EA sparkar 350 personer

Redaktör
Skrivet av kaealy:

Jag är inte ens fotbollsintresserad och vet att detta inte händer speciellt ofta och de kan hålla på i år innan de sparkas. Hinner ju inkassera rätt mycket pengar under den tiden, mer än vad du och jag någonsin kommer tjäna under en livstid.

Ja, klart de tjänar långt mer än oss dödliga. Men jo, det är rätt vanligt. Skulle säga att minst en eller ett par tränare per säsong får gå från Allsvenskan när resultaten inte lever upp till förväntningarna.


signatur
Medlem

Gör något fantastiskt först och därefter snacka om att bli bättre.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Blir ni lika upprörda varje gång företag i Sverige säger upp folk?

Yup, besitter lite empati så tycker att det är rätt upprörande och tråkigt när folk förlorar jobben. Speciellt när den branschen och företaget cashar in mer pengar än va de någonsin har gjort.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, klart de tjänar långt mer än oss dödliga. Men jo, det är rätt vanligt. Skulle säga att minst en eller ett par tränare per säsong får gå från Allsvenskan när resultaten inte lever upp till förväntningarna.

OK, så du jämför alltså en tränare i Allsvenskan med VD:n på EA istället för att ta en tränare i t ex Engelska Premier League eller motsvarande? Känns ju skapligt skevt.

Redaktör
Skrivet av kaealy:

OK, så du jämför alltså en tränare i Allsvenskan med VD:n på EA istället för att ta en tränare i t ex Engelska Premier League eller motsvarande? Känns ju skapligt skevt.

Jag slängde bara ur mig ett exempel. Prinicpen är densamma för brittiska ligan, även om de tjänar mer - de har riskabla jobb och tjänar jäkligt mycket pengar.


signatur
Medlem

Intressant att det är marknadsförarna som ryker. Det är väl sällan dom som kritikerna slår ner på? Det är ju lootlådor och annan skit som går tillbaka till ledningsnivå. Sparka ledningen vettja.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag slängde bara ur mig ett exempel. Prinicpen är densamma för brittiska ligan, även om de tjänar mer - de har riskabla jobb och tjänar jäkligt mycket pengar.

De får ju sparken för att de är dåliga på sina jobb. Så fungerar det även på lågavlönade jobb (om cheferna bryr sig om företaget).

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag slängde bara ur mig ett exempel. Prinicpen är densamma för brittiska ligan, även om de tjänar mer - de har riskabla jobb och tjänar jäkligt mycket pengar.

Skulle säga att en städare på deltid är ett mer "riskabelt" och osäkert jobb än att vara VD idag, men whatever floats your boat.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Yup, besitter lite empati så tycker att det är rätt upprörande och tråkigt när folk förlorar jobben. Speciellt när den branschen och företaget cashar in mer pengar än va de någonsin har gjort.

Förväntar mig att du gör allt du kan för att hjälpa människor som förlorat jobbet i så fall. Med tanke på hur empatisk du är.

Redaktör
Skrivet av kaealy:

Skulle säga att en städare på deltid är ett mer "riskabelt" och osäkert jobb än att vara VD idag, men whatever floats your boat.

Så kan det säkert vara. Och jag har väl inte sagt något annat heller? (Apropå det sista du skrev. Känns som att du letar efter en motsättning, och jag förstår verkligen inte varför.)


signatur
Medlem

För mig är det såklart svårt att veta vad just dessa människor gör inom marknadsföringen, men jag har ändå svårt att se hur dem är relaterade till EA’s dåliga rykte. Vill man bli ”världens bästa spelföretag” borde man kanske titta på andra områden att plocka bort folk ifrån...som de för lootlådor, mikrotransaktioner och spelkvalitetsgaranti till exempel.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Förväntar mig att du gör allt du kan för att hjälpa människor som förlorat jobbet i så fall. Med tanke på hur empatisk du är.

Visst, rekommenderar folk som är sugna på att byta jobb eller har förlorat sina jobb var de ska söka hela tiden då jag jobbar i en bransch som söker folk hela tiden samt har ett brett kontaktnät. Vad gör du? Sitter hemma i källaren och är bitter?

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är det för typ av människor som får rösta i den omröstningen?

De blev utsedd till sämsta företag av The Consumerist. Det närmaste man kan komma här i Sverige är väl Sveriges Konsumenter, som jobbar för konsumenters rättigheter.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Så kan det säkert vara. Och jag har väl inte sagt något annat heller? (Apropå det sista du skrev. Känns som att du letar efter en motsättning, och jag förstår verkligen inte varför.)

Och jag förstår inte vad ni/du får ut av att försvarar den sämre sidan av industrin och bagatellisera kunders/gamers oro kring t ex EPIC store och problematiken kring den(tidigare nyhet). Känns helt ärligt som ni inte har en aning om hur det fungerar och ser ut i världen utanför tullarna sthlm och uttrycker er väldigt anti-arbetare/anti-fackligt till och från, börjar bli jävligt besviken på hur ni uttrycker er i många nyhetstrådar nu för tiden. Ni kanske har blivit äldre, Ni kanske har blivit mer medelklass eller bara helt enkelt bytt inriktning mer er sida.

Medlem

Jag är intresserad av parkeringen på vilket sätt dom kommer att förstöra Apex . Känns som om dom är på rätt väg iaf. Säsong passet var riktigt uselt om man jämför med deras största konkurrenter(Fortnite). Dom lovar att göra det bättre och anser att folk inte är redo för ett bättre pass. Jag säger att dom skjuter sig själv i foten och bara inte var beredda på att spelet skulle bli så populärt. Hoppas det inte men tror att kommer någon att slarva bort Apex guldgruvan så är det EA.

Redaktör
Skrivet av kaealy:

Och jag förstår inte vad ni/du får ut av att försvarar den sämre sidan av industrin och bagatellisera kunders/gamers oro kring t ex EPIC store och problematiken kring den(tidigare nyhet). Känns helt ärligt som ni inte har en aning om hur det fungerar och ser ut i världen utanför tullarna sthlm och uttrycker er väldigt anti-arbetare/anti-fackligt till och från, börjar bli jävligt besviken på hur ni uttrycker er i många nyhetstrådar nu för tiden. Ni kanske har blivit äldre, Ni kanske har blivit mer medelklass eller bara helt enkelt bytt inriktning mer er sida.

Jag har inte försvarat någonting, det är nåt du läser in. Jag gav ett par skäl till att vissa i chefsposition tjänar så mycket som de gör, vilket INTE betyder att jag tycker det är bra (eller dåligt). Det var jag väldigt tydlig med i första inlägget.

Och lägg ner såna där klyschiga Stockholmsfördomar, de säger absolut ingenting om hur personer är eller vilka åsikter de har. Men om du måste veta så har jag bott halva livet i en skitliten by i Dalarna, resten i små eller mellanstora svenska städer och storstadsförorter.


signatur
Medlem
Skrivet av Bojkott:

EA har blivit framröstad till USA's sämsta företag (inom alla branscher) två gånger, och nu vill de bli världens bästa spelföretag genom att sparka 350 personer. Lycka till.

Det är ungefär som att jämföra ett spel som blivit recensionbombat.
Klart inte EA är sämsta företaget i usa


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av kaealy:

Visst, rekommenderar folk som är sugna på att byta jobb eller har förlorat sina jobb var de ska söka hela tiden då jag jobbar i en bransch som söker folk hela tiden samt har ett brett kontaktnät. Vad gör du? Sitter hemma i källaren och är bitter?

Varför påstår du att jag är bitter? För att jag hoppas att du och din påstådda empati är mer än "thoughts and prayers"? Konstigt uttalande av dig. Låter som att du är ganska oempatisk ärligt talat.

Medlem

Är någon kränkt?

Uppsägningar är inget nytt i något yrke.


signatur

AYY LMAO

Medlem
Skrivet av Bojkott:

De blev utsedd till sämsta företag av The Consumerist. Det närmaste man kan komma här i Sverige är väl Sveriges Konsumenter, som jobbar för konsumenters rättigheter.

Ok tänkte så det inte var vanligt folk som fick rösta då är ju "gamers/nördar" duktiga på att gå ihop så fort något spel ex inte finns i den butik de föredrar osv. Jag trodde något oljebolag som förstört för folk på riktigt skulle hamna högre på listan, men det kanske var två år där det inte hänt några större läckor som EA vann.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Och jag förstår inte vad ni/du får ut av att försvarar den sämre sidan av industrin och bagatellisera kunders/gamers oro kring t ex EPIC store och problematiken kring den(tidigare nyhet). Känns helt ärligt som ni inte har en aning om hur det fungerar och ser ut i världen utanför tullarna sthlm och uttrycker er väldigt anti-arbetare/anti-fackligt till och från, börjar bli jävligt besviken på hur ni uttrycker er i många nyhetstrådar nu för tiden. Ni kanske har blivit äldre, Ni kanske har blivit mer medelklass eller bara helt enkelt bytt inriktning mer er sida.

Att vara anti-facklig nuförtiden är väl detsamma som att inte rösta rött? Om man ser hur de beter sig. LO ska vi inte ens snacka om...


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ok tänkte så det inte var vanligt folk som fick rösta då är ju "gamers/nördar" duktiga på att gå ihop så fort något spel ex inte finns i den butik de föredrar osv. Jag trodde något oljebolag som förstört för folk på riktigt skulle hamna högre på listan, men det kanske var två år där det inte hänt några större läckor som EA vann.

Har för mig att BP vann samma år som det stora utsläppet i Mexikanska golfen ägde rum.

Skrivet av Tomas Helenius:

Jag slängde bara ur mig ett exempel. Prinicpen är densamma för brittiska ligan, även om de tjänar mer - de har riskabla jobb och tjänar jäkligt mycket pengar.

Det är ett bra exempel. Arbetsmarknaden för en huvudtränare på toppnivå (oavsett sport egentligen) är oerhört smal såvida de inte vill traggla i lägre serier med mycket mindre betalt. Samma sak för EA:s VD, hans arbetsmarknad är också jäkligt snäv om skiten verkligen skulle träffa fläkten för honom.

Det kan gå flera år innan de hittar nytt arbete och självklart har de sett till att deras avtal skyddar dem under den här perioden.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Det är ju stort att de faktiskt erkänner brister. Håller tummarna att vi får se förbättringar och ett EA som levererar igen.

Medlem
Skrivet av Juel91:

Så med andra ord borde han inte ta ut en lön överhuvudtaget utan bara jobba för jobbets skull eller?

Flera som gjort och gör.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/One-dollar_salary

The following people have been employed for
annual salaries of one dollar:

Arnold Schwarzenegger (former Governor of California)[33]
Darren Entwistle (TELUS)[34]
David Filo (Yahoo!)[35]
David Lloyd George (former Prime Minister of the United Kingdom)
Edward Lampert (Sears Holdings)[35]
Elon Musk (Tesla Motors, SpaceX)[36]
Eric Schmidt (Google)[37]
Evan Spiegel (Snap)[38]
F. Thomson Leighton (Akamai)[39]
Henry Samueli (Broadcom Corporation)[40]
Herbert Hoover, (former President of the United States)[41]
Jack Dorsey (Twitter)[35]
Jan Koum (Whatsapp)[42]
Jeremy Stoppelman (Yelp)[35]
Jerry Yang (Yahoo!)[43]
John F. Kennedy (former President of the United States)[41]
John Mackey (Whole Foods Market)[38]
Jon Corzine (former Governor of New Jersey)[44]
Larry Ellison (Oracle Corporation)[35]
Larry Page (Alphabet Inc.)[37]
Lee Iacocca (Chrysler Corporation)[45][46]
Mark Pincus (Zynga)[47]
Mark Zuckerberg (Facebook)[48]
Meg Whitman (Hewlett-Packard)[49]
N. R. Narayana Murthy (Infosys)[50]
Richard Fairbank (Capital One Financial)[51]
Richard Hayne (Urban Outfitters)[35]
Richard Riordan (Mayor of Los Angeles)[52]
Robert Duggan (Pharmacyclics)[53]
Sehat Sutardja (Marvell Technology Group)[54]
Sergey Brin (Alphabet Inc.)[37]
Steve Jobs (Apple)[55][56][57]
Terry Semel (Yahoo!)[51]
Vikram Pandit (Citigroup)[58]
William Clay Ford Jr. (Ford Motor Company)[51]
William Knudsen (Chairman of the Office of Production Management)[59]

Ger något att tänka på, inte sant?
Pengar är inget emot meningsfullhet.

@Joakim Palm: Det hjälper onekligen att ha pengar och anseende innan man börjar arbeta för 10kr per år.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@Joakim Palm: Och varför ska han rätta sig efter vad andra gör?
Bara för att vissa människor som är ekonomoskt oberoende jobbar för 1 dollar så finns det väll inget som säger att han måste rätta sig efter det?

Eller ska jag nu rätta mig efter andra som lever "bättre" och bli vegetarian; vegan, anti plast konsument mm bara för jag blir en "bättre" människa då?

Lev som du vill men säg inte åt andra hur dem ska leva..

Och att människor behöver ett jobb för att ha ett mål eller syfte i livet är helt BS. Du låter som en tjurig gammal dags gubbe.

Alla människor fungerar på olika sätt och vad som ger oss ett syfte eller mål med livet är helt olika från person till person.

Många ser familj och barn som det stora målet i livet. Personligen så är jag inte ett dugg intresserad av det (just nu i alla fall).
Andra ser karriär som ett mål medans andra är nöjda att få mat på bordet.

Så sluta dra alla människor under samma tak med dina fördomar..

Tack

Vi har väl ett jättebra exempel nu i Sverige, för övrigt. Aktieägare står redo med tjära och fjädrar för att tacka av Swedbanks VD Birgitte Bonnesen för lång och inte särskilt trogen tjänst.
När tror ni att hon får en ny VD-tjänst på samma nivå i Sverige?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

EA gör det igen, haha jävla skitföretag


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Quarie:

@Joakim Palm: Och varför ska han rätta sig efter vad andra gör?

Nä, det är ingen som sagt så heller.

Jag skriver inte specifikt om EA Ceo:n som sådant, utan poängen är att meningsfullhet är viktigare än pengar (relaterat till vad användaren Eld skrev, att han inte behöver jobba en dag till).

Så som jag skrivit tidigare, meningsfullhet är viktigare än pengar. Flera framgångsrika människor jobbar därför för 1 dollar om året för att visa att det inte är pengarna som livet eller företaget handlar om. Det är snarare drömmen, målet, det högre syftet, gemenskapen hos företaget etc. Vad som får livet på jorden mindre tragiskt än vad det var igår.

Du kan själv simulera hur det är att va ekonomiskt oberoende. Ladda ner Diablo 2, spela det en dag eller två - skriv ner vad du har för mål med gubben. Det kan va att du vill satsa på en viss build, skaffa viss gear eller så. Om du nästa dag laddar ner en trainer, ett fusk som gör att du omedelbart kan skaffa fram allt du drömmer om (och eventuellt kommer drömma om). Använder du detta fusk så har du snart tagit bort all utmaning och drömmar i spelet. När du redan har och kan få allt du pekar på, så har du fått ett spel där meningen är borta. Sannolikheten att du vill fortsätta spela spelet i veckor är låg - för du har inget att sträva efter. Det finns inget äventyr kvar.

123
Skriv svar