Sekiro kammar hem svinhöga betyg. Förstås

Robot
Sekiro kammar hem svinhöga betyg. Förstås
Avstängd

Påminner väldigt mycket om tenchu serien. Men på grund av att det är så souls-likt så skippar jag det helt och inväntar ghost of tsushima istället.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Påminner väldigt mycket om tenchu serien. Men på grund av att det är så souls-likt så skippar jag det helt och inväntar ghost of tsushima istället.

Själv så är man för kass för såna här spel så jag skippar det också... om jag inte hittar det i rea bingen på tempo om nån månad!

Redaktör
Ponny

Styrkebesked för de japanska spelen. Bara i år: Sekiro, DMC5 och Resident Evil 2.
(I synnerhet styrkebesked för Capcom i och för sig...)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag har testa Dark Souls och kämpat mig igenom Bloodborne. Är inget stort fan så jag hoppar över Sekiro. Men jag hoppas de säljer svinmånga ex av spelet, eftersom det varken är multiplayerfokus eller live service.

Avstängd
Skrivet av robbis:

Själv så är man för kass för såna här spel så jag skippar det också... om jag inte hittar det i rea bingen på tempo om nån månad!

Vid 100% rabatt så testar även jag


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag har testa Dark Souls och kämpat mig igenom Bloodborne. Är inget stort fan så jag hoppar över Sekiro. Men jag hoppas de säljer svinmånga ex av spelet, eftersom det varken är multiplayerfokus eller live service.

Deras spel har en marknad och det är skönt att se att de inte viker sig och ändrar sina spel, de gör sina fans glada. Själv gillar jag ingenting de har gjort, tycker inte ett enda spel är bra. "ÖÖöÖÖöÖÖÖÖöö du gillar inte svåra spel!" Nej, jag sitter och nöter roguelikes dagligen, det är inte problemet för mig. Problemet med from softwares spel är att svårighetsgraden baseras på trial and error alldeles för mycket och att kontrollerna är hemska, stela och i många fall en av anledningarna till att spelen är svåra. Samtidigt, spel som dead cells där kontrollerna är perfekta så spelar inte svårighetsgraden någon roll, dör du så är det ditt fel, inte att det spawnade en fiende bakom mig när jag gick förbi en gränd som var tom för 3 sec sedan och nu attackerar mig i ryggen och instant dödar mig.

Men som sagt, det är skönt att de håller sig till sin niche och att de levererar vad fansen vill ha.

Medlem

dark fantasy ninja i feudal japan.
inte så intresserad av japan eller ninjor.
gillar dock stealth och svåra fighter och complex miljö så får se om jag får lite tid över.

Releasehästryttare

Det jag inte gillar so far:

I dark souls kollar du på en ~2 min film sen låter de dig spela, i detta spel så är det flera filmer och du måste springa runt och prata med npcer i 30+ minuter innan du får spela på riktigt.

Medlem

Utan From software hade jag troligtvis inte spelat spel längre. Jag fick en fullständig nytändning 2012 (när jag spelade Dark Souls första gången).

Sedan dess anser jag att de spelar i en helt egen liga. Näst bästa utvecklare kommer på plats fyra (då ingen förtjänar att stå på pallen tillsammans med From).

Medlem
Skrivet av Esri:

...och att kontrollerna är hemska, stela och i många fall en av anledningarna till att spelen är svåra.

Sjukaste jag läst någonsin. Det är snarare så att kontroll (swordplay) är det som verkligen särskiljer deras spel från alla andra på marknaden. Det finns inte ett spel som är i närheten av att vara lika tight som Soulsborne och samtliga konkurrenter (inkl. senaste God of War) saknar den tyngd, precision och perfekta tempo du får i ett spel från From software.

Spelar du med mus och tangentbord?

Medlem

Har spelat drygt 7-8h och det är än så länge ett väldigt bra spel... men... (Har extra spoiler tags när det blir mer in-depth beskrivningar)

Bossarna känns halvdant designade än så länge och då man inte har någon frihet inom vapen så blir fighterna ganska enformiga. Striderna med vanliga fiender är väldigt roliga men bossarna känns mer 'Hitta hur du kan abusa en specifik taktik' än 'Bli bra på spelet så kan du slå bossarna på ditt sätt'. Till exempel [Se spoiler 2]. Nu vill jag inte att ni ska tro att jag vill att bossarna ska vara väldigt lätta, det är definitivt inte det jag vill. Som en gedigen rogue-like och souls-spelare är jag ett fan av utmanande bossar men när spelet inte innehar den frihet att anpassa sin 'loadout' på ett betydande vis och när resurser för uppgraderande av proteser är begränsat så kan man inte testa att anpassa sin karaktär efter bossarna. Det du har, det är de du spelar med. Du får leta efter det bossarna är svaga mot, vilket är bra, men du kan inte anpassa din loadout. Detta innebär givetvis att FromSoftware har mer frihet att göra bossarna utmanande på andra vis då alla spelare har tillgång till samma verktyg... Men det har man även i t.ex. Dark Souls och där känns bossarna oerhört mycket bättre.

Kontra mer än gärna med era åsikter, vill väldigt gärna tro att jag har fått fel uppfattning av bossarnas design för jag gillar spelet väldigt mycket än så länge, bortsett från denna aspekt.

Spoiler 2 - Obs: Bossfight beskrivs i den: (Hade den i spoiler 1 först men den visades samtidigt som den första spoilern visades vilket jag inte ville)

[...] en boss som anfaller med flera attacker åt gången kan du inte hela deflecta, vad jag upplevde, då efterföljande attacker i combon gör skada. Detta ledde till att jag uppgrerade en attachment till min protes och spammade den vilket stun-locka bossen.

Medlem

"Goda Själ"

I see what you did there!

Medlem

Jag funderade på om jag vill skaffa spelet nu eller vänta (min spelbacklog är ju knappast tom om man säger så 😄). Sedan läste jag FZ-recensionen som är riktigt trevlig så det blev köp och nedladdning på studs. Kommer bli skön spelhelg!

Medlem
Skrivet av Vamp:

Sjukaste jag läst någonsin. Det är snarare så att kontroll (swordplay) är det som verkligen särskiljer deras spel från alla andra på marknaden. Det finns inte ett spel som är i närheten av att vara lika tight som Soulsborne och samtliga konkurrenter (inkl. senaste God of War) saknar den tyngd, precision och perfekta tempo du får i ett spel från From software.

Spelar du med mus och tangentbord?

Sjukaste du någonsin har läst? Då ska du sluta läsa saker, internet är inte en plats för dig. Vad har det med saken att göra att det särskiljer sig från alla andra spel? Det betyder ingenting, kontrollerna är avskyvärda och stela. Och perfekt tempo? Rull, rull, rull, peta, rull, rull, rull peta. Det är ju SÅååÅÅååÅÅÅÅ underhållande och revolutionerande. Jag är fullt medveten om att de här spelen inte är action spel, de är strategispel, det gör inte kontrollerna bekväma oavsett.

God of war saknar tyngd? Jag undrar varför, kan det ha att göra med att man spelar en gud kanske? Sen är jag inget fan av den serien heller.

Redaktör
Skrivet av Blackwolfe:

"Goda Själ"

I see what you did there!

Gustav kom springade ca 1 minut efter publicering och frågade om det var typo eller medvetet.


signatur
Medlem
Skrivet av Esri:

Sjukaste du någonsin har läst? Då ska du sluta läsa saker, internet är inte en plats för dig. Vad har det med saken att göra att det särskiljer sig från alla andra spel? Det betyder ingenting, kontrollerna är avskyvärda och stela. Och perfekt tempo? Rull, rull, rull, peta, rull, rull, rull peta. Det är ju SÅååÅÅååÅÅÅÅ underhållande och revolutionerande. Jag är fullt medveten om att de här spelen inte är action spel, de är strategispel, det gör inte kontrollerna bekväma oavsett.

God of war saknar tyngd? Jag undrar varför, kan det ha att göra med att man spelar en gud kanske? Sen är jag inget fan av den serien heller.

Jag tror vi kan konstatera att du är den ena delen av en röv och jag är den andra.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Jag tror vi kan konstatera att du är den ena delen av en röv och jag är den andra.

Och det är det som är grejen, jag gillar att de gör spel som du tycker om. Jag kommer aldrig förstå varför någon spelar deras spel men jag vill inte heller att de ska gå Blizzards väg och försöka göra sina spel till alla, vilket gör i princip alla förbannade.

Medlem
Skrivet av Esri:

Deras spel har en marknad och det är skönt att se att de inte viker sig och ändrar sina spel, de gör sina fans glada. Själv gillar jag ingenting de har gjort, tycker inte ett enda spel är bra. "ÖÖöÖÖöÖÖÖÖöö du gillar inte svåra spel!" Nej, jag sitter och nöter roguelikes dagligen, det är inte problemet för mig. Problemet med from softwares spel är att svårighetsgraden baseras på trial and error alldeles för mycket och att kontrollerna är hemska, stela och i många fall en av anledningarna till att spelen är svåra. Samtidigt, spel som dead cells där kontrollerna är perfekta så spelar inte svårighetsgraden någon roll, dör du så är det ditt fel, inte att det spawnade en fiende bakom mig när jag gick förbi en gränd som var tom för 3 sec sedan och nu attackerar mig i ryggen och instant dödar mig.

Men som sagt, det är skönt att de håller sig till sin niche och att de levererar vad fansen vill ha.

Jag gillar From Softwares spel för precis samma sak du gillar dead cells som du beskriver det jag har aldrig fått känslan jag dött i något av from softwars spel pga något annat än mina egna misstag.

Och ja fy f-n rent utsagt vad jag hatar spel som spawnar fiender bakom en osv så en dör pga sådan skitkodning. Det är inte svåra spel, det är bara dåligt designade spel.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jag gillar From Softwares spel för precis samma sak du gillar dead cells som du beskriver det jag har aldrig fått känslan jag dött i något av from softwars spel pga något annat än mina egna misstag.

Och ja fy f-n rent utsagt vad jag hatar spel som spawnar fiender bakom en osv så en dör pga sådan skitkodning. Det är inte svåra spel, det är bara dåligt designade spel.

Det är det som är lite lustigt med spelen, de är enligt de som speedrunnar spelet några av de enklaste spelen att spela, eftersom att när du lärt dig spelet så kommer 90% av allt i spelet hända exakt likadant varje gång. Och hade spelet Inte varit så, DÅ jävlar hade Souls spelen varit omöjliga.

Medlem
Skrivet av Esri:

Det är det som är lite lustigt med spelen, de är enligt de som speedrunnar spelet några av de enklaste spelen att spela, eftersom att när du lärt dig spelet så kommer 90% av allt i spelet hända exakt likadant varje gång. Och hade spelet Inte varit så, DÅ jävlar hade Souls spelen varit omöjliga.

Ja mönster finns det ju så klart i spelen och då de inte spawnar fiender utan alla fiender har sina positioner, eller rutter, så att säga i varje given del så klart man kan veta var man kan dyka på dem om man spelar utefter ett visst mönster om man ska speedrunna.
Däremot är det många som speedrunnar som åker dit på bossar titt som tätt har jag märkt haha. Att de helt plötsligt råkar missa en evade och boom säger det så är de döda

Och ja om man lämnar ett område och kommer tillbaka efter man varit vid en bonfire så har fiender respawnat så klart men jag menar att de spawnar inte bara upp ur tomma intet när du är i ett område. De finns redan där så att säga.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Ja mönster finns det ju så klart i spelen och då de inte spawnar fiender utan alla fiender har sina positioner, eller rutter, så att säga i varje given del så klart man kan veta var man kan dyka på dem om man spelar utefter ett visst mönster om man ska speedrunna.
Däremot är det många som speedrunnar som åker dit på bossar titt som tätt har jag märkt haha. Att de helt plötsligt råkar missa en evade och boom säger det så är de döda

Och ja om man lämnar ett område och kommer tillbaka efter man varit vid en bonfire så har fiender respawnat så klart men jag menar att de spawnar inte bara upp ur tomma intet när du är i ett område. De finns redan där så att säga.

Bossarna är svårare att förutspå då de inte går runt exakt likadant, men de är också egentligen den enda riktiga utmaningen i de här spelen, det som är irriterande är att de oftast dödar dig på ett eller max två slag oavsett vilka stats du har lagt på. Levlingen i spelen känner man inte riktigt av då allt skalar tillsammans med din progress. Sure, går du tillbaka till början så bitch slappar du allt du ser, men om du är där du borde vara så kommer du bli mördad.

Nja, det finns tillfällen där fiender spawnar bakom dig, bra exempel är i bloodborne där du går in i en gränd, den är helt tom, när du springer ut där ifrån så hoppar en varulv ner bakom dig och börjar följa efter dig. Men saken är den att han Alltid gör det. Fast första gången är det ren trial and error, du kommer inte märka honom och få honom i ryggen. I andra fall så ligger de oftast på marken och när du vänder dig om så reser de sig upp, det är egentligen inte något problem får då ser du åtminstone att fienden var där.

Medlem
Skrivet av Esri:

Bossarna är svårare att förutspå då de inte går runt exakt likadant, men de är också egentligen den enda riktiga utmaningen i de här spelen, det som är irriterande är att de oftast dödar dig på ett eller max två slag oavsett vilka stats du har lagt på. Levlingen i spelen känner man inte riktigt av då allt skalar tillsammans med din progress. Sure, går du tillbaka till början så bitch slappar du allt du ser, men om du är där du borde vara så kommer du bli mördad.

Nja, det finns tillfällen där fiender spawnar bakom dig, bra exempel är i bloodborne där du går in i en gränd, den är helt tom, när du springer ut där ifrån så hoppar en varulv ner bakom dig och börjar följa efter dig. Men saken är den att han Alltid gör det. Fast första gången är det ren trial and error, du kommer inte märka honom och få honom i ryggen. I andra fall så ligger de oftast på marken och när du vänder dig om så reser de sig upp, det är egentligen inte något problem får då ser du åtminstone att fienden var där.

jag har faktiskt aldrig råkat ut för att en varulv har spawnat bakom mig, däremot så har jag varit med om att fiender har försökt överrumpla mig, enligt datakoden så klart, för att försöka nita på dig. Spawnande fiender däremot ser jag gott om i spel som ex Call of Duty där man till och med kan stå precis bakom där de spawnar och bara knäppa dem en efter en vartefter spelet slänger ut dom haha. Det är rätt roligt Men oftast så dyker de upp från ingenstans. Man bara ser att något skadar en helt plötsligt och ändå ser man inte en fiende i sikte och så dör man och inser det plötsligt stod tre fiender 2 meter ifrån dig bakom dig och pepprar. Det för mig är dumhet i att spawna fiender. Och ska tillägga ibland så förstår jag givetvis att vissa delar av spel som ex call of duty har e bandesign som gör att vissa fiender kan försöka flanka dig men det är inte vad jag menar på i de här specifika fallen jag tänker på.

ja ligga på marken är lite av resident evil style det, i from softwares spel kan du ju kötta på dem innan de får för sig att börja attackera dig dock

Jag har på känn att from software gör jävligt bra spel likaväl som de spel du gillar är jävligt bra spel. Deras upplägg passar nog lite olika sätt man vill spela spel på och få ut av dem snarare än att spelen är dåligt gjorda.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Esri:

Bossarna är svårare att förutspå då de inte går runt exakt likadant, men de är också egentligen den enda riktiga utmaningen i de här spelen, det som är irriterande är att de oftast dödar dig på ett eller max två slag oavsett vilka stats du har lagt på. Levlingen i spelen känner man inte riktigt av då allt skalar tillsammans med din progress. Sure, går du tillbaka till början så bitch slappar du allt du ser, men om du är där du borde vara så kommer du bli mördad.

Nja, det finns tillfällen där fiender spawnar bakom dig, bra exempel är i bloodborne där du går in i en gränd, den är helt tom, när du springer ut där ifrån så hoppar en varulv ner bakom dig och börjar följa efter dig. Men saken är den att han Alltid gör det. Fast första gången är det ren trial and error, du kommer inte märka honom och få honom i ryggen. I andra fall så ligger de oftast på marken och när du vänder dig om så reser de sig upp, det är egentligen inte något problem får då ser du åtminstone att fienden var där.

Varulven är på taket eller på staketet innan (kommer inte ihåg helt). Från rätt håll kan man se den innan den hoppat ned.
Jag undrar om det inte till och med hörs en duns när den landar på marken.

Det jag ogillar med Bloodborne är att det inte släpptes till PC.

Påminner mig om Ninja Gaiden till Xbox, va helt sjukt svårt vissa bossar. Speciellt en som hette Alma eller nått, kontrollen flög nästan i väggen ett antal gånger där. Jappsarna har en helt annat förmåga att göra svåra spel alltså, idiotsvåra.

Medlem

Dark souls/bloodborne har i princip förstört gaming för mig.
Sedan jag började spela From Softwares spel tycker jag i princip att alla andra spel är skit och orkar inte spela klart dem.
Kämpar för tillfället med att bli fri från denna förbannelse (förbokade dock sekiro 😊).

Skribent
Skrivet av Esri:

Och det är det som är grejen, jag gillar att de gör spel som du tycker om. Jag kommer aldrig förstå varför någon spelar deras spel men jag vill inte heller att de ska gå Blizzards väg och försöka göra sina spel till alla, vilket gör i princip alla förbannade.

Det borde finnas fler som dig. Det är helt ok att inte gilla ett spel, men det är också helt onödigt att spy ut sitt hat över spelet och folket som gillar det. Alldeles för mycket sådant när man läser folks kommentarer om spel...så stor tumme upp till dig.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Min Collectors Edition står så fint här på bänken, ska precis packas upp, sen är det dags. Få spel har fått mig att tänka och känna och måla upp så mycket i huvudet som Dark Souls 1 och Bloodborne. Lite som att spela en bok. Fett pepp på Sekiro alltså, men förstår om det inte är för alla, svårt som fan och sjukt oförlåtande. Man måste ju vara ödmjuk inför spelskaparnas intentioner, men främst för sin egen initiala dumhet om man skall lyckas här va, och det kan ju vara svårt för vissa..

Medlem
Skrivet av Esri:

Bossarna är svårare att förutspå då de inte går runt exakt likadant, men de är också egentligen den enda riktiga utmaningen i de här spelen, det som är irriterande är att de oftast dödar dig på ett eller max två slag oavsett vilka stats du har lagt på. Levlingen i spelen känner man inte riktigt av då allt skalar tillsammans med din progress.

Det här är en ren lögn.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Esri:

Deras spel har en marknad och det är skönt att se att de inte viker sig och ändrar sina spel, de gör sina fans glada. Själv gillar jag ingenting de har gjort, tycker inte ett enda spel är bra. "ÖÖöÖÖöÖÖÖÖöö du gillar inte svåra spel!" Nej, jag sitter och nöter roguelikes dagligen, det är inte problemet för mig. Problemet med from softwares spel är att svårighetsgraden baseras på trial and error alldeles för mycket och att kontrollerna är hemska, stela och i många fall en av anledningarna till att spelen är svåra. Samtidigt, spel som dead cells där kontrollerna är perfekta så spelar inte svårighetsgraden någon roll, dör du så är det ditt fel, inte att det spawnade en fiende bakom mig när jag gick förbi en gränd som var tom för 3 sec sedan och nu attackerar mig i ryggen och instant dödar mig.

Bossarna är svårare att förutspå då de inte går runt exakt likadant, men de är också egentligen den enda riktiga utmaningen i de här spelen, det som är irriterande är att de oftast dödar dig på ett eller max två slag oavsett vilka stats du har lagt på. Levlingen i spelen känner man inte riktigt av då allt skalar tillsammans med din progress. Sure, går du tillbaka till början så bitch slappar du allt du ser, men om du är där du borde vara så kommer du bli mördad.

Lite som nämnt innan så är det här inte sant. Ingenting skalar i Dark Souls alls.

Det är också lite tråkigt hur du underminerar spelen istället för att försöka se spelet för vad det här. Jag skulle lätt kunna lyfta tonvis med problem som Dead Cells har som många spel gör bättre, men väljer hellre att se vad spelet gör bra och inte haka upp mig på små grejer, samt hitta på.

Gällande vad du sagt om Dark Souls-kontroller så skulle nog de flesta som spelat och uppskattat serien faktiskt säga det motsatta. Kontrollerna är tighta, problemet är snarare att man rör sig segt. Vad jag menar är att man måste verkligen stå för sina rörelser, ett misstag och du är körd. Men alla manövrar du kan göra är otroligt tighta, och rörelsemönstret kräver en typ av finess. Det är ditt fel om du dör för du har alla redskap du behöver för att lyckas, precis som med Dead Cells.

Det går liksom inte att rulla, blocka och slå hur som helst utan du måste vänta ut fienden och få fram vad för typ av mönster de har och sedan gå till motattack. Det fungerar verkligen galant, och kan bli lättare / svårare beroende på vad för armor och vapen du använder. Tung utrustning gör dig segare och dina kullerbyttor är inte lika snabba t ex. Sådant tycker jag dock är en fin trade-off och inte till spelens nackdel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

12
Skriv svar