Stora Anime-tråden

Medlem

One piece ligger på 500+ avsnitt.
Dubbade på strax under 300.

Kan rekommendera Hellsing och Hellsing Ultimate.
Hellsing har imo, bättre musik och är aningens mer "barnvänligt" (om man nu kan säga det om serien) känns dock seriösare, men inte lika brutal. tror det är 13 avsnitt. (Dock suger de sista 2-3st, men resten är skit bra)

Sen Hellsing Ultimate är bra mycket brutalare, plus att artstylen är 50ggr bättre, samma story som Hellsing, men en annan version på det. 9 avsnitt, men dock lite längre. Som sagt bra mycket brutalare som passar väldigt bra in på denna serie, som är väldigt mörk överlag.

Rekommenderar engelska versionen, på Ultimate iaf, då Alucard ("Huvud personen" känns mycket mer levande)

Serien handlar för övrigt om Vampyr dödar organisationen hellsing, stationerad i england och deras kamp emot Nazi vampyrer.

Litet utdrag från serien. (OBS, ganska stor spoiler, då det är ifrån en "viktig" strid.)

Edit: Oh, missade att du redan sett den :P, då var ju detta onödigt (aja ifall du bara set hellsing och inte hellsing ultimate/ova, så kan det ju vara till nytta iaf)


signatur

Rwa?

Quake-konnässsör

Death Note 37 episoder x 24min ( Horror, Thriller )
AniDB Death Note

Speedgrapher 24 episoder x 24min ( Action, Horror )
AniDB Speedgrapher

Basilisk 24 episoder x 24min ( Ninja and stuff, en skildring från Koga och Iga konflikterna )
AniDB Basilisk

Great Teacher Onizuka 43 episoder x 24min ( Komedi )
AniDB GTO

Här är lite blandat ifrån min hylla. Sen finns det även Trigun och Macross Saga, om man är intresserad av Mecha så är väl där allt började. Macross blev populärt under 80-talet när det kom till väst världen. Det finns X-antal serier som har kommit till efter 80-talet också.

Jag har börjat titta på Attack on Titan och jag gillar det! (: Jag brukar vanligtvis ha svårt att hitta anime jag gillar eftersom de ofta har så irriterande och dramatiska karaktärer, men Attack on Titan är väldigt bra.


signatur

/Skatan på taket.

Medlem
Skrivet av MidnattensWidunder:

Jag har börjat titta på Attack on Titan och jag gillar det! (: Jag brukar vanligtvis ha svårt att hitta anime jag gillar eftersom de ofta har så irriterande och dramatiska karaktärer, men Attack on Titan är väldigt bra.

Haha, jag älskar anime. Men som dig så hatar jag all översliskig dramatik som karaktärer gärna drar upp


signatur

Everybody needs help.

Skrivet av Apministern:
Skrivet av MidnattensWidunder:

Jag har börjat titta på Attack on Titan och jag gillar det! (: Jag brukar vanligtvis ha svårt att hitta anime jag gillar eftersom de ofta har så irriterande och dramatiska karaktärer, men Attack on Titan är väldigt bra.

Haha, jag älskar anime. Men som dig så hatar jag all översliskig dramatik som karaktärer gärna drar upp

Ja, ibland kan det bli för mycket. Jag stör mig även på hur man alltid profilerar tjejer som IQ-befriade och desperata bimbos. Jag tänker då framför allt på Death Note's Misa Amane... det är bara pinsamt, haha.


signatur

/Skatan på taket.

Medlem
Skrivet av MidnattensWidunder:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av MidnattensWidunder:

Jag har börjat titta på Attack on Titan och jag gillar det! (: Jag brukar vanligtvis ha svårt att hitta anime jag gillar eftersom de ofta har så irriterande och dramatiska karaktärer, men Attack on Titan är väldigt bra.

Haha, jag älskar anime. Men som dig så hatar jag all översliskig dramatik som karaktärer gärna drar upp

Ja, ibland kan det bli för mycket. Jag stör mig även på hur man alltid profilerar tjejer som IQ-befriade och desperata bimbos. Jag tänker då framför allt på Death Note's Misa Amane... det är bara pinsamt, haha.

Har märkt det där också, vilket jag faktiskt inte förstår.
Spelskapare kan ofta gå den väggen, för att locka pojkar, då det står för majoriteten av spelarna av överdrivna-våldspel-med-auto-aim på konsoler.
Sen vad man tycker om det kan variera från person till person, så det tänker jag inte gå in på.
Men jag förstår även hur de resonerar: De gör spel som skall vara lockande för den stora massan, för att tjäna mer $

Men när det kommer till anime känns det konstigt.
Imo känns det som att ungefär hälften eller mer av de som är intresserade av anime är tjejer. Så det borde ju vara mer lönsamt att locka dem istället.

Ett exempel är One Piece. Som har 2st brudar som "main characters" varav bägge har massiva bröst och uringning, pinn smala midjor och större höfter. Dock är dem inte IQ befriade, utan ist de smartaste i gänget.
I princip alla kvinnor i One Piece skall se attraktiva ut, men väldigt få män gör det.

Personligen känner jag fler tjejer som titta på One Piece en killar.
Det betyder ju inte i sig att det är så överlag. Men det känns ändå dumt att dem inte lägger ner tid på att göra tjejerna som tittar "glada", utan de fokuserar endast (med ett par undantag) på att göra attraktiva kvinnor, för att locka killar.


signatur

Rwa?

Skrivet av Annanaz:
Skrivet av MidnattensWidunder:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av MidnattensWidunder:

Jag har börjat titta på Attack on Titan och jag gillar det! (: Jag brukar vanligtvis ha svårt att hitta anime jag gillar eftersom de ofta har så irriterande och dramatiska karaktärer, men Attack on Titan är väldigt bra.

Haha, jag älskar anime. Men som dig så hatar jag all översliskig dramatik som karaktärer gärna drar upp

Ja, ibland kan det bli för mycket. Jag stör mig även på hur man alltid profilerar tjejer som IQ-befriade och desperata bimbos. Jag tänker då framför allt på Death Note's Misa Amane... det är bara pinsamt, haha.

Har märkt det där också, vilket jag faktiskt inte förstår.
Spelskapare kan ofta gå den väggen, för att locka pojkar, då det står för majoriteten av spelarna av överdrivna-våldspel-med-auto-aim på konsoler.
Sen vad man tycker om det kan variera från person till person, så det tänker jag inte gå in på.
Men jag förstår även hur de resonerar: De gör spel som skall vara lockande för den stora massan, för att tjäna mer $

Men när det kommer till anime känns det konstigt.
Imo känns det som att ungefär hälften eller mer av de som är intresserade av anime är tjejer. Så det borde ju vara mer lönsamt att locka dem istället.

Ett exempel är One Piece. Som har 2st brudar som "main characters" varav bägge har massiva bröst och uringning, pinn smala midjor och större höfter. Dock är dem inte IQ befriade, utan ist de smartaste i gänget.
I princip alla kvinnor i One Piece skall se attraktiva ut, men väldigt få män gör det.

Personligen känner jag fler tjejer som titta på One Piece en killar.
Det betyder ju inte i sig att det är så överlag. Men det känns ändå dumt att dem inte lägger ner tid på att göra tjejerna som tittar "glada", utan de fokuserar endast (med ett par undantag) på att göra attraktiva kvinnor, för att locka killar.

Att serierna innehåller snygga tjejer har jag inget emot alls, men det är som du säger, det bli bisarrt när de sexualiseras så otroligt mycket. Jag stör mig mest på serier där kvinnorna behandlas som objekt, saknar hjärna, visar trosorna, bara skriker och dyrkar vägen där den snyggaste killen går. Det kan alltså finnas en utseendefixering hos killar också, men till skillnad från tjejerna är dessa killar smarta och har stor makt. Jag tycker det är jättetråkigt för då får människor bilden av att det är så tjejer ska vara och att det enda sättet att få status är att behaga andras njutning genom sitt eget yttre. Jag kanske överanalyserar allt, men det är faktiskt tillräckligt irriterande för att jag ska ogilla många animes.


signatur

/Skatan på taket.

Inaktiv
Skrivet av almblad:

Death Note 37 episoder x 24min ( Horror, Thriller )
AniDB Death Note

Speedgrapher 24 episoder x 24min ( Action, Horror )
AniDB Speedgrapher

Basilisk 24 episoder x 24min ( Ninja and stuff, en skildring från Koga och Iga konflikterna )
AniDB Basilisk

Great Teacher Onizuka 43 episoder x 24min ( Komedi )
AniDB GTO

Här är lite blandat ifrån min hylla. Sen finns det även Trigun och Macross Saga, om man är intresserad av Mecha så är väl där allt började. Macross blev populärt under 80-talet när det kom till väst världen. Det finns X-antal serier som har kommit till efter 80-talet också.

Basilisk, helt klart en av de bästa serierna i den genren. Underbar "opening" också.

Medlem
Skrivet av MidnattensWidunder:

Att serierna innehåller snygga tjejer har jag inget emot alls, men det är som du säger, det bli bisarrt när de sexualiseras så otroligt mycket. Jag stör mig mest på serier där kvinnorna behandlas som objekt, saknar hjärna, visar trosorna, bara skriker och dyrkar vägen där den snyggaste killen går. Det kan alltså finnas en utseendefixering hos killar också, men till skillnad från tjejerna är dessa killar smarta och har stor makt. Jag tycker det är jättetråkigt för då får människor bilden av att det är så tjejer ska vara och att det enda sättet att få status är att behaga andras njutning genom sitt eget yttre. Jag kanske överanalyserar allt, men det är faktiskt tillräckligt irriterande för att jag ska ogilla många animes.

Överanalyserar vet jag inte, då du har helt rätt i vad du säger.
Ta bara dagens ungdomar som exempel; vet själv ett antal tjejer som, när man diskuterat detta ämne med dem fått reda på att dem egentligen kan känna sig väldigt osäkra, men fortfarande går de runt i tighta jeans och kraftig urringning för att få uppmärksamhet (För att undvika hat, vill poängtera att detta är folk jag pratat med, och hur dem sagt att de känner, det betyder inte att alla som har tighta jeans/urringning bara vill ha uppmärksamhet) från de "tuffa" killarna. Och de "tuffa" killarna är bara intresserade av hjärnlösa bimbos.

Samma koncept gäller ifall man går ner i ålder lite, vet själv när jag gick i lågstadiet så var alla pojkar ense om att flickor är svaga och dåliga på sport.

Tyvärr är detta ju på grund utav det du nämner, detta är vad folk läser/ser på tv/hör från andra. Och då tror man själv att det är så det skall vara.

Nu har jag aldrig själv sätt en serie där kvinnor blir överdrivet objektifierade, men dock spelat en hel del spel. Personligen har jag dock aldrig riktigt tänkt på det, (förutom när dem verkligen går överstyr, då känns det bara löjligt. och imo är det bara ett tecken på att spelet i sig inte har något annat att komma med, därav köper jag de ej) då jag aldrig haft denna syn på kvinnor, och därför har det inte berört mig. Detta låter helt fel att skriva, men, för mig "är spel bara spel" oavsett om det handlar om att meja ner 100st oskyldiga människor, rasism, eller nertryckande (Med undantag när det verkligen går överstyr, som sagt)


signatur

Rwa?

Medlem

En av mina absoluta favoriter är Bakemonogatari, men det är en fokusen ligger på dialog och "wordplay" så som man är ute efter en massa action så kanske det här inte är något för dig. Lite fanservice förekommer också men i första säsongen är det inte så farligt, om man störs av sånt alltså.

Om man inte har något emot att börja kolla på en serie som inte är avslutad rekommenderar jag Kill la Kill som började för några veckor sedan! Där hittar man action och slagsmål så det bara osar om det, och det är väldigt over the top. Gjort av dem som gjort Tengen Toppa Gurren Lagann, en sci-fi/mecha anime i samma anda.

Skrivet av Annanaz:
Skrivet av MidnattensWidunder:

Att serierna innehåller snygga tjejer har jag inget emot alls, men det är som du säger, det bli bisarrt när de sexualiseras så otroligt mycket. Jag stör mig mest på serier där kvinnorna behandlas som objekt, saknar hjärna, visar trosorna, bara skriker och dyrkar vägen där den snyggaste killen går. Det kan alltså finnas en utseendefixering hos killar också, men till skillnad från tjejerna är dessa killar smarta och har stor makt. Jag tycker det är jättetråkigt för då får människor bilden av att det är så tjejer ska vara och att det enda sättet att få status är att behaga andras njutning genom sitt eget yttre. Jag kanske överanalyserar allt, men det är faktiskt tillräckligt irriterande för att jag ska ogilla många animes.

Överanalyserar vet jag inte, då du har helt rätt i vad du säger.
Ta bara dagens ungdomar som exempel; vet själv ett antal tjejer som, när man diskuterat detta ämne med dem fått reda på att dem egentligen kan känna sig väldigt osäkra, men fortfarande går de runt i tighta jeans och kraftig urringning för att få uppmärksamhet (För att undvika hat, vill poängtera att detta är folk jag pratat med, och hur dem sagt att de känner, det betyder inte att alla som har tighta jeans/urringning bara vill ha uppmärksamhet) från de "tuffa" killarna. Och de "tuffa" killarna är bara intresserade av hjärnlösa bimbos.

Samma koncept gäller ifall man går ner i ålder lite, vet själv när jag gick i lågstadiet så var alla pojkar ense om att flickor är svaga och dåliga på sport.

Tyvärr är detta ju på grund utav det du nämner, detta är vad folk läser/ser på tv/hör från andra. Och då tror man själv att det är så det skall vara.

Nu har jag aldrig själv sätt en serie där kvinnor blir överdrivet objektifierade, men dock spelat en hel del spel. Personligen har jag dock aldrig riktigt tänkt på det, (förutom när dem verkligen går överstyr, då känns det bara löjligt. och imo är det bara ett tecken på att spelet i sig inte har något annat att komma med, därav köper jag de ej) då jag aldrig haft denna syn på kvinnor, och därför har det inte berört mig. Detta låter helt fel att skriva, men, för mig "är spel bara spel" oavsett om det handlar om att meja ner 100st oskyldiga människor, rasism, eller nertryckande (Med undantag när det verkligen går överstyr, som sagt)

Jo, jag håller med dig. Tror vi är ganska lika varandra i den här frågan. Många gånger låter jag objektifiering passera för det har blivit en del av anime och spel. Man vill liksom inte tänka på det för man vill ha en trevlig stund.


signatur

/Skatan på taket.

Inaktiv
Skrivet av SleepingHero:

En av mina absoluta favoriter är Bakemonogatari, men det är en fokusen ligger på dialog och "wordplay" så som man är ute efter en massa action så kanske det här inte är något för dig. Lite fanservice förekommer också men i första säsongen är det inte så farligt, om man störs av sånt alltså.

Om man inte har något emot att börja kolla på en serie som inte är avslutad rekommenderar jag Kill la Kill som började för några veckor sedan! Där hittar man action och slagsmål så det bara osar om det, och det är väldigt over the top. Gjort av dem som gjort Tengen Toppa Gurren Lagann, en sci-fi/mecha anime i samma anda.

Oh! Tack för tipset "Kill la Kill". Gurren var ju riktigt bra!

Medlem

Gammal tråd men såg precis Overlord SIII E11! Helt fantastisk serie!

Releasehästryttare
Moderator | Testpilot
Skrivet av Keneralen:

Gammal tråd men såg precis Overlord SIII E11! Helt fantastisk serie!

Overlord är riktigt bra. Rekommenderar den jag också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har ni inte sett The Seven Deadly Sins, så får ni genast masa er iväg till netflix och börja titta.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Tipsar alla om Berserk animen från 1997 samt dom 3 filmerna från 2012-13. En av mina absoluta favoriter någonsin, en serie ni absolut inte får missa, det är en upplevelse.

Är det någon som har kollat igenom den nya serien av Berserk? Blev det någonsin bättre? Berserk förtjänade så mycket mer, fy fan så sorgligt.

Jag tappade hoppat och suget efter kanske 3 avsnitt på första säsongen p.g.a den horribla animationen och regin, det kändes aldrig som Berserk.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Devan:

live-action "Avatar: The Last Airbender"

Jag blir illamående bara av att läsa om det.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Naruto!


signatur

Snusar till varje pris!

Releasehästryttare

Sett Goblinslayer nu, bra skit

Medlem

Hittills har Goblin Slayer varit väldigt meh. Tråkiga karaktärer, storyn är ganska usel. Nje, ingen höjdare. Får väl se om det tar sig, men jag tvivlar.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Releasehästryttare

@Fezk: Japp, började bra men slutade kolla efter ep5.

Medlem
Releasehästryttare

The Rising of the Shield Hero

"It's just the right ammount of retarded"

Medlem

Har börjat kolla på två nya serier

The Promised Neverland

samt

Dororo , som är en remake från 1969.

Båda verkar väldigt lovande, The Promised Neverland är inte vad man trodde direkt, väldigt intressant.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Releasehästryttare

@Fezk: Bara set de två första avsnitten av Neverland än, lite seg med allt prat, men ändå nått som gör en sugen på att ser mer.

Medlem

Såg mycket anmie förut, de sista 10 åren ser man mest om de bra filmerna nu och då. Mina topptips har de flesta nämts här men
Cowboy Bebop
Trigun
Allt Ghibli
Grave of the Fireflies
Jungle wa itsumo hale noochi guu <- Grymt skruvad komediserie samt 2 OAVs tror jag det var. Svår att hitta nu dock.
FLCL, kort skruvad komediderie med lite action
Hunter X Hunter (har bara sett första serien)
Känns alltid som man glömmer bort de uppenbara tipsen när man skapar ett sådant här inlägg.

Medlem

Gillade denna, som jag såg på Amazon Prime tror jag, de har en del i ämnet.
Kommer en säsong två som blir en given tittning för mig.

Kabaneri of the iron fortress,
https://www.imdb.com/title/tt5556656/

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Joe Hisaishi Budokan Studio Ghibli 25 Years Concert 1080 Sub

~Nausicaa of the Valley of the Wind~
0:00:42 Opening [Legend of the Wind]
0:03:07 Requiem 0:04:26 A Battle Between Mehve and Corvette
0:05:50 Tooi hibi (Days Long Gone)
0:07:10 Tori no Hito (Bird Person)

~Mononoke Hime~
0:11:32 Ashitaka Sekki (Tale of Ashitaka)
0:13:51 Tatari gami (The Curse God)
0:16:14 Mononoke Hime (Princess Mononoke)
1:47:29 (Encore) Princess Mononoke: Ashitaka and San

~Kiki’s Delivery Service~
0:20:10 Umi no Mieru Machi (A Town with an Ocean View)
0:24:12 Shoushin no Kiki (Heartbroken Kiki)
0:25:35 Kaasan no Houki (Mom’s Broom)
0:29:36 Joe Hisaishi's Presents Orchestra and Choruses

~Ponyo on the Cliff by the Sea~
0:31:22 Shinkai Bokujyou (Deep Sea Ranch)
0:32:55 Umi no Okasan (Mother of the Sea)
0:36:51 Nami no Sakana no Ponyo (Ponyo of the Fish of the Wave)
0:38:37 Fujimoto no Tema (Fujimoto’s Theme)
0:41:12 Himawari no Ie no Rondo (Rondo of the Sunflower House)
0:44:29 Haha no Ai (Mother’s Love)
0:45:21 Imouto-tachi no Katsuyaku (Little Sisters' Activities)
0:46:12 Haha to Umi no Sanka (Song of Praise for Mother and the Sea)
0:46:59 Gake no ue no Ponyo (Ponyo on the Cliff by the Sea)

~Laputa, Castle in the Sky~
0:50:29 Hato to Shounen (Pigeons and a Boy)
0:52:54 Kimi o Nosete (Carrying You)
0:57:51 Taiju (The Huge Tree)

~Porco Rosso~
1:01:55 Kaerazaru Hibi (The Bygone Days)
1:43:21 (Encore) Porco Rosso: Madness
1:06:50 Hayao Miyazaki's Video Address to the Audience

~Howl’s Moving Castle~
1:08:42 Symphonic Variation "Merry-go-round"
1:15:51 Cave of Mind
1:18:13 Jinsei no Merry-go-round (Merry-Go-Round of Life)
1:21:32 Joe Hisaishi presents Ayaka Hirahara

~Spirited Away~
1:22:05 Inochi no Namae (The Name of Life)
1:26:28 Futatabi (Reprise)

~Tonari no Totoro~
1:31:03 Kaze no toori michi (The Path of the Wind)
1:32:08 Sanpo (Stroll)
1:36:40 Miyazaki-san and Lasseter-san sing Sanpo
1:37:11 Tonari no Totoro (My Neighbour Totoro)

1:41:13 The "Mysterious Guest" revealed!!!

1:43:21 (Encore) Porco Rosso: Madness

1:47:29 (Encore) Princess Mononoke: Ashitaka and San

1:52:27 Applause

/Thanks to lorenzo b. for the effort/


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Jisses så bra denna säsong av Attack on Titan har varit! Senaste avsnittet(57) var sick!
För en som inte läst mangan och inte blivit spoilad något är detta en fröjd.

Har ni inte sett Attack on Titan rekommenderar jag den starkt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skriv svar