Recension – Sekiro: Shadows Die Twice

Robot
Recension – Sekiro: Shadows Die Twice

Lucas Jones har nog aldrig blivit så hårt straffad av ett spel – From Software har synat hans bluff.

#bloodborne, #dark-souls, #recension, #sekiro-shadows-die-twice, #testat


Quake-konnässsör

Remember, Singelplayer is dead. Jo men visst ja.

Medlem

Blir att lira hela helgen


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Alltså fan vad jag har sett fram mot detta! Lirade precis igenom Bloodborne igen. Älskar Fromsoft ❤️

FM-guru
F.d. Sisyr

Lutar onekligen mot ett köp. Kul att svårighetsgraden verkar ha skruvats upp ytterligare!

Medlem

Å fan. Jag hade räknat med att detta skulle vara ett mediokert mellansläpp av From Software med kanske en 3a i betyg. Jag har förbokat spelet och inte sett en enda trailer eller film från det. Nu blev man ju extremt sugen när ni delar ut en 5a i betyg.
Kan morgondagen komma snart så man får dö lite.

Medlem

Har inte sett något om hur långt det var i någon recension öht

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Å fan. Jag hade räknat med att detta skulle vara ett mediokert mellansläpp av From Software med kanske en 3a i betyg.

Hur i hela friden kan du "räkna med" ett mediokert mellansläpp? Det är ju Hidetaka Miyazaki som hållit i rodret.

Enda gången det eventuellt skulle kunna bli mediokert är om Miyazaki är upptagen med annat och "B-laget" på From software gör ett eget spel. Som Dark Souls 2 (när Miyazaki gjorde Bloodborne). Då är ändå DS2 bra mycket bättre än det mesta som släpps, men i mästarnas katalog är det svagaste kortet (enligt mig).

Medlem

Gott att läsa!
"Opålitlig kamera under bosstrider" Oh fan, i ett From-spel?? Aldrig hänt tidigare.

Medlem

Försökte med Nioh i ca 30h men gav upp, (jag var för kass). Har även köpt Bloodborne och drak souls 3 men inte testat dom än och lär inte gör det heller. Eller är det värt det även om man var för dåligt för Nioh?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av korvmos:

Försökte med Nioh i ca 30h men gav upp, (jag var för kass). Har även köpt Bloodborne och drak souls 3 men inte testat dom än och lär inte gör det heller. Eller är det värt det även om man var för dåligt för Nioh?

Nioh flippar helt från att vara Dark Souls på steroider till att bli Diablo 3, typ. Tar man sig över tröskeln blir det en helt annan typ av spel.

Bloodborne är fortfarande ett av de bästa spelen den här generationen. Inte för alla, men definitivt värt ett ärligt försök om du redan har det i biblioteket. Ett hett tips (om det känns övermäktigt) är att spela parallellt med EpicNameBro:

Vill också passa på att säga detta: Har svårt att se hur någon kan vara "för kass" för Soulsborne, det är lite av en myt. Förr eller senare klickar det, From Software är (förmodligen) bäst i branschen på "learning by doing".


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

phi
Medlem
Skrivet av korvmos:

Försökte med Nioh i ca 30h men gav upp, (jag var för kass). Har även köpt Bloodborne och drak souls 3 men inte testat dom än och lär inte gör det heller. Eller är det värt det även om man var för dåligt för Nioh?

Nioh är som Souls-spelen fast på easy mode.

Medlem

Aldrig spelat något av From Softwares tidigare spel men har varit nyfiken på Souls-spelen och det här spelet låter ju riktigt lovande! Det kommer nog bli ett köp till PC men jag gissar att man helst vill köra spelet med en handkontroll, eller funknar det minst lika bra med tangetbord + mus?

Medlem

Hmm..

Medlem
Skrivet av Vamp:

Hur i hela friden kan du "räkna med" ett mediokert mellansläpp? Det är ju Hidetaka Miyazaki som hållit i rodret.

Enda gången det eventuellt skulle kunna bli mediokert är om Miyazaki är upptagen med annat och "B-laget" på From software gör ett eget spel. Som Dark Souls 2 (när Miyazaki gjorde Bloodborne). Då är ändå DS2 bra mycket bättre än det mesta som släpps, men i mästarnas katalog är det svagaste kortet (enligt mig).

Där ser man vad dålig koll man har när man inte hängt med. Själv bara utgått från att det skulle vara "B-laget" utan att kolla närmare på det. Sen har det ju inte varit så mycket info som demos eller tidiga recensioner (vad jag vet) vilket fått mig att tänka att de inte vill visa för mycket pga lägre kvalitet än vanligt. Kanske man hade fått en högre förväntan av att se filmer från spelet men det har jag hållit mig borta från efter allt för mycket spoilers vid andra spelsläpp från From Software. Riktigt kul i alla fall att bli överraskad av att få spela ett spel med fullpott i morgon.

Medlem

Hur känns spelet med tangentbord och mus förhållandevis mot en handkontroll?


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem
Skrivet av Tapiwen:

Hur känns spelet med tangentbord och mus förhållandevis mot en handkontroll?

Man spelar From Software spel med handkontroll.

Medlem

@Tapiwen: Lite som att spela gitarr med trumpinnar.

Medlem

@Quaft: Vad jag förstått det som är spelen som gjorda för kontroll. Har lirat igenom alla Dark Souls och Bloodborne med kontroll och kan verkligen inte tänka mig att lira med tangentbord istället. Sen om det funkar eller inte. Tror säkert det funkar bra med tangentbord men ganska säker på att kontroll är MYCKET bättre.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Dudinkalv:

Har inte sett något om hur långt det var i någon recension öht

Utvecklarna har sagt att det är ungefär samma längd som deras tidigare spel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bra recension, trevlig läsning.

Och poängen var inte helt fel heller, och kollar man andra ställen verkar det vara höga betyg där också.

Imorgon blir det äntligen till att spela, vad som verkar var ett mästerverk, som jag har längtat! Jag kommer väl som recensenten och många andra gå in med Dark Souls-ådran och faila en del, tills man inser att det inte är ett Soulsborne spel(gameplay-mässigt då).


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Nioh flippar helt från att vara Dark Souls på steroider till att bli Diablo 3, typ. Tar man sig över tröskeln blir det en helt annan typ av spel.

Bloodborne är fortfarande ett av de bästa spelen den här generationen. Inte för alla, men definitivt värt ett ärligt försök om du redan har det i biblioteket. Ett hett tips (om det känns övermäktigt) är att spela parallellt med EpicNameBro:

https://www.youtube.com/watch?v=JyfeBHAfpZQ&list=PLQDWoXFQ-YL...

Vill också passa på att säga detta: Har svårt att se hur någon kan vara "för kass" för Soulsborne, det är lite av en myt. Förr eller senare klickar det, From Software är (förmodligen) bäst i branschen på "learning by doing".

Tack för svar, låter som att jag får ge iaf Bloodborne ett ärligt försök snart


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av phi:

Nioh är som Souls-spelen fast på easy mode.

hahaha...noooooo


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av Tapiwen:

Hur känns spelet med tangentbord och mus förhållandevis mot en handkontroll?

Jag skulle tro att det känns ungefär lika bra som att lira en racingsimulator med mus och tangentbord.

Gen
Medlem
Skrivet av korvmos:

Försökte med Nioh i ca 30h men gav upp, (jag var för kass). Har även köpt Bloodborne och drak souls 3 men inte testat dom än och lär inte gör det heller. Eller är det värt det även om man var för dåligt för Nioh?

Jag fastnade aldrig för Nioh på samma sätt som jag fastnade för DS3 och sen Bloodborne, kanske för att det var hyfsat annorlunda pga stances som man borde hålla reda på. Om du köpt Bloodborne så MÅSTE du bara lira det. Fyfan vilket fruktansvärt bra spel alltså! Personligen tycker jag det var lättare än DS3, kanske pga healingsystemet (man kan bära fler vials än estus flasks samt att man kan leecha tillbaka skada man tagit).

Jag har alltid velat köra klart Nioh men det har aldrig blivit av. Tycker det var svårt men kanske mest pga ovanan gentemot Froms spel.

Medlem

Till vilken plattform testades spelet?
Med tanke på bilduppdatering så lutar det åt PC-versionen i detta fall, då en snabb googling skvallrar:

According to a report from video game tech analysis site Digital Foundry, Sekiro: Shadows Die Twice runs at an unlocked frame rate between 40 to 60fps, dropping to 30fps during heavy scenes.

Jag har tagit ledigt sjukt väl investerad semesterdag

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av korvmos:

Tack för svar, låter som att jag får ge iaf Bloodborne ett ärligt försök snart

Ingen orsak!

Och kom ihåg: Spel ska vara kul, så känn ingen press att hålla fast vid Bloodborne om det inte känns som din grej. Det finns gott om andra spel där ute. (Men ge inte upp i första taget!)


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

YES! Hade mina farhågor även om jag var säker på att From Software skulle leverera ett stabilt spel. Detta spel sparar jag till en helg där jag bara kan vara 🙏

Medlem
Lucas Jones
Skrivet av devilrat:

Till vilken plattform testades spelet?
Med tanke på bilduppdatering så lutar det åt PC-versionen i detta fall, då en snabb googling skvallrar:

According to a report from video game tech analysis site Digital Foundry, Sekiro: Shadows Die Twice runs at an unlocked frame rate between 40 to 60fps, dropping to 30fps during heavy scenes.

PS4! Märkt av lite dippar här och där, men det känns mer stabilt än Bloodborne med sina frame pacing-problem.

123
Skriv svar