Oculus släpper Rift S – VR med bättre bild och färre kablar till samma pris

Robot
Oculus släpper Rift S – VR med bättre bild och färre kablar till samma pris
Medlem

Ja VR lever definitivt än. Köpte PS VR när de sålde det så billigt runt black friday tiden och har sedan dess spelat otroligt mkt. Vilka spel det finns alltså.
Även om det aldrig blir mainstream med VR så hoppas jag iaf att spelbranchen låter oss som gillar VR ha vår lilla hörna.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag skulle gärna vilja att FZ gjorde en VR-special (igen). Ta upp vad som hänt under den senaste tiden, olika alternativ och gärna snabbt visa de bästa spelen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

MEG
Medlem
Skrivet av SunShine:

Ja VR lever definitivt än. Köpte PS VR när de sålde det så billigt runt black friday tiden och har sedan dess spelat otroligt mkt. Vilka spel det finns alltså.
Även om det aldrig blir mainstream med VR så hoppas jag iaf att spelbranchen låter oss som gillar VR har vår lilla hörna.

Är du ironisk?


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MEG:

Är du ironisk?

Varför skulle han vara??

Jag undrar om nya Oculus har lyckats få bort glare eller godrays effekten (trodde först det var linserna som blivit nedkladdade). Det var detta som fick mig att tillslut sälja mitt oculus.

Annars gillar jag headsetet och spelutbudet, samt smidig o ren platform

Medlem

@MEG: Nej varför skulle jag? VR är ju fan hur kul som helst. Har spelat sanslöst många bra spel sedan jag köpte det.

Moss, Astro Bot, FarPoint, Along Together, Re 7, Ultrawings, Borderslands 2, Beat Saber, Xing: The land Beyond, Pinball fx2 vr bara för att nämna några som jag har haft fantastiskt kul med till och med det halvrisiga don't knock twice blir ju en riktig skräck upplevelse i VR även om kontrollen lämnar mer att önska i det spelet.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Redaktör

Intressant detta, inte minst prislappen (fast den lär ju hamna på minst 5 000 kr, inte 4 000 kr som hjärtat säger). Första Rift och Vive har för kass upplösning och för risig passform (glasögon får inte plats under) för att göra flygsimmar rättvisa, men Vive Pro var ju klart bättre. Kul om Oculus når den nivån, till hälften eller en tredjedel av priset.

Jag köpte ett Windows Mixed Reality (Lenovo Explorer) för flygsimmar för ett tag sen, det funkar fast gör väldigt många kompromisser – usel byggkvalitet, halvkass tracking mm. Kvalitén är ju minst sagt tveksam.


signatur
Medlem

Rift S är mer av en sidegrade än en rak uppgradering från originalet. Den har bättre optik, något högre upplösning och inside-out tracking, sure, men skärmpanelen har sämre kontrast och lägre refresh rate (WTF?) och headsetet saknar både fysisk IPD-inställning och riktiga hörlurar.

Det känns mer som en modifierad version av Lenovos nyare modeller än något som Oculus själva skulle ha designat om Rift S var tänkt att vara en seriös efterträdare, vilket jag tror är en av anledningarna till att Iribe lämnade företaget.

Jag tycker det känns riktigt trist. Jag trivs med min Rift men hade absolut kunnat tänka mig en uppgradering under 2019-2020, men nu får jag nog titta någon annanstans om det inte kommer mer nyheter på Oculus Connect i höst.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Sålde min Rift nyligen i förberedelse inför Vive Cosmos. Men Detta känns ju som ett lika bra alternativ. Inväntar med spänning recensioner på båda, innan jag öppnar plånboken.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag skulle gärna vilja att FZ gjorde en VR-special (igen). Ta upp vad som hänt under den senaste tiden, olika alternativ och gärna snabbt visa de bästa spelen.

Jag skulle vilja se att det finns en ren VR avdelning här på fz där man recenserar spel som kommer, i den mån man hinner, både för Playstation och PC då båda plattformar erbjuder VR.
Det hade varit kul. Flesta spel är ju indie titlar men det betyder inte att de inte är roliga och välgjorda.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Nu fattas bara 200 graders fov, så tar väll en fyra år till... om man nu inte vill köra på pimax 5k med halvtaskiga paneler.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av SunShine:

Jag skulle vilja se att det finns en ren VR avdelning här på fz där man recenserar spel som kommer, i den mån man hinner, både för Playstation och PC då båda plattformar erbjuder VR.
Det hade varit kul. Flesta spel är ju indie titlar men det betyder inte att de inte är roliga och välgjorda.

Vi försökte ju driva vrgeeks.se men det flög aldrig, intresset är generellt sett ganska lågt kring VR. Skulle gärna utnämna någon till VR-ambassadör dock.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Nu fattas bara 200 graders fov, så tar väll en fyra år till... om man nu inte vill köra på pimax 5k med halvtaskiga paneler.

Aldrig riktigt fattat FOV-grejen. Ja, Vive känns lite som ett cyklop men blev inte så jätteimponerad av StarVR de gånger jag testade.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Ah ok. Visste inte ens om det projektet haha. Det kanske skulle fungerar med en lite mindre avdelning här på själva sidan? VR är helt klart lite av en subkultur men det har allt sin plats i gaming världen än så länge och jag hoppas det så förblir ty oj vad roligt det är när man väl får lägga vantarna på välutvecklade spel.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Glömde ju nämna innan.. superhot, spelet som jag aldrig riktigt fastande för när jag testade det i 2d, kom för ett tag sedan till VR och jävlar anamma.. det här spelet är def som gjort för VR helt klart. Vad kul det blev helt plötsligt haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Redaktör
Skrivet av SunShine:

@Carl Johansson-Sundelius: Ah ok. Visste inte ens om det projektet haha. Det kanske skulle fungerar med en lite mindre avdelning här på själva sidan? VR är helt klart lite av en subkultur men det har allt sin plats i gaming världen än så länge och jag hoppas det så förblir ty oj vad roligt det är när man väl får lägga vantarna på välutvecklade spel.

Vi skriver ju om VR-realterade saker då och då, men eftersom intresset inte riktigt finns bär det sig inte ekonomiskt att göra större eller mer fasta satsningar. Men givetvis håller vi ögonen öppna, och vi tar gärna emot önskemål om spel och saker att skriva om.


signatur
eld
Medlem

Målet här är ju att få ner pris och krångel med VR (sätta upp basstationer osv), vilket är de största klagomålen.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Intressant detta, inte minst prislappen (fast den lär ju hamna på minst 5 000 kr, inte 4 000 kr som hjärtat säger). Första Rift och Vive har för kass upplösning och för risig passform (glasögon får inte plats under) för att göra flygsimmar rättvisa, men Vive Pro var ju klart bättre. Kul om Oculus når den nivån, till hälften eller en tredjedel av priset.

Jag köpte ett Windows Mixed Reality (Lenovo Explorer) för flygsimmar för ett tag sen, det funkar fast gör väldigt många kompromisser – usel byggkvalitet, halvkass tracking mm. Kvalitén är ju minst sagt tveksam.

Har som du också ett Lenovo headset
Hade problem i inledningsfasen men fick tips som eliminerat problemen jag upplevde.
Om du kör bluetooth på usb port så ska den sitta i en usb2 och inte usb3 då det stör signalen, det måste även vara 4.0.
Sen måste rummet vara upplyst som man ska spela i, blir det för mörkt tappar kamerorna bort sig


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Har som du också ett Lenovo headset
Hade problem i inledningsfasen men fick tips som eliminerat problemen jag upplevde.
Om du kör bluetooth på usb port så ska den sitta i en usb2 och inte usb3 då det stör signalen, det måste även vara 4.0.
Sen måste rummet vara upplyst som man ska spela i, blir det för mörkt tappar kamerorna bort sig

Har blåtand inbyggd (laptop) och kör i tänt eller dagsljusljust rum. Kamerorna tappar "djuptrackingen" i DCS ibland: huvudvridning funkar men inte djupaxeln. Läste nånstans att omstart av WMR-mjukvaran fixar det, men då kraschar DCS (som är notoriskt skitsegt att starta) så jag har inte undersökt det riktigt än.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Har blåtand inbyggd (laptop) och kör i tänt eller dagsljusljust rum. Kamerorna tappar "djuptrackingen" i DCS ibland: huvudvridning funkar men inte djupaxeln. Läste nånstans att omstart av WMR-mjukvaran fixar det, men då kraschar DCS (som är notoriskt skitsegt att starta) så jag har inte undersökt det riktigt än.

Ok.
Jag har även själv upptäckt att aktiverar man spakarna i Steam som är av default eftersom dom flesta spelen är för Vive i grunden så kan det flippa ur med trackingen också. Då hamnar man som utanför där spelet tror att man är det går dock bra att integrera men till slut blir allt galet i spel som inte stödjer dom.
Kanske inte aktuellt i en flygsim

Kör mest Beat saber och Creed rise to glory så man får svettas


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Mitt problem med Lenovo är att den tog helt lusten ur mig att spela VR

Av alla headsets så var den absolut krångligast. Var tvungen att "Run setup" varje gång jag satte mig med headsetet, tappade signal med jämna mellanrum, måste ha hela rummet ljusatt, trådlösa kontroller som fick fnatt, mådde illa till slut för jag var tvungen att hoppa ut och in hela tiden.

Näe blev retur en vecka senare...

Windows store är ett skämt med.
Testade Steam och vissa spel fungerade bra. Oculus spel fick jag också igång några, men de flesta fungerade inte alls.

Stick to PSVR, Vive eller Oculus för spel.

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Ok.
Jag har även själv upptäckt att aktiverar man spakarna i Steam som är av default eftersom dom flesta spelen är för Vive i grunden så kan det flippa ur med trackingen också. Då hamnar man som utanför där spelet tror att man är det går dock bra att integrera men till slut blir allt galet i spel som inte stödjer dom.
Kanske inte aktuellt i en flygsim

Kör mest Beat saber och Creed rise to glory så man får svettas

Bra att veta vad som kan krångla! Har pillat lite på Job Sim och Beat Saber så att barnen får testa, men mest DCS än och då enbart med headsetet.

Skrivet av B-itta:

Mitt problem med Lenovo är att den tar helt lusten ur mig att spela VR

Av alla headsets så var den absolut krångligast. Var tvungen att "Run setup" varje gång jag satte mig med headsetet, tappade signal med jämna mellanrum, måste ha hela rummet ljusatt, trådlösa kontroller som fick fnatt, mådde illa till slut för jag var tvungen att hoppa ut och in hela tiden.

Näe blev retur en vecka senare...

Windows store är ett skämt med.
Testade Steam och vissa spel fungerade bra. Oculus spel fick jag också igång några, men de flesta fungerade inte alls.

Stick to PSVR, Vive eller Oculus för spel.

För mig har det funkat rätt ur lådan, oerhört smidigt. Som jämförelse får jag inte igång Rift hemma på laptopen: det kräver två USB 3 och en USB 2. Datorn har ingen USB 2 så mjukvaran hittar inte Xbox-gamepaden - trots att den finns och fungerar i Windows.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

För mig har det funkat rätt ur lådan, oerhört smidigt. Som jämförelse får jag inte igång Rift hemma på laptopen: det kräver två USB 3 och en USB 2. Datorn har ingen USB 2 så mjukvaran hittar inte Xbox-gamepaden - trots att den finns och fungerar i Windows.

Må ha varit ett måndags exemplar för smidig är det sista jag skulle kallat den

Installation gick ju enkelt, utan kameror, med Bluetooth, men sen började problemen. Kan lägga till att jag spelade från vanlig stationär PC.

Hoppade in i PSVR direkt efter och var i himlen igen.

Medlem

kan ju tipsa om boneworks, verkar bli ett helt galet bra vr spel!

Redaktör
Skrivet av knoxudg:

kan ju tipsa om boneworks, verkar bli ett helt galet bra vr spel!

Ja, det ser ruskigt lovande ut! Vi skrev om det för ett tag sen, men skadar inte med en påminnelse - tack!


signatur
Medlem
Skrivet av B-itta:

Må ha varit ett måndags exemplar för smidig är det sista jag skulle kallat den

Installation gick ju enkelt, utan kameror och allt genom Bluetooth, men sen började problemen. Kan lägga till att jag spelade från vanlig stationär PC.

Hoppade in i PSVR direkt efter och var i himlen igen.

Måste varit ett måndags ex.
jag har inga problem, visst måste också köra varje setupen men det för att jag flyttar på lite saker fram och tillbaka då vi ska köra VR då vi utnyttjar så stor yta man kan direkt.
Det enda negativa jag tycker är just att det inte fungerar om det inte är nog ljust men det är iofs förstårligt och där är nog IR kamerorna hos vive bästa lösningen.

Köpte Lenovon på rea nästan 50% efter att kört PSVR hos en kompis och jag tycker att detta är bra alternativ och alla spel jag spelat fungerat även fast dom inte haft officiellt stöd för WMR utan bara Vive och Rift.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ni får fortsätta köpa o driva på utvecklingen. Jag har testat och känner jag vill vänta tills som någon säger FOV är runt 200 och upplösningen är över 5K eller mer. När nu datorerna kan hantera det bra och utan att vara svnidyrt. Vid den nivån tror jag VR kan bli kung av underhållning.

Avstängd

Köper VR igen (haft Rift 2 ggr) när FOV är betydligt bättre. har inte följt utvecklingen på något år, finns det något nu eller något som kommer där man uppgraderat den _rejält_?

Spelar nu faktiskt hellre stereoskopisk 3D med projektor i 720p, blir riktigt maffigt och ser fint ut med DLP där to.m 720p blir bra. Samt finns det stöd för nästan alla spel.

Medlem

kör sj med WMR acer VR. Skum färg, men an annars är jg riktigt nöjd! bra bild å bra tracing. Förstår inte när en del säger att trackingen är dålig? kör i halfdant upplyst rum med stationär dator ifrån 1984. (dock ett 1070 kort)


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Rubriken borde varit "Oculus släpper Rift S - VR med sämre bild och färre kablar till högre pris".

Jämfört med föregångaren har den sämre svärta, samma renderingsupplösning, ingen IPD-justering, inga hörlurar, lägre uppdateringsfrekvens samt ett högre pris. Till plussidan hör bättre komfort, mindre godrays, inga USB-kameror samt mindre SDE.

Kan sammanfattas som ett skämt. Förstår varför Brendan Iribe lämnade Oculus.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Ja VR lever definitivt än. Köpte PS VR när de sålde det så billigt runt black friday tiden och har sedan dess spelat otroligt mkt. Vilka spel det finns alltså.
Även om det aldrig blir mainstream med VR så hoppas jag iaf att spelbranchen låter oss som gillar VR ha vår lilla hörna.

VR kommer bli mainstream. Den debatten är vi redan förbi. VR lever och mår bättre än någonsin. Att det inte blivit vardag bland gamers kan man förstå i och med priset och hårdvaran men det är tekniska hinder som kommer att övervinnas (i viss mån redan gjort, kolla på finska Varjo). VR växer nu organiskt där tillverkningsindustrin visar enormt intresse. Alla som jobbar med detta vet det redan. Att det var en initial hype vet vi också, men så är det oftast. Även spelbolagen förstår att detta är framtiden men att man även måste fokusera på sin kärnverksamhet (2D) medan VR mognar. Kommer ta några år och iterationer till men sedan kommer det finnas i varje hem.

Rift S är ett resultat av att försöka göra det mer mainstream. Det är inte till för entusiaster.

@fz: Rift hade också bara en kabel...

12
Skriv svar