Vampire: The Masquerade följs upp, se första trailern från Bloodlines 2!

Medlem
Skrivet av eld:

https://www.rockpapershotgun.com/2019/03/22/vampire-the-masqu...

Luktar fz tråd på 300+ kommentarer!:

"It’s still called the Masquerade, so if you eat someone in public or turn into a bat in front of a bar you’ll get in trouble not only with the police, but also some beefier supernatural watchdogs. The humanity system returns, so killing innocents brings you closer to the inner beast. It’s first person, but yeah, you can customise your character (including choosing pronouns separately from your body type) and this time you can choose a human background that might affect how you approach problems or talk to people. The two examples I was given were cop and coroner, but if you want a basic start, with no bonuses, you can be a barista, which Mitsoda described as the default class in Seattle."

Känns onödigt att blanda in den typen av politik. Hade varit bättre om de bara höll sig till kindredpolitik, imo.


signatur

I drank what?

FM-guru
F.d. Sisyr

Jaha, där fick Cyberpunk se sig slaget av något som gör fanboyen i mig ännu mer hypad.

Skrivet av Tobias Solem:

Får inget vidare positivt intryck, tyvärr. :/
Chris Avellone låter ju som ett positivt bidrag, men jag ställer mig skeptisk. Skulle inte förbeställa det här bara för att man gillade ettan. Det gjordes av Troika Games, och huvudpersonerna bakom det (Leonard Boyarsky och Tim Cain som nu jobbar på Obsidian) är inte involverade överhuvudtaget.

Hardsuit Labs som är involverade i utvecklingen har förutom en horribel hemsida endast ett "Cyberpunk-esque" VR-spel som heter "Blacklight" i sitt bagage. Jag tror dessvärre att det här är ett försök att mjölka pengar ur ett kärt varumärke, med urvattnade dialoger, försämrat skillsystem med ytligt stat/skillsystem snarare än att göra en riktigt trogen uppföljare.

Blir dock glad om min skepsism visar sig vara obefogad.

Huvudpersonerna inte involverade? Mjölkning? Urvattnade dialoger? Ursäkta? Den stora styrkan med Bloodlines var manuset som Brian Mitsoda basade över. Gissa vem som sköter författandet denna gång? Just det, Mitsoda igen.

Folket på Hardsuit Labs har för övrigt en jävla massa spel i sitt bagage. Kvaliteten på dessa är dock mindre imponerande. Med det sagt är det som bekant Paradox som äger varumärket och gett Hardsuit Labs förtroendet, och Paradox är knappast ett företag som är känt för att inte ta sina varumärken på allvar.

Inaktiv

Går att förbeställa från GOG!

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Jaha, där fick Cyberpunk se sig slaget av något som gör fanboyen i mig ännu mer hypad.

Huvudpersonerna inte involverade? Mjölkning? Urvattnade dialoger? Ursäkta? Den stora styrkan med Bloodlines var manuset som Brian Mitsoda basade över. Gissa vem som sköter författandet denna gång? Just det, Mitsoda igen.

Folket på Hardsuit Labs har för övrigt en jävla massa spel i sitt bagage. Kvaliteten på dessa är dock mindre imponerande. Med det sagt är det som bekant Paradox som äger varumärket och gett Hardsuit Labs förtroendet, och Paradox är knappast ett företag som är känt för att inte ta sina varumärken på allvar.

Fem personer skrev story/dialoger till första spelet. Brian är EN av dem.

Här är Mitsodas svar på frågan: "Brian, you wrote the game in 2004, it was a very different time, a simpler time you might say - so what do you bring to the formula in 2019 and how do you capture the zeitgeist of 2019?"

Mitsoda: "Uhm for us it's mostly aeeuh we want to identify uuuhm issues eeeh that we're, you know and make sure that we do our homework and uuhm make sure that we present them as best we can, uhm... yeah"

Jag har absolut inget ont att säga om Mitsoda, men mitt intryck är att han blev obekväm av frågan (för att det 2019 förknippas med i RPG's är fördummade dialoger och förenklade svar och RPG-element). Det här är killen som jobbade med Mask of the Betrayer (om jag minns rätt) som var en fantastisk expansion till NWN2, samt dialogen i Tides of Numenera som var bra (även om spelet var lite lackluster). Mitsoda är personen som sa (om dialogen i första Bloodlines): " I like the characters to come off like people actually do – they don’t say “hi” when strangers come knocking, they say “who the hell are you?”" ( källa: https://www.rockpapershotgun.com/2009/04/06/interview-without... ).

Som jag sa i inlägget du citerade så är det lovande at Avellone medverkar också - men det säger inte att det är någon som styr som fördummar dialogsystemet för "kidsens" skull. Det som talar emot det är att målgruppen som gillade första spelet SKULLE KUNNA VARA den primära målgruppen, men risken finns att man istället riktar sig till en yngre målgrupp som "inte orkar" läsa. Jag är näst intill immun mot hype av uppföljare till gamla pärlor, för att de flesta av dem har floppat rätt rejält.

Sen tror jag att du läste tokigt - jag har inte anklagat första spelet för kackigt dialogsystem. Det jag säger är att jag befarar att detta spel får det.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Hulle:

Då antar jag att detta är baserat på Vampire: The Masquerade och inte det där "nya" Vampire som kom efter att de lade ner Masquerade? Har inte hängt med på många år ... men det nya var verkligen ren skit vad gäller story jämfört med det gamla.

Det är den nyaste (femte) utgåvan av Vampire som man baserar detta på. Går att få reda på här:
https://www.youtube.com/watch?v=g8qsxNt3f0Y

(De pratar väldigt lite/nästan inget om dialoger och story, och väldigt mycket om "hur häftigt combatsystemet är")


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Milky_81:

Var det Christina Hendricks som pratade och var med som animerad figur? Tyckte det var lite likt.

Tänkte det också! Väldigt likt tyckte jag.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tobias Solem:

Fem personer skrev story/dialoger till första spelet. Brian är EN av dem.

Här är Mitsodas svar på frågan: "Brian, you wrote the game in 2004, it was a very different time, a simpler time you might say - so what do you bring to the formula in 2019 and how do you capture the zeitgeist of 2019?"

Mitsoda: "Uhm for us it's mostly aeeuh we want to identify uuuhm issues eeeh that we're, you know and make sure that we do our homework and uuhm make sure that we present them as best we can, uhm... yeah"

Jag har absolut inget ont att säga om Mitsoda, men mitt intryck är att han blev obekväm av frågan (för att det 2019 förknippas med i RPG's är fördummade dialoger och förenklade svar och RPG-element). Det här är killen som jobbade med Mask of the Betrayer (om jag minns rätt) som var en fantastisk expansion till NWN2, samt dialogen i Tides of Numenera som var bra (även om spelet var lite lackluster). Mitsoda är personen som sa (om dialogen i första Bloodlines): " I like the characters to come off like people actually do – they don’t say “hi” when strangers come knocking, they say “who the hell are you?”" ( källa: https://www.rockpapershotgun.com/2009/04/06/interview-without... ).

Som jag sa i inlägget du citerade så är det lovande at Avellone medverkar också - men det säger inte att det är någon som styr som fördummar dialogsystemet för "kidsens" skull. Det som talar emot det är att målgruppen som gillade första spelet SKULLE KUNNA VARA den primära målgruppen, men risken finns att man istället riktar sig till en yngre målgrupp som "inte orkar" läsa. Jag är näst intill immun mot hype av uppföljare till gamla pärlor, för att de flesta av dem har floppat rätt rejält.

Sen tror jag att du läste tokigt - jag har inte anklagat första spelet för kackigt dialogsystem. Det jag säger är att jag befarar att detta spel får det.

Det var du som läste tokigt. Jag påstod inte att du anklagade det första spelet för kackigt dialogsystem. Jag ifrågasatte att du förväntade dig urvattnad dialog när Mitsoda skriver även denna gång. Något jag fick svar på nu, även om jag inte alls håller med om resonemanget. Känns som en onödigt cynisk hållning grundad i "någon annan gjorde så en annan gång", vilket för mig inte är mycket till underlag. Men visst; man blir ju hellre positivt överraskad än det omvända.

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

Det är den nyaste (femte) utgåvan av Vampire som man baserar detta på. Går att få reda på här:
https://www.youtube.com/watch?v=g8qsxNt3f0Y

(De pratar väldigt lite/nästan inget om dialoger och story, och väldigt mycket om "hur häftigt combatsystemet är")

Ok så länge det inte är det sjukt tråkiga Vampire: the requiem så...

jay mera combat och flashig grafik.who needs deep storys


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Låter inte alls lovande, kommer förmodligen bli som du säger, ett försök till att mjölka ett ip med trogna fans. Ett annat tecken på att dem mjölkar varumärket är att dom kallar det "Bloodlines 2" istället för att ge spelet en unik titel. Luktar scam på lååånga vägar, men jag kan ha fel. Tack för info!

Tror du har rätt. Deluxe edition med Janettes outfit är bara för att locka till sig personer som älskade tvåan.
Jag älskade tvåan men när jag redan nu ser att dom väljer att stycka spelet och slänga in deluxe editions och season pass mer än ett år före release och före man fått se något från spelet är aldrig ett bra tecken.

EDIT: Tittar man också på alla weapon skins får mig att tro att spelet kommer vara MYCKET mer actionbaserat och mindre rpg än förra spelet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Verkar det bra gäller det väl att förboka på Steam innan Epic går och mutar utgivaren. Är dock osäker själv, allt Paradox är inblandade i känns så otroligt B.

Medlem

Så här ska det vara:

"We will not be exclusive to Epic - we will be available on the Paradox store, Steam, GOG, Epic and you will also be able to buy it on PS4 and Xbox One."

https://twitter.com/VtM_Bloodlines/status/1109879538635415554

Medlem

@waeress: Vad de säger nu och vad som händer innan release är två vitt skilda saker. Se på Phoenix Point och Metro: Exodus.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av marcus8958:

https://i.imgur.com/guuGjuA.jpg

Tror du har rätt. Deluxe edition med Janettes outfit är bara för att locka till sig personer som älskade tvåan.
Jag älskade tvåan men när jag redan nu ser att dom väljer att stycka spelet och slänga in deluxe editions och season pass mer än ett år före release och före man fått se något från spelet är aldrig ett bra tecken.

EDIT: Tittar man också på alla weapon skins får mig att tro att spelet kommer vara MYCKET mer actionbaserat och mindre rpg än förra spelet.

Så framtida "story-kapitel" blir som ett DLC ("Story Pack 1, Story Pack 2")? Som man redan kan betala för långt innan de produceras? Totalt vansinne.

12
Skriv svar