Guide: Utöka utrymmet i ditt Playstation 4 med en officiell hårddisk från Seagate

Robot
Guide: Utöka utrymmet i ditt Playstation 4 med en officiell hårddisk från Seagate

Seagate släpper en officiellt licensierad Playstation 4-hårddisk - vi guidar dig genom installationen och testar prestandan.

#seagate


Håll utkik på reor, jag köpte exempelvis en Xbox one Märkt 4tb extern hd för under tusenlappen när motsvarigheten märkt ps4 låg på runt 1500kr. Fungerar utmärkt att använda på ps4, så låt er inte luras och lås inte in er på ps4/Xbox märkningen för respektive konsol.

Tråddemonen
Testpilot

Har faktiskt den med 2TB, funkar finfint till PS4an.

Medlem

Nu är jag nyfiken på vad folk gör med allt sitt utrymme... 1 Tb räcker ju faktiskt nästan till 10 RDR2, vad är det för speciella spel som folk bara måste behålla på sin konsol. Spelar ni 10-15 spel samtidigt? Har ni kvar installationer på spel ni klarade ut för flera år sedan? Räcker det inte med sparfilen och installera spelet på nytt om ni vill spela igen ett år senare?


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Nu är jag nyfiken på vad folk gör med allt sitt utrymme... 1 Tb räcker ju faktiskt nästan till 10 RDR2, vad är det för speciella spel som folk bara måste behålla på sin konsol. Spelar ni 10-15 spel samtidigt? Har ni kvar installationer på spel ni klarade ut för flera år sedan? Räcker det inte med sparfilen och installera spelet på nytt om ni vill spela igen ett år senare?

Du har helt rätt. Visst är det bara att installera om spelen.
Men för mig personligen har det blivit en grej med att ha "allt" installerat och klart om man vill köra något.
Har idag 85st digitala och 53 disc spel installerade på totalt 5tb.
Totalt onödigt då jag på sin höjd växlar mellan 2-3 spel, plus dom som måste finnas när ölkvällar infinner sig. Typ fifa, nhl, rock band osv.

Ändå svider det när något måste tas bort för att ge plats åt något nytt....


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Belfry:

Nu är jag nyfiken på vad folk gör med allt sitt utrymme... 1 Tb räcker ju faktiskt nästan till 10 RDR2, vad är det för speciella spel som folk bara måste behålla på sin konsol. Spelar ni 10-15 spel samtidigt? Har ni kvar installationer på spel ni klarade ut för flera år sedan? Räcker det inte med sparfilen och installera spelet på nytt om ni vill spela igen ett år senare?

Känns som att jag bara har 4 spel installerade och måste ta bort nånting varje gång jag ska spela något nytt.. vetitusan vad som pågår

Medlem
Skrivet av FragMa:

Känns som att jag bara har 4 spel installerade och måste ta bort nånting varje gång jag ska spela något nytt.. vetitusan vad som pågår

Känner exakt samma hehe inte hela världen att installera på nytt men skulle vara nice att bara ha allt redo.

Medlem

Jämför man med priset för ett spel idag på konsol så kostar det inte mer än tre spel att skaffa rejält med extra utrymme. Jag föredrar att ha mer utrymme med det mesta installerat än att hålla på ta bort och byta ut. Detta då jag ofta har många bollar igång samtidigt när det gäller spel och väljer det som jag har lust att fortsätta med för stunden.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Nu är jag nyfiken på vad folk gör med allt sitt utrymme... 1 Tb räcker ju faktiskt nästan till 10 RDR2, vad är det för speciella spel som folk bara måste behålla på sin konsol. Spelar ni 10-15 spel samtidigt? Har ni kvar installationer på spel ni klarade ut för flera år sedan? Räcker det inte med sparfilen och installera spelet på nytt om ni vill spela igen ett år senare?

Tar ju lång tid att installera spelen från skiva och ska du ladda ner så tar även det tid speciellt för de med långsamt internet.
Har jag utrymme på xboxet eller datorns spel disk så fyller jag det blir jag sugen på att spela ett spel så är det ju trevligt att bara starta det inte vänta 30min+.

Min till Xbox one s 500GB har jag en 3tb extern hårddisk som i stort sett är full många av spelen har jag inte ens spelat (fått via live gold osv) men kostar ju inget att ha de installerade behöver jag utrymmet till något annat rensar jag bara.

Medlem

Tänk på att dessa "GAMER" hårddiskar är exakt samma som dem vanliga utan häftiga färger eller logotyper.

Dem vanliga externa hårddiskarna från Seagate är en bättre deal.
Något billigare men samma hårdvara och 2 åriga garanti. (webhallens produktsidor visar 1 år vilket är inkorrekt)
2TB
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3094555
4TB
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3430290

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Tester visar att du inte förlorar någon prestanda genom att köra spelen på en extern hårddisk kopplad till ditt Playstation 4, i vissa fall gick det till och med snabbare.

#seagate


De HDs är utan extern strömkälla? När jag körde med en sådan (hemmabygge) då var det problem med att den inte alltid mountade vid omstart, särskilt när man stängde ner PS4 helt, då fick man gå in i menuerna. Eller ngt sånt (var ett tag sen).
Nu kör jag med en extern HD som har egen strömförsöjning, då är det inga problem.

Medlem

@Belfry: för att jag spelar mer än 1 spel åt gången. har väl runt 300 spel bara till min ps4'a så jo hårddiskutrymmet går åt rätt fort.


signatur

God is dead

Medlem

Det är i min mening slöseri med pengar att panga in en ssd i ett ps4 då både pro och standard har bandbredd bottlenecks som inte handlar om varken usb portar eller sata portar.

En ssd kan helt enkelt inte prestera till fullo på konsolen, då kan man lika gärna satsa på utrymme för hela slanten och en disk som matchar hastigheten konsolen hanterar.

En ssd kanske halverar laddnings tiden i vissa spel, från 45 sekunder till 22, medan det hade handlat mellan 45 sekunder och 2-4 sekunder på en pc. Så man får väl fråga sig ifall det är värt dubbla pengarna för den skillnaden, som inte ens gäller i alla spel heller på konsolen, av någon anledning, benchmarks är väldigt splittrade beroende på titlar.

Är nog mer värt att satsa på en 4-5 tb så man kan kräma in hela biblioteket.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av KeyserSoze:

Det är i min mening slöseri med pengar att panga in en ssd i ett ps4 då både pro och standard har bandbredd bottlenecks som inte handlar om varken usb portar eller sata portar.

En ssd kan helt enkelt inte prestera till fullo på konsolen, då kan man lika gärna satsa på utrymme för hela slanten och en disk som matchar hastigheten konsolen hanterar.

En ssd kanske halverar laddnings tiden i vissa spel, från 45 sekunder till 22, medan det hade handlat mellan 45 sekunder och 2-4 sekunder på en pc. Så man får väl fråga sig ifall det är värt dubbla pengarna för den skillnaden, som inte ens gäller i alla spel heller på konsolen, av någon anledning, benchmarks är väldigt splittrade beroende på titlar.

Är nog mer värt att satsa på en 4-5 tb så man kan kräma in hela biblioteket.

Vi länkade till testen med både SSD och hybriddisk, och är ju väldigt beroende på titel om man tjänar tid på att köra SSD i Playstation 4.

SSD: https://www.fz.se/recension/245137-test-sa-mycket-snabbare-bl...
Hybriddisk: https://www.fz.se/artikel/271782-test-sa-mycket-snabbare-blir...


signatur
Medlem

Saknar definitivt en funktion som städar hårddisk utrymmet automatiskt. Alltså när det blir fullt så rensas automatisk spelen som man inte spelat på länge. Med dagens 250Mbit+ linor är det inga problem att dra hem ett 50GB spel.
Sedan saknar jag definitivt xbox funktionen att kunna köra sin blu-ray spel utan att ha skivan i, men det va kanske en annan tråd

Avstängd

En fundering jag har. Operativsystemen på ps4 och xbo. Kan man enkelt klona och spara (blu-ray, usb, hdd) sitt os? Och på så vis få en komplett uppbackning av ditt system? I fall det helrasar. Min externa går att använda som en og hdd om jag backar upp hela systemet (OS)? Du kan skapa en installations disk/usb (OS)?

Skrivet av Dr904:

Tänk på att dessa "GAMER" hårddiskar är exakt samma som dem vanliga utan häftiga färger eller logotyper.

Dem vanliga externa hårddiskarna från Seagate är en bättre deal.
Något billigare men samma hårdvara och 2 åriga garanti. (webhallens produktsidor visar 1 år vilket är inkorrekt)
2TB
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3094555
4TB
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3430290

Dyrare till och med. Som sagt vänta på någon konsol rea och gör ditt kap.

Medlem

Seagate gör även liknande HDDs till Xbox har jag sett då med grön färg istället för blåaktig hehe.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag har installerat en hybriddisk på 1 Tb och har en extern hårddisk med ytterligare 1 Tb. Eftersom jag ofta spelar flera spel samtidigt och dessutom gillar att spela om de flesta spelen så raderar jag endast såna spel jag vet att jag är inte kommer att känna sug efter på flera år, om någonsin.

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

De HDs är utan extern strömkälla? När jag körde med en sådan (hemmabygge) då var det problem med att den inte alltid mountade vid omstart, särskilt när man stängde ner PS4 helt, då fick man gå in i menuerna. Eller ngt sånt (var ett tag sen).
Nu kör jag med en extern HD som har egen strömförsöjning, då är det inga problem.

Hmm, aldrig upplevt några problem med externa HDDs utan extern strömkälla iaf, har haft en 2tb extern strömkälla till både min xbox one och one X, var ren plug & play när man bytte från One till One X, fungerade direkt.

Kanske är annorlunda på ps4ans mjukvara iofs.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Bra artikel! Jag har länge varit skeptiskt till extern hårddisk, mest pga massa onödiga sladdar.

Kruxxet i mitt fal är att mina USB portar redan är fyllda pga jag har en ratt och VR till min PS4 pro samr laddsladden till den trådlösa kontrollern, så det är väl den jag får peta in och ur då och dom om jag skulle skaffa en extern disk. 1TB rcker inte långt på en PS4:a idag.

Nästa gen "PS5" borde ha minst 2TB som standard (samt inbyggd VR i Pro versionerna), och då finns nog även USB 4.0

CTI
Medlem

Bytt ut den interna hårdisken mot en 512Gb, SSD samt en extern 2Tb hd.

SSD lite lyxigt kanske, men dom korta laddtiderna gör det värt det för mig. (tänker inte försvara kostnaden är upp till var & en att bedöma det)

Förtillfället har jag ca 800Gb med installerade spel & appar.


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem
Skrivet av Belfry:

Nu är jag nyfiken på vad folk gör med allt sitt utrymme... 1 Tb räcker ju faktiskt nästan till 10 RDR2, vad är det för speciella spel som folk bara måste behålla på sin konsol. Spelar ni 10-15 spel samtidigt? Har ni kvar installationer på spel ni klarade ut för flera år sedan? Räcker det inte med sparfilen och installera spelet på nytt om ni vill spela igen ett år senare?

Jag har allt som får plats installerat. Blir jag sugen på något så vill jag inte vänta på en lång nerladdning tar ju rätt lång tid med dagens spel trots att jag har 250Mbit internet. Jag kör med en 4TB disk till min Xbox one 500Gig och får inte plats med allt men i alla fall det mesta. Blir ju en del spel när man prenumererar på Xbox gold osv.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Nu är jag nyfiken på vad folk gör med allt sitt utrymme... 1 Tb räcker ju faktiskt nästan till 10 RDR2, vad är det för speciella spel som folk bara måste behålla på sin konsol. Spelar ni 10-15 spel samtidigt? Har ni kvar installationer på spel ni klarade ut för flera år sedan? Räcker det inte med sparfilen och installera spelet på nytt om ni vill spela igen ett år senare?

Jag återkommer ganska ofta till GTA Online, Red Dead Online, Destiny 2 och ett gäng till och då är det väldigt smidigt att ha allt installerat istället för att vänta några timmar på att får ner spelet när man väl blir sugen igen


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

10-20% ledigt, för annars kan jag inte uppdatera de största spelen....


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Avstängd

Jag har haft en 1TB USB HD inkopplad i flera år, just nu räcker den gott och väl. Jag tar bara bort spelen jag inte spelar och får ändå plats med rätt så många spel.


signatur

PS5 och inget annat.

1
Skriv svar