacker dock.

Medlem
Skrivet av Govein:

Haha bra jobbat! Jag kom aldrig till punkten då jag kunde butterfly. Tog henne efter första bossen enligt main story eller vad man skall säga. Så hade lite ler hälsa och lite mer dmg. Men det var ändå en kamp haha. Jag har svårast för jättesnabba fiender haha. Men lärde mig när hon gjorde sin overhead spark och hopp-grabb så typ det jag gick efter. Dock hört att man nästan skall kunna abusea henne med upprepade dodgeattacker dock.

Jag hade mer problem med minibossen innan butterfly än med själva butterfly.

Medlem
Skrivet av N_micke:

Inte kommit långt, hunnit dö en del, men känns lovande

Hur går det? Sköj?

Medlem
Skrivet av Govein:

Hur går det? Sköj?

Inte hunnit med nåt mer faktiskt men det var kul det lilla jag hann med Hur det går var väl ”sådär”


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Detta spel är svårt!

Klarade med nöd och näppe av "Chained Ogre" nu ikväll efter en sisådär 30 försök. Men på andra sidan väggen väntar ju nästa miniboss, även om denna nog är enklare då jag väl lärt mig dess rörelsemönster
Men jag kämpar vidare då jag har hört att det kan ta ett tag innan "det klickar" och man kommer in i spelet.

Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Klarade med nöd och näppe av "Chained Ogre" nu ikväll efter en sisådär 30 försök.

Jag får erkänna... jag cheesade ogren. Jag kom på ett riktigt fultrick medan jag slogs mot honom.

Det var inte mitt stoltaste ögonblick i spelet. Jag vann enkelt men kände mig som en riktig fjant.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Jag får erkänna... jag cheesade ogren. Jag kom på ett riktigt fultrick medan jag slogs mot honom.

Det var inte mitt stoltaste ögonblick i spelet. Jag vann enkelt men kände mig som en riktig fjant.

Hahaha! Ja man känner sig lite "smutsig" när man hittar någon "exploit" och kan "cheesa" en boss. Man vill ju klara det "på riktigt". Men ibland antar jag att man får svälja stoltheten och utnyttja detta, då alternativet kanske hade varit att ledsnat på spelet och lagt det på hyllan.

Tråddemonen
Testpilot

Besegrade Guardian Ape igår, det finns många bossar som visar sig ha oväntade faser som man blir förvånad över, efter att ha besegrat dem äntligen efter en svår utmaning. Varje gång detta sker så tänker jag "Åh nej, hur ska jag klara av ännu en fas när den första är så svår?" men efter att ha antagit utmaningen så blir man färvånad varje gång mär man klarar det efter ett tag. Är en oerhört belönande känsla att slå bossar som man har tagit sig an efter så många försök.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Besegrade Guardian Ape igår, det finns många bossar som visar sig ha oväntade faser som man blir förvånad över, efter att ha besegrat dem äntligen efter en svår utmaning. Varje gäng detta sker så tänker jag "Åh nej, hur ska jag klara av ännu en fas när den första är så svår?" men efter att ha antagit utmaningen så blir man färvånad varje gång mär man klarar det efter ett tag. Är en oerhört belönande känsla att slå bossar som man har tagit sig an efter så många försök.

Mm han var lite omg wtf i början. Trodde han skulle bli bedrövligt svår men insåg att det svåra var första fasen. Den andra var busenkel när man fattade vilken attack man skulle deflecta

Tråddemonen
Testpilot

@Govein: Körde inte en enda deflect på bossen, höll mig i rörelse tills han gjorde attacker som tog längre tid att återhämta sig ifrån och sprang fram med ett eller två snabba hugg innan jag föll tillbaka på ett säkert avstånd.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@Govein: Körde inte en enda deflect på bossen, höll mig i rörelse tills han gjorde attacker som tog längre tid att återhämta sig ifrån och sprang fram med ett eller två snabba hugg innan jag föll tillbaka på ett säkert avstånd.

Ja då blir det betydligt svårare när han gör en stor over head attack som deflectas så tappar han balansen. Lätt 4 slag och sen tid att backa bort. Den attacken går att provocera fram. Exempelvis när han kör ”vänster höger höger vänster” längst marken och rusar framåt, 2 deflects i rad där får ofta fram hans stora over head attack.

Tråddemonen
Testpilot

@Govein: Har när jag spöade bossen på klipp. Synd att jag inte visste om pareringen. Kanske hade minskat tiden på fighten.

Guardian Ape

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@Govein: Har när jag spöade bossen på klipp. Synd att jag inte visste om pareringen. Kanske hade minskat tiden på fighten.

Guardian Ape

https://youtu.be/rbwvYCD1vco

Haha men du använde iaf det röda vapnet. Hade inte ens fattat att man fick en sådan skill när man gick tag i det svärdet. Hade hjälp mig 😆

Tråddemonen
Testpilot

@Govein: Haha ja, mortal blade underlättade en hel del vid många bossfighter.

Tråddemonen
Testpilot

Har försökt med sista bossen i 4 timmar isträck. Börjar snart ge upp på att klara ut spelet, har klarat 2 faser utav 4. Dör ständigt av minsta misstag under första fasen.

Quake-konnässsör

@Zimpan: Det är så skönt när alla pareringar sitter, och man bara äger upp bossen på mindre en en minut.... the good things in life.

Releasehästryttare

@almblad: En kines har klarat spelet på 39 minuter nu:

Fragtjuv

Har spelat några timmar nu och tycker mig ha kommit in i stridssytemet någorlunda. Är just nu på Lady Butterfly och det går framåt. Har läst av hennes mönster och hoppas få ner henne ikväll! Efter det tar jag mig an Blazing Bull igen :).


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

@Zimpan:
Lås dig inte vid defensivt spelande, gå superaggro.
Ända gången jag backade undan var när han gör sin quickdraw charge attack.

Tänk också på att ichimonji fungerar när du hoppar, så när han gör sin chargeup 360 spin hoppa över huvudet på honom och slå ner med double ichimonji för snabb buildup.

I fas 1 kan du också avbryta hans första attack med en double ichimonji i huvudet på honom, direkt när fighten börjar.

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Har spelat några timmar nu och tycker mig ha kommit in i stridssytemet någorlunda. Är just nu på Lady Butterfly och det går framåt. Har läst av hennes mönster och hoppas få ner henne ikväll! Efter det tar jag mig an Blazing Bull igen :).

Haha pest eller kolera. Blazing bull va ju som att försöka svärda ner ett tåg.

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Har spelat några timmar nu och tycker mig ha kommit in i stridssytemet någorlunda. Är just nu på Lady Butterfly och det går framåt. Har läst av hennes mönster och hoppas få ner henne ikväll! Efter det tar jag mig an Blazing Bull igen :).

Usch den tjurajävlen!
Tips: köp firecrackers av merchanten uppe på berget i ashina outskirts (första öppna området) Du kan applicera det som arm tool.
Välidgt effektiv mot tjuren, du kan få in ett par gratisslag. Va ej rädd att hålla dig nära 😄 Butterfly ska du också vara aggressiv mot och använd shuriken varje gång hon hoppar upp i luften.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Det finns något inom Sekiro som heter Dragonrot, en sjukdom som uppstår inom spelet ifall man dör för ofta och använder ressurect.

Du kan använda ressurect hur mycket du vill, det påverkar inte dragonrot. Bara om du dör med en game over dvs om du har slut på återupplivning.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Fragtjuv

@Syltlöken: Ja, har skaffat dem redan så ska testa igen och använda mig av dem s mycket jag kan!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Fragtjuv

Tack för tipsen allihop!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

2,5 timmars konstanta försök på Sword Saint var inte nådigt, inne på NG+ och trixar nu.
From Software levererar som vanligt!

Tråddemonen
Testpilot

@almblad Om du spöade sista bossen på mindre en en minut så kommer mitt blod att börja koka inombords. 😵

@shaakz Tack! Ska göra ett nytt försök efter jobbet idag!

Skriv svar