Tipsa mig om pang-pang spel för gamlingar.

Medlem

@FortranNewbie: Själv tyckte jag det var opolerat fortfarande. Men en kommande pärla tror jag, håller med dig annars!


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Skuggsvept:

Ge gärna Overwatch ett försök. Finns ett flertal klasser att spela som är kul och premierar taktiskt beslutsfattande och allmän game sense, snarare än reflexer och sikte.

Kan bara hålla med. Overwatch har karaktärer för de flesta smaker och spelstilar. Kan du hitta nån att spela duo eller fler med blir spelet dessutom bara bättre.

Medlem

Sniper Elite 4?

Medlem

Rainbow Six som redan nämnts är ett av mina favoriter bland taktiska shooters som belönar planering. Inte mycket för Siege, men både Vegas 1 och Vegas 2 kan jag rekommendera varmt.

Payday 2 är också, trots sina många brister, ett riktigt roligt co-op spel om du lirar ihop med ett gäng.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Jag och en vän har haft riktigt trevligt med Hunter - Call of the wild.
Vi tillbringar rätt stor tid i den verkliga naturen men ibland kan det vara trevligt att ströva med ett gevär i den virituella också.

ndr
Medlem

Jag är själv 36 och klarar inte heller av snabba spel längre trots att man var kung med railgun i rocket arena 3 en gång i tiden.

Fortnite orkade jag med i 5min och senaste Battlefield spelen har varit ganska dåliga.

Det som fått mig att tycka om FPS spel igen är Apex Legends.
Spelet går lagom snabbt men mestadels är det lugnt tempo där man samlar på sig vapen och rekar områden. Man har oftast råd att göra misstag eftersom ens lagkamrater kan återuppliva en.
Varierande "legends" i kombination med lagspel gör det till ett sjukt bra tidsfördriv, bonus att det är gratis också!
Helt klart värt ett försök om du har 2 andra att spela med.

Medlem

Dom senare Splinter Cell spelen har korta men roliga co-op uppdrag.

Medlem

Låter som att The division 2 är som klippt och skuret för dig!

Medlem

ofta när det gäller pang pang spel, ska man spela multiplayer så blir det jävligt tufft och tävlingsinriktat och ett rent helvete att bara glida in o panga lite för oftast är det ungdomar med lite socialt liv och spenderat hutlösa mängder tid på dom och gudomliga reflexer etc.

det andra alternativet skulle kunna vara något singelplayer lir, typ Gears of War eller nått åt det hållet, kanske till o med Doom?
det beror lite grann på vad du letar efter när det gäller pang pang spel.
men om du inte orkar med ryssar eller svinhöga reflexer så kolla runt lite på singelplayer spel vettja.

Medlem

Jag är själv snart femtio, och reflexerna är inte där längre så jag spelar i princip inte PvP spel längre.

Jag kan med största värme rekommendera Ghost Recon:Wildlands, ett spel som går lika bra att spela solo som med upp till tre kompisar. Ett spel där du belönas för en bra uttänkt strategi istället för att bara rusa in "Guns blazing". Ruskigt roligt att planera hur man skall göra och sedan försöka utföra det. Har tryckt ner över 100 timmar i GRW.
Det är rätt billigt att köpa just nu också.

Medlem

Hunter call of the wild är det första jag kommer att tänka på. Krävs en hel del planering istället för att springa runt och skjuta på allt du ser.
Annars om du tycker om strategi så kan jag varmt rekommendera turn-based spel.
Tycker själv det är ganska skönt att kunna slappa lite mer och inte behöva klistra ögonen på skärmen och leta efter pixlar att skjuta på, och jag är 26 år så.
Men om den typen av spel intresserar dig så rekommenderar jag xcom 2, mutant year zero: road to eden, och även total war spelen. Warhammer 2 i den sistnämnda serien har lite mer fantasy element och dom blandar turn-based med mer taktiska fighter som jag själv tycker är kul.
Armello är också roligt om man vill ha lite mer pvp i ett turn-based spel!
Lycka till om inte annat!

Medlem

Måste bara skriva här i så jag minns tråden

Medlem

Jag vill ändå slå ett slag för de nya Hitman. Perfekt spel som utspelar sig i lugn takt för den stressade. Lämpar sig både om man har mycket tid över eller bara kan klämma in en halvtimme här och där. Pang pang kanske inte uppmuntras direkt, även om det är möjligt. Träningsuppdragen är gratis för att se om det är något för den skeptiske.

Senaste spelet har även en typ av multiplayer (ghost mode), man startar på samma plats som en annan spelare och ska ha ihjäl fem mål. Egna instanser så det den andre gör påverkar inte ens egen instans. Om motspelaren dödar ett mål har man 20(?) sekunder på sig att hitta ett mål själv att ha ihjäl.

Medlem

jag tror jag fyller 36 iår?

frågan e iallafall, blir man långsammare med åren? lirade ju sönder UT2k3/4 förr. Men även om man skulle orka träna upp igen, så blir man aldrig lika bra? :/
ska alla vi över 30 bara lägga oss i ett dike å självdö?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

jag tror jag fyller 36 iår?

frågan e iallafall, blir man långsammare med åren? lirade ju sönder UT2k3/4 förr. Men även om man skulle orka träna upp igen, så blir man aldrig lika bra? :/
ska alla vi över 30 bara lägga oss i ett dike å självdö?

hehe tror vi kan skippa diket, gäller bara att spela lika mycket som man gjorde i sina yngre dagar så sitter nog skillsen där. Tvivlar inte på det.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av IceMan:

jag tror jag fyller 36 iår?

frågan e iallafall, blir man långsammare med åren? lirade ju sönder UT2k3/4 förr. Men även om man skulle orka träna upp igen, så blir man aldrig lika bra? :/
ska alla vi över 30 bara lägga oss i ett dike å självdö?

NEJ!!!
Man behöver bara ändra lite synsätt på vilka spel som passar där man slipper (unga)personer som vill "glänsa och förnedra" andra.
Jag väljer nuförtiden ofta spel där jag spelar mot datorn och kan ställa in svårighetsgraden, i "skjutaspel". Annars är det mer sådant där taktik är viktigare sådant som flera nämnt "Sniper elite" t ex.
Jag är ju en RDR2 nörd och man kan alltid ställa om till first person mode där. Vilket ger mer skjutaspels känsla. Onlinespelsdelen av det kan jag inte rekommendera.
Vill man spela med/mot andra är ju Division och 2an bra. Del 2 av Destiny går också ann.
Har en 18årig brorson som jag spelar Destiny med ibland, där går det undan i superhastighet upptäcker man. Men jag placerar mig ofta som understödjande i matcher vilket funkar bra.

Själv är jag nu över 50 också.
Det negativa med att bli äldre är ju som nämnts reaktionshastigheten, även synen och själv kan jag känna av problem med fingrar ibland. Man måste inrätta sig efter att man blir äldre. Fler pausar om det är mycket pang, pang. Påverkar ofta mina ögon annars. Men det är förskräckligt om man ska tappa intresset som gett en så mycket. Man får lita mer till att "med åldern kommer visheten". Man får hitta mer spel där taktik ger många fördelar om man spelar mot riktigt supertränade fjortisar.😀

Medlem

@IceMan: jag tror inte att ålder har så mycket med det o göra utan att det är mer muskelminne och taktiker och bra positionering för det mesta, men det kräver oftast väldigt mycket tid och det är nått dom flesta vuxna inte har pga andra ansvarsområden som behöver uppmärksamhet.

så vi faller in i dom andra spelen som är mer singelplayer orienterade, antingen det eller så fortsätter vi pwna i multiplayer spel som vi redan laggt våran ungdomstid på att nöta oss in i som vi kan ut och in som våran egen hand men blir snabbt ringrostiga eftersom vi inte spelar det konstant.

men åldern har definitivt inte så mycket med det o göra vad vi egentligen spelar eller vad vi är bra på, det handlar mer om tid och spel smak och intelligens.

Medlem
Skrivet av b_bob:

@IceMan: jag tror inte att ålder har så mycket med det o göra utan att det är mer muskelminne och taktiker och bra positionering för det mesta, men det kräver oftast väldigt mycket tid och det är nått dom flesta vuxna inte har pga andra ansvarsområden som behöver uppmärksamhet.

så vi faller in i dom andra spelen som är mer singelplayer orienterade, antingen det eller så fortsätter vi pwna i multiplayer spel som vi redan laggt våran ungdomstid på att nöta oss in i som vi kan ut och in som våran egen hand men blir snabbt ringrostiga eftersom vi inte spelar det konstant.

men åldern har definitivt inte så mycket med det o göra vad vi egentligen spelar eller vad vi är bra på, det handlar mer om tid och spel smak och intelligens.

Ja tid är ju en viktig faktor. Vi "äldre" hinner inte direkt sätta oss in i nyare speltekniker eller taktiker.

Dock med åldern kommer det också ålderskrämpor i olika omfattning beroende på person, miljö, arv, sjukdom osv. Man ska inte lägga sig och dö typ. Men det är tyvärr en faktor i det som kallas livet. Vi kan alltid fördröja vissa åldersrelaterade symtom med massor av träning.
Se exempelvis på en sådan som Ingemar Stenmark, i sport. Det är nog lika med ESport. Det går säkert att vara bra upp i åldern om man lägger ner tid och åter tid på intränade gamla muskelminnen och taktiker.

Dock "åldern tar ut sin rätt" förr eller senare. Det är en realitet men inget att gå och vara orolig för. Man ska vara ödmjuk mot andra och sig själv när man ser och jämför vilka prestationer man lyckas med beroende av ålder och förutsättningar.
Personer som är extremt tävlingsinriktade, de jag träffat, vill ofta inte se att deras prestationskrav till slut är orimliga när de jämför sig med andra vuxna som är på toppen av en karriär. Då de själva kanske är 25år äldre.

För oss som inte "tävlar" går det naturligtvis att fortsätta hålla en hög nivå länge om man som sagt har tid till att nöta på vissa spel. Men är det värt tiden? Som erfaren kan man ofta hitta andra spel med tjusning som man inte gjorde tidigare. För egen del skaffar jag hellre nya utmaningar. Än tvingar mig att vara bra på alla saker som hörde till det viktigaste för många år sedan.

Allt upp till en själv, man gör det man gillar mer för stunden. Än fortsätter med ngt som inte är lika relevant som det var tidigare i ens liv. Man måste inte prestera så mycket längre utan kan stanna upp och tänka på att man har lyckats med massor i livet. Så tänker jag som är lite över 50 år. ☺

Medlem

@Över45: jo men det är väl klart, men jag tror att man kan hålla på mycket längre med att vara konkurrens kraftig mot ungdomarna på spel bra mycket längre än man gör det på normal sport om man skulle se det så, visst man kommer juh över guppet när det gäller max reflex hastighet rätt tidigt nånstans mellan 15 och 20 tror ja, men sen är det långsamt nerför, men som sagt det är bara en liten del av vad dom här spelen består av.

visst när man väl börjar få några år på nacken och börjar komma upp där i åldrarna när kroppen börjar fallera då finns det väl saker som kan handikappa en som reumatism eller dålig syn osv. men som sagt jag tror inte det är så illa för dom flesta och skillnaderna är inte så stora som folk vill få för sig.

men som du säger, man går vidare oftast för att man kanske har tröttnat eller inte har tid och vill förkovra sig i annat som man tycker ger mer i livet.
så har det varit för mig iaf och jag är inte speciellt gammal av mig skulle jag vilja tro, men jag märker det ganska fort när jag spelar multiplayer spel att dom omkring mig är oftast bra mycket yngre än mig men jag klarar mig bra än så länge.

fast i dagsläget så njuter jag nog mer av singelplayer spel och 1v1 pvp spel där min förmåga inte är beroende på andras kapacitet att spela.
vill jag utmana mig själv så spelar jag svåra spel eller drar upp svårighetsgraden, vill jag ta det lite lungt så blir det rpg spel, vill jag vara tävlingsinriktad så spelar jag fighting spel online.

fast vad spelar man när man kommer upp vid 40-50 snåret? samma som 30+? vad spelar du för nått?

Medlem
Skrivet av b_bob:

@Över45: jo men det är väl klart, men jag tror att man kan hålla på mycket längre med att vara konkurrens kraftig mot ungdomarna på spel bra mycket längre än man gör det på normal sport om man skulle se det så, visst man kommer juh över guppet när det gäller max reflex hastighet rätt tidigt nånstans mellan 15 och 20 tror ja, men sen är det långsamt nerför, men som sagt det är bara en liten del av vad dom här spelen består av.

visst när man väl börjar få några år på nacken och börjar komma upp där i åldrarna när kroppen börjar fallera då finns det väl saker som kan handikappa en som reumatism eller dålig syn osv. men som sagt jag tror inte det är så illa för dom flesta och skillnaderna är inte så stora som folk vill få för sig.

men som du säger, man går vidare oftast för att man kanske har tröttnat eller inte har tid och vill förkovra sig i annat som man tycker ger mer i livet.
så har det varit för mig iaf och jag är inte speciellt gammal av mig skulle jag vilja tro, men jag märker det ganska fort när jag spelar multiplayer spel att dom omkring mig är oftast bra mycket yngre än mig men jag klarar mig bra än så länge.

fast i dagsläget så njuter jag nog mer av singelplayer spel och 1v1 pvp spel där min förmåga inte är beroende på andras kapacitet att spela.
vill jag utmana mig själv så spelar jag svåra spel eller drar upp svårighetsgraden, vill jag ta det lite lungt så blir det rpg spel, vill jag vara tävlingsinriktad så spelar jag fighting spel online.

fast vad spelar man när man kommer upp vid 40-50 snåret? samma som 30+? vad spelar du för nått?

Intressant ämne!
Jag har på senare tid spelat AC ODYSSÉ, RDR2, The Witcher, Metro, AC BLACK FLAG, ALIEN Isolation. Hyffsade historier eller och smygande. Är väl det gemensamma. Tidigare spelade jag COD och liknande skjutaspel. Det är ju här åldern kommer in, lite tidsbrist pga verkliga livet. Så onlinespel blir det allt mindre av. Mina erfarenheter om åldern när det gäller spelande är väl att i 30~40 års ålder känns det helt okej nästan som ung.
När det börjar närma sig mer åt 50 uppkommer en del krämpor. Personligen har jag lite problem med fingrarna, lederna och krampaktigt när man sitter länge. Sånt hände inte när man var yngre😁. Men det är ju inte omöjligt att besegra lite yngre personer t ex i olika lägen i Destiny 2. Lite mer taktik bara.

Det som du nämner om att man verkligen märker att det är många yngre online känns som ett hinder bara det. Eftersom det känns ofta att det blir ganska barnsligt om man försöker joina ngn grupp. Jag spelar ju Destiny2 lite med min 18åriga brorson. Försökte få ihop en liten grupp med svenskar. Det var jvl svårt för mognaden var minimal.

Det roligaste jag hörde var när jag stängt av min mic och hörde hur en liten kille berätta att "Min pappa han har det och det och jag får spela vilka spel jag vill" 😂😂 Då kan man tala om åldersskillnad!
Ha det bra! Trevlig diskussion!☺

Inaktiv

Lite halvdeppig läsning om alla som snackar om hur gamla och skröpliga de är för att spela nuförtiden.

Jag spelar samma spel som förr på ungefär samma skillnivå. Det enda som påverkar skillnivån för min del är hur mycket tid man kan lägga på spelet pga jobb och sociala faktorer.
Jag är 38 i år och känner inte alls av det där med dåliga fingrar och reflexer osv.

Medlem

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Lite halvdeppig läsning om alla som snackar om hur gamla och skröpliga de är för att spela nuförtiden.

Jag spelar samma spel som förr på ungefär samma skillnivå. Det enda som påverkar skillnivån för min del är hur mycket tid man kan lägga på spelet pga jobb och sociala faktorer.
Jag är 38 i år och känner inte alls av det där med dåliga fingrar och reflexer osv.

Jag tycker det är skitroligt att spela fortfarande. Jag är inte deppig för att jag är över 50år. Krämpor som en del får när de blir äldre är helt individuellt om och när man känner saker. Jag väljer andra spel bara för att jag inte har tiden att nöta in alla banor, bästa vapen, stå på rätt plats och träna reflexerna. Jag tävlar inte i fpsspel mot yngre förmågor som sitter klistrade vid skärmen och bara tränar på vissa spel.

Förstår inte varför folk blir deppiga bara för att man säger som det är för en del av oss. Jag har väl rätt att tycka att jag fått lite krämpor men att jag har spel som hobby och spelar ändå. Ni som stör er redan på att ni kommer att bli ändå äldre verkar vara rädda för att bli just äldre. Skit i det spela, lek och ha roligt och tänk inte på åldern om det nu känns så hemskt. Det är sådana tankar som oftast sätts i fack som "30års kris, 40års kris"
När jag en gång DÖR hoppas jag att jag spelat spel ända in i det sista. Även om jag har flera krämpor än idag. För att spela spel ger glädje! Då vet jag att jag dör lycklig! Det är hyckleri att inte våga tala om hur livet är och förhoppningen att när det tar slut gör det det på ett fint sätt.

Medlem
Skrivet av Över45:

Jag tycker det är skitroligt att spela fortfarande. Jag är inte deppig för att jag är över 50år. Krämpor som en del får när de blir äldre är helt individuellt om och när man känner saker. Jag väljer andra spel bara för att jag inte har tiden att nöta in alla banor, bästa vapen, stå på rätt plats och träna reflexerna. Jag tävlar inte i fpsspel mot yngre förmågor som sitter klistrade vid skärmen och bara tränar på vissa spel.

Förstår inte varför folk blir deppiga bara för att man säger som det är för en del av oss. Jag har väl rätt att tycka att jag fått lite krämpor men att jag har spel som hobby och spelar ändå. Ni som stör er redan på att ni kommer att bli ändå äldre verkar vara rädda för att bli just äldre. Skit i det spela, lek och ha roligt och tänk inte på åldern om det nu känns så hemskt. Det är sådana tankar som oftast sätts i fack som "30års kris, 40års kris"
När jag en gång DÖR hoppas jag att jag spelat spel ända in i det sista. Även om jag har flera krämpor än idag. För att spela spel ger glädje! Då vet jag att jag dör lycklig! Det är hyckleri att inte våga tala om hur livet är och förhoppningen att när det tar slut gör det det på ett fint sätt.

Älskar dig, wtf spelar division 2, apex osv och rockar även om jag är 50 plus.


signatur

7900XTX
7800X3D

Inaktiv
Skrivet av Över45:

Jag tycker det är skitroligt att spela fortfarande. Jag är inte deppig för att jag är över 50år.

Vad skönt! Var inte den vibben man fick från folk i tråden som ansåg sig vara för gamla för att spela vissa typer av spel osv.

Skrivet av alias:

Älskar dig, wtf spelar division 2, apex osv och rockar även om jag är 50 plus.

Härligt! Så det ska vara och så jag kommer göra tills den dagen kommit då man inte tycker det är kul längre:)

Medlem
Skrivet av IceMan:

jag tror jag fyller 36 iår?

frågan e iallafall, blir man långsammare med åren? lirade ju sönder UT2k3/4 förr. Men även om man skulle orka träna upp igen, så blir man aldrig lika bra? :/
ska alla vi över 30 bara lägga oss i ett dike å självdö?

För det första är det väldigt individuellt. Det finns 70 åringar med blixtreflexer och stenstabila händer.
Det vanligaste är dock att reflexerna blir långsammare med åren, men att lägga sig ner och dö i ett dike känns lite onödigt. Jag har lika roligt nu nästan 50 som jag hade för 20 år sedan, jag väljer dock att spela lite andra typer av spel.

Spela det du tycker är roligt och gör ditt bästa för att ha skillsen på topp.

123
Skriv svar