Metro Exodus Epic-lansering större än föregångaren på Steam

Robot
Metro Exodus Epic-lansering större än föregångaren på Steam

Exodus klår Last Light, åtminstone inledningsvis.

#epic-games-store, #metro-exodus


Medlem

Damage Control

Medlem

Trist för dem som valt att bojkotta spelet, om det säljer bra trots det så betyder bojkotten ingenting.

Medlem

Vilket konstigt uttalande!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv

Det är andra AAA-titeln på kort tid som det går bra för i så fall:
https://gamedaily.biz/article/605/the-division-2s-move-to-epi...

Jag tror Steam är till för trötta gamla gubbar och börjar ha spelat ut sin roll på marknaden.

Medlem

Är inte steams siffror hemliga? Hur kan dom veta det här?

Medlem

Tramsig nyhet. Det där uttalande säger inget alls. Man kan inte göra en jämförelse mellan två olika spel på två olika platformar och tro att det visar något. Vi kan inte göra en jämförelse för Exodus mellan Steam och Epic eftersom Exodus ännu inte får säljas på steam. Så det går inte att veta hur bra det skulle ha sålt om det även fanns på Steam.

Så det är ett typiskt PR fiske uttalande för att få publicitet för Epic store.

SoL
Medlem

Som om det inte var tillräckligt mycket ved i brasan...

Medlem

Är väl inte så konstigt med tanke på att de är en serie vuxit med varje spelsläpp. På ett sätt är de och metro serien lite av en medioker variant av CD projekt red och witcher.
Första spelet ett överaskande firesale spel. Uppföljaren höll man ögonen på och köpte på rea. Trean var ju då alla visste om att deras spel kom och var villiga att köpa det för fullpris.

Svårt att säga om de hade sålt ännu mer om det kom till steam men det känns väl troligt. Frågan är om förlorade försäljning till fullpris kan täckas av de ökade andelen på de man faktiskt sålde.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Är inte steams siffror hemliga? Hur kan dom veta det här?

Hemliga för allmänheten, inte för utvecklare


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

To all you haters

Medlem

Vafalls?! En spelserie som växt sig större med åren och marknadsförts betydligt hårdare än sin föregångare har sålt fler exemplar?!

Inaktiv

Gillade inte Exodus. Fullt med buggar och hemskt röstskådespeleri så jag kunde inte sjunka ner i stämningen riktigt. Men snygg grafik.
Tur att jag inte köpte det.

Medlem
Skrivet av Quelor:

Hemliga för allmänheten, inte för utvecklare

Ja juste, det är ju klart

Medlem

Med tanke på att när Metro såldes på Steam, så kunde du förmodligen köpa Nycklar från ställen som GreenmanGaming osv, och detta räknades inte som en sale i Steam storen. Då säger inte det där uttalande särskilt mycket då du bara kan köpa nya Metro i Epic store, men vore ju trist om det gick bra för dem.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Det är andra AAA-titeln på kort tid som det går bra för i så fall:
https://gamedaily.biz/article/605/the-division-2s-move-to-epi...

Jag tror Steam är till för trötta gamla gubbar och börjar ha spelat ut sin roll på marknaden.

Förutom att The Division 2 inte sålde bra på EPIC store, utan på Uplay.
Det är samma missvisande skit för att stärka sitt brand som de kör med här.
2.5x så stor försäljning säger inte ett skvatt.
De tar inte några faktorer förutom sin "store" och spelet i hänsyn.´
Som att PC marknaden har växt rejält sen last light släpptes, eller att 2033 och Last light var extremt nichade spel som inte sålde speciellt bra överlag.
Extrem hype byggdes upp runt Exodus genom marknadsföring och det hade antagligen sålt mycket bättre på Steam.

Medlem

Som andra sagt, otroligt luddig siffra
Hade det varit så bra hade de väl gett ett faktiskt nummer, som de gjorde när de diskuterade andra titlar under samma presentation

Medlem

Är mer intresserad av hur bra det sålde på Steam innan försäljningen blockerades.

eld
Medlem

Poängen här är att metro sålde riktigt bra även om det inte vart på steam.
Alla satt ju och förutspådde en otroligt förlust mitt i sin ilska.

Men nu kommer folk istället säga "det skulle ha sålt ännu mer på steam!!"

Medlem

@kebbe: mellan 200k och 500k exemplar, taget från sergey från epics steamspy

Medlem
Skrivet av WargH:

Trist för dem som valt att bojkotta spelet, om det säljer bra trots det så betyder bojkotten ingenting.

Skönt för oss som faktiskt gillar Metro och inte är beredda att offra en bra serie för upproret mot Epic.

Medlem

Pinsamt mycket damage control från metro och epic, Last light var ingen storsäljare precis. Även spelpressen borde skämmas som bara klipp och klistrar andra nyheter utan någon form av källkritik eller grävande. Även många inom spelpressen som har hateboner för steam.

Medlem

Det här är som att jämföra Potatis och Tomater.
Inte samma sak, Last Light var inte hypead lika mycket heller som Exodus.

Dom kan komma tillbaka och skryta nästa år när Steam åter igen får tillbaka spelet.
Eller är skadan redan gjort? troligen, men jag är en av dem som kommer köpa det när det kommer till steam, antar att många kommer göra samma.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Turbodog:

Gillade inte Exodus. Fullt med buggar och hemskt röstskådespeleri så jag kunde inte sjunka ner i stämningen riktigt. Men snygg grafik.
Tur att jag inte köpte det.

Gillar själv spelet starkt. Men förstår din åsikt på grund av de punkter du listat

Bytte talspråket till Ryska, tyckte det kändes mer autentiskt för spelet. Dessutom förstår man handlingen då det går att köra med engelsk undertext.

eld
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Pinsamt mycket damage control från metro och epic, Last light var ingen storsäljare precis. Även spelpressen borde skämmas som bara klipp och klistrar andra nyheter utan någon form av källkritik eller grävande. Även många inom spelpressen som har hateboner för steam.

Källkritik hurdå? De säger att det sålde 3.5x vad last light gjorde sin första vecka, är dessa siffror påhittade?

Medlem

Rätt dåligt ändå.
Detta sades om Last Light när det släpptes. "Looking at the PC version, its opening week sales tripled those of Metro 2033's same week period worldwide."

Alltså kan vi säga att spel säljer bättre på steam än de gör på epic store, även i en tid då steam hade många färre användare än epic games tydligen har på sin butik.

Medlem

@eld: problemet är väl att last light släppts två gånger, vi vet inte ens vilken det rör sig om.

eld
Medlem
Skrivet av Sillgam:

Rätt dåligt ändå.
Detta sades om Last Light när det släpptes. "Looking at the PC version, its opening week sales tripled those of Metro 2033's same week period worldwide."

Alltså kan vi säga att spel säljer bättre på steam än de gör på epic store, även i en tid då steam hade många färre användare än epic games tydligen har på sin butik.

Är det konstiga siffror, ska det växa snabbare?

Ta mass effect som exempel:

Mass effect 1: 0.5 miljoner första månaden
Mass effect 2: 1 miljon första veckan
Mass effect 3: 1.85 miljoner första veckan

Medlem

Jag köpte det på ps4 efter det blev borttaget på Steam. Gillade inte spelet så jätte mkt. Last light var så mkt bättre

Medlem
Citat:

It’s really about your game, not so much about the store.
Det inte är inte storleken som räknas, utan hur man använder den.

Snacka om att försöka sminka en misshandlad gris. Så länge inga officiella siffror släpps från båda hållen så kan ju Epic säga vad fan som helst. Och frågan är ju hur bra spelet hade sålt på Steam? Kanske storle...jag menar, butiken spelar roll trots allt.

Och förresten. Om Epic är beredda att betala för exklusivitet, vad säger att de inte kan tänkas köpa spel i sin egen butik för att inte få utvecklare att gå tillbaka till Steam pga dålig försäljning?

12
Skriv svar