Recension – Sekiro: Shadows Die Twice

Medlem
Lucas Jones
Skrivet av Tapiwen:

Hur känns spelet med tangentbord och mus förhållandevis mot en handkontroll?

Har dessvärre inte haft möjlighet att testa med mus och tangentbord pga mitt plattformsval (PS4), men jag är väldigt säker på att det inte hade varit nån vidare behaglig upplevelse.

Medlem

Härligt! Blir att skaffa detta lite längre fram på året så har de säkert hunnit patcha de små skavanker som verkar återfinns ibland med som ex kameran i bossfighterna.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av korvmos:

hahaha...noooooo

Håller med, tyckte Nioh var mycket svårare än samtliga Dark Souls spel.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av phi:

Nioh är som Souls-spelen fast på easy mode.

Jaså? Jag tyckte Nioh var svårare än Dark Souls-spelen, medan Bloodbourne var på typ samma nivå. Beror väl lite på hur man spelar också. Rent generellt så är bossarna i Nioh oftast tåliga som fan och oneshottar en medan Dark Souls-bossarna är vekare i det avseendet. Istället så är Niohs fiender oftast mer förutsägbara medan ditona i DS har fler, mer varierade attacker.

Svåra spel hur som helst. Att kalla det ena för easy mode av det andra känns lite som fanboyism.

Medlem

From Software visar ännu en gång varför de är mästare på raffinerad gameplay.

Medlem

ett tips om ni köpt sekiro redan kan ni vpna mot japan där spelet redan är släppt för att köra nu, själv lirar jag redan.

Finns trådar på reddit om man är sugen

Medlem

Men hur kan ett spel som bara är på 12 gigabyte vara mästerligt? Uppenbarligen har recensenten tappat förståndet. Krävs ju minst 100 gigabyte för att ett spel ska vara 5/5.

Medlem

Inte mycket minus poäng på denna titel!

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Ingen orsak!

Och kom ihåg: Spel ska vara kul, så känn ingen press att hålla fast vid Bloodborne om det inte känns som din grej. Det finns gott om andra spel där ute. (Men ge inte upp i första taget!)

På tal om att ge upp.

Jag älskade Bloodborne fram till Fader Gascoigne, han var så jobbig att jag lade ner helt i något år. All DLC hann släppas innan jag tog mig an honom igen och började älska spelet på riktigt.

Ska bli kul att testa Sekiro. Gillade Ni-Oh:s atmosfär av Japan även om världen inte kändes lika intressant som Bloodbornes.

Medlem

Jag trodde ärligt talat inte särskilt mycket på detta spel, men jag verkar ha haft fel. Älskar ju Soul's-spelen och Bloodborne. Ska jag nu bli tvungen att lägga DMC5 på is ett tag och prova detta?

Testpilot

Äntligen en 5:a!

Medlem

Jag har faktiskt aldrig spelat ett From Software spel. Vad sugen på Bloodbourne, men jag köpte det aldrig. Ska man spela det innan tror ni? Är väldigt sugen på detta spelet dock.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Försökte med Nioh i ca 30h men gav upp, (jag var för kass). Har även köpt Bloodborne och drak souls 3 men inte testat dom än och lär inte gör det heller. Eller är det värt det även om man var för dåligt för Nioh?

Welp, alla dom här spelen skiljer ju sig lite i att tempot är olika. Frågar man mig så älskade jag Nioh pga av att det var mer "fast paced" och stridssystemet i sig var mycket roligare. Kan ha att göra med att jag också är en stor fan av Ninja Gaiden.
Angående svårighetsgraden är dom i sig väldigt lika tycker jag. Skulle vilja säga att det var lättare att läsa Dark Souls-bossarna men jag hade också stora problem med det långsamma stridssystemet vilket gjorde att min "timing" blev helt off. Är man van vid t.ex Ninja Gaiden flyttar man på sig så fort fienden rör en muskel

Det jag vill komma till är att bara för att Nioh inte funkade för dig behöver det inte betyda att dom andra inte gör det. Nu ser ju Sekiro ut att ha liknande tempo som Nioh vilket kan ställa till med problem för dig xD

Medlem
Skrivet av fleante:

PS4! Märkt av lite dippar här och där, men det känns mer stabilt än Bloodborne med sina frame pacing-problem.

Antar det var Pro då vanliga PS4 fortfarande verkar ha frame pacing bekymmer.

Oavsett om det gäller 30fps med dålig framepacing, eller ojämn ~45fps tycker jag det är oacceptabelt, speciellt i ett reaktionsbaserat spel.

Medlem
Skrivet av korvmos:

Försökte med Nioh i ca 30h men gav upp, (jag var för kass). Har även köpt Bloodborne och drak souls 3 men inte testat dom än och lär inte gör det heller. Eller är det värt det även om man var för dåligt för Nioh?

Bloodborne är den perfekta inkörsporten enligt mig. Ha tålamod, ge inte upp, du kommer lära dig att dö är en del av processen och inte ett misslyckande, varje gång du dör närmar du dig lösningen. Hoppas du gillar det, man kan bli så förbannad, trött, irriterad, uppgiven och sen helt plötsligt euforisk, fantastiska spel om man har tid, ork och tålamod.

Medlem

Ser riktigt riktigt bra ut det här.

Medlem

NAJS! nu blev jag ännu mer pepp att köpa ikväll

Medlem
Skrivet av korvmos:

Försökte med Nioh i ca 30h men gav upp, (jag var för kass). Har även köpt Bloodborne och drak souls 3 men inte testat dom än och lär inte gör det heller. Eller är det värt det även om man var för dåligt för Nioh?

När jag spelade Bloodborne hade jag inte spelat något liknande förut.
De första timmarna dog jag om och om igen, med minimal progress. Första obligatoriska bossen hade jag mycket problem med. När jag väl fick ned den gick resten av spelet bra och jag behövde aldrig mer än sex försök med övriga bossar.
Då var min spelstil knappast vacker heller.
Du behöver knappast 30 timmar för att komma in i det.

Medlem
Skrivet av Tapiwen:

Hur känns spelet med tangentbord och mus förhållandevis mot en handkontroll?

Körde bara en timme inatt med mus och tangentbord. Det var helt ok, bättre respons och flow jämfört med souls 3.
Ska låna handkontroll idag och se


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

SoL
Medlem

Om jag minns rätt är inte Miyazaki inblandad i spelutveckling längre utan tog över Fromsoft som vd lr liknande, har för mig att Bloodborne var den sista titeln han var med på.

Skrivet av Vamp:

Hur i hela friden kan du "räkna med" ett mediokert mellansläpp? Det är ju Hidetaka Miyazaki som hållit i rodret.

Enda gången det eventuellt skulle kunna bli mediokert är om Miyazaki är upptagen med annat och "B-laget" på From software gör ett eget spel. Som Dark Souls 2 (när Miyazaki gjorde Bloodborne). Då är ändå DS2 bra mycket bättre än det mesta som släpps, men i mästarnas katalog är det svagaste kortet (enligt mig).

Releasehästryttare

Tydligen släpptes det redan inatt och inte kl 17 idag, så ni som läser detta in och spela!

Redan 1100 pers som spelat igenom det (lol?) och satt recension.
(fattar inte varför vavle inte gör nånting mot folk som "spelar" 5 minuter och sen ger ett betyg på spelet)

Medlem
Skrivet av SoL:

Om jag minns rätt är inte Miyazaki inblandad i spelutveckling längre utan tog över Fromsoft som vd lr liknande, har för mig att Bloodborne var den sista titeln han var med på.

Han är inblandad i allra högsta grad och är "Director" eller regissör till Sekiro. Däremot stämmer det att han blev vd för From software 2014, men har behållit sin roll som regissör och författare.

Medlem
Skrivet av laban005:

Bloodborne är den perfekta inkörsporten enligt mig. Ha tålamod, ge inte upp, du kommer lära dig att dö är en del av processen och inte ett misslyckande, varje gång du dör närmar du dig lösningen. Hoppas du gillar det, man kan bli så förbannad, trött, irriterad, uppgiven och sen helt plötsligt euforisk, fantastiska spel om man har tid, ork och tålamod.

Skrivet av returpack:

När jag spelade Bloodborne hade jag inte spelat något liknande förut.
De första timmarna dog jag om och om igen, med minimal progress. Första obligatoriska bossen hade jag mycket problem med. När jag väl fick ned den gick resten av spelet bra och jag behövde aldrig mer än sex försök med övriga bossar.
Då var min spelstil knappast vacker heller.
Du behöver knappast 30 timmar för att komma in i det.

Många trevlig kommentarer som peppar en att prova på Bloodborne!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Vamp:

Han är inblandad i allra högsta grad och är "Director" eller regissör till Sekiro. Däremot stämmer det att han blev vd för From software 2014, men har behållit sin roll som regissör och författare.

Korrekt, det här är ett Miyazaki-spel på alla sätt och vis.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Moderator | Testpilot

Fin recension! Hade inte tänkt lägga ned tiden och pengarna spelet kräver, men nu blev jag sugen


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Lurar på om jag ska köra det på PC (har en 360-kontroll) eller PS4:an....

Medlem
Skrivet av dTexN:

Körde bara en timme inatt med mus och tangentbord. Det var helt ok, bättre respons och flow jämfört med souls 3.
Ska låna handkontroll idag och se

Så det är alltså spelbart även om man måste använda mus+tangentbord?

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av skogsvilden:

Så det är alltså spelbart även om man måste använda mus+tangentbord?

Jag kan testa en vända i helgen och ge mina intryck!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av w3tt3x:

Lurar på om jag ska köra det på PC (har en 360-kontroll) eller PS4:an....

Har du en någorlunda vettig pc finns det väl inget att fundera på? PS4 (vanliga) samt Xbone lider av frame pacing-problem (något som tyvärr verkar vara standard i Froms alster). På pc har du helt andra möjligheter att anpassa spelet som du vill ha det.

Medlem
Skrivet av Gen:

Jag fastnade aldrig för Nioh på samma sätt som jag fastnade för DS3 och sen Bloodborne, kanske för att det var hyfsat annorlunda pga stances som man borde hålla reda på. Om du köpt Bloodborne så MÅSTE du bara lira det. Fyfan vilket fruktansvärt bra spel alltså! Personligen tycker jag det var lättare än DS3, kanske pga healingsystemet (man kan bära fler vials än estus flasks samt att man kan leecha tillbaka skada man tagit).

Jag har alltid velat köra klart Nioh men det har aldrig blivit av. Tycker det var svårt men kanske mest pga ovanan gentemot Froms spel.

Jag fastnade aldrig för ds 1,2, 3 och bloodborne som jag gjorde med demon souls för det var en helt ny grej, och nioh som faktiskt hade massor med nyheter i just stridssystemet och setting. Tyckte att dark souls spelen var för mycket av samma och bloodborne tyckte jag kändes som en reskin och tröttnade snabbt.

Det är ju såklart svårt att säga vilket spel som är bäst tycker jag, tror det handlar mer om vilket som frälste en och hur mycket man nötte sönder genren med just det spelet. Var trött på dark souls 1 redan första timmarna, för jag spelat demon souls till new game +10, visst körde ut det men det var inte många wow känslor eller fiender som kändes som en utmaning.

Medan många andra gick igenom vad jag gjort med demon souls i darksouls och blivit kära.

Nioh däremot kändes som en fräshare fläkt för mig, med stances, ki pulse, klasser, missions, gore, tyckte om det mer för att man fick lära sig igen. Gillade även den japanska spirit kulturen som var invävd osv.

123
Skriv svar