Förlänga livet på datormusen

Avstängd
Skrivet av Aletheides:

Har billiga Razer möss till både min jobb och surfdator samt en dyrare EVGA X10 carbon till spelmaskinen. Plus reserver i inplastade lådor i garderoben till dessa

TORQ X10 var väl inte särskilt dyr? Kostade väl runt en femhunka eller minns jag fel?

Skrivet av Atilaa:

Ja, som rubriken avslöjar så börjar min datormus ta slut men som den Snåle-Per som jag är så tänker jag inte köpa nytt om jag absolut inte måst så jag tänkte då be er som kan om hjälp med hur man förlänger livet på en döende mus.

Har en Razer Deathadder köpt november 2012 som jag försökt underhålla så gott någon som knappt vågar öppna chassit och dammsuga sin dator kan, försöker hålla den ren och pilla bort skit som samlas kanske 1-2 gånger per år. Men nu börjar vänsterklickaren bli lite stel eller trög, den klickar fortfarande bra men man känner en märkbar skillnad jämfört med högerklick, dock misstänker jag vanligt slitage där men något kanske kan göras.
Sen har musen två knappar på västersidan, sådan som man tryck sig fram och bak på webplatser med (sorry för pleb språk), och den man klickar sig framåt med har väldigt snabbt blivit väldigt trög, känns inte som normalt slitage. Den är på gränsen på att bli en helt stum knapp, den tar mer tid att trycka in och den tar längre tid på sig att komma tillbaka upp igen, den känns konstig att använda nu, och klickljudet har blivit mycket mörkare eller fått mer bas i sig.

Så är det någon som har några tips på hur man ska bära sig åt för att förlänga livstiden på datormusen eller lever den redan på lånad tid efter ca 5.5 år av användning? Alla råd uppskattas

Som någon skrev nedan, dammsuga aldrig datorn

http://www.iegocentric.com/?p=1066

Jag brukar faktiskt slita ut musen så den inte går att återställa, men om det är möjligt att hålla fast vid en mus i så många är det bara bra, för att inte säga ekonomiskt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag köper nytt och slänger det gamla i havet. För framtiden.

Medlem
Skrivet av KoP:

Alltså.. idag köper väl dom flesta en ny mus när den börjar k*ka ur? Annat var det ju förr i tiden då man använde mekaniska möss. Då tog man ur bollen och gjorde rent "rullarna" inuti musen. Dom problemen finns ju inte idag med optiska möss, tack och lov.

Jag orkar inte lägga 1-2h på att rengöra min mus. Jag har tillräckligt hög timpeng så jag kan köpa en ny mus om jag jobbar två timmar extra istället. Tycker det är roligare att jobba än att rengöra gamla hudceller och skit från datormusen.

Medlem

Jag brukar köpa en ny mus när det dyker upp nån på rea så har jag en i backup ifall den jag använder kastar in handduken :P. Är inne på min andra Steelseries Rival nu.

Har tidigare nån gång försökt reparera möss som har börjat dubbelklicka (det absolut vanligaste felet som mina möss får) men det är liksom inte värt besväret. Funkar i någon månad innan det blir samma problem igen, och att reparera knapp-switcharna är så förbannat pillrigt.

Slänger ~30€ på nån modell vartannat år ungefär, känns inte som det är någon summa att bry sig om.

Medlem

Beror väl helt på vilken mus man har och hur slösaktig man känner sig
de "bättre" mössen idag kostar runt 1000 spänn, då kan det börja svida i plånboken för många.
Kan man laga den med en timmes pill mha en youtubeguide kan det absolut vara värt det.

Sedan finns det gamla klassiska möss som inte längre tillverkas, där har man liksom inget val.

Ion
Medlem

Jag hade en Razer mus en gång och råkade ut EXAKT för vad du beskriver. Nån annan här i tråden nämnde det också. På undersidan av plasten till vänsterknappen sitter en liten pigg som klickar på en brytare när du trycker ner knappen. Den piggen slits ut och måste "förlängas" efter ett tag. Jag tog (ganska vårdslöst) en sax och "plattade till" plasten lite så den blev längre men bräckligare. Då höll musen kanske ett halvår till - sen var det dags igen.

Sen dess har jag inte haft Razer möss. Helt värdelös design.

Medlem

måste ge cred till Logitech här inget har fan hållt som deras skit.

förutom levern och njurarna


signatur

//monster

12
Skriv svar