Förlänga livet på datormusen

Medlem
Förlänga livet på datormusen

Ja, som rubriken avslöjar så börjar min datormus ta slut men som den Snåle-Per som jag är så tänker jag inte köpa nytt om jag absolut inte måst så jag tänkte då be er som kan om hjälp med hur man förlänger livet på en döende mus.

Har en Razer Deathadder köpt november 2012 som jag försökt underhålla så gott någon som knappt vågar öppna chassit och dammsuga sin dator kan, försöker hålla den ren och pilla bort skit som samlas kanske 1-2 gånger per år. Men nu börjar vänsterklickaren bli lite stel eller trög, den klickar fortfarande bra men man känner en märkbar skillnad jämfört med högerklick, dock misstänker jag vanligt slitage där men något kanske kan göras.
Sen har musen två knappar på västersidan, sådan som man tryck sig fram och bak på webplatser med (sorry för pleb språk), och den man klickar sig framåt med har väldigt snabbt blivit väldigt trög, känns inte som normalt slitage. Den är på gränsen på att bli en helt stum knapp, den tar mer tid att trycka in och den tar längre tid på sig att komma tillbaka upp igen, den känns konstig att använda nu, och klickljudet har blivit mycket mörkare eller fått mer bas i sig.

Så är det någon som har några tips på hur man ska bära sig åt för att förlänga livstiden på datormusen eller lever den redan på lånad tid efter ca 5.5 år av användning? Alla råd uppskattas

Medlem

Du ska ju aldrig dammsuga en dator....

Ontopic så är 5.5 år för en spelmus VÄLDIGT lång tid om man spelar hyfsat ofta.

Du kan ju alltid prova att ta isär musen och se hur det ser ut på insidan, men går det åt skogen så är du ju körd ändå.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

@CliQue-SinneD: haha!! och ändå lever datorn! men innan fler av er får panik, jag blåser ur dammet med dyr luft som man enligt diverse videor ska och sen damsuger sikten som blåser ur.

Okej, som jag antog då, det är nog åldern som tar ut sin rätt

Medlem

Finns nog inte så mycket du kan göra mer än att försöka rengöra så mycket som möjligt efter bästa förmåga. Smuts under knapparna och slitage är det som oftast påverkar klickandet, och slitaget kan du inte göra så mycket åt om du inte vill köpa nytt.

Medlem

Går absolut att öppna switcharna och böja till fjädern lite, har gjort det många gånger. Dessutom kan du passa på att göra rent insidan av musen, kan vara så enkelt att den funkar bra om du får bort all smuts.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

@CliQue-SinneD: haha!! och ändå lever datorn! men innan fler av er får panik, jag blåser ur dammet med dyr luft som man enligt diverse videor ska och sen damsuger sikten som blåser ur.

Okej, som jag antog då, det är nog åldern som tar ut sin rätt

Haha okej ja då är det ju inte fullt lika illa åtminstone


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

@CliQue-SinneD @Bennii @superlim tänkte bara ta och tacka er alla för svaren som gjorde mig lite klokare på hur jag kan slippa spendera pengar i onödan. Tänkte även passa på att be om ursäkt för bristande forumetikett då jag fram tills nu glömde att tacka er som tog er tid att svara...

Medlem
Skrivet av Atilaa:

@CliQue-SinneD @Bennii @superlim tänkte bara ta och tacka er alla för svaren som gjorde mig lite klokare på hur jag kan slippa spendera pengar i onödan. Tänkte även passa på att be om ursäkt för bristande forumetikett då jag fram tills nu glömde att tacka er som tog er tid att svara...

Haha, no problemo!

Fick du någon ordning på musen?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

@CliQue-SinneD: jodå, fick ordning på hälften av mina problem, låter som man fixat mer om man säger så :p. Knappen på sidan lyckades jag fixa till så nu är den inte lika trög längre, en hel del skit som tagit sig in där under åren. Hade lite tur när jag rengjorde den utifrån att jag fick med en del smuts från insidan också. Har dock ännu inte vågat försöka fixa vänsterklickaren, Razer Deathadder har inga tydliga skruvar eller liknande så nästa steg blir att kolla hur man fixar till på något säkert sätt.

Medlem

skruvarna brukar sitta under musfötterna, är du försiktig kan du återanvända dem ett par gånger innan klistret ger upp!

Medlem

@Atilaa: iFixit har bra guider.

Har själv varit med om en mus som fick dålig respons i klicken, men det var inte själva kontakten i sig som var dålig, utan det var plastbiten som sitter i "musknappen" som trycker mot microswitchen som var nersliten.
-var lätt fixat genom att återskapa orginalformen med en plastbit som jag limmade dit och sedan filade ner till rätt form/storlek.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Tryckluft på burk brukar vara effektivt för att få bort skit utan att behöva skruva upp den. Men den krassa verkligheten är att även om man har en mus med kvalitets Omrom switchar, och även om man tar sig tiden att öppna och försöka rätta till det själv när dessa blir slitna och man får felaktigheter i klickningarna, så kommer de ta slut förr eller senare. Jag har idag som policy att jag alltid har två exemplar av mina favoritmöss hemma. När en har gått så långt att den är beyond repair så byter jag till ersättaren och beställer sedan en ny reserv.

Har billiga Razer möss till både min jobb och surfdator samt en dyrare EVGA X10 carbon till spelmaskinen. Plus reserver i inplastade lådor i garderoben till dessa

Inaktiv

Här byter jag mus så fort knapparna känns minsta lilla perfekta
Nyfiken på varför du inte vill köpa ny? Någon fix-idé/principsak? Ren och skär snålhet?

Medlem

Vafan gör folk med sina möss? -jag sitter fortfarande med en Logitech Mx518* och förutom att färgen på loggan och "gummikänsla"-beläggningen är bortnött så är den 100% mekaniskt felfri, inga glappa knappar,inget skumt med mushjulet och klicken är lika krispiga som då den var ny för 8+ år sedan.
Dock så öppnar jag den o rengör ett par gånger om året.

Och Ja, den är välanvänd, inge söndagsspelande inte.

*inte samma mus som jag nämde i tidigare inlägg, det var min Logitech Mouseman wheel tror jag


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Skribent
Skrivet av Zymac:

Vafan gör folk med sina möss? -jag sitter fortfarande med en Logitech Mx518* och förutom att färgen på loggan och "gummikänsla"-beläggningen är bortnött så är den 100% mekaniskt felfri, inga glappa knappar,inget skumt med mushjulet och klicken är lika krispiga som då den var ny för 8+ år sedan.
Dock så öppnar jag den o rengör ett par gånger om året.

Och Ja, den är välanvänd, inge söndagsspelande inte.

*inte samma mus som jag nämde i tidigare inlägg, det var min Logitech Mouseman wheel tror jag

Min åker i golvet när den får mig att dö i Sekiro. Jag lirar iofs med handkontroll, men jag ger mig fan på att det är musjäveln som spökar.

Medlem

Min mx 510 hänger med fortfarande efter 15 år. Har aldrig rengjort den och allt funkar som dag 1

KoP
Medlem

Alltså.. idag köper väl dom flesta en ny mus när den börjar k*ka ur? Annat var det ju förr i tiden då man använde mekaniska möss. Då tog man ur bollen och gjorde rent "rullarna" inuti musen. Dom problemen finns ju inte idag med optiska möss, tack och lov.

Backloggens befriare
Skrivet av KoP:

Alltså.. idag köpet väl dom flesta en ny mus när den börjar k*uka ur. Annat var det ju förr i tiden då man använde mekaniska möss. Då tog man ur bollen och gjorde rent "rullarna" inuti musen. Dom problemen finns ju inte idag med optiska möss.

Jag saknar det där jag... Höll fast i kulmus länge jag, 2008-2009 någonstans när min dåvarande gav upp fanns det liksom inget riktigt alternativ.


signatur

Ad hoc addendum

Är det bara jag som hakar upp mig på första-sidans rubrik "Persedelvård"? En mus är inte en persedel.

I övrigt så har jag egentligen inte behövt rengöra någon datormus sedan kulmusen jag hade under början av 2000-talet. Däremot råkade min Mx510 ut för ett missöde och fick in en massa fint ben-damm i sig, vilket den aldrig riktigt återhämtade sig ifrån oavsett hur mycket jag försökte rengöra. Men det är ju kul att köpa nytt också!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av snubben:

Min mx 510 hänger med fortfarande efter 15 år. Har aldrig rengjort den och allt funkar som dag 1

*Doubt!* på det helt klart men jävligt imponerande att folk håller kvar vid gammal teknik som om deras liv hängde på det

Medlem

Min Logitech MX518 dog efter över 10 års användning, så jag accepterar förlusten och köpte en ny. Rengjorde aldrig den, fungerade perfa tills den tvärdog.


signatur

I drank what?

Medlem

Brukar köra med en mikrofibertrasa för att få bort damm osv. Har dessvärre en knix på sladden som varit där sen början så vet inte riktigt hur länge denna kommer hålla.

För att blåsa rent datorn (och annat) och inte köpa massa luft-på-burk så köpte jag en CompuCleaner Air Duster för nått år sen. Funkar klockrent att blåsa rent datorn och annat med.

Välj video på tuben

MEG
Medlem

mm detta är väl mer en kvinnlig diskussion?


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Själv så har jag använt mig av en tandborste för att rengöra musen och om man vill vara extra noga så kan man använda en vinkelborste. Nu gör jag det extremt sällan men efter ett par år så är musen ungefär 10% döda hudceller...

Skrivet av anon_326725:

*Doubt!* på det helt klart men jävligt imponerande att folk håller kvar vid gammal teknik som om deras liv hängde på det

De gamla Logitech-mössen känns dock rätt robusta i jämförelse med annat på marknaden idag. Det ska ju vara så jäkla känslig utrustning idag och det medför förstås begränsningar på livslängden.
Jämför exempelvis alla de kontorsråttor där ute från typ Dell – en optisk klump som får arbetet gjort år ut och år in.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Sen jag gick ifrån kulmössen så har jag nog aldrig råkat ut för en mus som slutat fungera. Kulmössen jag hade fick spår-slitage i rullarna så till slut glappade kulan. Blev grymt lycklig när optiska möss dök upp. Har bara haft en mus där ena knappen glappat. Då bytte jag bara ut switchen.
Om knappen blir trög så kanske det går att använda lite siliconspray i switchen om man inte vill plocka isär hela rasket. Kan ju fungera ett tag iaf.

Medlem

Har haft min Microsoft Sidewinder sen runt 2011 tror jag. Lite damm eller smuts i sensorn gör så att den kan glappa lite. Men då är det bara att blåsa lite så försvinner det. Annars som ny förutom hud, mat och lite annat smuts på den. De blir ju inte vidare fräscha efter många år. Speciellt eftersom man sitter och äter vid datorn ibland.

Medlem

Jag hade en Razer Mamba som åtminstone ena tumknappen blev stum på väldigt plötsligt.
Jag antar att det handlade om smuts som fastnade, men det blev aldrig av att kolla upp.

Avstängd
Skrivet av CliQue-SinneD:

Du ska ju aldrig dammsuga en dator....

...med en vanlig dammsugare.

Jag har en för ändamålet lämpad Metro Vacuum E500P DataVac.

Avstängd
Skrivet av Atilaa:

@CliQue-SinneD: haha!! och ändå lever datorn! men innan fler av er får panik, jag blåser ur dammet med dyr luft som man enligt diverse videor ska och sen damsuger sikten som blåser ur.

Okej, som jag antog då, det är nog åldern som tar ut sin rätt

ESD-skador dödar inte nödvändigtvis datorn, eller komponenter, men kan innebära mikroskopiska skador i kretsar, som kan orsaka diverse felberäkningar, krascher och dyl.

12
Skriv svar