Bekräftat: The Outer Worlds väljer Epic Store före Steam

Medlem
Skrivet av anon_326443:

Klagar ni lika mycket på streamingtjänster? Nej, just det, där är det flertalet som har flera olika tjänster.

Skulle säga att folk klagar rätt friskt på alla streaming tjänster nu för, liknar det vid att samma problematik som fanns kring kabel-tv och alla dess kanalpaket som bidrog till streaming tjänsternas snabba avancering.

Medlem

Bra! För marknadsekonomi leder ju som alla vet till fördelar för konsumenten. Tänk om vi hade haft kommunistisk planekonomi!? Sjukt det skulle vara, eller vad säger ni kids?

Medlem
Skrivet av Taskman:

Jag tycker inte det skyddar utan snarare hämmar valen för folk. Steam jobbar aktivt för att man inte ska välja andra.
Det är inte kostigare än att du köper en högtalare hos billigaste butiken eftersom priset inte är samma hos alla. Det är ju precis så vi konsumerar saker, där de är billigast.

https://partner.steamgames.com/doc/features/keys
"You should use keys to sell your game on other stores in a similar way to how you sell your game on Steam. It is important that you don't give Steam customers a worse deal."

Så man får inte ha en sämre deal och kan då inte ha olika priser eftersom Steam inte gillar att konkurrera på jämna villkor.
Däremot om du säljer via Epic, Origin, Uplay etc. då är det inga problem så länge inte pappa Steam är med i bilden.

Där tar du endast med en del av det hela dock.
"It's OK to run a discount on different stores at different times as long as you plan to give a comparable offer to Steam customers within a reasonable amount of time."
Och det är ju inte direkt som att någon säljer ett spel för mindre än €60 dessa dagar om det inte rör sig om indies eller mindre spel.
Allt handlar i slutändan om att användare hos steam ska få samma möjligheter.
Det är inte steams jobb att ge bättre affärsmöjligheter till konkurrenter, det är deras jobb att ge så bra villkor som möjligt för sina kunder medans de tjänar pengar. Vilket de gör med råge.
Och som sagt, om de inte gillade konkurrens på jämna villkor hade de antagligen gjort något åt sidor som humble och GMG vid det här laget.
Och EPIC gör ju sina titlar Exklusiva och tillåter INGEN att sälja på tredjepartshandlare. Förutom Humble som de gick in i ett samarbete med. Så det kanske ändras i framtiden med lite tur.

Medlem
Skrivet av cyprus:

Nu är ju inte Epic en 1-åring utan ett 28-årigt företag som sitter med facit i hand och ändå lyckas schabbla till det.

Inte riktigt så. Man släpper inte allt på en gång, du släpper det successivt. Dom kommer säkert släppa massa nya funktioner inom snart. Förstår inte varför alla grinar.

Nya PC vs Konsoll?

undra ifall Steam tänker göra nåt åt det!! dom har känts väldigt passiva med det. dom kanske ska pröva sänka sina avgifter med 50% eller nåt!!


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

SoL
Medlem

Logiskt tänkt.. om du skapar en produkt och väljer var du vill sälja den, ska då en kund som inte gillar det stället som du säljer den på få den produkten gratis?
Jag har förstått att folk blir upprörda över det här, men det ger er inte rätt att pirata spelet för det.

Skrivet av jk78ki:

Ska börja lägga pengarna "Epic-spelen" kostar på ett sparkonto och pirata dem istället.
De kan få pengarna när de säljer det på ett ställe jag är villig att betala för det.

Medlem
Skrivet av SoL:

Logiskt tänkt.. om du skapar en produkt och väljer var du vill sälja den, ska då en kund som inte gillar det stället som du säljer den på få den produkten gratis?
Jag har förstått att folk blir upprörda över det här, men det ger er inte rätt att pirata spelet för det.

Igen, det är inte så att jag tycker jag är berättigad till spelet gratis, utan det är så att jag inte är villig att betala för det.
Jag piratar spelet om jag vill spela det men inte kan köpa det där jag är bekväm med det, sen att det är "FEL" att göra så säger jag inte emot, men jag har aldrig påstått att jag är någon slags godhetskrigare som vill företagens bästa.

Det handlar bara om mina pengar som jag inte är villig att ge dem. Att jag sen spelar deras spel gratis skiter jag blankt i, vill de ha MINA pengar så säljer dem det på andra plattformar än Epic.

Jag kan betala för det när det säljs på steam. Tills dess är spelet gratis i mina ögon.

Medlem

Finns det ett mer butthurt folk än PC-spelare?

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Finns det ett mer butthurt folk än PC-spelare?

Ja för att ställa krav är att vara "butthurt"
Väx upp.

SoL
Medlem

Okej skön inställning. Jag vill ha det finase kaffet på ICA som nån stackare nere i sydamerika har handplockat för att kunna försörja sin familj men jag gillar inte ICA för att deras kortläsare har fel färg så jag stjäl skiten istället.

Skrivet av jk78ki:

Igen, det är inte så att jag tycker jag är berättigad till spelet gratis, utan det är så att jag inte är villig att betala för det.
Jag piratar spelet om jag vill spela det men inte kan köpa det där jag är bekväm med det, sen att det är "FEL" att göra så säger jag inte emot, men jag har aldrig påstått att jag är någon slags godhetskrigare som vill företagens bästa.

Det handlar bara om mina pengar som jag inte är villig att ge dem. Att jag sen spelar deras spel gratis skiter jag blankt i, vill de ha MINA pengar så säljer dem det på andra plattformar än Epic.

Jag kan betala för det när det säljs på steam. Tills dess är spelet gratis i mina ögon.

Medlem
Skrivet av loerk:

Ja för att ställa krav är att vara "butthurt"
Väx upp.

Ställa krav?

Gråta över att man måste ladda ner en annan gratis klient för att köpa ett spel låter mer korrekt.

Medlem

@SoL: Nej, de ska inte få den gratis.

I fallet jk78ki lägger fram hade de (enligt jk78ki) fått sina pengar vid försäljning i annan butik. De förlorar ingenting på att jk78ki piratar spelet då han inte hade köpt det oavsett. Diskussionen kring produkter som inte existerar fysiskt blir alltid så diffus då det enda som sker i fallet ovan om jk78ki inte piratar spelet är att han går miste om en stunds underhållning. Inget annat, butiken/utvecklaren går varken plus eller minus.
Diskussionen blir mer relevant med personer som absolut inte vill betala oavsett var det saluförs då det inte från början existerar en vilja att betala för produkten = butiken/utvecklaren/utgivaren får ingen anledning att fortsätta leverera spel.

Tycker att diskussionen liknar den som var kring Spotify vs MP3 och numera film/serier. De allra flesta har inget emot att betala men kräver en vettig plattform, därför har användandet av piratade mp3-låtar när på dött ut.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Ställa krav?

Gråta över att man måste ladda ner en annan gratis klient för att köpa ett spel låter mer korrekt.

Inte direkt vad som händer.
Men du kan tolka det så om du vill.
Whatever helps you sleep at night osv.

Medlem
Skrivet av loerk:

Inte direkt vad som händer.
Men du kan tolka det så om du vill.
Whatever helps you sleep at night osv.

Det är exakt det som händer. Du behöver ladda ner Epic store och öppna upp det, köpa spelet och starta applikationen. Istället för att starta steam, köpa spelet och starta applikationen.

Exakt samma process. Två olika företag.

Medlem
Skrivet av SoL:

Okej skön inställning. Jag vill ha det finase kaffet på ICA som nån stackare nere i sydamerika har handplockat för att kunna försörja sin familj men jag gillar inte ICA för att deras kortläsare har fel färg så jag stjäl skiten istället.

Aa, ska fälla en tår för stackars Obsidian den dagen alla anställda svälter ihjäl pga att de inte fick mina pengar som de kunde fått om de bara målat om sin kortläsare.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Det är exakt det som händer. Du behöver ladda ner Epic store och öppna upp det, köpa spelet och starta applikationen. Istället för att starta steam, köpa spelet och starta applikationen.

Exakt samma process. Två olika företag.

Nej, det är inte det som de flesta klagar över, inte här i alla fall. Läs om, läs rätt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det är inte det som de flesta klagar över, inte här i alla fall. Läs om, läs rätt.

Nej det är sant, de flesta skriker bra rakt ut, inget köp!! wuuuuaahhhh...inte min favorit plattform. utan några argument faktiskt.

Du har helt rätt.

Avstängd
Skrivet av Aletheides:

Ja folk brukar argumentera så när de inte är så noga med att tänka större runt frågor. Det brukar gå bra, fram till den dagen det plötsligt inte gör det. Och då är samma människor de första att stå och skrika om hur orättvist livet är.

Den dagen de trycker på knappen för att släcka lampan så försvinner alla konton med alla spel som fanns på den aktörens infrastruktur.

Argumenterar inte för eller mot något. Ville bara dela med mig av vilka känslor dessa nyheter för med sig. Och vissa tar åt sig mer än andra av någon anonym persons åsikt tydligen.

Med tanke på andra delen jag citerat här ovanför... Vore det då inte bättre att ha spel spridda på så många storefronts som möjligt då? Har du allt på samma och just det företaget bestämmer sig för att släcka lampan så förlorar du ju allt istället för bara en del... Men jag gissar att du inte är så noga med att tänka större runt frågor.

No Epic, no buy


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av loerk:

Det många glömmer, är ju dock att Steam låter utgivare/Utvecklare sälja sina spel precis vart de vill. De är inte bundna till att sälja sitt spel på steam.
"de har ju haft nästan ensamrätt på detta i många år nu" Är helt och hållet fel.
Du må spela ditt spel på steam, men det betyder inte att det såldes på steam och att steam tjänade pengar på spelet.

Skillnaden här är att EPIC förstör marknaden, medans Steam förbättrar den till konsumentens fördel.

Exakt, och nu väljer många att inte sälja sina spel på steam längre, när det finns alternativ för dem som ger dem mer pengar i kassan, absolut inget konstigt med det, oavsett vad man tycker som konsument.
Om jag hade gjort ett spel hade jag gärna fått mer betalat för det, inte mindre.

Förstör marknaden vet jag inte riktigt om jag håller med om, även om de har aggressiv taktik som inte gynnar dem som absolut MÅSTE ha alla spel på Steam.
Jag är så passa gammal så jag kommer ihåg hur dåligt steam var från början, det finns bara utrymme för förbättring.

SoL
Medlem

Jag har både Netflix och HBO. HBO appen har varit helt värdelös i jämförelse med Netflix, och jag förstår inte hur ett så stort företag som HBO inte kunde ha en välfungerande app, men den blir bättre och bättre tycker jag. Jag kollar mest på HBO för jag tycker dom har bättre kvalite på serierna och vill Vi i fortsättningen ha kvalite ska vi väll betala så vi får det?
Om alla har samma inställning som jk87 ser man ingen anledning att fortsätta, som du själv skrev.

Skrivet av skrewster:

@SoL: Nej, de ska inte få den gratis.

I fallet jk78ki lägger fram hade de (enligt jk78ki) fått sina pengar vid försäljning i annan butik. De förlorar ingenting på att jk78ki piratar spelet då han inte hade köpt det oavsett. Diskussionen kring produkter som inte existerar fysiskt blir alltid så diffus då det enda som sker i fallet ovan om jk78ki inte piratar spelet är att han går miste om en stunds underhållning. Inget annat, butiken/utvecklaren går varken plus eller minus.
Diskussionen blir mer relevant med personer som absolut inte vill betala oavsett var det saluförs då det inte från början existerar en vilja att betala för produkten = butiken/utvecklaren/utgivaren får ingen anledning att fortsätta leverera spel.

Tycker att diskussionen liknar den som var kring Spotify vs MP3 och numera film/serier. De allra flesta har inget emot att betala men kräver en vettig plattform, därför har användandet av piratade mp3-låtar när på dött ut.

Gen
Medlem
Skrivet av unoR:

Ja allt det där hade Steam när det kom ut. Nej, det var lika jävla illa. Så man kan inte jämföra en plattform som nyss kommit och en som funnits 15 år.

Lite som att en 1 åring inte klarar samma sak som en som är 15 år. Hänger du med i svängarna?

Men herregud, EGS har ju i princip inga features överhuvudtaget. Argumentet om att släppa features allt eftersom är ju superkonstigt ur ett businessperspektiv. Varför medvetet släppa något som är sämre än konkurrensen? Det måste väl ju hålla med om?

Epic har en kass produkt men extremt mycket pengar, de vet också att Steam har den större delen av marknaden. I mina ögon har de två val:

1. Släppa en bättre plattform än Steam inklusive de lägre avgifterna samt gratis spel och helt enkelt tar marknadsandelar på ett konkurrenskraftigt sett.
2. Släppa en sämre plattform som inte har en chans att konkurrera med Steam och då köpa till sig marknadsandelarna genom exklusiviteter.

Tror många inte hade haft några problem med EGS om det hade gått som i ovan nämnda scenario 1. Kan tom vara så att EGS hade blivit en hit? Men det många är sura på är att dels bli tvingade att använda en launcher men framförallt att behöva använda en riktigt rutten sådan. Folk var ju inte superglada på Microsoft Store heller (inkl Sviny själv i hög person).

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Exakt, och nu väljer många att inte sälja sina spel på steam längre, när det finns alternativ för dem som ger dem mer pengar i kassan, absolut inget konstigt med det, oavsett vad man tycker som konsument.
Om jag hade gjort ett spel hade jag gärna fått mer betalat för det, inte mindre.

Förstör marknaden vet jag inte riktigt om jag håller med om, även om de har aggressiv taktik som inte gynnar dem som absolut MÅSTE ha alla spel på Steam.
Jag är så passa gammal så jag kommer ihåg hur dåligt steam var från början, det finns bara utrymme för förbättring.

Om du inte vet vad jag menar med att det förstör marknaden får du väl läsa på lite mer.
Problemet är ju att de marknadsför spelet på steam, för att sedan rycka det ifrån oss. Det gick ju tydligen alldeles utmärkt att sälja spelet hos steam tills EPIC kom med en stor säck pengar.
https://www.gog.com/news/conclusion_of_the_bfair_price_packag...
Till exempel detta.
Med flera aktörer som aggresivt tar sig in på marknaden tvingas mindre aktörer som GOG, de som faktiskt försöker ge den bästa dealen till oss konsumenter, att stänga såna här tjänster.
Det finns verkligen inget positivt med EPIC store för oss konsumenter. De enda som vinner på detta är utgivare, och sen när har vi någonsin fått något tillbaka av dem?

Medlem
Skrivet av SoL:

Jag har både Netflix och HBO. HBO appen har varit helt värdelös i jämförelse med Netflix, och jag förstår inte hur ett så stort företag som HBO inte kunde ha en välfungerande app, men den blir bättre och bättre tycker jag. Jag kollar mest på HBO för jag tycker dom har bättre kvalite på serierna och vill Vi i fortsättningen ha kvalite ska vi väll betala så vi får det?
Om alla har samma inställning som jk87 ser man ingen anledning att fortsätta, som du själv skrev.

Jo, men känner lite att denna uppdelning av olika streamingtjänster är anledningen till att piratade serier och filmer lever vidare. Hade det varit samma i musikvärlden att skivbolagen hade haft var sitt musikprogram med endast sin musik hade nog piratandet av MP3 fortfarande blomstrat.
Hade det skapats ett "spotify för serier" där 95% av alla skapade serier funnits hade detta säkerligen motverkat nedladdande av serier/film. Jag förstår att detta kanske inte är möjligt dock tyvärr då det är så många människor och höga summor inblandade för att få fram en serie jämfört med en låt eller skiva.

Inser att detta är lite off-topic, så nog om det.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Nej det är sant, de flesta skriker bra rakt ut, inget köp!! wuuuuaahhhh...inte min favorit plattform. utan några argument faktiskt.

Du har helt rätt.

Som sagt; läs om, läs rätt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av loerk:

Om du inte vet vad jag menar med att det förstör marknaden får du väl läsa på lite mer.
Problemet är ju att de marknadsför spelet på steam, för att sedan rycka det ifrån oss. Det gick ju tydligen alldeles utmärkt att sälja spelet hos steam tills EPIC kom med en stor säck pengar.
https://www.gog.com/news/conclusion_of_the_bfair_price_packag...
Till exempel detta.
Med flera aktörer som aggresivt tar sig in på marknaden tvingas mindre aktörer som GOG, de som faktiskt försöker ge den bästa dealen till oss konsumenter, att stänga såna här tjänster.
Det finns verkligen inget positivt med EPIC store för oss konsumenter. De enda som vinner på detta är utgivare, och sen när har vi någonsin fått något tillbaka av dem?

Det enda man kan göra är att visa sitt missnöje med plånboken, köp ej spelet helt enkelt.
Det hjälper inte att gapa och skrika på internet, om de ändå får in pengarna så kommer ingen ändring ske.

För mig spelar det ingen roll vart spelet finns, men som jag har skrivit tidigare, jag förstår de som har synpunkter om det, men köp inte spelet i så fall, det finns tillräckligt många spel att spela ändå. Vänta 1 år så är spelet patchat och kommer till Steam, så du kan köra spelet på den bästa plattformen med de bästa spelen utan någon som helst kontroll på vilka skitspel som de lägger ut till försäljning, som ändå går via en annan launcher ibland, så du måste ha två igång samtidigt, alla har sina nackdelar.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Exakt, och nu väljer många att inte sälja sina spel på steam längre, när det finns alternativ för dem som ger dem mer pengar i kassan, absolut inget konstigt med det, oavsett vad man tycker som konsument.
Om jag hade gjort ett spel hade jag gärna fått mer betalat för det, inte mindre.

Förstör marknaden vet jag inte riktigt om jag håller med om, även om de har aggressiv taktik som inte gynnar dem som absolut MÅSTE ha alla spel på Steam.
Jag är så passa gammal så jag kommer ihåg hur dåligt steam var från början, det finns bara utrymme för förbättring.

Nu vet vi ju iofs inte om det faktiskt ger mer pengar i kassan. Det kan som sagt vara så att utgivaren hellre tar snabba cash, än att sikta långsiktigt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Tja, det är väl "bra".
Då väntar man ett år. Buggarna fixade, ligger i bargain-bin på steam, game-of-the-year edition. Win-win.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nu vet vi ju iofs inte om det faktiskt ger mer pengar i kassan. Det kan som sagt vara så att utgivaren hellre tar snabba cash, än att sikta långsiktigt.

Det håller jag med om, men som vi alla vet: spelbranchen ser inte på lång sikt, de vill ha pengarna nu, helst igår om det gick.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Som sagt; läs om, läs rätt.

som sagt: läst om, noll vettiga argument är framförda som talar för bojkott av Epic.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

som sagt: läst om, noll vettiga argument är framförda som talar för bojkott av Epic.

Att du väljer att ignorera argumenten gör inte att de inte finns.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skriv svar