Den stora JRPG-tråden

Hedersmedlem

@Loevet: Jag trodde faktiskt att jag skulle ha mycket mer tid i helgen för att spela men jag fick fullt upp med annat. Men har iallafall hunnit starta spelet och köra en halvtimme-ish. Det påminner onekligen mycket om Persona på ytan (grafik), fast det är nog det enda än så länge. Hittils ser det ganska platt ut och musiken var inte alls lika mysig och glad som i Persona 4 och 5 (svårt att nå upp dit dock) utan kändes nästan lite obehaglig? Men jag är ändå väldigt hoppfull och kommer ge det en chans! Har ju som sagt knappt startat spelet.

Det är ju faktiskt inte Persona så jag får nog lägga ned mina förväntningar om att det ska vara lika bra. Det kan säkert vara en kul spelupplevelse ändå.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Gurt: Nej visst är det så, jag har nog också hajpat upp spelet alldeles för mycket med Persona-jämförelser, det är en väldigt svår måttstock att mätas med. Så musiken är inte så vass alltså? Trist, i trailern låter det ju som att de fått till den delen i alla fall. Men återigen, att matcha Persona-spelens soundtracks är en omöjlig uppgift, särskilt P4 & P5

När jag väl sätter mig med spelet ska jag göra det med nedtonade förväntningar, kan säkert finnas en trevlig jrpg-upplevelse i det med rätt ansats


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Det finns även en Caligula anime serie med samma namn och innehåll. Vilket av spelet eller Anime serien som baseras på vilken har jag ingen aning om. Serien har i alla fall bra musik.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Aletheides: Bra tips! Jag tror att animén baserades på PS Vita-spelet. Ska nog försöka se serien innan jag börjar spela Overdose till Switch, såg att serien finns hos Crunchyroll.

https://www.crunchyroll.com/caligula


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Aletheides: Bra tips! Jag tror att animén baserades på PS Vita-spelet. Ska nog försöka se serien innan jag börjar spela Overdose till Switch, såg att serien finns hos Crunchyroll.

https://www.crunchyroll.com/caligula

Ja det gjordes även en Anime på Persona 5. Den finns även den på crunchyroll, dock inte på den europeiska. Följer storyn i spelet ganska exakt. Minus mycket av social link sidestoryn som finns i spelet.

Man kan förövrigt köpa Perosna 5 billigt just nu på webhallen i deras lagerränsning.

Medlem

Det bör också nämnas att vi närmar oss slutet på mars. Under mars månad skulle ett visst företag släppa ny Persona 5 R info. De kan ju börja med vad Persona 5 R är för något

Här är officiella siten https://p5r.jp/,

Samt twitter kontot https://twitter.com/p_kouhou?lang=ja

Samt officiella nyhetssidan: http://p-ch.jp/

Snälla låt det inte vara något nytt jäkla dans spel Föredrar en expanderad version av Persona 5. De tidigare spelen har fått en sådan i form av Persona 3 FES och Persona 4 Golden.

Medlem

Och där kom det! Atlus tillkännager Persona 5: The Royal. Verkar vara en expanderad verison av Persona 5, typ Persona 4: The golden.

I videon så hör man en ny kvinnlig karaktär kommentera huvudpersonerna. Mer info kommer på Persona Super LIve konserten 24 april.

https://p5r.jp/

En översättning av talet i trailern hittas här: https://www.rpgsite.net/news/8363-atlus-reveals-persona-5-the...

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Aletheides: jag är väldigt pepp på detta! Har länge funderat på att spela om Persona 5 igen, bara för att uppleva det igen och kanske göra lite mer av sidomaterialet jag inte gjorde första vändan, men med en utökad och uppdaterad version får jag en utmärkt ursäkt! Misstänker att detta inte kommer bli en lika omfattande uppdatering som Persona 4 Golden var jämfört med P4, men jag har gärna fel!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Under det japanska speleventet Live Dengeki Game Festival 2019 har en video på Ys IX: Monstrum Nox visats upp. I den får vi se lite exempel på hur det spelmekaniska fungerar, och det är betydligt mer dynamiskt än det var i Ys VIII. Man kan klättra upp för väggar och förvandla sig till kreatur som låter en navigera miljöerna på olika sätt, exempelvis att förvandla sig till ett fågelliknande väsen för att sväva över avstånd.

Spelmekaniskt ser det ut som ett rejält kliv framåt, men rent tekniskt ser det ut som en minimal uppgradering av det visuella i Ys VIII. Hade hoppats att de skulle uppgradera det grafiska mer än så här, men förhoppningsvis hinner det poleras till ytterligare till lanseringen (lär inte bli en visuell revolution hur som helst).

Det har också dykt upp lite information om spelet i samband med detta.

  • Man utforskar en stor stad i spelet och denna ska tydligen utgöra 40-50 procent av spelets totala spelvärld. Den ska också bestå av flera olika stadsdelar

  • Det kommer finnas en guild som spelaren kan utveckla under spelets gång

  • Det finns ett colosseum där man gissningsvis kommer kunna slåss mot olika sorters monstrum

  • Varje karaktär ska ha unika egenskaper i strid som ska kunna delas med andra karaktärer på något sätt

Ys IX: Monstrum Nox ska släppas till PS4 mot slutet av året i Japan, och gissningsvis internationellt nästa år.

Källa: Gamekyo


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Aletheides: jag är väldigt pepp på detta! Har länge funderat på att spela om Persona 5 igen, bara för att uppleva det igen och kanske göra lite mer av sidomaterialet jag inte gjorde första vändan, men med en utökad och uppdaterad version får jag en utmärkt ursäkt! Misstänker att detta inte kommer bli en lika omfattande uppdatering som Persona 4 Golden var jämfört med P4, men jag har gärna fel!

Jag hoppas det är lite mer omfattande med tanke på tiden sedan release. I crave content

Medlem

RPG-site har recenserat Trails of Cold steel porten till PS4 och ger den näst intill högsta betyg.

https://www.rpgsite.net/review/8367-the-legend-of-heroes-trai...

Citat:

And really, I would even say that Cold Steel is also a great point of entry into JRPGs in general. Not only it is an excellent game in an incredible series, but by including all these options that make some of the tedious elements inherent to the genre easier to digest, making it an attractive proposition for people that don’t really know how to get into JRPGs.

In the end, I can’t give enough praise to Trails of Cold Steel. It is an excellent port of an excellent game that finally arrives to a modern console. If for some reason you don’t have a PC that can run it, then this is the version to play. It’s extremely easy to recommend this game to anyone, whether they play RPGs or not, and it is also a good first step into the Trails series, which is well worth your time.

Medlem

Ny trailer samt släppdatum för persona 5: The royal ute. Finns även info över vad som är nytt i spelet men jag är itne så super på japanska så vågar inte mig på att översätta info som är en timme gammalt

https://p5r.jp/

Edit: Enligt kotaku så läggs det bland annat till en ny party member. Är inte ofta de gör det i ett Persona spel med tanke på hur karaktärsdrivet det är.

https://kotaku.com/persona-5-the-royal-adds-new-phantom-thief...

Citat:

Atlus will release a new and expanded version of role-playing game Persona 5, titled Persona 5: The Royal, for PlayStation 4 in Japan on Oct. 31. The game will come to North America and other regions sometime in 2020, according to Atlus’ U.S. arm.

Persona 5: The Royal will add a number of new features to the game, including a new Phantom Thief named Kasumi Yoshizawa; a new confidant named Takuto Maruki who works as a counselor at Shujin Academy; and a new location to explore, Kichijoji. The game will touch on the students’ third semester at school.

In a teaser trailer posted to Atlus’ Japanese-language YouTube channel, we get a look at many of these new game elements, as well as others: a new dating location (an aquarium) and a new bar where players can enjoy games like pool and darts. There’s also new animation and a peek at new characters in action. (The 15-second English-language teaser trailer contains little more than a logo and a release window.)

According to the game’s Japanese website, Persona 5: The Royal will also include elements like selfies sent via the in-game messaging system, new events with twins Caroline and Justine, and new enemies to fight. The game will also support PlayStation 4 Pro, offering enhanced visuals.

Så ps4pro stöd för bättre detaljrikedom tydligen. Samt en tredje tremin i storyn.

Atlus press release:

IRVINE, Calif. - April 24, 2019 - Two years ago, the Phantom Thieves stole the hearts of millions of fans around the world. Now, they're getting ready to make their triumphant return in Persona 5 Royal, an enhanced release of ATLUS's acclaimed JRPG Persona 5.

Just announced at the Persona Super Live P-Sound Street 2019 concert in Tokyo, Persona 5 Royal expands on the extraordinary world of Persona 5,introducing a host of new characters, gameplay features, and diving deeper into the personal lives, as well as the trials and tribulations, of the enigmatic (and exceedingly-stylish) Phantom Thieves. Players will even get to experience an all-new third semester at Shujin Academy that's never been seen before!

The trailer that debuted at the show is now available on the official ATLUS YouTube channel (Japanese only), and a teaser for the Western release is available on the Atlus USA channel.

Please visit the official teaser site and sign up for the Persona newsletter to get the most up-to-date information about Persona 5 Royal and other Persona series titles: http://atlus.com/P5R.

Look forward to more information about Persona 5 Royal leading up to its release in the West in 2020!

Testpilot

Vid midnatt gick Playstations senaste State of Play och vi fick en liten teaser trailer för FF 7 Remake! Lite små saker som är nytt, det kommer komma mer på E3. Vågar man hoppas på ett release datum (för episod 1 då..)?

Medlem

Ja det börjar bli dags för ett datum nu kan jag tycka. Jag tycker det lilla vi har sett än så länge ser lovande ut, jag är väl en av de som inte har något problem med att de kör vidare på XVs stridssystem och förstår varför de valt det. De allra flesta potentiella köparna av FFVIIR har inte spelat originalet och turbaserade strider är helt enkelt inte nåt som dagens yngre gamers uppskattar.

Jag hoppas bara att de fixar XVs bedrövliga implementation av items (som var overpowered) och magi (som var värdelöst) och lägger till lite intressanta mechanics runt materia.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Testpilot
Skrivet av Arzei:

Ja det börjar bli dags för ett datum nu kan jag tycka. Jag tycker det lilla vi har sett än så länge ser lovande ut, jag är väl en av de som inte har något problem med att de kör vidare på XVs stridssystem och förstår varför de valt det. De allra flesta potentiella köparna av FFVIIR har inte spelat originalet och turbaserade strider är helt enkelt inte nåt som dagens yngre gamers uppskattar.

Jag hoppas bara att de fixar XVs bedrövliga implementation av items (som var overpowered) och magi (som var värdelöst) och lägger till lite intressanta mechanics runt materia.

Spelar igenom XV Windows versionen just nu och jag kan hålla med om att stridssystemet kan behöva justeras en aning. Ett s k hard mode vore trevligt det med.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Märkte att jag hade lite mandragora-problem när jag packade upp lådorna efter flytt! Fick bara tag på en av dem dock 😉


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

https://twitter.com/Pusheen/status/1148643012437843968?s=19

Då det tyvärr inte går att bädda in tweets i inlägg så får jag be er att klicka på länken. Det är värt det om ni gillar söta saker och final fantasy! 😁


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Nu när Trails of Cold Steel 3 varit ute ett tag och jag spelat igenom det grundligt så måste jag säga att det var hittills bästa delen i en redan stark serie. Falcom visar återigen att de sätter berättelsen samt världsbyggandet i centrum och levererar spel på samma höga nivå som JRPG legender så som Suikoden. Spelen har dual audio men de har gjort ett mycket bra jobb med engelska rösterna och översättningen. Något av de bästa jag hört i genren så jag har faktiskt kört dem på Engelska utan att öronen trillar av.

Cold Steel 3 är det Trails spel som har den mörkaste storyn hittills dessutom.

Del 4 i Cold Steel sub arcen av spel i Zemuria världen, och det sista i den arcen, har varit ute i Japan ett tag och håller på lokaliseras. Tar dock tid att översätta ett massivt spel som detta så vi lär inte se det på ett år minst.

För de som ännu inte testat något spel i Falcoms The legend of heroes serie så kan de beskrivas som story tunga epos. De är hyfsat linjära i sin utformning för att kunna fokusera på berättelsen men gör det på ett bra sätt. Berättelsen är även fokus före kostsamt grafiskt ögongodis, även om det blivit klara förbättringar när de gick över till PS4/PC endast med Cold steel 3. Berättelserna utspelar sig oftast i serier på två till fyra spel som är direkta fortsättningar på varandra och där game clear save data kan föras över till nästkommande spel för att få med val man gjort under storyn samt lite bonus items (Förutom dessa bonus items startar man rent i varje spel så man är inte screwed om man inte har en save). Världen de skapat, Zemuria, byggs upp av flera spelserier som utspelar sig i stort sett samtidigt i olika delar av världen och är en stor bidragande orsak till att spelen anses ha en så stark world building. Den senaste är Cold Steel som innehåller 4 spel och fokuserar på the Empire of Erebonia.

PS4 versionen av Cold steel 1, 2 och 3 har även turbo mode ifall man är otålig och vill snabba på animationer etc. Som exempel kan ges att en recensent på RPGsite körde turbo mode hela Cold steel 3 igenom för att försöka hinna tills embargot släppte och få ut en review, det tog honom ändå 97 timmar att klara spelet så man får mycket spel för pengarna. Finns även till PC. Ettan är lite segstartad dessvärre vilket kan skrämma bort de mest otåliga.

Cold steel 3 Launch trailer plus openings. Andra opening kan ges som exempel på varför Falcom även är kända för att ha superba soundtracks i de här spelen. Lägger även till ett exempel på en boss fight som visar hur striderna fungerar i ett Trails spel. Med japansk text för att undvika spoilers för de som inte vill förstå vad som händer. Ännu ett exempel på soundtracket dessutom.

Cold steel 4 opening för det spel som avslutar serien och kommer om förhoppningsvis inte allt för lång tid.

Spelet är även det första som kommer till SWITCH i serien och släpps i mars.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Spelet är även det första som kommer till SWITCH i serien och släpps i mars.

Och det har ännu inte sagts ett ord om en PC-release. När XSEED höll i tyglarna var det givet, men sedan NIS America roffade åt sig diverse utgivningsrättigheter för Falcom-titlar så har allt gått åt fanders. För oss som följt serien på PC i åratal så känns det lite som att bli spottad i ansiktet när de väljer att prioritera ett format där de tidigare delarna (och t.o.m. den pågående arcen) inte ens finns tillgängliga. #bitter

Medlem
Skrivet av Nashandra:

Och det har ännu inte sagts ett ord om en PC-release. När XSEED höll i tyglarna var det givet, men sedan NIS America roffade åt sig diverse utgivningsrättigheter för Falcom-titlar så har allt gått åt fanders. För oss som följt serien på PC i åratal så känns det lite som att bli spottad i ansiktet när de väljer att prioritera ett format där de tidigare delarna (och t.o.m. den pågående arcen) inte ens finns tillgängliga. #bitter

De var dåliga med informationen ja. Men det släpptes till PC 23 mars. Så för en dryg vecka sedan. Nu är även fjärde delen i serien release annonserad. I höst till PS4 och efter årsskiftet till PC och Switch.

Vilket år för JRPGs det här kommer vara!

Persona 5 royal och FFVII remake släpps nu. Sedan kommer Xenoblade Chronicles: The defenitive edition till Switch nästa månad. Även Utavarerumono: Prelude to the fallen kommer nästa månad (Maj). Cold steel 3 kommer till Switch i sommar och sedan får vi Cold steel 4: The end of saga i höst. Sedan har vi även Tales of Arise med 2020 release datum. My body is ready! @loevet hoppas du har semester kvar för du kommer behöva det

https://thelegendofheroes.com/tocs4/

Officiel trailer:

Opening:

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Nu är den här, Soldier 1st Class Edition! Kartonglådan den kom i var helt enorm, var tvungen att vinkla mig själv och lådan på snedden för att komma ut genom dörren från postutlämningsstället


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Började precis spela Ni no Kuni: Wrath of the White Witch på Nintendo Switch. Satt i soffan med en kopp kaffe i morse och bara tokmös. Herregud vilket mysigt spel!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

@Loevet Den var inte dålig! Jag tyckte Witcher 3 kollektorlådan var stor på den tiden men den där var ju galen.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Arzei: Haha, ja jag har tidigare tyckt att samlarutgåvan av FFXII The Zodiac Age var stor, men den ser ju pytteliten ut i jämförelse


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Halloj,
Tänkte höra här om det är någon som har koll på Genshin Impact till PS4? Såg till gameplay idag och tyckte det såg väldigt intressant ut.

Någon som sitter inne på mer info eller erfarenhet av detta?
/John

Medlem
Skrivet av Baronova:

Började precis spela Ni no Kuni: Wrath of the White Witch på Nintendo Switch. Satt i soffan med en kopp kaffe i morse och bara tokmös. Herregud vilket mysigt spel!

Tänkte också införskaffa detta, men hade varit najs med en rea 😛

Medlem

Brigandine: The Legend of Runersia släpptes till Nintendo Switch idag. Kände inte till spelet alls förrän i morse, men efter att ha kollat in en trailer och läst hemsidan så bestämde jag mig för att köpa det. Efter 3 timmars spelande är jag helt fast, riktigt bra spel!

https://brigandine.happinet-games.com/?lang=en

Medlem

Tips på helgunderhållning: Ett hyfsat nysläppt JRPG med unik struktur på storytelling är 13 Sentinels: Aegis Rim. Det är släppt av Japanska Vanillaware vilka tidigare har släppt spel som Odin Sphere och Dragons crown. Det har nu efter release hyllats av recensenter samt kända namn så som Yoko Taro (Nier/Nier Automata) samt Masahiro Sakurai (Kirby, Smash bros).

Spelet har samma sidskrollande artstyle som Vanillas tidigare spel. Här har de valt en mer unik struktur på storytelling i det att man har 13 karaktärer man kan byta mellan när man vill och de har alla story arcs som väver in i varandra och man kan följa vilka val man gjort i ett event träd samt när de inträffar rent kronologiskt. Mycket fokus på mysterier och överlevnad.

Spelet är även ett SRPG där man kör semi turnbased mech combat.

Trailern nedan har tal på engelska men spelet gör sig bäst med original rösterna och engelsk text.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Aletheides:

Tips på helgunderhållning: Ett hyfsat nysläppt JRPG med unik struktur på storytelling är 13 Sentinels: Aegis Rim. Det är släppt av Japanska Vanillaware vilka tidigare har släppt spel som Odin Sphere och Dragons crown. Det har nu efter release hyllats av recensenter samt kända namn så som Yoko Taro (Nier/Nier Automata) samt Masahiro Sakurai (Kirby, Smash bros).

Spelet har samma sidskrollande artstyle som Vanillas tidigare spel. Här har de valt en mer unik struktur på storytelling i det att man har 13 karaktärer man kan byta mellan när man vill och de har alla story arcs som väver in i varandra och man kan följa vilka val man gjort i ett event träd samt när de inträffar rent kronologiskt. Mycket fokus på mysterier och överlevnad.

Spelet är även ett SRPG där man kör semi turnbased mech combat.

Trailern nedan har tal på engelska men spelet gör sig bäst med original rösterna och engelsk text.

https://www.youtube.com/watch?v=b35MVzhr7K8

Hämtade ut mitt ex idag Vanillaware, sociala interaktioner i visuell novell-anda och mech-strategi - hur kan man inte gå igång på det?


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Klarade nyss Trails of Cold Steel till PS4. Hade hade hört så mycket buzz kring Trails-spelen på sista tiden, så tiden var inne att fördjupa sig serien jag knappt ens hade hört talas om innan. Så jag skaffa samtliga fyra titlar till samligen i juni.

Är rätt klyven över spelet. Det är fantastiskt bra spel, kanske det bästa JRPG-spelet jag spelat den här sidan av PS2-eran. Fantastiskt välutvecklad story, underbara karaktärer, ser fantastiskt ut för att vara en remaster av ett PSP-spel. musik man faktiskt fastnar för och ett för en gångs skull engagerade turnbased battle-system.

Men...

Otroligt mycket text, så otroligt mycket text. Uppskattar som sagt den välskrivna handlingen och karaktärerna men antalet texboxar i det här spelet är överväldigande. Att det är oproportionellt väldigt lite action gör saken inte bättre. Det är ett ca 60-80 timmar spel där striderna mest är en sidogrej. Man får göra det i bland men för det mesta så gör man fetch-quests där man lär sig om spelets tomater.

Majoriteten av kapitlen är strukturellt identiska har också gjort spelet smått odrägligt. Som sagt, jag börja spela juni men det har dröjt till nu innan jag spelat igenom spelet. För att det har tagit emot att spel.

Men nu har man sett slutet på första spelet och oerhört hypead för del två (och tre och fyra), tänkte börja nästa helg.

Favoritdelen av första spelet!


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Skriv svar